Épülettervek/Hallgatói terv

Kőrösi Csoma Sándor Kulturális Központ, Budapest - Buddhista épület kulturális adalékokkal

1/11

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
?>
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
1/11

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Kőrösi Csoma Sándor Kulturális Központ, Budapest - Buddhista épület kulturális adalékokkal
Épülettervek/Hallgatói terv

Kőrösi Csoma Sándor Kulturális Központ, Budapest - Buddhista épület kulturális adalékokkal

2008.07.08. 11:33

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája 2008NYME – FMK – Alkalmazott Művészeti Intézet – építész-tervezőművész szak

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája 2008
NYME – FMK – Alkalmazott Művészeti Intézet – építész-tervezőművész szak
Témavezető: Csíkszentmihályi Péter DLA h.c.

 

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
1/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

 

részlet a koncepcióból 

Diplomamunkám egy valós elképzelés formába öntése. A Karma Kagyüpa Buddhista Közösség Budapest belvárosában egy új központ létrehozását tervezi: mely egyrészt az épület kedvező megközelíthetősége miatt a gyakorlóknak napi rendszerességgel biztosítana lehetőséget a rohanó városi életből való kiszakadásra, másrészt az is cél, hogy a városi – buddhizmushoz is köthető – kulturális élet színterévé váljon. Olyan kulturális intézmény létrehozása a feladat, ahol az élő szellemiség jelen van. Ezért a szakrális funkció, mint a működés gyökere, mint az épület szíve, kiemelt szerepet kap, viszont az épületben elfoglalt területe alapján a kulturális funkciók kerülnek túlsúlyba. Ennek az aránynak köszönhetően egy hiteles, de pezsgő kulturális élet alakulhat ki, ahol aktív közösségi lét folyik.

Úgy vélem, ebben az épületben a kapu – út – meditációs tér szimbólumának megformálása a leghangsúlyosabb építészeti feladat.

A kapu a kint és bent közti határ, a váltás tere, a zűrzavaros külvilág hátrahagyása, és a saját bensőnk felé fordulás.

 

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
2/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
3/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
4/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

 

Az úton járni azt jelenti, a belső lényünkkel, a szellemi életünkkel foglalkozunk. Ez egy folyamat: előre jutás, fölfelé haladás. Az út tehát térben és időben is megformált. A kaputól egy tisztulási folyamatot elindítva fölfelé gyűrűzik a meditációs tér felé.

A meditációs tér az épület lelke, elménk megtisztulásának színhelye. A legtisztább tér, ahol a „föld" és „ég" összeér, ahol valóban megtapasztalhatjuk saját bensőnk igaz természetét. Fontosnak tartom, hogy az építészeti megjelenés ezt a szellemi tartalmat közvetítse, de mindezt jelen időben és jelen térben kell megvalósítania.

A tervem helyszínéül a követelményeknek megfelelően Budapest belvárosában, könnyen megközelíthető helyen, lehetőség szerint kulturális övezetben kerestem befogadó teret. Úgy döntöttem, egy tipikus belvárosi zártsorú beépítésben hozom létre az épületet, ahol építészeti eszközökkel kell megteremteni a funkcióhoz szükséges „meditatív" környezetet. Választásom a VI. kerületben fekvő Vasvári Pál utca 4. szám alatti foghíjtelekre esett.

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
5/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
6/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
7/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

 

A zártsorú beépítés révén egyetlen utcai homlokzattal rendelkezik az épület. Ez a homlokzat viszont a külvilág kizárására törekszik, a környezete felé csak egyetlen kapuval nyit, mely finom plasztikaként jelenik meg a homogén felületen.

A kapun belépve az egész épület feltárul. A belső mag köré szerveződő tereket a természetes fény fölülről, a kultikus tavon keresztül világítja meg. A rámpa - mely a földszintről a legfölső szint felé gyűrűzik - szerepe is egyértelmű: hangsúlyos tömegével és kapaszkodójával jelzi, „út" megtétele vár ránk.

A földszint a világi funkciókat befogadó szint. Itt kapott helyet az információ, a teázó, bolt és a „közösség csarnoka", mely különböző programok (könyvbemutató, előadás, filmvetítés, koncert stb.) befogadására szolgál. Ezt a szintet hátrahagyva túljutunk a profán dolgokon.

A középső szint a „tudás szintje", ahol a szellemi funkciók már elősegítik az elmélyülést. Itt találjuk a könyvtárat és a kiállítóteret az időszakos és állandó (Kőrösi Csoma Sándor életét és szellemi örökségét bemutató) kiállításokkal.

 

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
8/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
9/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
10/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

Furtenbacher Adrienn diplomamunkája
11/11
Furtenbacher Adrienn diplomamunkája

|

 

A legfölső szint a „meditáció szintje", ahol megjelenik a szakrális funkció: a meditációs tér, melyet egy kultikus tó övez. A meditáció térrel szemben, előkészítve az oda való belépést, a felajánló helyiséget találjuk. Az egyetlen kőből faragott polcon mécsesek és füstölők égnek. A fölöttük hasított keskeny nyíláson át a homlokzaton is megjelenik ezek pislákoló, meleg fénye – jelezve, az épület „él". Az út utolsó szakasza a tavat átszelő híd, melyen keresztül a meditáció térbe léphetünk. A helyiségbe a fény fölülről oldalról érkezik a hagyományos módon – ez teremti a kapcsolatot „föld" és „ég" között. A tető és a fal szerkezete úgy van kialakítva, hogy a természetes fény beereszkedik, lekúszik a térbe, s lefelé haladva fokozatosan szórt fénnyé alakul. Összességében így egyenletes fényhatás jön létre, mely az állandóság érzetét adja. Ugyanezt a hatást erősíti a kocka, mint tiszta geometriai forma alkalmazása meditációs térként. A tér tetején a középső rész ki van emelve egy újabb szintként, a buddhista épületekhez hasonlóan. Ez egy újabb kocka, aminek a belső osztásának aránya megegyezik az alsó nagy térével, viszont kívülről arányaiban nagyobb részen keresztül közvetlenül is beáramolhat fény, ez a rész így szinte úszik a fényben. Az egyszerű, fehér vakolatú, szórt fényben úszó helyiség a meleg, sötét színű fa padlóburkolatával megadja a meditációhoz szükséges legfontosabb két elem érzetét: a földet, mely szilárd, biztonságot nyújt, s amelyre minden terhünket rábízhatjuk; és a tér érzetét, mely határtalan, mint az ég, s mely elménk nyitottságával egyenértékű.
Így válhat ez a tér szellemünk teljes megtisztulásának színterévé.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.