Könyv és Bluesház Norvégiában
Tirbus Ferenc valós programot választott diplomamunkája témájául, mikor a Notodden (Norvégia) városa által kiírt nyílt tervpályázatra elkészítette a Könyv és Bluesház tervét.
Téma
Notodden városa 2010. februárjában nyílt tervpályázatot írt ki egy Könyv és Bluesház tervezésére a régi vasgyár területén.
Notodden
- 12000 lakosú város
- másfél órára Oslótól dél-nyugatra
- az ipari kultúrája vízierőművek telepítésével kezdődött
- a város építészetileg a XX. század eleji Jugendstil építészettel alakult ki
- egyetemi város, művészeti galériával, uszodával, fociarénával
- sokoldalú pihenési lehetőség: víz, erdő, hegyek és összeköttetés a tengerrel a Telemark- csatornán keresztül.
A helyszínről
- a 80-as évekig a terület és környéke Notodden ipari központja volt
- a tervezési terület helyén volt a vasgyár, tőle nyugatra pedig a cink feldolgozó
- a régi vasgyár elbontása után az uszályok által használt régi dokkot és vasbeton stéget meghagyták, mert beletartoznak a környezet kulturális miliőjébe. Ezeket a beépítés során meg kell óvni, de egyes elemeikre rá vagy hozzá lehet építeni.
- az ipari zóna felszámolásával egy új szabadidő zóna jön létre
Pályázat célja
- Notodden a Blues- fővárosa akar lenni Európában
- egy központi kulturális találkozóhelyet akarnak a lakosság számára kialakítani.
- az épület a zenén, a blues-on, könyveken, filmeken valamint más kulturális kifejezési formákon keresztül válik Notodden város kulturális központjává.
- a ház és környezete a nemzeti és nemzetközi blues-találkozók helyszíne lesz
- a nap minden órájában legyen kihasználva
- minden augusztusban a terület blues-fesztiváloknak ad otthont
- környezetbarát és jövőorientált épület legyen
- szolid, gazdaságos, de elegáns megoldásokkal
- a könyv és bluesházat a Storgateaksen (főutca-tengely) keleti oldalán kell elhelyezni
- fontos hogy a főutca tengelye nyitott maradjon, szabad kilátással a Heddal- tó felé
- tervezik a Storgateaksen nyugati oldalának és az egész területnek a fejlesztését, amire 2009-ben már készült egy koncepcióterv
- Az új Kollektív Terminal északkeletre fekszik a helyszíntől, ahol egy parkolóház fog létesülni, ami a parkolási szükségletet fogja kiszolgálni
- A meglévő távfűtési hálózathoz lesz csatlakoztatva az épület
Program
- 150 férőhelyes élőszínpados blues kávézó
- 170 férőhelyes előadóterem és koncertterem
- 80 férőhelyes szabadpolcos könyvtár
- próbatermek
- Blues kiállítótér
- irodák
- szabadtéri színpad a Blues téren az augusztusi fesztiválok idejére
Építészeti koncepció
A meglévő dokk, és a benne lévő vasbeton szerkezetű stég adta a legizgalmasabb elhelyezési lehetőségét az épületnek:
- vízparti, természeti közelség
- itt volt a régi vasgyár acélszerkezettel fedett kikötője
- a szanált terület üressége miatt ez a helyszín legértékesebb része, és beletartozik a környezet kulturális miliőjébe
- a főutca felől érkezve, saját tervezési területen belül kiteresedünk és lelépcsőzünk a tóhoz, kihangsúlyozva a főutca megnyitását
- az épület megközelíthetősége a főutca, a kollektív terminál és a parkolóház felől történik
- a gazdasági feltöltés és a személyzeti parkoló tisztán elkülönül a közönségforgalomtól az épület keleti oldalán.
A kortárs könyvtár és zeneház építészetre jellemző, homogén tömb és a szikár egyszerű megjelenés teljes mértékben a belső tartalomnak van alárendelve. Az épület egy földbe süllyesztett sötét beton hasábból nő ki és felette rozsdás L-alakú tömegként lebeg a könyvtár és a kiállítótér, ahonnan pazar kilátás nyílik a historikus városmagra és a természeti adottságokra. Az üvegezett felületekkel a táj vizuális kapcsolatban van a lehatárolt térbelsővel, a közvetlenséget a zöldtetős kialakítás is hangsúlyozza. A bluesház sötétszürke tömege azt az elvet képviseli, miszerint a belső tartalom, a szín, a zene, a játék, a néző a fontos, minden egyéb semleges háttérként ennek van alárendelve. Két tektonikus elem van az egyszerű hasábon, a vízre kitekintést nyújtó panorámaablak az előadóteremből és a life-cafét a blues-térrel összekötő üvegfelület. A nyáron nyitható üvegfelületen kiszűrődő zenei- és fényeffektek által a külső tér is szerves része lesz a kávézónak. A csendesebb funkciójú könyvtárnak és kiállítótérnek külön bejárata van a blues-térről. A blues-fesztivál idejére két szabadtéri színpad lehetőségét biztosítom a rendezvényeknek, az egyiket az épület északi oldalán egy megemelt állandó pódiummal valamint egy opcionális megoldást a víz felőli oldalon, ahol mobil fém korlátokkal teszem biztonságossá a közönség számára. A nemzetközi fesztiválok idején, létszámtól függően, mobil illemhelyeket és büféket helyeznek el.
Funkcionális elrendezés
Zeneház
A különböző funkciókat úgy kötik össze a vízszintes és függőleges közlekedők, hogy közben biztosított az egyes szekciók önálló működése. A fogadószinten az előcsarnokból nyílik az előadóterem és az élőszínpados blues kávézó. Az előadóterem bejáratai között kapott helyet az információs pulttal egybekötött ruhatár, a női, férfi és mozgássérült mosdó egy terelőfallal határolódik el a fő tértől. Az épület keleti oldalán végigfutó gazdasági folyosó, a közönség forgalomtól elkülönülten, és az ide nyíló teherlifttel a többi szinten is kiszolgálja az épület funkcióit. Az épület súlypontjában elhelyezett mag biztosítja a különböző szintek függőleges összeköttetését. A fogadószint alatt helyezkednek el a művészöltözők, ahonnan közvetlen kapcsolat van a két színpaddal és a próbatermekkel, ezektől a funkcióktól elkülönítve vannak a gépészeti helyiségek A kávézó galériáján blues-kiállításnak is biztosítottam helyet, erről a szintről nyílik az előadóterem karzati szintje és a technikusi helyiség. A 2. szinten egy kisebb bárpult szolgálja ki a zöldtetős teraszon tartózkodókat.
Könyvtár tömeg
A 3. szintet nemcsak a zeneházból, hanem külön a blues-térről is megközelíthetjük. Minden könyvtár lekedveltebb része a szabadpolcos részleg és a folyóirat olvasó, ilyen könyvtárat terveztem digitális archívummal a vasbeton pillérek közötti tereken. A kiállítótérben elhelyezett mobil paravánok síneken történő mozgatásával különböző kiállításoknak is flexibilisen alakítható a tér. Az irodablokk a könyvtári tömeg keleti oldalán került elhelyezésre elkülönülve a közönségforgalomtól.
Anyaghasználat
Hogyan került ide a rozsdás acéllemezzel burkolt vasbeton pilléreken, víz fölé lebegő épülettömeg? Pont itt vannak a stég vb. pillérjei, és itt a dokk felett volt a régi vasmű rozsdás fogadó épülete. Arra emlékeztet, és kötődik a régi és a meglévő környezethez. A zeneház külső megjelenését a sötétszürke betonpanel burkolóelemek határozzák meg. A külső homlokzat rozsdabarna hangulatát befolyatom a belső nyersbeton felületekre is. A hajópadló szürke, és világosszürke álmennyezeti bélést adok a vízszintes felületeknek. A hajópadló burkolat kifolyik a blues-térre és lelépcsőzik a tóig. A belső bárnak és a kávézó bútorzatának élénkpiros színt adtam. Az előadó akusztikus paneljei is semleges sötétszürke árnyalatot kaptak, hogy a játék és a zene érvényesüljön jobban.
diplomaterv: Könyv és Bluesház, (Notodden, Norvégia)
tervező: Tirbus Ferenc építészhallgató (BME Középülettervezési Tanszék)
építész konzulens: Sugár Péter Dla.
tartószerkezet: Dr.Dulácska Endre
épületszerkezet: Dr.Takács Lajos
építéskivitelezés: Pém Attila
épületgépészet: Dr.Filetóth Levente, Viczon János
opponencia: Turai Balázs
17:37
Szép tetszik!
Mondjuk a koncertteremben az az üveg háttér akusztikailag nemtudom mennyire tuti... De lehet ,hogy tud valamit az a fal amit én nem..
18:03
Ide én is szívesen mennék, főleg Veletek !!!
10:02
En szivesen mennek ide blueskoncertre!