Közélet, hírek

Közbeszerzést írtak ki az egri várra vonatkozó tervezési feladatokra

1/1

Forrás: Egri vár Facebook-oldala

?>
Forrás: Egri vár Facebook-oldala
1/1

Forrás: Egri vár Facebook-oldala

Közbeszerzést írtak ki az egri várra vonatkozó tervezési feladatokra
Közélet, hírek

Közbeszerzést írtak ki az egri várra vonatkozó tervezési feladatokra

2021.09.30. 15:03

A kiírásban egyebek mellett a Szép-bástya februárban leomlott támfalszakaszának helyreállítása, egy fedett gyalogos híd kiépítése, illetve a vár nyugati falát érintő feladatok is szerepelnek.

A helyi önkormányzat kiírta a közbeszerzést az egri várhoz kapcsolódó munkálatok tervezési feladatainak ellátására. A feladat négy részből áll: a Szép-bástyára, a Zárkándy-bástyán lévő gyalogos hídra, a déli kapubejáratra és kistámfalra, valamint a nyugati várfalra vonatkozóan engedélyezési és kiviteli tervek készítését foglalja magában. Mindez az Egri vár fejlesztése projekt keretében valósul meg. 

A Szép-bástya alsó támfalának egy szakasza 2021 februárjában leomlott, ezt akarják most teljeskörűen és véglegesen helyreállítani, valamint a károsodás ideiglenes helyreállításának tervezése is szükséges. Előbbihez többek között faldiagnosztikát végeznek a megmaradt falromon, illetve fal- rézsű- és gyalogjárda helyreállításának kiviteli tervei is szükségesek. A károsodás ideiglenes helyreállításának tervezése többek között a falrepedések ideiglenes rögzítését, a faltető acél traverzes rögzítését, a vízelvezető rendszer felülvizsgálatát, javítását, új vízkivezetések kiépítésének tervezését, a felújított falszakaszok utólagos víztelenítésének megtervezését jelenti. 

A Zárkándy-bástya nyugati fala és a vár keleti fala között a vasúti sínpálya felett lehetőség adódhat egy fedett gyalogos híd kiépítésére. A 2019-ben megtartott előzetes egyeztetetések alapján a gyalogos híd kialakításának műszaki feltételei adottak a speciális vasúti előírásoknak való megfelelés, valamint a műemléki előírások betartásának fokozott figyelembevételével. Ennek a tervezési feladatnak két része van: az egyik a vasúti műtárgyak és szerkezetek kiváltásának tervezése, a másik pedig a gyalogos híd tervezése. 

A déli kapubejárat tervezési területe a fal külső oldalán, jobboldalt a falsarokig tart, baloldalon pedig három méterrel túlnyúlik a gyalogkapuhoz vezető kerítésfal becsatlakozási vonalán. A kapubejárat belső oldalán a felújítással érintett terület falsaroktól falsarokig tart, és a nyugati végében lévő támfal is beletartozik. A tervezési feladat a tufakő falazat kőpótlásos javítását és újrahézagolását, a kapuboltozat állékonysági számítását, a boltozat javítását vagy megerősítését, esetleg új boltozat építését, rögzítését jelenti, emellet szükséges a tufakő anyagú falkorona javítása, a kapuzatok helyszíni javítása-festése is.

A déli kistámfal a déli kapuszoros bejárattól jobbra eső, keleti oldalán elhelyezkedő alsó kőfalszakasz a kaputól a Gergely-bástyáig terjedő, körülbelül 60 méteres része. Itt egyebek mellett talajszondázást vagy fúrást, esetleges alapfeltárást végeznek, valamint szükség van a meglévő állapotot érintő állékonysági számításra, a faltest utólagos stabilizációjának megtervezésére, víztelenítésére. Emellett meg kell tervezni a fal felületi helyreállítását is.

A nyugati falat érintő munkálatok azért szükségesek, mert felületi károk, állékonysági és felületi problémák miatt omlásveszély áll fenn, a károsodások a falazati elemek kihullását eredményezhetik, ezáltal veszélyeztetik a falak környékén tartózkodó turistákat. Szakmai szempontból a szerkezeti veszélyhelyzet a fontosabb. A nyugati fal esetében is tisztázandó a falszakaszok alapozása, ami a szerkezeti állékonyság vizsgálatához ez nélkülözhetetlen. Ezután a helyreállítások megtervezése következhet: pincék, járatok (üregek), lőrések szükséges szerkezeti megerősítése és falazat pótlása, megtámasztó szerkezetként is működő falszakaszok utólagos statikai megerősítése,  a szerkezetileg állékony, de mállott, deformálódott és hiányos falszakaszok felületi helyreállítása, valamint a falak ázásának megakadályozása. 

Az egri várral összefüggő fejlesztésekről idén tavasszal Berecz Mátyás önkormányzati képviselő, a Dobó István Vármúzeum muzeológusa azt nyilatkozta az Egri Magazinnak: a felújítást érintő teljes projekt 2011-ben indult, ennek során 2016-ban adták át a megújult Kazamatát, a Szép-bástyát, a Kálvária-dombot, illetve a közműveket is megújították a vár egészében. A második ütem az alsó várudvart érintette, és már a harmadik ütemmel kapcsolatos kiviteli tervek is elkészültek. A fejlesztések három főbb pénzügyi forrása a Modern Városok Program keretén belül Az egri vár állagmegóvó felújítása című projekt (értéke 4,5 milliárd forint hazai támogatás), a Nemzeti Kastély- és Várprogram turisztikai célú fejlesztéseinek támogatása GINOP-pályázat keretében Az egri vár és erődrendszer turisztikai fejlesztése című projekt, (értéke 1,5 milliárd uniós forrás, illetve 461 millió forint hazai támogatás), valamint a Belügyminisztérium által finanszírozott Az egri vár fejlesztése megnevezésű projekt (értéke 600 millió forint hazai támogatás).

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk