Épületek/Lakóépület

Láthatatlan szálak – Családi ház Pesthidegkúton

1/29

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

A pesthidegkúti ház és a Santa Maria del Naranco homlokzati arányai (a lépték eltérő)

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
?>
A pesthidegkúti ház és a Santa Maria del Naranco homlokzati arányai (a lépték eltérő)
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
?>
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects
1/29

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

A pesthidegkúti ház és a Santa Maria del Naranco homlokzati arányai (a lépték eltérő)

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects

Láthatatlan szálak – Családi ház Pesthidegkúton
Épületek/Lakóépület

Láthatatlan szálak – Családi ház Pesthidegkúton

2024.08.27. 17:50
MÉD

Projektinfó

Családi ház Pesthidegkúton

URL:
Mobilia Architects

Stáblista

Építészet: Zakariás András, Zakariás Tamás

Statika: Hampl Róbert, Csákváry Zoltán

Gépészet: Kővágó Balázs

Elektromos: Taraj Márton

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Zakariás Tamás saját családja számára tervezett házat Pesthidegkútra, melynek kapcsán Balázs Mihály tárgyilagos kritika helyett személyes emlékein keresztül ír a közvetlenül nem megtapasztalható "láthatatlan szálakról", amelyek összefűzik a látványon túli jelenségeket.

"Vigyázni kell a csavarokra, mert végül szétesik az egész hétszentség."
(Kondor Béla)1

Néhány évvel ezelőtt Harsányi Girardi László, a híres természetgyógyász, ásványvizek kutatója, kalaptervező művész és nem utolsó sorban szakrális geometriával, a Föld energetikájával foglalkozó mérnök megmutatta nekem a Pesthidegkút határában álló egykori Gercse templomát. Különleges idegenvezetésnek bizonyult ez az alkalom, mert bár azt hittem, jól ismerem a helyet, hiszen sokszor megfordultam ott korábban, kísérőm mégis szinte minden mondatával meglepett. Szenvedélyesen, teljes bizonyossággal beszélt a Kárpát-medence szakrális helyeit összekötő láthatatlan erővonalakról, kőnek látszó rejtélyes eredetű kompozit anyagokról, melyek fizikai tulajdonságait mérnökként vizsgálta, gyógyító erőkről, amelyek egységes rendszerbe szerveződve képezik a Modern Magyar Medicina alapját. Kezdeti kétségeim lassan oldódtak, idővel magával ragadott a történet, aminek ott és akkor akaratlanul magam is részévé váltam. Feltárult egy hierarchiába rendezett sejtelmes világ, amiben minden mindennel összefügg és amiben az elsőre jelentéktelennek látszó dolgoknak is helye van. Ez a találkozás intenzíven él emlékeimben és megerősít régi meggyőződésemben, hogy alkotóként különösen fontos a látványon túli, közvetlenül nem megtapasztalható valóságra figyelnünk, azokra a láthatatlan szálakra (Kondor Béla szavaival csavarokra), amik összekötik a jelenségeket.

A gercsei élmény egyben Pesthidegkúthoz is köt. A két dolog így találkozik és bennem szükségképpen szorosan összekapcsolódik, kizárva egy semleges külső nézőpontból megfogalmazott, tárgyilagos elemző-értékelő-értelmező építészeti kritika megírásának lehetőségét. Marad hát a szubjektív reflexió, ami talán részben nélkülözi a tárgyilagosságot, de a személyes "belelátás" megosztása még inspirálóbb is lehet. Ez az írás más irányból nézve is szükségképpen személyes, hiszen az építész saját házáról van szó.

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
2/29
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Helykeresés

Kacskaringós úton érkezek, miközben megpróbálom megfejteni, megérteni és megélni a hely valódi karakterét. A Paprikás-patak völgyében haladva még biztosnak tűnik az irány, de az első letérőt elvétem és akaratlanul továbbhaladok a falu szélén túli rétek, erdők felé. A délutáni fények, erdőszéli hangok és illatok felidézik a gercsei találkozás emlékét. Régóta szépséget látok abban, ha valamit nem célirányosan közelítek, hanem körüljárva, akár szokatlan nézőpontokat érintve.

Pesthidegkút ismereteimben és emlékeimben is sváb településként él, pedig évszázados történetének a németség jelenléte csak egy – igaz, jelentős, de nem a legújabb – fejezete. A település jellegét a kulturális hagyományokon túl építészeti szempontból nagyban meghatározza a patakra lefutó lejtős utak és az ezeket a rétegvonalak mentén összekötő kényelmes utcák rendszere. A morfológiai adottságra szervesen épülő, töredékesen megmaradt építészeti örökség egymás mellett sűrű feszes rendben sorakozó, hosszú gangos házakat, mélyen hátrahúzódó szépen megművelt kerteket, sajátos ritmusú utcakép részleteket mutat. A rendezettség azonban nélkülözi a sváb településekre gyakran jellemző gazdagságot, a nyújtott arányú utcai homlokzatokat – ez a régi Pesthidegkútnak nem sajátja. A visszafogott, de egységes településkép ráadásul mára megbomlott, az új beépítések felülírták a régi logikát és az új térhasználati igények mentén a megszokott formákat is.

A ház közel van az egykori faluközponthoz. Lefelé pár percnyire a templom és a nevezetes Klebelsberg-kúria, tovább felfelé gyalog közel a városhatár, a tágas réten és a hegy erdein túl már Solymár. A Templom-közből nyíló egyik szalagtelek domboldalra felszaladó felső része a közelmúltig rejtőzködő gyümölcsöskertként létezett, majd új utca nyitásával önálló telekké vált. Az itt talált örökség egy takaros kis bungalló, teli szerethető bájos barkács-részletekkel, gyümölcsös, benne nagy diófa és néhány méretes fenyő. Mindezekből csak a fák és az emlékek maradtak. A hely nem keresett, inkább természetes módon és szerencsével megtalált. A család gyerekkorát a környéken töltötte, a fiatalkori élmények hatása jól kiolvasható a jelenlét minden formáján.

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
4/29
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Megérkezés

A heterogén utcaképben a ház magabiztosan áll. A svábházak hagyományát követi, amennyiben azok is utcára merőleges gerincű nyeregtetős, keskeny, oldalbejárat felől megközelíthető építmények voltak. Az alapos tervezői helyismeret szépen tükröződik ebben a döntésben. A megjelenésből kiolvasható habitus azonban egészen más. A ház a szomszédos épületektől hátrébb, a telek belseje felé tolódik, tágas előteret képezve a főhomlokzatnak. Mindez számos praktikus előnnyel jár, ugyanakkor hangsúlyos helyzetbe hozza a garázskaput. A ház felé fordulva bonyolult téri helyzettel állunk szemben. Az önmagában is enyhén lejtős utca magasabb pontjáról gondosan kialakított autórámpa indul lefelé, kissé mélyebbről pedig egy járda fölfelé, a főbejárathoz. Három irány, három lejtés, három hangsúly. Ehhez adódik egy arányaiban és nyílásosztásaiban is erőteljesen vertikális, ünnepélyes homlokzat. Ez az összetettség bennem régi emléket idéz.

A pesthidegkúti ház és a Santa Maria del Naranco homlokzati arányai (a lépték eltérő)
20/29
A pesthidegkúti ház és a Santa Maria del Naranco homlokzati arányai (a lépték eltérő)

Spanyolországban, nem messze Ovideótól áll egy világhírű templom, a Santa Maria del Naranco. Egyszerű téglalap formájú alaprajz, hozzátapasztott oldalbejárattal, nyújtott arányokkal. A kilencedik században építették királyi palotának, majd négyszáz évvel később templommá alakították. Negyven éve foglalkoztat ez a ház és lám, most váratlanul újra felbukkan – működnek a láthatatlan szálak. Hogy valóságos-e a kapcsolat, vagy csak az én képzeletemben létezik, nem tudom – inkább az utóbbi, hiszen Tamás beszélgetésünkkor előképként a helyi sváb háztípust említette. Tény, hogy Santa Maria del Narancoi templom is lakóház volt eredetileg (igaz, királyi), tehát a képlet igazoltan helyénvaló. Nem kell messzire menni, hasonló épületek (parasztházak, kúriák, városkörnyéki villák) sokasága található itthon is. Itt azonban a téri helyzet és a homlokzati arány okkal idéz szakrális előképeket, párhuzamokat. Arra sem tudom a választ, hogy jó-e ez, de ha arra gondolok, hogy a homlokzat mögötti szobák nagy üvegablakain kitekintve a párszáz méterre lévő Kálvária-hegy keresztje tárul fel, a kérdés új értelmet kap.

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
7/29
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

Bent

A szép ki-, be- és átlátások gazdag tériséget kölcsönöznek az amúgy egyszerű, tiszta képletű háznak. A megérkezés, a kert felé való kilátással elegáns, a szakértelemmel átgondolt formák, a mesterségbeli tudásról tanúskodó anyaghasználat és a gondos kivitelezés feltűnő, miközben semmi igazán meglepő, sejtelmes ravaszság nem érzékelhető. Nincs utalás a valaha itt álló buhera-világra sem, pedig akár az is lehetett volna egy építészeti kiindulás alapja, ha például Zalotay Elemér Ziegelriedben épített saját házára gondolok.[1] Ez a ház azonban nem hulladékok újrahasznosításával készült, ellenkezőleg: jó minőségű, de nem drága, egyszerű, de annál gondosabban megmunkált anyagokból, szerkezetekből áll. A két habitus között mégis látok valami rokonságot, ez pedig a sajátkezű építés öröme, amivel a házban járva lépten-nyomon szembesülünk. Tamás elmondása szerint – amit régi ismeretségünk okán enélkül is tudtam – ezt a készéget és vele együtt a műhely-lehetőséget családjától örökölte. Én nem csak készségnek, hanem vágynak nevezném, aki szeret anyaggal dolgozni az tudja miért. Megmunkálás közben az anyaggal párbeszédbe lehet keveredni, és ez a fizikai-szellemi kapcsolat felértékelődik az egyre virtuálisabb világban.

Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes
9/29
Családi ház Pesthidegkúton. Építészet: Mobilia Architects. Fotó: Koválcsik Ágnes

A nyers felületek, olcsó ipari termékek, egyedi tervezésű és gyártású bútorok, lámpák békésen együtt élnek a hagyományos értelemben vett minőségi design-tárgyakkal. A jóértelmű semlegesség és az emblematikus, karakteres design egyensúlya eredményezi ezt az összhangot. A földszinti nappali-térben mindössze két ilyen tárgyra emlékszem. Az egyik a híres olasz bútorgyártó cég, a Zanotta terméke, egy Lama "lounge chair" (nyugágy) a híres Ludovica+Roberto Palomba tervezőpárostól. Az ergonómikus forma előkelőn és hívogatóan lebeg a térben könnyed hajlított csőlábain. A másik tárgy egy kép, Asztalos Zsolt Munkácsy díjas festőművész, a család barátjának alkotása. Egy sorozat darabja, aminek talán "emlékek rögzítése" a címe, és a művész egy napjának történéseit rögzíti. Valahogy úgy alakult, hogy az idekerült darab akaratlanul éppen annak a napnak a történetét dolgozza fel, amelyiken a család birtokba vette az új házat. Az első itt töltött együttlét napján készült ez a kép. Hiába, a láthatatlan szálak néha keresztezik egymást, mi több, gyakran erős szövedéket alkotnak.

Balázs Mihály

 

[1] Kondor Béla: Küszködni lettél. Kortárs Kiadó, 2006. 257. oldal

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.