Helyek

K-vonal — 3. rész: A köztér-brand gátjai

1/20

triviális a fotó, de tudjuk - Londonban járunk

utcakő tanulmányok2 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok3 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok4 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok1 - Dévényi Márton

gipszminta

gipszminta

IX kerületi variáns a K kőre - Dévényi Márton

IX és V kerületi gipszminta variánsok - Dévényi Márton

gipszminta

gipszminta

gipszminta

gipszminta

egy barcelonai térkő utóélete

térkőből csoki

gipszminta

gipszminta

gipszminta

Az Olmütz-irigység Erő Zoltán kameráján keresztül

?>
triviális a fotó, de tudjuk - Londonban járunk
?>
utcakő tanulmányok2 - Dévényi Márton
?>
utcakő tanulmányok3 - Dévényi Márton
?>
utcakő tanulmányok4 - Dévényi Márton
?>
utcakő tanulmányok1 - Dévényi Márton
?>
gipszminta
?>
gipszminta
?>
IX kerületi variáns a K kőre - Dévényi Márton
?>
IX és V kerületi gipszminta variánsok - Dévényi Márton
?>
gipszminta
?>
gipszminta
?>
gipszminta
?>
gipszminta
?>
egy barcelonai térkő utóélete
?>
térkőből csoki
?>
gipszminta
?>
gipszminta
?>
gipszminta
?>
Az Olmütz-irigység Erő Zoltán kameráján keresztül
?>
1/20

triviális a fotó, de tudjuk - Londonban járunk

utcakő tanulmányok2 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok3 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok4 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok1 - Dévényi Márton

gipszminta

gipszminta

IX kerületi variáns a K kőre - Dévényi Márton

IX és V kerületi gipszminta variánsok - Dévényi Márton

gipszminta

gipszminta

gipszminta

gipszminta

egy barcelonai térkő utóélete

térkőből csoki

gipszminta

gipszminta

gipszminta

Az Olmütz-irigység Erő Zoltán kameráján keresztül

K-vonal — 3. rész: A köztér-brand gátjai
Helyek

K-vonal — 3. rész: A köztér-brand gátjai

2009.01.27. 11:41

Cikkinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
16

A közlekedési szakág mérnökcsapatai élet és halál urai, ami a budapesti közterületek kialakítását és távlati sorsát illeti. E mérnökgárdának azonban a legkevésbé van affinitása az esztétikai szempontok érvényesítéséhez. Érzéke se sok. Bardóczi Sándor cikksorozata

triviális a fotó, de tudjuk - Londonban járunk
1/20
triviális a fotó, de tudjuk - Londonban járunk

A budapesti fejlesztési dokumentumok zöme egyfajta brand-hajszolással foglalkozik, azaz piaci keresletet generáló identitáskereséssel. A Studio Metropolitana például egyenesen „re-brandingről" beszél a Budapest 2020 projektjében. Az óriási brand-kutatási mániákban éppen úgy helyet kapott már a magasház-vita, a Budapest – fürdőváros („vízben jók vagyunk") tematika, vagy éppen a város és a Duna kapcsolatának újraértelmezése, a „világváros" és az „élhető város" szlogen, a gyaloghíd mizéria, vagy éppen az új villamosok formája és színe. Érdekes módon az utcaképek, vagy a városi nagyparkjaink egységes arculata valahogy ezek mellett a többnyire „nagy ívű" (egyre inkább kiüresedett szólamként ható, sosem százalékban realizálódó) elképzelések mellett alig kapnak figyelmet. Pedig turisztikai marketing szempontjából nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy például a londoni taxiknak, double deckereknek, postaládáknak, viktoriánus-stílust utánzó zártsorú beépítéseknek, bay-window típusú ablakoknak, a londoni járdák jellegzetes nagy terméskő lapjainak, a square-eknek vagy a telefonfülkéknek sokkal nagyobb a szerepük a Big Bennél vagy a London Eye-nál, vagy éppenséggel az ’Uborkánál’. Azaz ha például London bármely utcáján fotózunk, abból mindenki azonosítani tudja a várost, míg Budapest esetében ez erősen helyszínfüggő.

 

utcakő tanulmányok2 - Dévényi Márton
2/20
utcakő tanulmányok2 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok3 - Dévényi Márton
3/20
utcakő tanulmányok3 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok4 - Dévényi Márton
4/20
utcakő tanulmányok4 - Dévényi Márton

utcakő tanulmányok1 - Dévényi Márton
5/20
utcakő tanulmányok1 - Dévényi Márton


 

PéPéPé?
Egy magyarországi vagy egy multinacionális cégnek ma nagyobb igénye van arra, hogy brandjét fizikálisan (homlokzati szimbólum, színezés, székházak előtti burkolat-architektúra) megjelenítse az utcakép szintjén, mint a fővárosnak. Érdekes adalékként említhető az, hogy a fővárosi és kerületi közterületi fejlesztések mellett sokszor ezért markánsabban jelenik meg egy-egy utcarészletben a székház, bérirodaház, hotel, áruház, kávézó „brandje", részben felülírva egy-egy kerületi vagy fővárosi fejlesztést sokkal igényesebb és tartósabb anyagokkal, ami mondjuk a köztéri burkolatokat illeti. Ezzel kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy például ezt a még kaotikusabb képet eredményező tobzódást nem lehetne-e becsatornázni egy városi utcaképet egységesítő törekvésbe, azaz a középületek és irodaházak tekintetében - felhasználva az ő igényüket és anyagi forrásukat - valami középutas megoldásban gondolkodni, ami egységesebb utcakép, ugyanakkor igényesebb köztér irányába hathat?

 

gipszminta
6/20
gipszminta

gipszminta
7/20
gipszminta

IX kerületi variáns a K kőre - Dévényi Márton
8/20
IX kerületi variáns a K kőre - Dévényi Márton

IX és V kerületi gipszminta variánsok - Dévényi Márton
9/20
IX és V kerületi gipszminta variánsok - Dévényi Márton

 

 

Közlegények és hadurak
Úgy tűnik, néhány szakadár gerillacsapat akad csupán az épített környezetet alakítók égisze alatt, akik a városi terekkel, mint a kívánatos Budapest-arculat (egyedi karakter) leképeződésével egyáltalán számolnak. A másik oldalt a közterületeken hegemón egyeduralkodónak számító mérnökcsapatok (főként a közlekedési szakág) jelentik, akik élet és halál urai, ami a budapesti közterületek kialakítását és távlati sorsát illeti. E mérnökgárdának azonban a legkevésbé van affinitása az esztétikai szempontok érvényesítéséhez. Érzéke se sok. A „dizájn-sallang" mindig csak valamiféle nyűgként, járulékos bohóckodásként kerül az asztalra, zömmel azután, hogy az érdemi funkcionális és szerkezeti kérdések jól-rosszul, de eldőltek.1 Mindez meg is látszik köztereinken, amelyeknél nem a felhasználóbarát, hívogató, marasztaló, közösségi élményre csábító, netán gyalogos vagy kerékpáros prioritású, zöld, árnyas, kondicionáló jelleg az uralkodó, hanem a falanszter hangulat, a gépjármű dominancia, a közterületi kapcsolótáblák, fedlapok, vezetékek,  szalagkorlátok „naturális szépsége".

 

gipszminta
10/20
gipszminta

gipszminta
11/20
gipszminta

gipszminta
12/20
gipszminta

gipszminta
13/20
gipszminta

 

 

A cikksorozatom első részében említett Erő Zoltán (Palatium) például 1998-ban a Főmtervtől kapott kisebb megbízás keretében részt vett a cég Kiskörúti Villamos c. projektjében. Ekkor készült el az a tanulmány Alföldi György és Szenderffy Gábor közreműködésével, aminek ők akkor már a Kiskörút rehabilitációja(!) címet adták. A fővárosi tervtanácson mindez akkor még süket (inkább érdektelen) fülekre talált, pedig később pontosan ez a tanulmány képezte az alapját a Teampannon-féle szabályozási terveknek a Fővám- és a Kálvin téren, a Palatium-s73-féle metró felszínrendezési tanulmánytervnek, majd a Skardelli-féle Kálvin téri koncepciónak. Ebben a tanulmányban már megjelent az igény egy egységes kiskörúti arculatra is, amely végül (tíz évvel később) a K-kőben látszik manifesztálódni. Mégis valahol vicces dolog, hogy csak néhány „szent őrült" képviseli a folytonosságot közterületi arculat ügyben és nem pedig egy átrágott, megtárgyalt, kivesézett, szilárd (szak)politikai elhatározáson nyugvó fővárosi arculati koncepció.

 

egy barcelonai térkő utóélete
14/20
egy barcelonai térkő utóélete

térkőből csoki
15/20
térkőből csoki

 

 

Katalán szindróma
Pedig 1998-ban már a ’Barcelona-modell" volt az egyik fő ’topik’ a budapesti urbanisztikai és köztér tervezői körökben, azaz a Prága-irigység mellett még egy hathatós érvrendszer kardoskodott amellett, hogy a városi életminőség (és ezen belül nem mellékesen a városi gazdaság) szempontjából sem érdektelen a közterületek szépészeti és egységesítési műtétsorozatával foglalkozni. Az említett modell részben arról szól - ami a gazdasági szempontokat illeti - hogy egy város képes életet lehelni haldokló belvárosába pusztán azzal, hogy közterületeit felújítja (és másként, humanizáltabb módon használja), ugyanis a felújítás a magánszektort is arra készteti, hogy a saját háza táján rendet tegyen, mindez pedig a lakás- és irodai négyzetméterárak emelkedésében és a „belvárosi élet" újbóli megjelenésében mérhető. Barcelonában ezt egy egész város, míg Budapesten a Váci utca és a Ráday utca példája igazolja, amelyeket ebben a szellemben terveztek át.

Barcelona egy másik aspektusban is a felszínre kerül, amikor a térburkolati kérdés, mint brand állítódik a fókuszba. Dévényi Márton szerint2 például a nagy fővárosi burkolati katyvaszt úgy lehetne még valamilyen egységes arculati irányba terelni, ha az ún. történelmi belvárosban és egyéb kiemelt helyeken priorizálnánk a természetes kőanyagok használatát (ahogy ezt a belvárosi kerületek teszik is). Azaz budapesti viszonylatban a Kiskörúttól befelé a természetes kövek jelentenék a burkolati vezérelvet. A következő lépcsőben az átmeneti zónát a mintás, vagy egyedi formájú térburkoló kövek (mint például a K-kő) jelenthetnék, amelyek a helyi sajátosságokat reprezentálnák, végül a "mezei" térburkoló kő lenne a peremkerületi minimum. A dolog pedig itt kapcsolódik Barcelonához, ahol ugyanezt az elvet követik a térkövek tekintetében.3 A városnak tehát meg kellene állapodni egy méretben, anyagban, mintázatban vagy valami más szervező elvben, ami összekapcsolná az egyes közterületeit, de nem kötné őt gúzsba. Egy fix méret és anyag mellett a minta akár változtatható (pl. kerületenként, terenként), de sok más irányba is el lehetne menni: ha akarnánk. Dévényi szerint ez már elég lenne az egység érzetéhez, de teret engedne a tervezői kreativitásnak és az egyedi igényeknek is. Pontosan úgy, ahogy ez Prágában vagy Barcelonában már kiforrott.

 

gipszminta
16/20
gipszminta

gipszminta
17/20
gipszminta

gipszminta
18/20
gipszminta

 

 

Infralobbi rulez?
Schneller István, budapesti ex-főépítész anno természetesen ismerte a prágai és barcelonai "egységesítési" terveket, de hatékony lépéseket mégsem tudott tenni. Beleznay Évának talán még kisebb a mozgástere elődjénél, ezt a fölötte Damoklész kardjaként függő megbízotti státusz illusztrálja a legjobban. A szigorúan ellenőrzött főépítészek árnyékában pedig szépen virágzik a kis magyar abszurd: a közterületi kérdésekben a karmesterpálca (ki tudja hogyan, mikor és miért?) valahogy átvándorolt a főváros kezéből a mélyépítő mérnöki szakág budapesti fellegváraiba, ahol tervpályázati kényszerek nélkül közbeszereztetnek, vagy osztogatnak megbízásokat és nem ritkán kőkemény diktátumokat a budapesti köztéri területek rendezése kapcsán. KÖZterületen, KÖZpénz felhasználásával. Még a középület-tervezésben sem általános módi ugyan a tervpályázat kiírás (ld. Szépművészeti botrány), de városi szabadterek esetén még inkább nagyítóval kell keresni az ilyen pályázatokat. A legjobb az egészben az, hogy amíg az első esetben „csak" az Építész Kamara és a „köz"szolgák ajtaján kéne kopogtatni a sokkal nagyobb érdekérvényesítést és a felelős és konzekvens megbízói magatartást követelve, e közterületi kérdésben már egy harmadik mozdíthatatlannak tűnő bástya, a Mérnök Kamara bevétele is szükségeltetik. Ehhez pedig se erő, se szándék nem látszik körvonalazódni semmilyen platformon, a kialakult status quo-t legalább C100-as „betonalapozás" védi. Pedig mindez hatalmas demokratikus deficitet jelent a civilizált, felhasználó- (és adófizető!) központú közterület-tervezéssel szemben, amely a nyugati demokráciákban már annyira természetes automatizmusnak számít, mint a levegővétel.

Bardóczi Sándor


Az Olmütz-irigység Erő Zoltán kameráján keresztül
19/20
Az Olmütz-irigység Erő Zoltán kameráján keresztül

1 Mindezt igen jól illusztrálja a Közberuházások – közterek (avagy a 29. kötet rangja) című írás Erő Zoltántól, amely 2003 májusában jelent meg az Építészfórum hasábjain. Erő azt állítja, hogy neki nem csak Prága-irígysége van, hanem Olmütz-irígysége, sőt Litomyšl-, Jihlava-, Moravská Trebová-irígysége is.

2 Dévényi Márton a Fővám térről kikopott lehetőség ellenére folytatta a megkezdett egyedi burkolatokkal foglalkozó kísérletezést. Ennek érdekében kétszer (2007, 2008) is jelentkezett az eddig elkészült vázlataival (amiben a K-kő egyedi variációi is megtalálhatók) a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjra. Sikertelenül: sem a kuratórium, sem a gipszmintáit kétszer is megtekintő Fővárosi Tervtanács sem tudott mit kezdeni az álmaival. Pedig a K-kő megvalósulása azt igazolja, hogy az ő szavaival élve „nem a holdraszállásról van szó".

3 Érdemes megfigyelni, hogy a barcelonai koncepció hogyan szivárgott át később az alkalmazott dizájn egyéb területeire, azaz a brand hogyan él immár önálló életet. Az eredetileg Gaudi által tervezett hatszögletű térkő (méhsejt, avagy a hexagon, a kabalisztikus és/vagy szabadkőműves jelkép, szentély alaprajz stb.) legjellemzőbb kortárs formájaként megjelent a virágmintás hatszög térkő, amely aztán inspirálta a virágmintás cipő, ajándéktárgy, sőt csokoládé(!) keletkezését is.

Vélemények (16)
kemtam
2009.01.27.
22:19

"Köszönjük Sándor, majd értesítjük!" Körülbelül ez lehet a legtöbb gondolat, mely a cikkben megszólított fővárosi döntéshozók fejében valaha is meg fog jelenni konklúzióként. A korrupció és az érdektelenség ugyanis - melyről számomra ez a harmadik rész szólt - nem enged többet. Amíg viszont erről képes csak szólni minálunk e szánalmas pesti utcaszínház, addig értelmet keresni a folyamatokban önkínzás. Forradalom kell ide, minimum szellemi - sőt!

Néhány napja készült el pl. a bel(sőbb)város legújabb csillapított forgalmú "díszburkolatos" utcarésze a Rózsa utca erzsébetvárosi szakaszán. Érdemes megnézni. Mire volt jó???? Passzol bármivel is? Élhetőbbé vált tőle az utca? Vizuális fejlődést hozott? Minőségi változást eredményezett? Nem, nem és nem. Akkor mit igen? Hát pénzkifolyatást.

Ui: A cikk illusztrációjaként bemutatott burkolattervek vizuálisan tetszenek, de járdaként szerintem sem a legideálisabbak. Főleg a Duna által "kettészelt" kőlapváltozat okozhatna gyors bokaficamot - ráadásul a tisztíhatóságuk is nehézkes a sok inverz forma miatt.

Borsay Attila
2009.01.29.
12:53

@kemtam: Teljes szemléletváltásra lenne szükség mind az építészek, mind pedig a tájépítészek között. A posztmodern korszaknak vége. a tér, a járda a villamosmegálló nem üzenő füzet. Az idézett Barcelónában elképzelhetetlen, hogy egy térburkolatra rávéssék a Sagrada Familiát, Prágában szintén hogy rátegyék a Károly hidat. Az egyébként szép Szent István téren sem jut senkinek az eszébe, hogy az ottani burkolat a bazilika építészeti és ornamentális elemeiből építkezik. Az idézett bűvös K kő szép, de lerakva senki nem fogja azt gondolni, hogy ez azért K, mert Károly körút, vagy Kálvin tér. Két féle reakciót válthat ki: -tetszik a "ferde" minta, -nem tetszik a "ferde" minta. Lerakva a bűvös K követ annak négy oldaldala van, ebből egy irányból leolvasható a K, ha akarom, a másik három oldalról meg nem. Vagyis teljes tévedés az elgondolás, a különböző kerületek számának jelölése meg pláne. Pedig fontos lenne, hogy jól sikerüljön végre valami a Fővárosban, mert a fent említett Rózsa utca, a néhány éve elkészült Király utca, vagy a nagykörúti villamosmegállók olyan ordenáré megoldásokat, szakmailag rosszul megoldott és izléstelen helyzeteket eredményeznek, ami sokkal több kárt okoz mint hasznot.

bardóczi
2009.02.01.
19:08

@Borsay Attila: kedves Attila! Ha figyelmesen végigolvasod a cikksorozatot, akkor abból kiderül, a K kőben nem a K a lényeg, hanem a párja, ami a történelmi belváros alaprajzát mintázza. Erre pedig az alkotóktól függetlenül rájöttek már emberek, tehát működik. A K betű csak egy "járulékos haszon", ahogy a kő szülőapja fogalmazott. (A posztmodernt már sokan temetik, de úgy kábé egy évszázad távlatából látszik majd, vége van-e, vagy mikor lesz vége.) A többivel egyetértve köszönöm a véleményed.

bardóczi
2009.02.01.
19:24

@kemtam: Az általad említett kifogások a K kő genezise során is felmerültek, ezért kerültek le a megvalósítási napirendről, és ezért győzött a K kő. Mindenesetre egy alkotó folyamatot mutatnak be, amit Dévényi Márton például a K kővel is továbbgondolt: ld IX-es K kő. Ezek vizuális kísérletek és csak további energiákat lehet DM-nek kívánni, hogy foglalkozzon a kérdéssel, amíg teljesen ki nem forr.

 

mB
2009.02.01.
20:49

@Borsay Attila: Itt Attilával értek egyet. Azt hiszem nem az az érdekes elsősorban hogy K vagy alaprajz, hanem hogy a jelentés válik elsődlegessé ("üzenőfüzet"). Azza hogy nem elégszik meg azzal, hoyg egyszerűen JÓ legyen. Mert tényleg felveti a fenti problémákat: illesztés, folytatás, csatlakozás, stb - és ezekben az esetekben az "üzenet" óhatatlanul sérül, a valós üzenetként pedig az jön majd át, hogy a K nem olvasható, hogy a kő deformálódik, hogy az ötlet itt-ott sántít.

Nekem ezek kapcsán a villamosmegállók jutnak eszembe a nagykörúton: csúnya is, kevés is - és az üvegtető pont a nap ellen nem véd nyáron... Lehet hog yigazságtalan vagyok, majd élőben csekkolom, de egy ilyen jelentésen megakad a görkorcsolya és a babakocsi, a csatlakozásoknál meg ugye a fenti torzulás jön elő óhatatlanul.

Ami értékteremtő lenne, helyi lenne, tartós - és ezáltal MAJD jel-értékű, az egy frappáns, takarékos, a különböző igényekre (padka, bicikliút, aknafedlapok, stb.) rugalmasan és magától értetődően reagáló burkolat. Ha jó, ráírt üzenet nélkül is tartós lesz és szeretni fogjuk. Ha nem, a megelőlegezett jelképérték csak költségnövelő tényező lesz, illetve hajszálpontosan meg fogjuk tudni nevezni azt, amit adott esetben nem szeretünk.

Bocánat, lehet hogy túl pesszimista lettem a végére, de ahogy Attila írja: más sorrendben, más preferenciákkal lenne jó nekiállni. Szerintem.

*

mégegy apróság:

ha megnézzük úgy a Barcelona, mint a berlini köveket, az alapelemek - a folytathatóság, a felxibilitás miatt - középpontosan szimmetrikusak, és a minta (ha van) főleg és elsősorban absztrakt, ami megenged - de egyáltalán nem sugall vagy ösztönöz bármiféle jelentést. Éppen ezért jó és univerzális.

Borsay Attila
2009.02.02.
10:43

@bardóczi: Sándor. Miért nem lehet egy térburkolat csak úgy önmagától szép? A lerakási módja miatt. Az anyaga miatt. Az anyagának mintája miatt. Az anyagának színe miatt. Miért kell mindig újra és újra feltalálni a melegvizet? Nem az egyszerű az, ami idő-és értékálló? Miért kell kísérletezni, és a Dunát, Budapest térképet, a kerületek számát satöbbi, "kőbe vésni" Ez a gondolkodás tőlünk nyugatra teljesen ismeretlen, de például senkinek nem jutott az eszébe a gyönyörű Nagyszebeni főtér (Erdély) tervezésekor, hogy szász erődtemplomok képeit a burkolatba "nyomtassa". Kinek fog eszébe jutni a ferde vonalról, hogy az a régi belváros kontúrja miatt ilyen formájú. Senkinek. Esztétikus és nagyon magas műszaki minőségű (!!!!) burkolatokra van szükség kísérletezés helyett, mert könnyen úgy járhatunk, mint a körúti villamosmegállók esetében. A nagy akarásnak nyögés lett a vége.

(a posztmodern korszaknak meg vége, félek tőle, de ez egy másik és hosszabb téma....)

bardóczi
2009.02.02.
11:25

@Borsay Attila: Lehetne és mindezt abszolúte nem vitatom. A cikksorozat szándékaim szerint arról szól, azt firtatja, hogy miért van az, hogy amíg néhányan vért izzadva kísérleteznek azon, hogy megtalálják azt a burkolatot, ami identitása okán mégis lehet "üzenőfüzet", és még egy csmó más feltételnek (nyomószilárdság, olcsóság, tartósság, kopásállóság, csúszásgátlás, vízáteresztés, újrafelhasználhatóság, satöbbi, satöbbi) megfelelhet, addig magasabb szinteken erről nincs diskurzus. Aminek a végeredménye az ismert, zavaró és rendszertelen útburkolati kavalkád. Vonatkoztass el kicsit a felmutatott képi példáktól, és fókuszálj arra hogy te mit tennél, ha az lenne a feladat, hogy megalkosd a "Budapest burkolato(ka)t". A cikkekben említett szereplők kérés nélkül gondolkodtak ezen, azaz nem is volt (van) rá igény. Mégis fontosnak érezték. Pedig ugyanazt a pénzt kapták volna, ha végigfodorkövezik a kiskörtét. A három cikkben én megpróbáltam a pro és kontra érveket mind közkinccsé tenni a továbbgondoláshoz. Csak vitaalapot teremtettem. Mert erre szükség van. A lényeg számomra ezzel, hogy LEGYEN továbbgondolás. Mert ma NINCS! Egyébként magát a K követ én esztétikusnak és magas műszaki minőségűnek tartom, miután megnéztem a saját szememmel, ismerem a háttérsztorikat, megszagoltam, megrágtam, megkóstoltam, tudom hogy számszerűen hány agysejt pusztult, hány ősz hajszál keletkezett, mi küzdelem volt ezt végigzongorázni stb. A sztoriban ráadásul az is szép, hogy bár a kiskörte rehab nem egy, hanem minimum két projekt két büdzséjéből, és 5 független csapat munkájából rehabilitálódik, a tervezői társadalomban páratlan összefogás eredményeként nem a dögöljön meg a szomszéd tehene effekt lépett működésbe, hanem az, hogy pontosan ez régi belváros kontúr lesz K kőből kirakva. (persze csak ha a Főmterv, a pógármájszterek, a magasságos tervtanács és a Jóisten - ebben a sorrendben - is így akarja.) Ami számomra már-már sci-fi számba menő dolog az ismert vicc után, miszerint két magyar általában három pártra szokott bomlani. "Kinek fog eszébe jutni a ferde vonalról, hogy az a régi belváros kontúrja miatt ilyen formájú?" - kérdezed. A cikksorozat írására elsősorban az a tény motivált, hogy két eltés srác felnyomta a blogjára ezt a szösszenetet a kő első belvárosi megjelenésének másnapján, mikor még a fugázás se volt meg, abszolúte nem összebeszélve Mohácsiékkal (nem is ismerve őket és nem is tudva az ő koncepciójuk értelmét):

http://varoskepp.blog.hu/2008/12/12/pesten_jarunk

A válasz tehát a kérdésedre már nem az, hogy "senkinek". Ugyanazt rajzolták le, amit az s73 itt:

http://www.epiteszforum.hu/imagelist/gallery%26nid=11612%26img_id=53617

Ez pedig szerintem hírértékű, nota bene legendagyanús, jól "pletykálható" ami meg az alapja egy brand-nak. (P.s. Én meg attól félek, hogy nincs vége a posztmodern-nek, csak tényleg van egy nagy akarás, nyögéssel. De ez tényleg hosszú téma.)

Borsay Attila
2009.02.02.
12:06

@bardóczi: Azt értem, hogy 50 év sötétség után a globalizált világ kellős közepén fontos az identitás kérdése, azt is értem, hogy keressük magunkat mind a 10 milliónyian, vagy többen. Honnan jövünk, hová tartunk, meddig élünk - tette fel a kérdést a Szárnyas fejvadász egyik replikánsa a végén. De ha elmész Londonba ott van helyi burkolat? Párizsban van helyi identitást hordozó burkolat? És Bécsben? Miért fontos, hogy egy járdaburkolat helyi identitást hordozzon? Vagy egy tér. Fordítva ülünk a lovon, nem kellene vért izzadni. Én elmennék a dunabogdányi bányába, megkérdezném, hogy milyen vastag és mekkora méretű egyedi lapot tudnának gyártani, van-e annyi, hogy leburkoljuk vele a belvárost, és mehet. Egy szép rakásmintát azért kitalálnék. Ennyi. Ennél erősebb helyi identitás nem szükséges. Mindenhol megoldva persze műszaki problémákat a vízelvezetéstől a csatorna fedlapon át a járdaszegélyig. Mert a fotókon azért ezek a bűvős K esetében sántítanak.

bardóczi
2009.02.02.
12:28

@Borsay Attila: Ha elmegyek Londonba, akkor van ilyen burkolat. kb 1x1 láb méretű vagy ennél is nagyobb (bazalt?) lapok a city-ben, westminsterben, notting hill-ben, chelsea-ben, stb. illetőleg ugyanezen méret műkőből a munkásnegyedekben. A cikkben szerepel Prága (bazalt és gneisz kiskocka) és Barcelona (gaudi hexagon és a mór motívumok). Párizsban és Bécsben nem jellemző. Vannak tehát ilyen és olyan utak.  Amit te mondasz, az is egy út. Valaki egyetért vele, valaki nem. Én ezek között a válaszutak közötti konszenzust és jövőképet sürgetem, az erről való eszmecserét. A K kő illesztési problémáiról is szóltam, az elemcsalád hiányról is. De míg ennek ez is a problémája addig a dunabogdányi, vagy süttői, vagy tardoskúti, vagy balatonfelvidéki vagy horvát vagy egyéb köveknek meg az a problémája, hogy a világ pénze nem lenne elég egy belvárosnyi mennyiség lepakolására. Ráadásul nemcsak a természetes kövek, hanem a vizeink kavicsteraszai és a mészkő-dolomit hegyeink (ergó a beton) is lehet helyi sajátja építésmódunknak. Még tovább facsargatva a kérdést: Budapestnek volt köve (macskakő korszak) aminek egyik fele a puha aszfalt alatt, másik fele meg itt ott leborítva pihenget. 1996-ban volt itt egy norvég tájépítész delegáció akik majdhogynem lepetéztek a gyönyörtől, amikor végigcaplattak az akkor még macsaköves Bartókon. Azt mondták: milyen jó hogy itt még megvan, ők most macskakövesítik vissza a belvárosukat, mert rájöttek hogy ott nem az autózást kéne preferálni. Rendesen hülyének lettek nézve. A Bartókon meg történt ami történt....

Borsay Attila
2009.02.02.
12:49

@bardóczi: Vagyis ha jól értem az írásod mindenhol egy geometrikus minta van helyi anyagból. Én erről beszélek. Az általad említett külfüldi példákon sehol nem szerepel, hogy egy helyi "nevezetességet" a burkolatba véssenek, legyen az geometrikus, vagy organikus minta. A pénz már nehezebb kérdés, ki kellene dolgozni egy olyan konstrukciót, amelyben az adott bányának az óriási mennyiségért cserébe, meg a kvázi monopol helyzetért cserébe megérje olcsóbban szállítani a követ a piaci árnál. Kizárt, hogy ez ilyen módon nem érné meg. "A budapesti belvárost mi burkoltuk". Ennél nagyobb reklám nem kell. (mintahogy egyféle kőböl épült a Parlament, stb.)

bardóczi
2009.02.02.
20:54

@Borsay Attila: A dolog ennél kicsit bonyolultabb, mert például a gaudi hexagonnak azóta kismillió változata keletkezett, amiben van például virágmintás is. Pl ilyenek:

 

 De itt van például további ez is.

 

 A példákból süt a mór (arab, perzsa) hatás és az azulejo-festészettel való kapcsolat. Ha úgy tetszik ez teszi "helyi nevezetességgé". Olyannyira, hogy nehány mintázat átkerül a Camper cipőre, a spanyol csokira ésatöbbi. 

Borsay Attila
2009.02.03.
14:49

@bardóczi: Izlések és pofonok különbözők, nekem ez sok. Továbbra sem cáfolod azt az állításomat, hogy nem egy helyi nevezetességet vésnek kőbe. A minták szépek, de gyaníthatóan nem a XXI. században építész tervezte burkolatokról van szó, hanem történeti emlékekről. Ilyen nálunk is van például a párizsi udvarban.

bardóczi
2009.02.03.
15:47

@Borsay Attila: a vicc az, hogy ezek - ha nem is a XXI. században, de a XX. harmadik harmadában keletkeztek, alig 2 vagy három évtizedesek, vagy még fiatalabbak. Neked sok, nekem sok, de nekik nem, és EZ teszi igazán helyivé. Nézd úgy, hogy itt ugyan szintén nem a sagra da familia van kőbe vésve, de az azulejo, ez a ma is élő "népművészeti" hagyomány a kapcsolat a burkolat és a köztéri csempefestészet között. Amitől legalább a régiót (ibéria) eltalálod, ha Barcelonát magát nem is, ha ránézel egy ilyen képre. A hexagon meg azt súgja: Gaudi.

EMA
2009.02.04.
10:50

@bardóczi: Hát ez az - ezek a térburkolatok, legalábbis,  mint látvány, hiszen az ilyesmit rajtuk lépkedve kellene megitélni, de látványként a városhoz kapcsolódónak érez az ember. 

És ezt a kapcsolatot nem érzem egyik térburkolatnál sem - lehet, hogy a K-kő ezek között a legjobb, nem tudom, de nincs az az érzésem, hogy fején találták a szöget.  Valószinúleg ennek az oka sokkal mélyebb, a káosz, ami a járdákon, tereken megnyilvánul, az egy kulturális bizonytalanságot is takar, ami az épitészetben és egyáltalán, az emberi mentalitásban is benne van. Ki kellene tárgyalni ezeket a dolgokat. 

Eva M. Amichay városgazdász, újságíró

EMA
2009.01.27.
21:15

Nagyon tanulságos sorozat volt ez, csak egy apróságot tennék hozzá: nem ártana, ha az utcaburkolaton járni is lehetne...

Pozsony régi városrészében nem okozott nekem gondot körömcipőben sétálni a bazaltkőburkolaton, ugyanezt a pesti bazaltkockákon csak a cipősarok tönkretétele árán tudom megtenni... Úgy van lerakva, mint a hányadék, és nemcsak a cipősarkam ragad bele, hanem a cigarettacsikkek is ott tanyáznak, amig el nem rohadnak az esőtől. Sajnos, olyan térburkolatra nem emlékszem Budapesten, amin kényelmesen járkálhattam volna az esőben való elcsúszás vagy a cipősaroknyúzás nélkül. 

Eva M. Amichay városgazdász, újságíró

bardóczi
2009.02.01.
19:26

@EMA: Én a K követ éppen ónos eső után próbáltam: a felületi megmunkálása miatt egész stabilnak bizonyult, míg a puccosabb porfír és travertin burkolatokon jókat zuhantam fotózás közben.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.