
Oldás és kötés – a Magyar Közlekedési Múzeum időszaki kiállításáról
Június óta látogatható a "Bringára váltva" című kiállítás a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. A kiállítást és a Vannay Architecture építésziroda tervei alapján készült installációt Dombóvári János építész mutatja be.
Június végén nyitotta meg kapuit a "Bringára váltva" technikatörténeti kiállítás az MMKM Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. A történeti és technológiai áttekintés mellett a rendezők szándéka az élményközpontú szemléletformálás, amelyet a kiállítás kísérőszövege is nyíltan hirdet, hiszen "egyre több útvonalon versenyképes a kerékpár anélkül, hogy használata veszélyes vagy kényelmetlen lenne". A szervezők azt az alapvető változást kívánják hangsúlyozni, amelyen a közlekedésről alkotott gondolkodás esik át napjainkban, és ahol "egyre nagyobb helye van a fenntartható közlekedési módoknak".
A több mint száz kerékpárt és számtalan, kerékpározáshoz köthető tárgyat bemutató installáció a Vannay Architecture tervei alapján készült.

"Bringára váltva" technikatörténeti kiállítás az MMKM Északi Járműjavító Dízelcsarnokában – installációterv: Vannay Architecture – fotó: Danyi Balázs
A tárlat a múzeum rendezvényterében kapott helyet, a monumentális csarnoképületben pihenő mozdonyok és autóbuszok szomszédságában, közel ezer négyzetméteren.
A filigrán tárgyakat összefüggő szalag rendezi szekvenciális füzérré, és ez a pillérek között tekergő, homogén információs felület tematikusan is strukturálja a tárlatot. Öbleiben a tartalom besűrűsödik; a technológiai stációk és egy-egy komponens részletes bemutatása mellett interaktív látványosságok is várják a látogatókat. A történeti mérföldköveken kívül külön blokkot kaptak például a versenysport egyes ágazatai és a biciklis világutazók történetei is.

"Bringára váltva" technikatörténeti kiállítás az MMKM Északi Járműjavító Dízelcsarnokában – installációterv: Vannay Architecture – fotó: Danyi Balázs
Maguk a kerékpárok és a világítástechnikai berendezések acél függesztőműveken lebegnek, míg a változó méretű, ösvényszerű szalag karcsú, befogott acélpálcák százain áll. Karakterében a fűzött kerék húzott küllőinek dinamikus egyensúlya köszön vissza. Könnyedség és súlytalanság áll szemben a feszülő fém és izom terhelt kötöttségével. Különösen szembeötlő képzet ez az önálló alkotásként is értelmezhető "robbantott ábránál", ahol egy modern kerékpár alkatrészei függesztett, karcsú acélkeretben, sűrű fémhálóba kötve lebegnek.

"Bringára váltva" technikatörténeti kiállítás az MMKM Északi Járműjavító Dízelcsarnokában – installációterv: Vannay Architecture – fotó: Danyi Balázs
A koherens és feszes struktúrájú installáció egésze már-már Ai Weiwei kerékpáros szobrait idézi, ám azokkal ellentétben nem a beszűkülést és elmúlást, hanem éppen ellenkezőleg, a kerékpáros kultúra újrafelfedezését és gazdagodását hirdetve.
És persze nem szoborszerű tárgyként, hanem egylényegű szövetként lakja be a hatalmas teret - a feszítőpászmák és betonvasak egyszerre kötik a határoló felületekhez és elegánsan el is tartják azoktól. Nem tűnik tehát elveszettnek: pragmatikus magabiztossággal tölti ki a kijelölt csarnokrészt.

"Bringára váltva" technikatörténeti kiállítás az MMKM Északi Járműjavító Dízelcsarnokában – installációterv: Vannay Architecture – fotó: Danyi Balázs
Mégis, az egyenetlen padlójú, hatalmas járművekkel megszórt indusztriális közeg és a tárlat precíz finomságának kontrasztja akár jelképesen is értelmezhető – a biciklis közlekedés összetettségének szimbólumaként.
A kiállítás október 23-ig tekinthető meg a Magyar Közlekedési Múzeumban (1011 Budapest, Kőbányai út 24-28.)
Dombóvári János
Szerk.: Hulesch Máté
07:28
Nagyon szépen megírt, igényes beszámoló.