/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Letartóztatták Lengyelország legnagyobb privát várkastélyának építészét

1/4

A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl

?>
A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl
?>
A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl
?>
A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl
?>
A kastély építés alatt, 2020-ban. Fotó: Robert Neumann / Forum, via Puls Biznesu
1/4

A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl

Letartóztatták Lengyelország legnagyobb privát várkastélyának építészét
Közélet, hírek

Letartóztatták Lengyelország legnagyobb privát várkastélyának építészét

2020.07.17. 10:10

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Lengyelország

Építészek, alkotók:
Waldemar Szeszuła

Hetedmagával. A gigantikus méretű, középkorias „várkastély" évek óta épül a nyugat-lengyelországi Stobnica-tó partján, többé-kevésbé illegálisan, egy Natura 2000-es védettségű területen – a lengyel közvélemény hitetlenkedő pillantásai közepette. Többéves csűrés-csavarás után a napokban nem csak az épület tervezőjét, de az illetékes építésügyi hatóságok vezetőit is őrizetbe vették.

A kastély botránya 2018-ban robbant ki, amikor a média felkapta, hogy a hatalmas beruházás magánkézben levő telken ugyan, de szigorúan védett, Natura 2000-es minőségű természetvédelmi területen zajlik, ráadásul a meglévő természetes sziget mesterséges bővítésével. A lengyel sajtó akkor behatóan foglalkozott a beruházás hátterével. Az építtető egy poznań-i illetőségű vállalkozás, a DJT, amely a 15 emeletes, egy 48 méter magas toronnyal is ellátott, nagy alapterületű létesítményben ötven luxuslakást szándékozott elhelyezni. Legalábbis ezt nyilatkozta a sajtónak – utóbb kiderült, hogy a hivatalos papírok szálloda létesítéséről szólnak. 

A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl
2/4
A kastély látványterve. Kép: Waldemar Szeszuła, via Money.pl

Az ügyről 2018 augusztusában hírt adó PolandIn magazin szerint a környezetvédelmi minisztérium illetékesei akkor bejelentették: a korrupciógyanús építkezést leállítják, az eddig emelt épületrészek sorsa pedig a bontás lehet. Ez nem történt meg, sőt: az építkezés vígan folytatódott. Az abszurd méretű komplexum tornya mára teljes magasságában áll, a belsőben pedig csak a befejező munkálatok vannak hátra, mint az például a WP.pl 2019 májusi képriportjából is kiderül. A kastélyt úszómedencével és teniszpályával is felszerelik, a főbejárathoz természetesen kőhíd vezet, a belsőben pedig több szint magasságú lovagterem is épült.

 

Az elmúlt két évben a lengyel sajtó kimerítően foglalkozott a kastély ügyével, többek között azzal, hogy a korábban a poznań-i egyetem kezelésében, állatkutató intézetként működő terület hogyan kerülhetett egy magánvállalkozás kezébe, amely aztán hatalmas beruházásba kezdett a helyszínen. A Money.pl többek között a tervezőt, a szintén poznań-i Waldemar Szeszułát is megszólaltatta, aki szerint az épület nem várkastély, hanem „középkori város", nem szálloda, hanem idegenforgalmi lakóegyüttes, és nem a természetvédelmi terület közepén, hanem a szélén terül el. Az évtizedes építészeti és várostervezői gyakorlattal rendelkező Szeszuła szerint az épület olyan hatást fog kelteni, mintha mindig is ott állt volna.

A Money.pl 2020. július 16-i híre szerint az ügyben fordulópont állhat be, miután a rendőrség hét embert őrizetbe vett az ügyben. A letartóztatottak nevét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de a lap értesülései szerint közöttük van a közeli Oborniki építésügyi hatóságának vezetője, több munkatársa, illetve a beruházó képviselői és az épület vezető tervezője is. A vád illegális építési tevékenység, valamint környezetkárosítás. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk