Nézőpontok/Vélemény

Notre-Dame: analízis — szintézis

1/17

A Who cares?! Design-féle Quasimodo' Penthouse, Forrás: whocares.at

A Vizum Atelier ötletterve, Forrás: Az iroda közösségi oldala

A Who cares Design-féle Quasimodo Penthouse, Forrás: whocares.at

A NAB Studio látványterve, Forrás: designboom.com

A huszártorony rajzta Viollet-le-Duc, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle című, 1866-os munkájából, Forrás: batijournal.com

A paviai katedrálison már az 1930-as években látszó vasbetonnal állították helyre a szerkezetet, Forrás: dpeck.info.com

Az esztegomi kápolna novecento kiegészítése, Forrás: Várnai Dezső építész archívuma, Magyar Építészeti Múzeum

Az esztergomi kápolnát a fellelt, eredeti darabokból építették újjá rejtett vasbeton szerkezettel, a hiányzó boltmezőket pedig műemlékes téglával pótolták., Forrás: A (volt) Forster Központ Fotótára

A 2010-es években elkezdték visszaépíteni az eredeti udvart és homlokzatot, a munka 2018-ban ért véget., Forrás: nuernberg.de

A székesfehérvári romkert kiépítése az 1930-as években, Forrás: Fortepan

A találatot ért nürnbergi Pellerhaus az 1950-es években kapott új homlokzatot., Forrás: nuernberg.de

A Rác Fürdő újjáépített zuhanycsarnoka, Fotó: Bujnovszky Tamás

A megújult Reichstag, Foster & Partners,1999., Forrás: faena.com

Több évtized után a Pénzügyminisztérium tetőidomait is visszaépítik., Forrás: Pénzügyminisztérium, magyarepitok.hu

Épülő régi-új részletek a budavári lovardánál

A füzéri vár 2016-ban nyitotta meg kapuit., Építészek: Rudolf Mihály DLA, Molnár Katalin és Lipták Zoltán , Forrás: varturak.hu

Szászvár megújult várát szintén 2016-ban adták át, Építészek: lbert János, Mersits Ildikó, Dr. Szabó Éva , Forrás: archeologia.hu

?>
A Who cares?! Design-féle Quasimodo
?>
A Vizum Atelier ötletterve, Forrás: Az iroda közösségi oldala
?>
A Who cares Design-féle Quasimodo Penthouse, Forrás: whocares.at
?>
A NAB Studio látványterve, Forrás: designboom.com
?>
A huszártorony rajzta Viollet-le-Duc, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle című, 1866-os munkájából, Forrás: batijournal.com
?>
A paviai katedrálison már az 1930-as években látszó vasbetonnal állították helyre a szerkezetet, Forrás: dpeck.info.com
?>
Az esztegomi kápolna novecento kiegészítése, Forrás: Várnai Dezső építész archívuma, Magyar Építészeti Múzeum
?>
Az esztergomi kápolnát a fellelt, eredeti darabokból építették újjá rejtett vasbeton szerkezettel, a hiányzó boltmezőket pedig műemlékes téglával pótolták., Forrás: A (volt) Forster Központ Fotótára
?>
A 2010-es években elkezdték visszaépíteni az eredeti udvart és homlokzatot, a munka 2018-ban ért véget., Forrás: nuernberg.de
?>
A székesfehérvári romkert kiépítése az 1930-as években, Forrás: Fortepan
?>
A találatot ért nürnbergi Pellerhaus az 1950-es években kapott új homlokzatot., Forrás: nuernberg.de
?>
A Rác Fürdő újjáépített zuhanycsarnoka, Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A megújult Reichstag, Foster & Partners,1999., Forrás: faena.com
?>
Több évtized után a Pénzügyminisztérium tetőidomait is visszaépítik., Forrás: Pénzügyminisztérium, magyarepitok.hu
?>
Épülő régi-új részletek a budavári lovardánál
?>
A füzéri vár 2016-ban nyitotta meg kapuit.,  Építészek: Rudolf Mihály DLA, Molnár Katalin és Lipták Zoltán , Forrás: varturak.hu
?>
Szászvár megújult várát szintén 2016-ban adták át, Építészek: lbert János, Mersits Ildikó, Dr. Szabó Éva , Forrás: archeologia.hu
1/17

A Who cares?! Design-féle Quasimodo' Penthouse, Forrás: whocares.at

A Vizum Atelier ötletterve, Forrás: Az iroda közösségi oldala

A Who cares Design-féle Quasimodo Penthouse, Forrás: whocares.at

A NAB Studio látványterve, Forrás: designboom.com

A huszártorony rajzta Viollet-le-Duc, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle című, 1866-os munkájából, Forrás: batijournal.com

A paviai katedrálison már az 1930-as években látszó vasbetonnal állították helyre a szerkezetet, Forrás: dpeck.info.com

Az esztegomi kápolna novecento kiegészítése, Forrás: Várnai Dezső építész archívuma, Magyar Építészeti Múzeum

Az esztergomi kápolnát a fellelt, eredeti darabokból építették újjá rejtett vasbeton szerkezettel, a hiányzó boltmezőket pedig műemlékes téglával pótolták., Forrás: A (volt) Forster Központ Fotótára

A 2010-es években elkezdték visszaépíteni az eredeti udvart és homlokzatot, a munka 2018-ban ért véget., Forrás: nuernberg.de

A székesfehérvári romkert kiépítése az 1930-as években, Forrás: Fortepan

A találatot ért nürnbergi Pellerhaus az 1950-es években kapott új homlokzatot., Forrás: nuernberg.de

A Rác Fürdő újjáépített zuhanycsarnoka, Fotó: Bujnovszky Tamás

A megújult Reichstag, Foster & Partners,1999., Forrás: faena.com

Több évtized után a Pénzügyminisztérium tetőidomait is visszaépítik., Forrás: Pénzügyminisztérium, magyarepitok.hu

Épülő régi-új részletek a budavári lovardánál

A füzéri vár 2016-ban nyitotta meg kapuit., Építészek: Rudolf Mihály DLA, Molnár Katalin és Lipták Zoltán , Forrás: varturak.hu

Szászvár megújult várát szintén 2016-ban adták át, Építészek: lbert János, Mersits Ildikó, Dr. Szabó Éva , Forrás: archeologia.hu

Notre-Dame: analízis — szintézis
Nézőpontok/Vélemény

Notre-Dame: analízis — szintézis

2019.04.26. 14:35

Új konstrukció, vagy rekonstrukció? Melyikük etikus és melyikük blamázs egy műemlék esetében? Effektív párbeszéd építő és felhasználó között a mai napig várat magára, a szakma viszont a folyóiratok hasábjain és konferenciákon folytat eszmecserét a kérdésről. A hozzászólásokból azonban hamar kiderül, hogy a helyreállítások történetére nem fordítottunk eddig elég időt. Pedig a vitákban megfogalmazott kérdésekre már születtek válaszok a múltban, amikből nemhogy érdemes, hanem muszáj lenne tanulnunk.

 

A vita most határainkon túl is eleven, hiszen Édouard Philippe miniszterelnök nemrég bejelentette: nemzetközi pályázatot hirdetnek a párizsi Notre-Dame helyreállítására és egy új huszártorony megtervezésére, amely a jelenkor építészeti kihívásaira reflektál majd, ahogyan azt Viollet-le-Duc gyönyörű megoldása is tette.

 „A katedrálisok koruk legmodernebb konstrukciói voltak, melyek a történelem során folyamatosan bővültek, vagy átalakultak (…) és akárcsak Chartres katedrálisának 19. századi tűzeseteit követően, a renoválás korszerű mérnöki megoldásokkal történt" nyilatkozta a miniszterelnök.

Mindez tény, csakhogy az akkori modern építészet a régi korokat tükröző esztétikával társult, az ötlet ellenzői pedig némi joggal bőszültek fel azon, hogy az adományozók forrásait egy feltűnő üvegkonstrukcióra használják fel a konzervatív renoválás helyett. Hozzá kell tenni, hogy ezek a donátorok nem álltak még ki egyöntetűen az 1:1-es helyreállítás mellett, és az a kérdés is releváns, hogy a hír hallatán miért hiszik oly sokan a "jelenkori" szó hallatán, hogy az kizárólag egy harsány üvegtetős megoldást jelenthet? Mi van akkor, ha netán a régi árnyalatok és léptékek betartásával terveznek majd egy gótikusan absztraháló, új tornyot? 


A Vizum Atelier ötletterve, Forrás: Az iroda közösségi oldala
2/17
A Vizum Atelier ötletterve, Forrás: Az iroda közösségi oldala

 

Az ijedelem persze némileg indokolt, hiszen Norman Foster már jelezte, hogy acél-üveg szerkezettel készül  a pályázatra, és a nemzetközi építészeti oldalakon is megjelentek az első merészebb ötlettervek. Holland mérnökök óceáni műanyagszemétből építenének tetőt, a NAB csapata egy üvegházat tervezne a katedrális tetejére, míg a Who cares?! stúdió a „Quasimodo’s penthouse" nevezetű víziót publikálta, nem kis szarkazmussal döbbentve meg a kortársat ellenző közönséget. Az elkövetkezendő hetek-hónapokban tehát a kreatív álmodozás időszaka következik, ami reprezentálni fogja, hol tart korunk helyreállítási filozófiája, és amelynek végén kialakulhat egy konszenzus a rekonstrukció módját illetően.


A NAB Studio látványterve, Forrás: designboom.com
4/17
A NAB Studio látványterve, Forrás: designboom.com


A Who cares Design-féle Quasimodo Penthouse, Forrás: whocares.at
3/17
A Who cares Design-féle Quasimodo Penthouse, Forrás: whocares.at

 

Konzerválás, újraértelmezés és újjáépítés között mindig nagy volt a dilemma, a hangsúly pedig korszakonként más-más megoldásokra helyeződött. Hazánk újjáépítési lázában például sokunk csupán a Horthy-korszak tiszteletét látja, a kortárs továbbépítést pedig sokszor kifejezetten a szocializmus jelenségének tartják. Pedig Magyarország első Európa-szerte is elismert, kortárs elemeket tartalmazó rekonstrukciói pont a Horthy-korszakban épültek. A Trianon következtében lecsökkent örökségállomány fenntartására ugyanis program indult olyan politikai támogatással, amit a magyar műemlékvédelemnek azóta se sikerült kiküzdenie. Az esztergomi palota rekonsturkciójára Gömbös Gyula például minden évben szabadságra küldte a hadsereget az aratási idényben, hogy a fizetésüket addig is a helyreállításra fordíthassa. 



A paviai katedrálison már az 1930-as években látszó vasbetonnal állították helyre a szerkezetet, Forrás: dpeck.info.com
6/17
A paviai katedrálison már az 1930-as években látszó vasbetonnal állították helyre a szerkezetet, Forrás: dpeck.info.com


 

A székesfehérvári romkert kiépítése az 1930-as években, Forrás: Fortepan
10/17
A székesfehérvári romkert kiépítése az 1930-as években, Forrás: Fortepan

 

A 19. század utolsó évei, valamint a 20. század 30-as évei között Olaszországban megszilárdult egy olyan helyreállítási mód, mely John Ruskin közbeavatkozás elleni és Viollet-le-Duc purista továbbépítései között foglalt álláspontot. Camillo Boito 1883-ban kiadott pontjairól van szó, melyek nem a kortárs építészet önmagát reprezentáló formanyelvét érezték megfelelőnek a korok közötti distinkció érzékeltetésére. A lényeg, hogy a renoválás jól datálható legyen a régi struktúrától, de új stílusa harmonizáljon a régivel. Esztergom, Székesfehérvár, vagy Szombathely kiépítési munkálatai ebben az olasz szellemben fogantak mindamellett, hogy még e projekteken belül, és a Horthy-éra 1920-as éveiben is akadt példa  stílszerű helyreállításokra! (Pl. a margitszigeti Szent Mihály kápolna).

 


Az esztegomi kápolna novecento kiegészítése, Forrás: Várnai Dezső építész archívuma, Magyar Építészeti Múzeum
7/17
Az esztegomi kápolna novecento kiegészítése, Forrás: Várnai Dezső építész archívuma, Magyar Építészeti Múzeum


Az esztergomi kápolnát a fellelt, eredeti darabokból építették újjá rejtett vasbeton szerkezettel, a hiányzó boltmezőket pedig műemlékes téglával pótolták., Forrás: A (volt) Forster Központ Fotótára
8/17
Az esztergomi kápolnát a fellelt, eredeti darabokból építették újjá rejtett vasbeton szerkezettel, a hiányzó boltmezőket pedig műemlékes téglával pótolták., Forrás: A (volt) Forster Központ Fotótára


 

 

Velencei Karta instrukciói sem voltak mindig felülírhatatlanok, és a 20. század második felében már egyre inkább a műemlék pusztulása szerint mérlegelték a felújítást. Mert más dolog helyreállítani valamint 500 év után fotók és tervek nélkül, mint helyreállítani egy dokumentált épületet, amit egy katasztrófa pusztított el nem is olyan régen. Egyre tudatosabban kezelték a tényt, hogy a kiépítésnek üzenete van. Varsó belvárosával sem  akar történelmet hamisítani senki: a turisták tisztában vannak azzal, hogy egy nemzet talpraállásának 20. századi mementóját fotózzák, nem pedig egy több száz éves óvárost. Más nemzet és bizony már más üzenet igaz a drezdai palota, vagy a nürnbergi Pellerhof kiépítéseire, melyek csak szép lassan épültek ki  több évtizeddel a háború után. A Berliner Schloss régi homlokzatai a 19. a századi felvilágosodás eszményévével tekintenek kortárs részleteivel egyúttal a jövőbe is, elbontva közben az intermezzo-t képviselő Palast der Republik épületét.



A találatot ért nürnbergi Pellerhaus az 1950-es években kapott új homlokzatot., Forrás: nuernberg.de
11/17
A találatot ért nürnbergi Pellerhaus az 1950-es években kapott új homlokzatot., Forrás: nuernberg.de

 

Olyan projekt, ahol rekonstrukció és kortárs hozzáépítés egyaránt van jelen, nálunk sem ismeretlen. Nagy sajtóvisszhangnak örvendett akkoriban az Eiffel Palace újjászületett homlokzata a kortárs ráépítéssel, vagy a Rácz Fürdő nagyszabású rehabilitációja. A műemléki együttes háború után elbontott műemléki részleteit olykor a Velencei Karta módjára helyettesítették kortárs architektúrákkal, de már jelen vannak korhű 1:1-es rekonstrukciók is. Az Ybl Miklós tervezte  zuhanycsarnokban például olyan aprólékosan ügyeltek az autentikus élményre, hogy még a zuhanyrózsák víznyomása is korabeli.


A füzéri vár 2016-ban nyitotta meg kapuit.,  Építészek: Rudolf Mihály DLA, Molnár Katalin és Lipták Zoltán , Forrás: varturak.hu
16/17
A füzéri vár 2016-ban nyitotta meg kapuit., Építészek: Rudolf Mihály DLA, Molnár Katalin és Lipták Zoltán , Forrás: varturak.hu


Szászvár megújult várát szintén 2016-ban adták át, Építészek: lbert János, Mersits Ildikó, Dr. Szabó Éva , Forrás: archeologia.hu
17/17
Szászvár megújult várát szintén 2016-ban adták át, Építészek: lbert János, Mersits Ildikó, Dr. Szabó Éva , Forrás: archeologia.hu


A Rác Fürdő újjáépített zuhanycsarnoka, Fotó: Bujnovszky Tamás
12/17
A Rác Fürdő újjáépített zuhanycsarnoka, Fotó: Bujnovszky Tamás

 

A Budai Várnegyed jelenlegi munkáinál  olyan teljes újjáépítésekről van szó, ahol a fellelhető fotók és tervek révén a korabeli anyagok, technikák és a részletek legnagyobb odafigyelésével teremtik újjá azt, ami egyszer már elveszett. Hiteles, minőségi tervezői és kivitelezői munkáról van szó, ami nem vonható egy kalap alá a középkori várak hipotézisen alapuló, olykor káros és hiteltelen anyagokból történő kiépítésére. (Természetesen nem lehet általánosítani, Diósgyőr I. üteménél kifejezetten odafigyeltek a megfelelő porozítású kőanyagok kiválasztására.)

 


A megújult Reichstag, Foster & Partners,1999., Forrás: faena.com
13/17
A megújult Reichstag, Foster & Partners,1999., Forrás: faena.com


Több évtized után a Pénzügyminisztérium tetőidomait is visszaépítik., Forrás: Pénzügyminisztérium, magyarepitok.hu
14/17
Több évtized után a Pénzügyminisztérium tetőidomait is visszaépítik., Forrás: Pénzügyminisztérium, magyarepitok.hu


Épülő régi-új részletek a budavári lovardánál
15/17
Épülő régi-új részletek a budavári lovardánál

 

Egy biztos, a korábbi kartákhoz hasonló dogmákat nem lehet egy nemzet műemléki állományára erőltetni, minden szituációnak saját megoldása kell, hogy legyen. Európában ezért találkozhatunk egyaránt a Vilnius királyi palotájához hasonlatos kiépítésekkel, vagy mondjuk egy Maruša Zorec-féle felújítással. Ezért láthatunk egy országon belül a füzéri és a szászvári várhoz hasonló, egymással totálisan ellentmondó projekteket. Úgy vélem, Baliga Kornél fogalmazta meg találóan mondanivalóját interjújában, mikor kortárs építészet és rekonstrukció egyenrangúságáról beszélt. Akkor van baj, ha az egyik attitűdöt, a másik rovására helyezzük előtérbe.  



A huszártorony rajzta Viollet-le-Duc, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle című, 1866-os munkájából, Forrás: batijournal.com
5/17
A huszártorony rajzta Viollet-le-Duc, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle című, 1866-os munkájából, Forrás: batijournal.com


 

A Notre-Dame esetében nincs szó se háborús, se szándékos pusztításról. Akarunk-e akkor kortárs emlékművet állítani egy felújítási balesetnek? Minden bizonnyal nem. De az európai katolicizmus jelképének és az épített örökségünk egyik ékkövének lángoló összképét látva kétségtelen, hogy végre egy egész kontinens szíve dobogott egyszerre. Minderre — ha nem is extravagáns módon — de meg lehet emlékezni. Franciaország döntése és felelőssége az, hogy miként közelíti meg meg majd ezt a történetet, de Viollet-le-Duc szavaival évle, egy nagyon átgondolt analízist a tökéletes szintézis követ majd.

 

Pleskovics Viola

 

 

Vélemények (8)
EMA
2019.05.01.
15:40

Bár a tűzeset okának vizsgálata még mindig tart és meglehetősen ellentmondó hírek láttak napvilágot, a hivatalos nyilatkozat túl hamar megszületett: felújítási baleset... Nos, lehet, de pillanatnyilag ez sem biztos. 

Mindenesetre, jó megoldás úgy születhet, ha a franciák azt is tisztázzák magukkal, hogy mit jelent számukra ma a Notre Dame.

Gulyás András
2019.05.03.
12:38

@EMA: Igen, ez bizony igaz: úgy olvastam, hónapokig fog még tartani a nyomozás. Kérdés, ki lehet-e deríteni, mi történt. 

Mindenesetre volt néhány templomok kárára elkövetett szándékos gyújtogatás a közelmúltban. A Notre Dame előtt talán a leglátványosabb a párizsi Saint Sulpice-nál történt márciusban:

https://www.lexpress.fr/actualite/societe/fait-divers/paris-spectaculaire-incendie-dans-l-eglise-saint-sulpice-pas-de-blesses_2067776.html

A francia belügyminisztérium közleménye szerint tavaly kb. ezer keresztényellenes cselekmény történt az országban:

https://www.interieur.gouv.fr/Actualites/Communiques/Lutte-contre-la-haine-la-discrimination-le-racisme-et-l-antisemitisme

Persze utána kellene járni, mi rejlik e számok mögött, de azért soknak tűnik. Mindenesetre olyan kontextusról van szó, amivel legalábbis foglalkozni kellene a Notre Dame kapcsán is, még ha esetleg tényleg csupán véletlen balesetről van is szó.

 

Pákozdi Imre
2019.04.27.
06:19

Klassz írás, annak ellenére, hogy egy ponton vitázok vele, ld. később. Lényege a végén olvasható: "Akarunk-e kortárs emlékművet állítani egy felújítási balesetnek? Minden bizonnyal nem." Inkább arra törekszünk, hogy helyreállítsuk a megsemmisült tökélyt.

Tetszik a szerző türelmes, minden helyreállítási stratégiát röviden, de érdemben méltató ismertetése. Nem ragad le egy-egy módszer bírálatánál, és kiegyensúlyozottan szól az írása tulajdonképpeni tárgyát, a Notre Dame helyreállítását övező vitákról. Megjegyzem, hogy a nagy építészirodák "kortársi" tervei önmagukban is érdekes látleletek; ki, mit tart elképzelhetőnek, kinek mihez van mersze, ki, meddig jutott az önmutogatás, a hivalkodás, a feladat és a környezet teljes negligálásának pokolra vezető útján? (Szerintem Mathieu Lehanneur a legmesszebbre...) Rokonszenves Norman + Foster terve, ld.: https://archpaper.com/2019/04/foster-partners-pitches-notre-dame-spire-competition/, olyannyira, hogy szinte megépíthetőnek gondolom.

És amiben vitázom. Szerzőnk ezt írja: "A Budai Várnegyed jelenlegi munkáinál  olyan teljes újjáépítésekről van szó, ahol a fellelhető fotók és tervek révén a korabeli anyagok, technikák és a részletek legnagyobb odafigyelésével teremtik újjá azt, ami egyszer már elveszett." Nos, sajnos nem. A Lovardánál pl. betonváz és stukkó jelenti a fő eszköztárát egy amúgy nem műemléki (1904-ben elkészült, és már akkor is közepes, eklektikus utánérzésnek tekinthető) épület, funkcionálisan és elhelyezése szempontjából is értelmetlen újraépítésének. De ez nem csökkenti a cikk értékeit, amelyekhez gratulálok. 

dufla
2019.04.30.
07:14

@Pákozdi Imre: Tisztelt Pákozdi Úr!

Nem szabad elfelejteni az építészet tágabb hatását, egy újjáépítés esetében nem csak egy ház épül vissza, hanem egy történelmi tudat is. Ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni a történelmi, társadalmi helyet, helyzetet, amikor nagyon határozott "szakmai" kijelentéseket teszünk! Félre vihet.

 A németek pontosan tudják a fentieket. (lásd. a drezdai újjáépítéseket). Akkor nálunk a várban miért is tilos ez?!

Jánosi János építész

Pákozdi Imre
2019.04.30.
09:24

@dufla: Mert "az" az eset nem "ez" az eset. A budavári esetről javaslom, olv. el egy régi írásomat, annak is az első felét, ahol pontosan a történelmi kontextust boncolgatom:   http://epiteszforum.hu/a-budai-var-vedelmeben. És persze, a Budai várnegyed c. dosszié összesen 43 cikkét. Üdv., P. I.

gádor
2019.05.03.
11:33

@Pákozdi Imre: Én (sajnos) elolvastam. Jánosi Jánosnak igaza van, de az ő álatala felvetett szempontot, Ön jól érezhetően negligálja. Azt feltételezem, hogy nem is érti.

Az Ön írása a jólértesültség látszatát kelti, de teljesen áthatja a szakmaiatlanság, sajnos. Erről írtam korábban: az ilyen írások, ez a hozzáállás mindkét, vagy ha úgy jobban tetszik: az összes oldalnak árt. (Kivéve a kibict.) Mindent szétbeszélni, épületeket "közepes, eklektikus utánérzésnek", esetleg "ormos-tornyos cifraságnak" minősíteni, egy másikat pedig "a masszív, visszafogottan díszes magyarországi gótika hangulatát" tükrözőnek...Hova vezet ez? Költői volt a kérdés, természetesen.

Abban azonban egyetértünk, hogy a felszínt simogatva bár, de ez a cikk igyekszik teljes áttekintést adni a probléma (azaz a Notre Dame huszártornyának újjáépítése) tekintetében. Egy dolgot nem vesz figyelembe: az architainment képviselőinek hiúságát. Ahogy MCs a fb-on megjegyezte, nem meglepő, hogy Jean Nouvelle olyan koncepcióval állt elő, amilyennel.

Egy szó mint száz: több vertikalitást, kevesebb horizontalitást!

Pákozdi Imre
2019.05.03.
11:44

@gádor: gádor, amit a hozzászólásaimra reagál, azt nettó anyázásnak hívják. Ez volt az utolsó alkalom, hogy bármit is válaszoltam magának. 

gádor
2019.05.03.
13:28

@Pákozdi Imre: Bár nem vagyok tisztában a nettó anyázás fogalmával, biztosíthatom, hogy a szándékom nem volt sem negatív, sem bántó. Csupán arra próbálok rávilágítani, hogy az Önéhez hasonló hozzászólások (és úgy általában az ÉF tematikája) nagyon megnehezíti a fontos kérdsekről lefolytatandó szakmai vitát itt, az Építészfóruomn, amely a legolvasottabb, legszakmaibb építész honlap (volt a közelmúltban).

Sok kollégával vagyok szakmai vitában, de egy dologban eddig mindenkivel egyetértettünk...nem folytatom, nem ismétlem önmagam. Higgye el, hogy én sajnálom a legjobban...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.