
Kortárs séták Budapesten — túraajánló napjaink építészetéhez
Mostantól bőven lesz miből szemezgetnie mindazoknak, akik szerint Budapest építészeti története nem ér véget a Parlamentnél.
A Kortárs Építészeti Központ (KÉK) 2009 tavaszán döntött egy olyan adatbázis létrehozása mellett, amely túraútvonalakba szervezi az érdeklődők számára Budapest kortárs építészetének jelentős műveit. A KÉK célja az volt, hogy könnyen használható, látványos, ugyanakkor információban gazdag oldalt hozzon létre, amely éppúgy alkalmas virtuális kalandozásra, mint valódi túrák segédanyagának, ráadásul magyar és angol nyelven egyaránt elérhető. További fontos szempont volt, hogy a válogatás leképezze a főváros kortárs építészetének stilisztikai és funkcionális sokféleségét, ügyelve az építészeti minőségre is.
Az első fázisban elkészült hét útvonalat a földrajzi elhelyezkedés határozta meg: egyetlen túra alatt sem kell hosszasan gyalogolni anélkül, hogy ne találkoznánk egy-egy érdekes épülettel. A hét túra mindegyike önálló grafikai arculatot kapott. Az épületekről egy rövid leírás és a pontos adatok (építész neve, építés ideje, cím, GPS-koordináták, látogathatóság) mellett három fotó és egy Google-térkép segít a tájékozódásban.
Az artur kitalálóinak friss és konstruktív szemléletmódja visszaköszön az oldal működésében: a KÉK nonprofit szervezetként haladó szellemben képviseli a kortárs kultúra értékeit, amihez ezúttal a Kitchen Budapest innovatív kutató-fejlesztő labor adott megfelelő technológiai hátteret. Az eddig ismert prezentációs szoftverektől teljesen eltérő, hazai fejlesztésű, flash alapú Prezi motor – amely idén elnyerte a World Technology Award díját – az artur révén elsőként szolgál egy honlap működtetésének alapjául. Az eredmény tükrözi a KÉK mindenkori célkitűzéseit: lehet és kell is egy lépéssel a történések előtt járni.
Az oldal egyben a Magyarországon is egyre gyakrabban használt QR-kódos technológia köztéri alkalmazásának legújabb példája. A QR kód egy vonalkódhoz hasonló kétdimenziós jel, ami egy kamerás mobiltelefonnal és a megfelelő szoftverrel kikódolható, így a benne rejlő internetes link követhetővé válik. Projektünkben az egyes útvonalakhoz tartozó helyszíneket QR kóddal látjuk el, így az arra járók a mobiltelefonjuk segítségével azonnali információhoz juthatnak az adott épülettel kapcsolatban.
Jelenlegi formájában - hét budapesti séta- és kerékpáros útvonallal – az oldal egy átfogó, kortárs hazai építészeti térkép első lépése, amit később Budapest környékére, majd teljes Magyarországra kívánunk kibővíteni.
Háttér
Az artur.org.hu kurátora Kovács Dániel művészettörténész, a hg.hu főszerkesztője, társkurátora Gyabronka Péter építész volt. A programozást a Prezi elnevezésű online prezentációs program alkalmazásával a Kitchen Budapest (www.kibu.hu) végezte. A grafikai arculat Sirály Dóra munkája. Az oldal létrehozását a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium támogatta.
09:37
én is azzal kezdem, üdv a projektnek, nagyon nagy ötlet, jó kezdeményezés. A megvalósiítás tekintetében azonban Bálint véleményéhez csatlakozom. Ha nagyon sarkosan fogalmaznék, azt mondanám, hogy század ennyi erőfeszítéssel és költséggel is meg lehetett volna oldani, úgy hogy számos más dologhoz tudna csatlakozni.
Egy gyakorlati aktivitásra buzdító honlapnak elsősorban nem "játékosnak és modern"nek kell lennie, hanem könnyen használhatónak és gyorsnak.
Az ismertetésben viszont nem esett szó a mobilos használatról, ami szerintem sokkal fontosabb, mint a karosszékből városnézés. Kipróbáltam.
A komment túl hosszú lett >> fotókkal, részletesebben itt
20:51
Nagyon fontosnak tartom a kezdeményezést, nagy várakozással is néztem elébe, és ezért meglehetősen kritikus is vagyok. Nagyon fontos lenne hogy a város jelentős épületei – akár egy-egy útvonalra fűzve – bekerüljenek a közbeszédbe, azt viszont nem értem, hogy miért így, hogy ennek a honlapnak mi volt a pontos célja és célközönsége? Talán a dolog fontossága és az elvárásaim miatt lettem ilyen szigorú, elnézést – mindenesetre:
Először is a kezelőfelület: nagyon nehéz kitalálni, mi micsoda. Elsőre mint egy térképre dobált kártyacsomag – és mélyebbre tekintve az „odadobáltsági” érzésünk fokozódik. Nem értem miért nincs valami kevés kis használati utasítás (vagy csak nekem ilyen nehézkes?), és azt sem hogy a magyar nyelv miért csak második lehetőség. Nehéz a túrák odadobált számai között tájékozódni, ahogy – különösen a sűrűbb területeken – nagyon zavaróak az odadobált „kártyák”. Van eset, ahol a „kártyák” pont valamilyen linket takarnak ki így az használhatatlan(!!), más helyen az egyik a másikra takar rá, így az olvashatatlan (!!!).
Nem szépek az épületeket jelző „hűtő-" vagy "világítótornyok”, mind egyforma, semmilyen utalást nem tartalmaznak az épület milyenségére – így szerinten nagyon nehéz (ismeretlenül) valamit megtalálni. Még az „infó-kártyákról”: nem értem, miért vannak szétszedve, miért nem fért a tervezők neve s a többi ugyanarra a kártyára mint az épület leírása.
Aztán a forma: a legközismertebb térképes-légifotós alkalmazás a Google maps, ami kiválóan működik: személyre szabható, önálló térképeket hozhatok benne létre, helyek jelölhetőek meg és útvonalak, „linkesíthető” – így hivatkozható, és a légifotó nagyon szemléletesen és beazonosíthatóan mutat be mindent, ráadásul utca-házszámra kiválóan kereshető. Ehelyett itt van egy teljesen új felület egyedi programozással, ami (csak nekem?) nagyon lassú, nehezen kezelhető és navigálható, a térkép nagyon sematikus, és az alkotók bizonytalanságát is mutatja, hogy a térképen az egyes helyekhez egy Google-térkép (!!!) is mellékelődik – csak nyomatként (!!!), annak minden aktivitása és lehetőségei nélkül. Egyszerűen nem értem.
Valószínűleg nem alkalmazom még elég magas szinten a technológiát (se GPS, se semmi ilyesmi), de tényleg nem értem, hogy miért elsősorban digitális ez a térkép, és van-e valós haszna a hely koordinátáinak és a QR-kódnak – akkor amikor itthonról is ilyen borzasztó nehezen navigálok a felületen, nem tudom, ez mennyire életszerű (tényleg nem tudom, nincsenek ilyen szerkezeteim). Egy jól összeszetett, tartalmas, pici füzet a zsebben – nem tudom hogy a telefonra optimalizált változat tud-e többet nyújtani a hagyományos, nyomtatott bédekkerell szemben. (A GPS-koordináták sok-sok számjegyét egyenként kell bepötyögni?... Ehhez nem értek – vagy erre van a QR kód? Akkor viszont miért kell feltüntetni a hosszú-hosszú számot, ha nem aktív? Vagy valamit félreértek?)
És ha már tartalom: lehet hogy még a kezdeti stádium teszi, de ez sem következetes: a tervezők hol csak név szerint felsorolva szerepelnek (mintha magánemberként jegyeznék a házat – Széchy uszoda), másutt másnál csak a cég olvasható – itt viszont nem derül ki, ki is van a munka mögött, amit sajnálok (pl. Gresham). Tekintve hogy külön kártyán van, így az ismertető elolvasása után felesleges macera az újavbb kattintássor az építészek kiderítésére. Apróság, de azon is meglepődtem, hogy az Andrássy úton álló Egeraat felújította irodaház kapcsán egy „távolról is látszó” képződményről ír a szöveg (tetőtéri tárgyaló). Csalódás érheti a biciklistát, ha keresni kezdi: a műemlékesek nagyon határozott előírásainak következtében a képződmény szinte se közelről, se távolról nem látszik. Furcsállom azt is, hogy a Paulai Ede utcai „iker” nem kapott külön szócikket.
Magam az épületek körét bővítettem volna 89 előttiekkel is, sajnálnám, ha a mindenkori biciklista csak úgy elhúzna a negyvenes-ötvenes-hatvanas évek remek és fontos házai előtt.
Elnézést mindezért, csak remek lehetőség lenne egy ilyen térkép, és nem értem, miért támaszt annyi akadályt az egyszeri használó elé. Ahogy azt sem értem, miért nem a zsebemben van, és miért itt kell küzdenem vele a gép előtt. Pardon.
16:23
@mB: Kedves mB,
köszönjük a kritikát, és mindenekelőtt a reakciót az Arturra. Minden visszajelzésnek örülünk, és számoltunk a negatív kritikákkal is. A helyzet röviden a következő: az oldal jelenleg működőképes, de valóban teli kisebb, zavaró hibákkal - ezekről mi is tudunk, javításuk pedig folyamatban van. Természetesen a beüzemelést követően meg lehetett volna várni a beharangozással, amíg ezeket korrigáljuk - ebben az esetben azonban kénytelenek lettünk volna tavaszra csúsztatni az indulást, hiszen télen az artur legfeljebb virtuálisan használható. Mérlegeltünk, és úgy döntöttünk: jobb már ősszel közösen próbálgatni és tesztelni a leendő használókkal, mint kivárni üresjáratban fél évet.
Észrevételeid jó része így helytálló. Egyes képek valóban elcsúsztak, a tervezők feltüntetése nem teljesen következetes (bár javarészt az építészek közlésén alapul), az oldal pedig angol nyelven jön be magyar helyett. A fejlesztési csapat küzd értünk, reméljük, sikerrel.
Néhány dolog azonban szándékos. Az oldal grafikai arculata és kezelhetősége újszerű, mert így szerettük volna. Google Maps-en bárki megcsinálhatja a kortárs Budapest térképet (bennem pl. felmerült korábban) - egy új magyar programmal, eredeti (és a visszajelzések többsége szerint remek) grafikával viszont nem. Ráadásul a Google Maps nem feltétlenül alkalmas későbbi terveink valóra váltásához. (Ezekről ld. lentebb.) Néhány perces gyakorlás után saját tapasztalatom szerint könnyen ki lehet igazodni az oldalon - de ha bárki máshogy látja, kérjük, jelezze, és megpróbáljuk elegyengetni az akadályokat. A grafikai arculat egységes: minden túra házai ugyanolyanok, mert mellettük ott vannak a fotók. A két infó-lapra a könnyebb olvashatóság érdekében volt szükség. A Google-térkép, csakúgy, mint a GPS-koordináták, a könnyebb megközelíthetőséget hivatott segíteni (utóbbi leginkább az esetleg autóval érkezőknek, vagy például a kincskeresőknek - http://hu.wikipedia.org/wiki/Geocaching).
Lényeges: a QR-kódos matricák természetesen egy meglehetősen szűk felhasználói körnek szólnak. Egy-egy túra tartalmát viszont bárki "a zsebébe süllyesztheti", ugyanis kinyomtatható (ez a fázis is némi módosításra vár, a végleges forma kétoldalas kis füzetke lesz). A nyomtatási ikon megjelenik a túraleírásnál, ha a használó a hét szám egyikére kattint.
A tartalomról: az építészfórumon leközölt sajtóközleményben talán nincs benne, de magam sok helyen elmondtam már, hogy mind időben, mind térben terjeszkedést tervezünk. Budapesten a 20. század jeles irányzatait vesszük majd sorra, a földrajzi expanzió első állomása pedig Pécs lenne. Mindkettő jóval nagyobb kihívást jelent az első fázisnál, de bízunk a legjobbakban.
Remélem, nem tűnik szerecsenmosdatásnak a hozzászólás... Minden kezdet nehéz, de épp a leendő használók segítségére számítunk abban, hogy az artur.org.hu a jövőben még jobb legyen. Ha bárkinek további javaslata van, szívesen fogadjuk, a Tiédet pedig még egyszer köszönöm.
Üdvözlettel
Kovács Dani
18:22
@mB: Véleményem szerint a felület használatát könnyen el lehet sajátítani. Az oldal modern megjelenése, játékossága megkapó. Az egyik túrát figyelve gond nélkül átnézhetünk a közeli, más útvonalhoz tartozó épületekhez. Szívesen barangol az ember virtuálisan, így már csak egy lépés, hogy a valóságban is bejárja a túrákat.
Jó magam bizonyára fogom ajánlani külföldi barátaimnak is, hiszen nyomtatva egy útvonalakat magában foglaló, jól áttekinthető útitárs is egyben. Eddig csak Török András Budapest A Critical guide c. könyvét adtam kezükbe, aki szintén útvonalak mentén halad, mégis egy átlag útikönyvnél többet ad.
Az Artur.org.hu izelítő lehet azok számára is, akik még csak keresik, hogy melyik városba váltsanak repülőjegyet egy hosszabb hétvégére, ezért is indokolt a webes megjelenés.
Gratulálok!