Épülettervek/Középület

Modern Magyar Művészetek Múzeuma

1/14

?>
?>
helyszínrajz
?>
földszint
?>
emelet
?>
hosszmetszet
?>
keresztmetszet
?>
homlokzat
?>
homlokzat
?>
modell
?>
Modern Magyar Művészetek Múzeuma modell
?>
Modern Magyar Művészetek Múzeuma modell
?>
Modern Magyar Művészetek Múzeuma modell
?>
Modern Magyar Művészetek Múzeuma
?>
1/14

Modern Magyar Művészetek Múzeuma
Épülettervek/Középület

Modern Magyar Művészetek Múzeuma

2001.01.17. 23:01

Projektinfó

Modern Magyar Művészetek Múzeuma

URL:
ZDA

Stáblista

Építészek: Zoboki Gábor, Demeter Nóra, Valkai Csaba, Császár Imre, Szatmári Gábor, Turi Zoltán, Újj Viktor, Bordás Péter, Országh István, Silvester Csaba, Szabó Gyula, Mag Ildikó, Fülöp Krisztina

Tartószerkezetek: Puskás Balázs
Épületgépészet: Görgeyné Bihary Erzsébet
Közlekedés: Rhorer Ádám
Modell: Tóvári László, Csóka Csaba
Fotók: Häider Andrea

Művészettörténész konzulensek:
Szipőcs Krisztina (Ludwig)
Dévényi István (MNG)
Százados László (MNG)

Letölthető dokumentumok:

A tanulmányterv különlegessége, hogy a Zoboki Gábor és Demeter Nóra vezetésével működő lendületes csapat nem csak tervrajzokat és modell fotókat készített. A dokumentáció az előkészítő munka eredményeit is tartalmazza.

A tanulmányterv különlegessége, hogy a Zoboki Gábor és Demeter Nóra vezetésével működő lendületes csapat nem csak tervrajzokat és modell fotókat készített. A dokumentáció az előkészítő munka eredményeit is tartalmazza. Megkeresték a kortárs művészeti alkotások bemutatásával foglalkozó és az ezzel együttjáró problémákat ismerő múzeumi szakembereket, tanulmányozták a legjobb nemzetközi példákat, és az elérhető távolságban lévő Sammlung Essl (építész Heinz Tesar) Klosterneuburgban 1999-ben épült új magángyűjtemény megtekintésére tanulmányutat szerveztek.

Ezeken az oldalon az Építészfórum látogatói betekintést nyerhetnek a Zoboki, Demeter és Társaik Építésziroda elképzeléseibe, de leginkább arra a "Múzeumi melléklet"-re hívnám fel az olvasók figyelmét, amellyel az alkotók kiegészítették tanulmánytervüket.

1/14



Az eredetiben több kép szerepel, mint amit a weboldalon elhelyeztünk, így csak a képek többségét és nem az összest tudjuk közölni. Ennek kizárólag technikai oka van, mert már így is lehet, hogy a sok kép miatt nehezebben töltődik le az oldal, és ezért esetleg sokan átugorják - vagy a tapasztaltabb internetezők egyszerűen csak benyomják az Esc billentyűt. Személy szerint én ezt nagyon sajnálnám, mert jó az örömöt másokkal is megosztani, megmutatni, hogy ez igen, kérem, ezt így kell csinálni: a személyes indulatoktól mentes, elfogulatlan elemzés, az építészeti - tervezői analízis része a tervnek, mert eredményeképpen a sokféle szempont egyeztetése, súlyozása nem köti meg a tervező fantáziáját, hanem éppen ellenkezőleg, megszabadítja azt a legnagyobb terhektől.

Minden alkotó számára talán az az egyik legkritikusabb pont, amikor úgy tűnik, hogy a nagyon is gyakorlatias problémák a tervezői gondolatnak, a művészi szabadságnak tesznek keresztbe. Valószínűleg azért is örülök ennek a "melléklet"-nek annyira, mert azt a szemléletmódot véltem felfedezni benne, ami a technológia alapú művészetekben is az egyik legfontosabb aspektus lett számomra: a szabadság nem a személyes világ szinte korlátlan kiterjesztésében van, hanem abban, hogy a szinte korlátlan mennyiségben rendelkezésre álló információból, lehetséges összefüggésekből melyeket emeli ki az alkotó, melyekkel dolgozik tovább, hogyan mutat rá ezáltal más összefüggésekre és hogyan hagy teret annak, hogy a "többiek" is aktív résztvevői legyenek az alkotásnak.

Modern Magyar Művészetek Múzeuma
13/14
Modern Magyar Művészetek Múzeuma

S kik ezek a "többiek"? Egy interaktív műnél például (installáció, multimédia, internet, stb.) maga a néző, aki fizikailag is belép a műbe, részévé válik annak. Egy épületnél pedig valószínűleg mindenki, akinek köze van hozzá: a közönség, a kiállító művészek, a teremőrök, a kiállításszervezők, a művészettörténészek, a tulajdonos(ok), az utcai járókelők, s még ki tudja hányan, meddig.

Én nem tudom, hogy biztosan szép lesz-e ez a ház, ha megépül, mert annyi minden más - ellentétes érdekek, pénz, stb. - szólhat bele a megvalósítás alatt. Azt sem tudom, hogy hány embernek lesz szép, sőt azt sem tudom, hogy mi lesz a szép 2002-ben, mire elkészül. Azt azonban érzékelem, hogy a tervezők pontosan értik, hogy mi a lényege a "kommunikációnak", ennek az ezredfordulónak. S a lényeg pedig valahol mindig értéksemleges: a priori - van és magától értetődően "szép" :-) Gratulálok.

Pásztor Erika Katalina

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk