Helyek/Infrastruktúra

Két év után ma adják át a Morandi híd utódját

1/1

Kép forrása: carcar.news

Hirdetés
?>
Kép forrása: carcar.news
1/1

Kép forrása: carcar.news

Két év után ma adják át a Morandi híd utódját
Helyek/Infrastruktúra

Két év után ma adják át a Morandi híd utódját

2020.08.03. 14:54

Cikkinfó

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Genova, Olaszország

Építészek, alkotók:
Renzo Piano

Címkék:
gyász, rehabilitáció

Az építkezést a katasztrófa azóta is tartó vizsgálatai, valamint a pandémia is hátráltatták, ennek ellenére rekord idő alatt készült el Genova talpraállásának jelképe.

Az egyik legforgalamasabb olasz autópálya, azaz az A10 részét képező Morandi híd betoszerkezete szinte pontosan két évvel ezelőtt, 2018. augusztus 14-én roskadt össze, mely szerencsétlenségben 43 ember vesztette életét és amely az utóbbi idők egyik legtragikusabb, statikai okokból eredő katasztrófája volt Euróapában.

A Polcevera folyó felett haladó átkelő 1963 és 1967 között épült, nevét tervezőjéről, Riccardo Morandiról kapta. Az új évezredre a terület a régió egyik legforgalmassabb és legfontosabb összeköttetésévé vált, mely a híd számára  a tervezettnél nagyobb megterhelést jelentett. A baleset után Genova keleti és nyugati kapcsolatának hiánya számos vállalkozásnak okozott aztán komoly bevétel kiesést, amely helyzeten a koronavírus csak rontott, így Genovának a vártnál is komolyabb gazdasági visszaesést okozott e híd hiánya.

2019. június 28-án Marco Bucci polgármester jelenlétében robbantották fel a megroncsolódott struktúra maradványait, hogy egy új hidat tervezhessenek a helyére. A munkára nem hirdettek nyílt pályázatot, pedig számos terv megfogalmazódott az esetet követő hetekben, köztük Santiago Calatrava is vállalkozott a feladatra. A munkát végül szintén egy önkéntes kapta meg, ráadásul nem más, mint a város világhírű építésze, Renzo Piano, kinek irodájának központja jelenleg is itt van és Ő maga is Genova mellett született.

Renzo egy látszólag ultra vékony, ám statikailag rendkívül fejlett acél viaduktot tervezett városának, amelynek megjelenése ugyan rendkívül egyszerű és visszafogott, technológiájában mégsem erről van szó. Nagy teherbírású, high-tech acél és beton szerkezetű architektúra épült fel, melyet tizenkilenc pillér tart, a sávok mentén pedig 43 fényforrás sorakozik, melyek az áldozatoknak állítanak emléket esti fényeikkel.

A híd már a tavalyi évben javarészt elkészült, viszont azóta folyamatosan, több ezer tonnás teszteléseknek vetteték alá, melynek részeként több tucat megrakott teherautó vonult fel felületén az elmúlt hónapokban. Az áldozatok hozzátartozóit tiszteletben tartva nem tartanak ünnepélyes ceremóniát a rekord idő alatt elkészült épület szalagátvágásához. Sergio Mattarella olasz köztársasági elnök a sajtó szerint zártkörű találkozót tart az áldozatok hozzátartozóival, majd elsőként Ő maga halad át utasként a viadukton 18:30-kor.  A családtagok a 10 nap múlva tartandó évfordulón jelennek meg nyilvánosan, a valódi forgalom pedig 5-én indulhat meg az immáron új nevet is viselő, Genova San Giorgo híd újtán.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.