//// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS
Épülettervek/Hallgatói terv

Kísérleti játéktér – Nagy Richárd diplomamunkája

1/26

Előtanulmány. Rajz: Claude Parent

Előtanulmány. Rajz: Claude Parent

Előtanulmány, Skid, Damian Jalet

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Homlokzat. Tervező: Nagy Richárd

Metszet, grafika. Tervező: Nagy Richárd

BB Metszet. Tervező: Nagy Richárd

Alagsor. Tervező: Nagy Richárd

Földszinti grafika. Tervező: Nagy Richárd

Első emeleti grafika. Tervező: Nagy Richárd

Második emeleti grafika. Tervező: Nagy Richárd

Harmadik emelet.Tervező: Nagy Richárd

Helyszín

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Nézőtér és Kocka metszet. Tervező: Nagy Richárd

Beépítési koncepció. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

?>
Előtanulmány. Rajz: Claude Parent
?>
Előtanulmány. Rajz: Claude Parent
?>
Előtanulmány, Skid, Damian Jalet
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Homlokzat. Tervező: Nagy Richárd
?>
Metszet, grafika. Tervező: Nagy Richárd
?>
BB Metszet. Tervező: Nagy Richárd
?>
Alagsor.  Tervező: Nagy Richárd
?>
Földszinti grafika. Tervező: Nagy Richárd
?>
Első emeleti grafika. Tervező: Nagy Richárd
?>
Második emeleti grafika. Tervező: Nagy Richárd
?>
Harmadik emelet.Tervező: Nagy Richárd
?>
Helyszín
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
?>
Nézőtér és Kocka metszet. Tervező: Nagy Richárd
?>
Beépítési koncepció. Tervező: Nagy Richárd
?>
A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd
?>
A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd
?>
A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd
?>
A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd
1/26

Előtanulmány. Rajz: Claude Parent

Előtanulmány. Rajz: Claude Parent

Előtanulmány, Skid, Damian Jalet

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Homlokzat. Tervező: Nagy Richárd

Metszet, grafika. Tervező: Nagy Richárd

BB Metszet. Tervező: Nagy Richárd

Alagsor. Tervező: Nagy Richárd

Földszinti grafika. Tervező: Nagy Richárd

Első emeleti grafika. Tervező: Nagy Richárd

Második emeleti grafika. Tervező: Nagy Richárd

Harmadik emelet.Tervező: Nagy Richárd

Helyszín

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

Nézőtér és Kocka metszet. Tervező: Nagy Richárd

Beépítési koncepció. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

Kísérleti játéktér – Nagy Richárd diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Kísérleti játéktér – Nagy Richárd diplomamunkája

2020.09.01. 07:24
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Debrecen

Építészek, alkotók:
Nagy Richárd

Kísérleti játéktér, Msc diploma

Tervezés éve:
2020

Stáblista

Építész: Nagy Richárd

Intézmény: Debreceni Egyetem Műszaki Kar, Építész Msc

Konzulens: Kovács Péter DLA

Dosszié:

MÉD:

Hogyan hat a színjátszásra és a befogadóra, ha a színészek ferde síkú terekben mozognak? Nagy Richárd diplomamunkájában egy olyan kísérleti teret hozott létre, ahol a művészeti képzésben résztvevő hallgatók különböző térszituációkkal dolgozhatnak.

Claude Parent francia építész és a színjátszás kapcsolatára a debreceni Csokonai Színház igazgató-rendezője, Gemza Péter valós élménye világított rá: egy olyan workshopon vett részt, ahol a színészek ferde síkú terekben mozogtak. Kilépve a vízszintes-függőleges komfortzónából teljesen más mozgásformák jelennek meg, sőt, a mozgást indító egyensúlyvesztés alaphelyzete a domináns. Parent és társa, Paul Virilio a ferde síkok funkcionalitásával foglalkozott.

Parent megfogalmazásában: „Miért nem használtunk soha hajlított síkokat a lakószerkezetekben? Azért, mert felfüggesztik a lakó kényelmét. Mert öntudatlanul összekötjük azt, ami dől, azzal, ami le fog esni, az instabilitás és összeomlás képével. Ez az ősi tabu lefékezi a városi társadalmak elkerülhetetlen átalakulását. A stabilitás és a függőleges egyensúlyának gondolata még általánosan elfogadott az építészetben, miközben a filozófia vagy a gazdasági elméletek már régen túlléptek ezen az elven az átmenet, a mozgás és az egymásba kapcsolódó instabil helyzetek elfogadásával." 

Előtanulmány. Rajz: Claude Parent
1/26
Előtanulmány. Rajz: Claude Parent

Ellentétben a ferde tér „mozgásban lévő tér, de ez a mozgás implicit. A ferde hely nem mozdul el, hanem a földhöz kapcsolódik, mint minden építészet, ami méltó erre a névre, sőt, a földhöz tartozik, annak emergenciája. Az emergencia mozgás, ahogy a hegyek is felfelé irányuló mozgást implikálnak. (...) De a ferde térben implikált mozgás nemcsak a globális forma erővonalait tükrözi, hanem minden rámpába és emelkedőbe integrálva van." Szerencsésen összecsengett a parent-i filozófia egy valóságban felmerülő helyszínnel és funkcióval. A téri szituációk kísérletezése fontos része az előadó-művészeteknek is. Ha a debreceni felsőoktatás művészeti képzéssel bővülne, annak részét képezné egy dramaturg, rendezői szak, ahol a hallgatók egy kísérleti játéktérben különböző térszituációkkal dolgozhatnak és saját elképzelésük szerint kísérletezhetnek. Diplomamunkámban ennek a helyszínét szerettem volna megfogalmazni.

A diplomatémám kiegészítő előtanulmányomban olyan meghatározó alkotók gondolatait mutatom be, akik színházművészeti tevékenységük során Parent elméletéhez konvergáló eredményre jutottak. A tér és idő manipulálása a klasszikus japán színházi interpretációkat jellemzi. A kabuki, a japán no-színház, a kathakali vagy Mayerhold biomechanikai kísérleteinek speciális, „nehezített" mozgásformái az egyensúlyvesztés állandósításával a dinamikus egyensúly megteremtését szolgálják. A performansz nem csak egy folyamat, cselekvés sorozat, minden esetben térfoglalással, a tér belakásával jár. A téri adottságok kihasználása és fikcionalizálása valósul meg. P. Brook híres definíciója szerint: „Vehetek akármilyen üres teret, és azt mondhatom rá: csupasz színpad. Valaki keresztülmegy ezen az üres téren, valaki pedig megfigyeli; mindössze ennyi kell ahhoz, hogy színház keletkezzék." (P. Müller Péter: Szín/tér meghódítása, 21.o., Színházi tanulmányok, Kronosz kiadó (2015))

A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd
26/26
A játéktér víziója. Tervező: Nagy Richárd

Merce Cunningham egy interjúban így fogalmazott: „azzal az elképzeléssel nőttünk fel, hogy a színházi tér rögzített, és néző és táncos egyaránt ehhez viszonyul. Ám ha feladjuk ezt az elképzelést, egy másfajta szemléletet fedezhetünk fel. Egy személyt nem kizárólag szemből, hanem bármely oldalról ugyanolyan érdekesnek találhatunk." (uo. 23.o.) Ez utóbbi állítás igaz a befogadó oldalát nézve is, annak viszonya az előadással lehet a megszokottól eltérő. Vannak performanszok, ahol a közönség is a részévé válik az eseményeknek.

Helyszín

Témám választott helyszíne Debrecen belvárosában található, a Kossuth utca 16. szám alatti üres telek, ami a Csokonai Színház szomszédságában van. Utóbbi az épület működését illetően fontos szempont volt. Elgondolásom szerint, a „Játéktér" a színház felügyeletével és vezetésével funkcionálhatna. 

Koncepció 

A hosszúkás telek láttán, a tervezés korai fázisában két dolgot fogalmaztam meg: az első, hogy az épület kiteljesedése, annak végében történjen meg. Ehhez kapcsolódott a másik gondolat, vagyis ez egy először szűkülő, majd táguló nyújtott folyosón érhető el. A játékteret egyedi térélménnyel szerettem volna felruházni. A kísérleti tér fő eleme egy mozgó black box, amely a szintén mozgatható nézőtérrel együtt is képes előadótérként működni, így a hallgatók különböző térszituációkkal dolgozhatnak, valamint a performer-néző közötti határhelyzetet feszegethetik.


Mi történik az épületben?

Tervem lényege a kísérletezés volt. Kísérlet egy a megszokottól eltérő színházi tér kialakítására. Lehetőséget biztosítani a térhasználók számára új, különböző tériszituációk megfogalmazására, az előadó és néző közötti kapcsolat megújítására. Az épület tehát elsősorban „Kísérleti Játéktér", másodsorban lehetőséget ad közönség előtti előadások bemutatására is. A tervezett épület földszint + 3 emelet + alagsor szinteket foglalja magában, megközelítése 2 irányból történik: a tölcsér alakú főbejárat a Kossuth utcáról nyílik, míg a hátulsó szervíz útvonal a szomszédos épület belsőudvarán keresztül érhető el. A létesítmény belsejébe az utcaszintről egy folyamatosan emelkedő rámpa vezet, amelynek megérkezési pontja a magasföldszint. Erről a szintről közelíthető meg az épület fő színtere, a kísérleti tér.

Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd
19/26
Kísérleti Játéktér. Tervező: Nagy Richárd

A mozgó platformok technikai része és a gépészeti helyiségek az alagsor szintjén helyezkednek el. A magasföldszinten kapott helyet egy közösségi tér teakonyhával összekapcsolva. Az épületen belül a vertikális közlekedést lift és lépcsők oldják meg. Az emeleti szinteket egy kétszint magas stúdió terem, öltözők, vezérlőtermek és iroda funkciójú helyiségek töltik be. A kisebb előadó egyik határoló fala az utcafronti homlokzati fal. Ebben a teremben az előadók képesek interakcióba lépni a külvilággal, a függönyfal homlokzaton keresztül. Az előadó belmagasságában az üveghomlokzat egy okos fóliaréteget kapott, amely többfunkciós előnyökkel ruházza fel az alkalmazott térelválasztást. Lehetővé teszi a felület átláthatóságának szabályozását, valamint vetítőfelületként is használható. 

Nagy Richárd

 

A dolgozat teljes előtanulmánya itt olvasható.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.