| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Vizuális kommunikáció

Így rajzolnak a legjobbak: RIBA Eye Line 2019

1/12

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Részlet. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Photoshop és Illustrator, papír. 594 × 841mm

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Részlet. Photoshop és Illustrator, papír. 594 × 841mm

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm

Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Részlet. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Jason Ho: The Garden of Living Flowers. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm

Winston Yuen és Christopher Tritt: Health Hazards of YSoA. Winston Yuen & Christopher Tritt. Digitális rajz, 635 × 635mm

?>
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
?>
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
?>
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Részlet. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
?>
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Photoshop és Illustrator, papír.  594 × 841mm
?>
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Részlet. Photoshop és Illustrator, papír.  594 × 841mm
?>
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm
?>
Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
?>
Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Részlet. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
?>
Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
?>
Jason Ho: The Garden of Living Flowers. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
?>
Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm
?>
Winston Yuen és Christopher Tritt: Health Hazards of YSoA. Winston Yuen & Christopher Tritt. Digitális rajz, 635 × 635mm
1/12

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Részlet. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Photoshop és Illustrator, papír. 594 × 841mm

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Részlet. Photoshop és Illustrator, papír. 594 × 841mm

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm

Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Részlet. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Jason Ho: The Garden of Living Flowers. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm

Winston Yuen és Christopher Tritt: Health Hazards of YSoA. Winston Yuen & Christopher Tritt. Digitális rajz, 635 × 635mm

Így rajzolnak a legjobbak: RIBA Eye Line 2019
Design/Vizuális kommunikáció

Így rajzolnak a legjobbak: RIBA Eye Line 2019

2019.11.06. 15:22

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
London

Építészek, alkotók:
Edward Crooks, Theo Jones, Jason Ho, Winston Yuen, Christopher Tritt

A Royal Institute of British Architects idén is meghirdette nemzetközi építészeti rajzi versenyét. Kézműves Borromini-templom, továbbgondolt várkastély és kabátzsebbe varrt Julian Assange: ezek ihletik a legjobb építészeti rajzok készítőit a penna (illetve az egér) megragadására.  

A RIBA Eye Line építészetirajz-verseny sajátosságai közé tartozik, hogy a zsűri nem tesz különbséget technika alapján, azaz egységesen kezeli a kézi rajzot, kollázst vagy számítógépes illusztrációt. Viszont elkülöníti a hallgatói és a gyakorló építész kategóriáját – elvégre a kettő munkafeltételei meglehetősen különböznek. A verseny nem fogad be videómunkát vagy fényképet, illetve a pályázás módja, az online feltöltés a 3D-s alkotásokat is kizárja. Egy munka több, de maximum három képből állhat.

A verseny legjobbjait a RIBA nem csak kiállításon mutatta be, de természetesen publikálta is saját lapjában. A győztes munka pedig bekerül a RIBA saját gyűjteményébe, a világ leghíresebb építészeinek alkotásai mellé.

Az idei RIBA Eye Line zsűrörei voltak: Patty Hopkins építész (Hopkins Architects), Anne Desmet képzőművész, Neil Spiller építész, az Architectural Design szerkesztője, Wen Quek építész (Cullinan Studio), Tszwai So építész (Spheron Architects), 2018 győztese, valamint Hugh Pearman, a RIBA Journal szerkesztője.

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
1/12
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

A gyakorló építész kategória nyertese: Edward Crooks

Edward Crooks a devoni Drogo-várkastély ihletésében készült, háromrészes rajzsorozatával nyerte meg kategóriáját, amelyet a Holding Up című szóló kiállításával vetett papírra. A Drogo-kastély 1911-1930 között épült Edward Lutyens tervei alapján egy romantikus ízlésű, dúsgazdag üzletember megrendelésére, középkori és Tudor-kori stílusjegyekkel – a 20. századi Nagy-Britannia utolsó várkastélyaként. 

A National Trust megrendelésére készült rajzsorozat sokat merít az elkészült épületből és Lutyens más munkáiból, de tovább is gondolja azokat: az ég felé törő torony a gyakorló építészként és oktatóként egyaránt dolgozó Crooks saját motívuma. Éppolyan provokáció, mint a maga korában, a vasbeton-építészet kialakulásának idején a Drogo gránitból faragott falazatai voltak.

Crooks neve Magyarországon is ismerős lehet az építészet iránt érdeklődőknek: a fiatal brit építészé egyike volt azoknak a nemzetközi irodáknak, akik közreműködtek a Veszprémi Haszkovó-lakótelepeken megvalósult „Az arc, a medence, két torony és egy rom" című installációs projektben idén ősszel.

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm
6/12
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm

A hallgatói kategória nyertese: Theo Jones (Bartlett School, UCL)

„Kiszivárgott dokumentumokból tudjuk, hogy Ecuador mérlegelte Assange elszállításának lehetőségét egy diplomatatáskában. Egy ideig a Metropolitan Police hőszkennelte is a nagykövetségről kiszállított objektumokat." Így kezdődik Theo Jones leírása az Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment című rajzsorozathoz, amely a WikiLeaks nagykövetségi száműzetésben élő alapítója számára képzel el egy kényelmes, kihajtogatható otthont egy nagy kabátzsebben. 

A 2019-es indulók közül többeket megihletett Assange kálváriája, de a zsűrit Theo Jones finom humora és átgondolt kivitelezése győzte meg. A sors úgy hozta, hogy Assange az eredményhirdetés óta elhagyni kényszerült Ecuador londoni nagykövetségét, de nem kabátzsebben; jelenleg letartóztatás alatt várja a további döntést jövőjéről.

Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
9/12
Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

A hallgatói kategória kiemelt díjazottja: Jason Ho (Bartlett School, UCL)

Jason Ho munkái inkább emlékeztetnek gyermekkönyv-illusztrációkra, mint építészeti rajzra – és ez nem véletlen. A hallgató a „Brexit-illúzió" – a gyermekkor és a függetlenség iránti nosztalgia – mindennapjainak jegyében alkotta meg szürreális történetét, amelyben Lewis Carroll Alice-története, a normandiai partraszálláshoz épített Mulberry-kikötők, a Falkland-szigeteki háború és Boyan Slat küzdelme egyaránt szerepet kap.

Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm
11/12
Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm

A hallgatói kategória kiemelt díjazottja: Winston Yuen és Christopher Tritt (Yale School of Architecture)

A Yale két hallgatója két eltérő technikájú, de egyaránt elképesztő precizitást tükröző munkával kapta el a kiemelt helyezést. Winston Yuennek a Borromini római Szent Ágnes-templomáról készített kézi rajza ritkaságszámba menő, az Eye Line indulói között legalábbis fehér hollónak számító technika – bár 2017-ben épp egy hasonló, ugyancsak római templomról készült Yale-hallgatói munka kapta a kategória első díját. A zsűri kiemelte Yuen rajzának precizitását és azt, hogy egyetlen képen belül képes érzékelteti a madár- és a békaperspektívát. 

A Yuen és Tritt közös munkájával készült Health Hazards of YSoA nevéhez híven a Yale School of Architecture híres, Paul Rudolph tervezte brutalista épületét ábrázolja.


 
A munkákat az alkotók engedélyével publikáljuk az Építészfórumon. A cikk elkészítéséhez nyújtott segítségéért köszönet illeti Charmian Beedie-t (RIBA)!

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.