Nézőpontok/Kritika

Majdnem örömünnep, talán siker

1/9

az A+ Építésziroda tervei - külső látványterv

az A+ Építésziroda tervei - belső látványterv

Csatai Építésziroda - külső látványterv

Csatai Építésziroda - belső látányterv

Gettoplan Bt. tervei - külső látványterv

Gettoplan Bt. tervei - belső látványterv

tervismertetés

Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - külső látványterv

Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - belső látványterv

?>
az A+ Építésziroda tervei - külső látványterv
?>
az A+ Építésziroda tervei - belső látványterv
?>
Csatai Építésziroda - külső látványterv
?>
Csatai Építésziroda - belső látányterv
?>
Gettoplan Bt. tervei - külső látványterv
?>
Gettoplan Bt. tervei - belső látványterv
?>
tervismertetés
?>
Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - külső látványterv
?>
Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - belső látványterv
1/9

az A+ Építésziroda tervei - külső látványterv

az A+ Építésziroda tervei - belső látványterv

Csatai Építésziroda - külső látványterv

Csatai Építésziroda - belső látányterv

Gettoplan Bt. tervei - külső látványterv

Gettoplan Bt. tervei - belső látványterv

tervismertetés

Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - külső látványterv

Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - belső látványterv

Majdnem örömünnep, talán siker
Nézőpontok/Kritika

Majdnem örömünnep, talán siker

2016.01.08. 10:56

Még mindig új pécsi vásárcsarnok tervpályázat: Marosi Bálint a december 3-án tartott tervismertetés és vita kapcsán foglalta össze gondolatait a pályázat lebonyolításáról, a díjazásról, a pályázókról, és Pécsről. 

Előzmény


Pécs város főépítésze a Magyar Építőművészek Szövetségével és a Dél-Dunántúli Építész Kamarával együtt december 3-án rendezte meg a Pécsi Vásárcsarnokra és környékére kiírt tervpályázat nyilvános tervismertetését és vitáját. Az esemény fontosságát a (feladat nagyságához mérten különösen) nagy számú beadott pályamunka (27 regisztrációból 20 beérkezett pályamű) mellett a vitára érkezettek tömege is jelezte: a kezdésre a Kodály Központ kis konferenciaterme zsúfolásig megtelt, a hely tehát kicsinek bizonyult. Az érdeklődés a feladat fontosságának is szólt, de annak az örvendetes ténynek is, hogy a kiírással a város egy évek óta tetszhalott kommunikációs csatornát élesztett fel: Pécsen az EKF óta nem volt – különösen nem ilyen léptékű és fontosságú – építészeti pályázat. Jelen írás alaptézise az a gondolat, hogy a helyi, és az országos építészeti közéletben, de magának a városnak az életében is kiemelten fontos lehet az építészeti tervpályázatok szerepe, hiszen azok nem csak a többirányú gondolkodás valódi lehetőségei, de a nyilvánosság kiemelt terepei is – ennek az igénye volt jól lemérhető a vita népes közönségén is. Ezt akkor is (vagy különösen akkor) fontos leszögezni, ha a konkrét megvalósulás számos nyitott kérdést hagyott maga után.

Két fontos dolog volt jól érzékelhető: a tervismertetés során szinte egyik pályázó sem mulasztotta el megemlíteni a pályázati kiírás alaposságát. A 80 oldalas dokumentum szokatlan mélységben tér ki a probléma, az előzmények ismertetésére, a város szándékainak és kérdéseinek leírására – Csaba Ders, a város főépítészének munkája. A másik ugyancsak nem elhallgatható benyomás a pályázat néhány gyermekbetegsége – ezek nagyrészt a kommunikációs hiányosságok következményeinek tudhatók be: így az eredményhirdetés a meghirdetett időponthoz képest sajnálatosan későn történt meg (október 16. helyett november 26…), s ugyancsak hiba, hogy a vitára meghívót csak a díjazottak kaptak, a többi pályázó az eseményről csak a sajtóból értesült (a Dél-Dunántúli Építész Kamara honlapjáról) – ha értesült.

tervismertetés
7/9
tervismertetés





Kérdőjelek

A pályázat lezárult – az eredményhirdetés mégis nagy kérdőjelként maradt meg szinte mindenkiben: a kilenctagú bíráló bizottság nem hirdetett győztest, a legjobb munkákat ehelyett (a megvételek mellett) három második és egy harmadik hellyel értékelték. Ezzel a konklúzióval nem csak a sajtó, de maguk a résztvevők sem igen tudtak mit kezdeni, nem véletlen hogy a harmadikai vita fő témáját is ez a dilemma adta. Ez a fajta eredmény nélküliség a szakma felől sajnos rossz üzenet: eredménytelenséget sugall és a folytatást magát bizonytalanítja el – a városvezetés mindennek ellenére eltökéltnek tűnik, még ha a pontos forma tisztázandó is. A kiírók a feladat megfogalmazása során a jog útvesztőiben keresték az optimális megoldást – a vita egyik tanulsága, hogy a zárás bizonytalansága többé-kevésbé a pályázatba volt építve.

A legnagyobb vitát és dilemmát ugyanis – a kiírókban is, már a fogalmazódás idején is – annak mérete, milyensége jelentette: a város egyetlen pályázat keretén három különböző léptékben szeretett volna válaszokat kapni: egy városi (a Széchenyi tértől a tervezett Intermodális csomópontig tartó területre vonatkozóan), egy tömb - (Zólyom utcai tömb és ennek minden közlekedési problémája), és egy épület léptékű kérdésben (vásárcsarnok – annak minden infrastrukturális és formálási igényével). Hatalmas, nagyon különböző felkészültséget és fókuszálást igénylő (és önmagukban is jelentős energiát igénylő) feladatok: miközben érthető lehet a város szándéka egy fontos kereskedelmi létesítmény pontos urbánus konzekvenciáit szűkebb-tágabb kereteken belül is letapogat(tat)ni, addig sokak érzése volt, hogy ennek város léptékű paramétereit egy előkészítő munkában lett volna célszerű rögzíteni, aminek konzekvenciáira válaszolhatott volna a tervezendő épület. Ennek lehetséges formája lehetett volna egy kétlépcsős pályázat is, amiben a városléptékű kérdéseket egy ötletpályázat alapozhatta volna meg, amire építve lett volna megfogalmazható az épület szintű kiírt verseny.



az A+ Építésziroda tervei - belső látványterv
2/9
az A+ Építésziroda tervei - belső látványterv



 

A tervek


A pályázat milyenségének fontosságát jelzi, hogy míg a vita a pályázati tervek ismertetését és azok megvitatását célozta, a hozzászólások szinte kizárólag a fenti dilemmákat fogalmazták meg, a „hogyan tovább" – később érintendő, kiemelten fontos – kérdésével karöltve. Bár jelen cikknek nem feladata a pályázatok részletes ismertetése, nem szabad azonban szó nélkül hagyni a díjazott tervek egyöntetűen magas építészeti minőségét. Talán nem független ez a pályázati kiírás korábban már megemlített alaposságától, sőt: gondosságától és törődésétől, de talán egy általánosabb, mintha az utóbbi évek építészetére jellemző tendencia is leolvasható volna belőle. A terveket megismerve, de az ismertetéseket is hallgatva az a kép alakult ki a szemlélőben, hogy az tervezők az építészetet pusztán esztétikai vagy korszerűségi dilemma helyett inkább tartják egy tágan értelmezett infrastrukturális problémának, melyben az elsődleges kérdés az új létesítmény minél természetesebb beleírása a meglevő városi szövetbe: a jelen helyzet továbbszövése.

Ehhez mérten szépek voltak a hivatkozások is – jellemzően nem formaiak hanem térbeliek vagy működésbeliek, sokszor egymásra is visszautalóak. Az A+ tervezői így (többek között) a kialakítandó városi köztérsor léptékét hangsúlyozták illetve a pécsiség lehetséges (az utcát-tereket térileg is továbbíró) építészeti továbbgondolásának fontosságát, a Csatai Építésziroda a tömb körberajzolásával a „mall" funkció helyi újrafogalmazhatóságát kereste, Getto Tamás és kollégái a szövet folytatásának fontosságát a „kilyukadt zokni" felfeslő szálainak nagyon képszerű gondolatával illusztrálta, a Térprofil tervezői az iparias ízű csarnokuk téri világának érzékeltetéséhez Jan Gehl gondolatait idézték.

Megnyugtató volt látni, hogy a díjazott tervek a formálást, az anyaghasználatot nem az önmegvalósítás terepének, hanem a városi vérkeringésbe való minél teljesebb integrálódás gondolatának (szolgálatának) rendelték alá, a tervek építészeti döntéseinek sorozata az ismertetésekben így szép hierarchiában volt megismerhető. Mindez messze nem jelenti ugyanakkor, hogy valamiféle száraz funkcionalitás uralta volna a mezőnyt, sőt, Patartics Zorán (a kevés, az épületeket érintő megjegyzések egyikeként) éppen a szakralitás gondolatának túlzott megjelenését vetette fel: szerinte egy idealizált kép igézetében „túl szép" csarnokok születtek a feladathoz, a hely léptékéhez képest. A város a pályázat eredményeként mindenesetre alaposan végiggondolt, több szinten kommunikáló, többféle nyelven, de hasonlóan magas minőségben megfogalmazott terveket kapott.

Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - külső látványterv
8/9
Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - külső látványterv





Hogyan tovább?

A legnagyobb kérdés – pályázóké, városlakóké, a szakmáé, de a városé is –, hogy most mit is kezd ezekkel a tervekkel. Csaba Ders a vita során többször utalt arra, hogy a jog sajnálatosan szűkre szabott lehetőségei között kellett megfogalmazniuk a kiírást, majd kezelni a nagy létszámú zsűri (konszenzusos) döntését, amit megismerve a díjazottak örömébe érthető bizonytalanság vegyül.

Első díjas, azaz megvalósításra javasolt terv híján a kiírók szerint a jog által szabadon hagyott út a „tárgyalásos közbeszerzési eljárás" lesz – bármit is jelentsen ez. Mivel ez már nem tekinthető pályázatnak, így új vagy módosított tervek nem készíthetőek (ennek mikéntje a tervezők számára is talány volna, a zsűri sajnálatosan szűkszavú, kevés konkrétumot tartalmazó bírálatait tekintve) – a hangsúly a tárgyaláson, és (félő): az árversenyen lesz. Nem lesz könnyű menet – amit tovább nehezít, hogy egyelőre kontúrozatlanok a pontos keretek, a majdani döntés pontos szempontjai, a tervezők feladata ebben a nem-második-ütemben. Hogy ne az árverseny döntsön, hogy a minőség kiemelt szerepet kapjon, ehhez a város – ígérete szerint – mindent megtesz, és a díjazott tervekkel jó alapanyag is van a kezében. Mégis nagy hiba, és fájdalmasan elszalasztott lehetőség, hogy egy ilyen munícióval a kezében a kiírók nem fognak tudni igazi sikerkommunikációt folytatni, hogy a bizonytalanság légkörét alapozza meg a pontos irány, még inkább egy pontos jövőbeni forgatókönyv hiánya. Amit most nagy valószínűséggel tudni lehet, hogy a folytatás, a „tárgyalásos közbeszerzési eljárás" január elején/ közepén várható.


Gettoplan Bt. tervei - külső látványterv
5/9
Gettoplan Bt. tervei - külső látványterv




Tanulságok

Rengeteg pozitívum, optimizmusra okot adó dolog kísérte ezt a pályázatot: a kiírás sokszor felemlegetett alapossága, a(z ettől nem független) nagy érdeklődés, a minőségi pályamunkák, azok bemutatása, az opponencia léte (Tima Zoltán személyében), a nyilvánosság fokozott igénye, a város most határozottnak tűnő szándéka a folytatásra. Még sincs könnyű helyzetben a vezetés: a zsűri azzal, hogy nem adott ki első díjat, nehéz helyzetbe hozta Pécset. Nehéz a díjazottak számára (a közeljövő munkáinak, időbeosztásának tervezése, a tárgyalásra való felkészülés bizonytalansága miatt), de a város, a szakma számára is, például a tervpályázat műfajának elfogadtatása kapcsán is. Nem gyógyír mindenre a pályázat, de – ahogy jelen verseny is megmutatta – egy szakma megmérettetésének helye, minőségi tervek megszületésének, a diskurzus megvalósításának kiemelten fontos terepe lehet. Ez a diskurzus fontos a szakma számára is (az építészet lehetőségeinek megmutatása, a diskurzusba hozása), a város számára (tudjam, mi történik a városomban, hogy tudjam és érezzem, hogy nyíltan, átláthatóan és komolyan vehetően döntenek a KÖZÖS ügyeinkről), így a városban való lét, annak otthonossága, szerethetősége szempontjából is.

A díjak szétterítésével a pozitív végkifejlet nem illant el, de roppant megnehezült, aminek kapcsán érdemes elgondolkodni a tervpályázati zsűri szerepéről, felhatalmazásáról, lehetséges feladatáról. Úgy tűnik, hogy – a kamara felhatalmazása szerint amúgy autonóm – zsűri nehezen tudta kezelni a kiírásból (a három léptékből), és a nagy létszámból adódó tehetetlenséget, a jogi keretek közötti látszólagos gúzsba-kötöttséget. Azért érzem látszólagosnak, mert az abban a pillanatban feloldható, ha a zsűri nagyobb bátorsággal viszonyul saját szerepéhez, ha nem minden szempontra egyszerre választ adó és változtathatatlan megoldást keres, hanem hitet tesz egy olyan terv (és tervezőgárda) mellett, akiknek a munkája alapján garanciát lát a közös gondolkodás zökkenőmentes továbbvitelére: a folytatható párbeszédre.

Természetes hogy egy pályázati terv minden vonala komolyan veendő, nem szabad, hogy az értékelés szempontjai drámaian megváltozzanak a kiírás és a valós terveztetés között, mégis naivság volna egy tervre zárt és változtathatatlan entitásként gondolni, ahogy a közvetlen terveztetés is organikus folyamatként alakul, fejlődik a tervfázisok során. Nem csupán a pályázat, de a tervezési folyamat is a kommunikáció, a párbeszéd terepe, a zsűri feladata így olvasatomban nem a tökéletes(nek tűnő) terv kiemelése volna, hanem annak a gondolatnak (tervezői csapatnak) a kiválasztása, amelyik mellé (akár annak esetleges kisebb hibái ellenére) teljes szívvel oda mer állni. Ehhez – a minőségi tervek mellett – bizalomra és bátorságra, akár rizikóvállalásra volna tehát szükség a zsűri részéről. A látszólagos kockázat mellett a dolog hozadéka óriási: egy határozott irány felmutatása, annak vállalása, egy jól átlátható és tervezhető jövőkép megrajzolása, világos és egyértelmű üzenet. Ez lehet az a hit, amit a város felé (a szakma felé!) kommunikálni lehet, ami további viták és hozzátételek alapja lehet, ami megalapozhatja a városlakó városba vetett (s az építész és laikus pályázatokba vetett) bizalmát.



Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - belső látványterv
9/9
Térprofil Építész és Mérnök Iroda tervei - belső látványterv




Szögezzük le ismét: a siker, a jó épület megvalósulása így sem lehetetlen, még ha bizonytalanabb kontúrúvá is vált is az odavezető út. A sok bizonytalanság közepette megnyugtató látni a város elkötelezettségét a projekt mellett, és a tervezők (a bizonytalanságok ellenére meglevő) pozitív hozzáállását. A pályázat menetében történtek hibák, de ezek kapcsán is fontosabbnak érzem a nyitottság, vitakészség, az önkritika meglétét – a jövőbeni gördülékenyebb menet záloga, hogy LEGYENEK pályázatok, hogy azok szervezési kérdései rutinná váljanak, hogy ne azok nagysága, de a folyamatok átláthatósága, nyilvánossága, majd megvalósulása jelentse a komolyan vehetőségüket. Ha nehezítve is, de van erre esély a pécsi vásárcsarnok esetében – kitartást és erőt kívánok a folyamat résztvevőinek mindehhez.


Marosi Bálint


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.