| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Technológia

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

1/11

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
?>
1/11

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
Technológia

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

2012.11.08. 09:29

A legújabb generációs adalékszerek 5 500 000 m3-nyi betonhoz, egy folyamatban lévő projekthez.(x)

A legújabb generációs adalékszerek 5 500 000 m3-nyi betonhoz, egy folyamatban lévő projekthez.

Teljes gőzzel folynak a Panama-csatorna kiszélesítését és mélyítését célzó munkálatok, amelyek során két új beton zsilipelőrendszer épül (egy a csatorna atlanti-, egy pedig a csendes-óceáni végén), hogy a kereskedelmi hajóforgalmat fokozni lehessen, és a legnagyobb teherszállító hajók is átférjenek a csatornán. A Mapei a betonadalékszerek beszállítójaként főszerepet vállalt Panamában, a világ egyik legambíciózusabb beruházásában.

 

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
1/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
2/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
3/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

 

 

A 2007-ben elindított impozáns projekt célja, hogy 1914. évi megnyitásának centenáriumára megduplázzák a világ legfontosabb víziútjának áteresztőképességét. Miután elkészülnek az északi végen, Gatúnnál az Atlanti-óceánba, a déli végen pedig Mirafloresnél a Csendes-óceánba nyíló zsilipek, még a Post-Panamax méretű, hatalmas teherszállító hajók is áthaladhatnak majd a 80 kilométer hosszú csatornán. Ezek az akár 366 méter hosszú és 49 méter széles hajók 12 000 TEU-nyi (Twenty-Foot-Equivalent Unit – a konténerforgalom nagyságát kifejező mértékegység; 1 TEU forgalom = 20 lábas konténer forgalom) árut is célba juttathatnak – ellentétben az úgynevezett Panamax méretű hajók ma megengedett 4400 TEU-s kapacitásával. A Panama-földszoroson átívelő, az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő Panama-csatorna jelenlegi hossza 81,1 kilométer. Az új víziútnak a mostani csatorna átadásának 100. évfordulójára, 2014-re kell elkészülnie.

A csatornabővítésre a panamai kormány által felállított hatóság, a Panama Canal Authority (ACP) 3,22 milliárd dollár (USD) értékű szerződést kötött a Grupo Unido por el Canal (GUPC) konzorciummal – amelynek tagjai a Sacyr Vallehermoso (Spanyolország), az Impregilo (Olaszország), a Jan de Nul (Belgium) és a Constructora Urbana (Panama) nevű cégek. A teljes projekt összköltsége 5,25 milliárd dollár, amelynek önrészét a panamai állam az elkövetkezendő 20 évre 3,5%-al megemelt csatorna használati díjakból kívánja előteremteni.

A régi csatorna restrukturálása

Az eredeti csatorna fejlesztése ugyancsak része a vállalkozásnak. A Mapei a valaha épült legimpozánsabb vasbeton szerkezetnek tartott, 30 méterrel a föld alá nyúló gatúni zsilip felújításához és megerősítéséhez is hozzájárul. E projekthez speciális betontípust használnak, amelyhez a Mapei biztosítja az adalékszereket: a PLANITOP 15 egy inorganikus, porított termék, amelyet a zsaluformába öntött betonba kell keverni – a MAPECURE SRA folyékony adalék pedig arra szolgál, hogy a higrometrikus zsugorodás következtében ne keletkezzenek repedések a normál vagy öntömörödő betonban.

 

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
4/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
5/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
6/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

 

 

Két óriászsilip

A szerkezet kulcselemei az Atlanti-, illetve a Csendes-óceán partján létesített hatalmas zsilipek. A munkálatok részeként a csatorna mindkét végén – összesen 11,2 kilométer hosszúságban és 218 méteres szélességben – kiszélesítik és kikotorják a bejáratot.

Az új projekt részeként a meglévő két hajózócsatorna mellett egy harmadik is kialakításra kerül, mégpedig két zsilipelőrendszer hozzáépítésével. Mindkét új zsilipelőrendszerben három, csúszókapukon át megközelíthető zsilipkamra lesz egymás mögött – egy alsó, egy középső és egy felső –, amelyek arra szolgálnak, hogy áthidalják velük a tenger és a Gatún-tó szintje közötti 27 méteres különbséget. Mindegyik kamra oldalában 3 – zsilipenként 9, összesen tehát 18 – vízújrahasznosító medence kerül kialakításra. Akárcsak a jelenleg működő zsilipeket, az új zsilipeket is a gravitáció tölti fel és ereszti le, anélkül, hogy szivattyút kellene használni (minden egyes átkelésnél 200 millió liter vizet mozgatnak meg).

Az új zsilipkamrák 427 m hosszúak, 55 m szélesek és 18 m mélyek lesznek, az összhosszuk 1,5 km. A két hatalmas vasbeton szerkezet egy új átkelővel is bővül a csatorna csendes-óceáni végén. Az új kapukat a porderonei (észak-olaszországi) Cimolai vállalat szállítja: 16 alumíniumlemezből készült, egyenként 28 m magas, 58 m hosszú és 16 m széles csúszókaput gyártanak. A kapukat a tengeren szállítják majd Panamába, és a helyszínen szerelik össze 2013 júliusa és 2014 januárja között.

Élvonalbeli adalékszerek tartós és ellenálló betonokhoz

A kivitelezők az összes, 5 500 000 m3-nyi betonszerkezethez – így a betonzsilipek külső-, illetve belső falaként használt tömbös és tengeri betonhoz is – Mapei adalékszereket választottak, amelyek használatával garantálni lehet, hogy a műtárgyak 100 év múlva is álljanak. A szakértők 2010 szeptembere óta speciális vizsgálatok egész sorát végezték el a GUPC konzorcium helyszíni laboratóriumában, Panamában. Cementpaszta mintákat teszteltek, hogy alátámasszák kompatibilitásukat, és hogy az adalékszerek közül kiválasszák azt, amely a legjobb folyósító kapacitással bír a betonszerkezet anyagaként használandó cementtípusokra nézve (CEMEX cement, ASTM szabvány II. típus és panamai cement, ASTM szabvány II. típus). Az első tesztfázisban – annak érdekében, hogy leküzdjék a komplex alapanyagokból (bazalt adalékanyag és bazaltos puccolán) eredő problémákat – a nemzetközi piacon jelen lévő versenytársak betonadalékszereit is kipróbálták. December közepén a Mapei panamai laboratóriumában végzett, illetve a GUPC által kezdeményezett vizsgálatok eredményeit összevetve egyértelművé vált, hogy kizárólag a DYNAMON XP2 kompatibilis az előzetesen kiválasztott és felhasználásra kerülő anyagokkal mind az atlanti-óceáni – ahol panamai –, mind a csendes-óceáni átkelő esetében – ahol pedig CEMEX cementet használnak majd. Ezzel a Mapei nyerte a rövid távú ellátási pályázatot. 2011 elején – miután megkezdték a beton és az adalékszerek gyártását – több komoly probléma is jelentkezett a beton mechanikai szilárdsága és tartóssága terén, amelyeket ugyancsak a Mapei segítségével sikerült megoldani. Ebben a fázisban a Mapei több téren – a felhasznált alapanyagok (homok, puccolán és cement) vegyi, illetve ásványtani vizsgálata; az adalékanyagok megtisztítására szolgáló víz flokkuláló és koaguláló szerekkel történő kezelésére vonatkozó technológiai javaslatok; a finom bazalthomok puccolános aktivitásának vegyi és petrográfiai elemzése, természetes puccolán tartalmának csökkentése vagy optimalizálása – is támogatást nyújtott. A Mapei a megrendelő kívánságára egy olyan új termék kifejlesztésébe is belefogott, amely – a GUPC laboratórium által is igazoltan – maximálisan együttműködik a betonkeverékkel. A Mapei technikusainak sikerült egy új, rendkívül korszerű adalékszert létrehozniuk, amely – az „elődjére", de a munkába fektetett hatalmas energiára is utalva – a DYNAMON XP2 EVOLUTION 1 nevet kapta. Az új termék kedvezőbb tulajdonságain túl alacsonyabb adagolásban is könnyebben bedolgozható és felhasználható, mint a versenytársak hasonló adalékszerei.

 

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
7/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
8/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

 

 

2011. december 21. volt az a nap, amikor az Új Panama-csatorna Projekt szerződését véglegesítették. A Giorgio Squinzi, a Mapei csoport vezérigazgatója, és Bernardo Gonzales, a GUPC projektmenedzsere kézjegyével ellátott szerződés a Mapei sikerét jelzi. A tökéletes csapatmunka gyümölcse ez a győzelem – amelyhez egyrészt a sorra felmerülő kisebb-nagyobb problémák orvoslása érdekében állandó helyszíni felügyeletre, másrészt a Mapei kutatóinak és fejlesztőinek elkötelezett támogatására volt szükség, akik minden anyagot alaposan bevizsgáltak, hogy rátaláljanak azokra a technikai megoldásokra, amelyekkel a lehető legjobb termékeket lehet előállítani.

 

A CSATORNA SZÁMOKBAN

A csatorna megnyitása: 1914. augusztus 15.

Első hivatalos áthajózás: az SS Ancon gőzhajóval, 9 óra 40 perc alatt

A csatorna hossza: 80 km

Méretek: maximális mélység 12 méter, a Gatún-tóban 240–300 m közötti szélesség, az úgynevezett Culebra-átmetszésnél 90–150 m-nek felel meg

Csatorna működtetési mechanizmusok: a tenger és a Gatún-tó szintje közötti különbséget a hajók számára ki- és bejárattal ellátott, kamrákra oszló zsilipelőrendszerekkel hidalják át

A zsilipkamrák méretei: 33,53 m széles, 304,8 m hosszú

A csatorna építésén dolgozó munkások száma 1904 és 1913 között: 56 307 a világ minden részéből

A munkavállalók száma 2010 szeptemberében: 9759

A csatornán való átjutáshoz szükséges idő: 8–10 óra átlagos méretű hajóknak

A csatornán 1914 és 2010 között áthaladt hajók száma: 1 004 037

 

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
9/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben
10/11
Panama: a Mapei részvétele a csatornabővítésben

 

 

A CSATORNA RÖVID TÖRTÉNETE

A Panama-csatorna az egyik legnagyobb mérnöki csoda a világon. A Panamavárosban járók számára kötelező látnivaló. Az Észak- és Dél-Amerikát összekötő földszorost átszelő Központi Kordillerák legalacsonyabban fekvő részén létesítették. Egy hajó 6–10 óra alatt halad végig a több elemből – a Gatún-tóból, a Culebra-átmetszésből és a zsilipelőrendszerekből (a csendes-óceáni végen a mirafloresi és Pedro Miguel-i, az atlantin a gatúni zsilipekből) álló csatornán. Az óceánok közötti összeköttetés biztosításában főszerepet játszó Gatún-tó évtizedeken át a legnagyobb mesterséges tó volt a világon. A hajók 27 méteres függőleges elmozdulását biztosító – és így Dél-Amerika körbehajózását feleslegessé tévő – zsilipelőrendszer a létező legimpozánsabb vasbeton szerkezet. Az 1904 és 1914 között az Amerikai Egyesült Államok által épített 81 km hosszú csatorna a földnyelv stratégiai fontosságát is bizonyítja. A 16. század óta egészen napjainkig ez az egyik legfontosabb kommunikációs útvonal Földünkön.

TECHNIKAI ADATOK

Panama-csatorna, Panamaváros és Colon (Panama)

Építési időszak: 1910–1914

A Mapei közreműködésének időszaka: 2010–2014

A Mapei közreműködése: adalékszerek az új csatornazsilipek készítéséhez és a régiek megerősítéséhez felhasznált betonhoz

Projekt: Mike Newberry (CICP, Panama), Bernardo González (Grupo Unido Panama Canal, Panama)

Megrendelő: Administración Canal de Panamá

Kivitelező: GUPC (Grupo Unido Panama Canal) konzorcium, ezen belül Impregilo (Olaszország), Sacyr Vallehermoso (Spanyolország), Jan de Nul (Belgium) és Constructora Urbana (Panama)

Felelős vezető: eng. Bernardo Gonzales (GUPC)

Mapei forgalmazó: Mapei Construction Chemicals Panama S.A.

Mapei koordinátor: Roberto Saccone, Mapei SpA (Olaszország); Thomas Lundgren, Mapei Corp. (USA)

MAPEI TERMÉKEK

Adalékanyagok a meglévő zsilipek felújításához használt betonhoz: Planitop 15 (a Mapei Americas leányvállalatok kizárólagos amerikai forgalmazásában) és Mapecure SRA

Adalékanyagok az új zsilipek építéséhez használt betonhoz: Dynamon XP2 és a Mapei által speciálisan az adott projekthez kifejlesztett Dynamon XP2 Evolution 1.

További információk a MAPEI weboldalán.

(x)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.