| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

"Művészeti Campus létrehozása a Pécsi Tudományegyetemen, oktatási és szolgáltatási épületegyüttes kialakítása"

1/20

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/20

Egyéb cikkek

"Művészeti Campus létrehozása a Pécsi Tudományegyetemen, oktatási és szolgáltatási épületegyüttes kialakítása"

2005.11.17. 08:59

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Pelényi Margit

Tervezők: Pelényi Margit, Ruppert Gábor, Pártényi Zsolt, Horváth Kolos

3.000.000,- Ft-os I. díjban részesültek az 1.bírálati sorszámú ajánlat szerzői:
Szerző: Pelényi Margit
Iroda: Du-Plan Kft.
Tervezők: Pelényi Margit, Ruppert Gábor, Pártényi Zsolt, Horváth Kolos



Műszaki leírás

Építészeti megközelítés:

a helyről

+

Szépséges táji környezet, gyönyörű összefüggő kert, gazdag növényanyag, hatalmas fák

A kertben álló főépület, amelyen látszik, hogy eredetileg kiegyensúlyozott, jó arányokkal épült

-

Az épületen elkövetett bővítések, emeletráépítés az eredeti arányokat felborította, építészeti minőségben és technikailag is silányabb az eredetinél

a teleken ötletszerűen elhelyezet épületek nem ide valók

a képzésről:

a programból olvasható kettősség hogy a zenei és a képzőművészeti képzésben is együtt van jelen a klasszikus craft és az új, dinamikusan fejlődő digitális technikák, műfajok.

Hangok és zajok szétválasztása:

A régi épület méreteiből és szerkezeti adottságaiból következett hogy az könnyebben alkalmassá tehető a zenei képzés igényeinek.

A régi és új épület találkozási pontjában legyenek a közösségi terek, ezekhez kapcsolódjanak a képzőművészeti képzés terei, legtávolabb a zajosabb tevékenységek műtermei (szobrászok).

Identitások:

A terv kiinduló gondolata az identitások tisztázása. Ez azt jelentette a mi számunkra, hogy a valamikori árvaház tömegének visszaállítására tettünk javaslatot. (Ezt szerencsére műszaki gazdaságossági megfontolások is alátámasztják.)

Az új épületek esetében tiszta logikára, eszköztelenségre, a jelenkori megjelenés kifejezésére törekedtünk. A ház és az abban folyó tevékenység viszonyát úgy képzeljük, mint ahogyan a paszpartu és az alkotás viszonyulnak egymáshoz.

Kifejezések:

A pirogránit anyag használata, a helyi kötődés kifejezése, az ezzel készülő egyedi műalkotás tradicionális műfaj. Árnyékoló, de jelentése lehet pikszeles képernyő, működése lehet automatikus, de aktív (interaktív) felületként szolgálhat ki- és befelé, az építész fantáziája bizonyára kevés, hogy kitalálja, mi jut még fiatal kreatív emberek eszébe.

Találkozások: a piazza nagy légterű aula, találkoznak különböző műfajok, korok és stílusok, alkotók és közönség, város és egyetem. Akcióterület, alkalmas a művészetek határterületeit átlépő műfajok befogadására, megjelenítésére

Telepítés:

A tervezett új épületet a telek keleti oldalán, a Jurisics utca mentén helyeztük el. Gyalogos és gépkocsival történő megközelítése délről, a Damjanich utcáról történik. A főbejárat előtt közterületszerű burkolt felületet alakítottunk ki, amely teresedés a szűk utcában indokolt egy nagy és várhatóan forgalmas középület előtt

A telepítés fontos szempontja a meglévő park minél nagyobb felületének egységben tartása, ezért az épületet igyekeztünk egy épülettömegben megoldani és ezért döntöttünk úgy, hogy az autók 40 % -át épület alatti tárolókba tervezzük.

A térszín feletti parkolót úgy terveztük, hogy a meglévő út nyomvonalát követve megkíméljük az itt lévő karakteres fasort, ez az út egyben a műtermek és galéria szerviz útjaként is szolgál.

A kertet újonnan telepített fákkal az építés után a maihoz hasonló jelleggel képzeljük, amit láthatóan a diákok ma is kedvelnek. Új elem a tervezett támfalrendszer, amely nézőtere lehet egy szabadtéri koncertnek.

Funkció:

Az új épület bejáratából nyílik az aula, amely elosztó tér.

Közös használatú tér a zenészeknek és a képzőművészeknek ebből nyílnak a legnagyobb, közönségforgalomra is számító funkciók.

A nagy légterű előcsarnok alsó szintjén a ruhatár, a kávézó és a galériás terű könyvtár található. A galériáról nyílik a koncertterem és a kiállító-terem.

A közösségi terek kötik össze - választják el a zenei képzés és a képzőművészeti oktatás helyiségcsoportjait.

A műtermeket kettős légterű, szabadon alakítható terekben helyeztük el.

A termek felső légterébe, a DLA hallgatók műtermei és a tanári szobák kerültek. A szerelt, üvegezett válaszfalak különös átlátásokat, és közvetlen téri kapcsolatokat eredményeznek. A műtermek egy részének közvetlen északi tájolást tudtunk biztosítani, ahol erre nem nyílt lehetőség, ott a tetőn át jut közvetett, vagy közvetlen természetes fény a termekbe.

A műtermeket az épület nyugati oldalán gazdasági folyosó köti össze egymással, és a kiállító teremmel.

A meglévő épületben a zenei képzés terei találhatók.

Pinceszintjén a személyzeti vizesblokkok és raktárak találhatók. Földszintje zenei termek és szolgáltatói iroda, illetve számítógépes terem. Emeleten az igazgatás és elméleti képzés terei találhatók, míg a legfelső szinten a zenei gyakorlótermek találhatók. A közösségi terek funkciója: kávézó, hangversenyterem, kiállító galéria és könyvtár. Az aula háromszintes akciótér, a művészeti képzés csomópontja. Az épület földszintje: raktárak, gépészeti terek, gépkocsi tároló. Az első emelet a gyakorlati képzés műhelyeit foglalja magába, a második szint a DLA műtermek, elméleti termek és tanári blokk. Legfelső szint a vizuális nevelés termei. A vizuális média szintén két szinten kapott helyet, első szintjén a médiatér és stúdió, vágószobákkal, második szintje az elméleti és gyakorlati termek.

Az épület előregyártott és monolit vasbeton pillérváz szerkezetű.

A lapos tetők zöldtetők, amelyek az emelkedő terepen északról nézve a kerttel teszik egyneművé az épületet.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.