Közélet, hírek

Ilyen volt, ilyen lett – Elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze

1/9

A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám

?>
A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám
?>
A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
Az északi homlokzaton zajló munkálatok. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
Az északi homlokzaton zajló munkálatok. Forrás: Várkapitányság NZrt.
?>
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
1/9

A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám

Ilyen volt, ilyen lett – Elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze
Közélet, hírek

Ilyen volt, ilyen lett – Elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze

2021.05.07. 15:27

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Vélemények:
3

A rekonstrukciónak köszönhetően a déli összekötő szárny eredeti, századfordulós állapotát nyerhette vissza. Az épületrész déli homlokzatát az egykori tervek alapján a Nemzeti Hauszmann Program keretében építették újjá. Az Oroszlános udvar felőli északi homlokzat is felújítva, eredeti formájában látható. 

A déli összekötő szárny egy aránylag keskeny épületrész a Budavári Palota együttesén belül, amely Hauszmann Alajos tervei alapján épült az új, krisztinavárosi szárnnyal egy időben. A déli nyaktagnak is nevezett épületrészben hozták létre 1902-ben a nemzetközi hírű Szent István-termet, amelyet a keleti és nyugati palotaszárnyból is meg lehetett közelíteni. A nyaktag mindkét homlokzatát közel egyformán alakították ki, az Oroszlános udvar felőli északi kapu két oldalára Senyei Károly Háború és Béke című szoborcsoportjának alakjai kerültek.

A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám
1/9
A déli összekötő szárny. Forrás: Magyar Iparművészet 6. évfolyam 1903. - 4. szám



A második világháborúban a déli összekötő palotaszárny súlyos sérüléseket szenvedett. A Gellért-hegyre néző homlokzatot helyreállítás helyett az állampárt utasítására leegyszerűsítve átépítették, és évtizedekig csupán az udvari nézete emlékeztetett az eredeti állapotokra. Az épületrészben megsemmisült a Szent István-terem is, helyén a háborút követő átépítés után a többi között dolgozószobát és tárolóhelyiséget alakítottak ki.

A déli oldalon már messziről látható a Budavári Palota elsőként helyreállított homlokzata, amely most századfordulós fényében született újjá, ahogyan Hauszmann Alajos megálmodta. A második világháború után kialakított lecsupaszított falak és jellegtelen ablakok helyett visszakerültek a homlokzatot díszítő, süttői mészkőből készült oszlopok és domborművek. A Várkapitányság helyreállította az eredeti, Hauszmann tervezte és Thék Endre gyártotta ablakokkal megegyező nyílászárókat is. A hiteles helyreállítás érdekében a déli homlokzatot teljesen elbontották, majd az eredeti tervek szerint újjáépítették, ahogy a korabeli belső térszerkezetet is rekonstruálták. A munkálatokat falkutatással, műemlékvédelmi és régészeti kutatással kezdték, amelyek során több korszak emlékei kerültek elő. A feltárt részleteket, valamint archív fotókat is felhasználtak a hiteles végeredmény érdekében.

A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.
3/9
A déli homlokzat felújítás előtt és után. Forrás: Várkapitányság NZrt.



Az Oroszlános udvar felőli északi oldalon jelenleg a restaurátor szakemberek megtisztítják és javítják a kőelemeket. A korhű ablakok már itt is helyükre kerültek, a bejárat pedig a Hauszmann-kori faragott fakapuit kapja vissza. A munkálatok végeztével új díszkivilágítás emeli tovább a palotaszárny szépségét.

A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.
5/9
A déli homlokzat helyreállítás utáni állapota. Forrás: Várkapitányság NZrt.

A Budavári Palota külső megújításának első szakasza próbafeladatként is értelmezhető, a rekonstrukció folytatódik, a munkával a Szent György tér felől, északról déli irányba haladnak tovább. Az eredeti állapotában helyreállított déli összekötő szárny és az újjászületett Szent István-terem kapuit 2021. augusztus 20-án nyitják meg a nagyközönség előtt, az első napokban ingyenesen.

Vélemények (3)
oolajto
2021.05.10.
13:51

Továbbra is azt gondolom, hogy ez a változás nem építészeti-szakmai, hanem politikai kérdés. Azaz nem sok értelme van egy szakportálon közzétenni, és hozzászólásokat várni.

Reki
2021.05.11.
14:45

@oolajto: Sajnálom, hogy politikai kérdést csinálnak egy épület helyreállításából. Szerintem természetesnek kéne lenni, hogy az elpusztított épületeket visszaépítsék, politikától függetlenül.

Reki
2021.05.09.
05:26

Nagyon dicséretes, hogy a lepusztított, jellegtelen szocreál épületet, végre eredeti szépségében állítják helyre. A Budai Várpalota nemzeti önbecsülésünk része, remélhetőleg a további épületrészeket is helyre állítják!

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

BAMBI ESZPRESSZÓ // Egy hely + Építészfórum

2021.06.08. 14:43
00:07:10

A most 60 éves Bambi Eszpresszó 1961 május 1-én, a munka ünnepén nyílt meg. A Frankel Leó utca sarkán álló, id. Janáky István által tervezett Lottóház aljában helyet kapó kávézó lényegében a megnyitása óta nem változott. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében az épület és az azt legendássá tevő eszpresszó történetét is megismerhetik a nézők.

A most 60 éves Bambi Eszpresszó 1961 május 1-én, a munka ünnepén nyílt meg. A Frankel Leó utca sarkán álló, id. Janáky István által tervezett Lottóház aljában helyet kapó kávézó lényegében a megnyitása óta nem változott. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében az épület és az azt legendássá tevő eszpresszó történetét is megismerhetik a nézők.

Helyek/Városépítészet

NAPRAFORGÓ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2021.06.08. 14:40
00:07:42

Az 1931-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelep a magyar építészettörténet kiemelkedő állomása, mivel ennek a kezdeményezésnek köszönhető a Bauhaus szellemiségének meghonosodása hazánkban. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának mai részében a számos különböző hátterű építész által létrehozott, mégis egységes hangulatot árasztó mintateleppel ismerkedhetünk meg.

Az 1931-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelep a magyar építészettörténet kiemelkedő állomása, mivel ennek a kezdeményezésnek köszönhető a Bauhaus szellemiségének meghonosodása hazánkban. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának mai részében a számos különböző hátterű építész által létrehozott, mégis egységes hangulatot árasztó mintateleppel ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk