Nézőpontok/Vélemény

Pesti postapalota, gyulai kastély, Etele téri pláza - tervtanácsi beszámoló

1/15

a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély

a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély átalakítása
Rosenfeld nézet
A fogadótér színei.
Etele úti intermodális csomópont helyszínrajz - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele úti intermodális csomópont, funkciók - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele úti intermodális csomópont, átnézeti látkép - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele úti intermodális csomópont, épületbelső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele úti intermodális csomópont, épület - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele tér, Kereskedelmi-és Szolgáltatói Központ belső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
Etele úti intermodális csomópont, északi és déli homlokzat - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély
?>
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély
?>
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély átalakítása
?>
Rosenfeld nézet
?>
A fogadótér színei.
?>
Etele úti intermodális csomópont helyszínrajz - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele úti intermodális csomópont, funkciók - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele úti intermodális csomópont, átnézeti látkép - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele úti intermodális csomópont, épületbelső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele úti intermodális csomópont, épület - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele tér, Kereskedelmi-és Szolgáltatói Központ belső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
Etele úti intermodális csomópont, északi és déli homlokzat - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
?>
1/15

a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély

Pesti postapalota, gyulai kastély, Etele téri pláza - tervtanácsi beszámoló
Nézőpontok/Vélemény

Pesti postapalota, gyulai kastély, Etele téri pláza - tervtanácsi beszámoló

2012.01.10. 12:11

A Központi Építészeti-Műszaki Tervtanács 2012. január 5-én tartott ülésén különböző projekteket véleményezett, amelyek között szerepelt egy pesti belvárosi szálloda engedélyezési terve, a gyulai kastély látogatóközponttá alakítása, valamint az Etele téri intermodális csomópont és  bevásárlóközpont terve.

A Központi Építészeti-Műszaki Tervtanács legutóbbi ülését 2012. január 5-én tartotta a BM Duna-palota Széchenyi termében. Az első téma az egykori pesti Postapalota ötcsillagos szállodává történő átépítése volt, amely már korábban is szerepelt a zsűri és a Műemléki Tanácsadó Testület előtt. Madzin Attila vezető tervező röviden vázolta a sok átalakítást megért épület történetét, érzékletesen bemutatva a megmaradt értékeket (falfestések, öntöttvas oszlopok, korlátok). A Petőfi Sándor utca-Párizsi utca-Városház utca által közrefogott telken 1873-ra készült el a neoreneszánsz épület Szkalnitzky Antal és Koch Henrik tervei alapján, majd a legfelső szinten a 20. század elején vasbeton lefedésű távírótermet alakítottak ki Zielinszky Szilárd tervei szerint, amely önmagában is különleges értéket képez. Az eredetileg is középfolyosós, hosszfőfalas, kéttraktusos szárnyak alkalmasnak tűnnek a 239 szállodai szoba befogadására, amelyek egy része a főpárkány felett visszalépcsőző kétszintes, függönyfalas ráépítésben kapna helyet. Az eredeti tetőidom csak az egykori távíróterem felett maradna meg, amelybe a tervezők konferenciatermet álmodtak. A belső udvar az elképzelések szerint nyilvános átjáró tér lenne, az első emelet magasságában íves üvegtetővel lefedve. Mivel a metróvonal az épület alatt halad, az udvarban - független dobozként - csak kétszintes mélygarázs létesíthető, 44 férőhellyel. A földszintre tervezett konferenciaterem, étterem és kávézó mellett a tervek szerint a Posta egy részt visszabérelne, amelyet Kokas László belsőépítész tervei alapján alakítanának ki.

Szabó Julianna opponenciájában a környezetrendezési koncepciót hiányolta, illetve a földszinti vendéglátó funkciók közterületi kapcsolatainak javítását és az udvar erőteljesebb integrálást javasolta a szálloda világába. Ónodi Szabó Lajos opponens méltatta a tervezett mértéktartó szerkezeti beavatkozásokat és a korrekt műszaki megoldásokat, kifogásolta viszont az emeletráépítés jellegét és a lehajtó rámpa kialakítását. A zsűri tagjainak többsége problematikusnak tartotta a ráépítést, amely a funkcióhoz képest kevésbé merész és nagyvonalú. A tervet általában túlépítettnek ítélték, a legfelső szint és a „zöld tapétának" titulált zöldtető elhagyását, illetve az udvari üvegtetőnek a zárópárkány magasságába történő „felemelését" szorgalmazták, a kedvezőbb légtérarány elérése érdekében. A tervet nagy többséggel elfogadták.

 

a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély
1/15
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély

a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély
2/15
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély

 

 

A következő téma a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély látogatóközponttá történő alakításának engedélyezési terve volt, amelyet Földes László, Vértesy Ágnes és Szlabey Balázs készített. A Kóris János és Vizer Balázs tervei szerint megújult vár közelében álló épület a 18. század közepétől kilenc átalakítási periódus után nyerte el mai elrendezését. Az egyes szárnyak más és más karakterű tereket rejtenek, a közlekedő-, és lépcsőterek pedig - az épület rangjához mérten - viszonylag szűkösek. Az épület felmérését a meglévő nyílászárók típusainak összegyűjtése és alapos vizsgálata egészítette ki, a szondázó kutatások pedig több korszakból származó, igényes falfestéseket tártak fel. A Várfürdő szomszédságában álló kastély 2000-ig gyermekotthonként működött, az uniós támogatással elvégzett felújítás után a barokk életmódot és kultúrát bemutató látogatóközpont nyílna az épületben, ahol a történeti enteriőrök mellett tematikus kiállítóterek, az aradi vértanúk emléke és egy Dürer-tárlat is helyet kapna. A koncepció az épület egymásra épülő korszakainak bemutatását célozza, az időutazás-besurranás-vendégeskedés tematika köré szervezve. A tervezők szokatlan módon a látogatói útvonalat a cselédszobákon keresztül indítanának, majd társadalmi rang szerint egyre feljebb haladva, az út az emeleti díszteremben érne véget, a földszinti sala terrana pedig újra kápolnaként működhetne. A kastélyban a szükséges kiszolgáló funkciók mellett étterem is helyet kapna, az egyik toronyba pedig kilátó kerülne. Bővítésre nem kerülne sor, a földszintes, ún. vigadószárnyat egy későbbi ütemben tervezik felújítani. A kastély körüljárása jelenleg nehezen biztosítható, a Várfürdőre néző homlokzat egykori díszlépcsőjének visszaállítása a mai helyzetben kevésbé indokolt. Az épület előtti parkban kertépítészeti eszközökkel megidéznék az egykori török dzsámi alapfalait is.

 

a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély átalakítása
3/15
a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almásy-kastély átalakítása

Rosenfeld nézet
4/15
Rosenfeld nézet

A fogadótér színei.
5/15
A fogadótér színei.

 

 

Káldi Gyula és Ónodi Szabó Lajos opponenciájában egyaránt méltatta az alapos felmérés és szakszerű diagnosztika alapján készített, meggyőző tervet. Észrevételeikben a megérkezés szűkösségének oldását, a látogatói útvonal megfordítását és ezzel együtt az eredeti főbejárat használatát javasolták, valamint hangsúlyozták a minél teljesebb eredetiségre való törekvést. Béres István, Gyula főépítésze hozzászólásában körvonalazta a kastélypark egyes szeleteinek és a Vár környezetének jövőbeli egyesítését, amelyre a város hosszú távú Szigeterőd-koncepciója nyújt lehetőséget. A tervet egyhangúlag elfogadták.

A hosszúra nyúlt nap harmadik, legnagyobb érdeklődésre számot tartó témája az Etele úti intermodális csomópont elvi engedélyezési terve, illetve a területen magánerőből létesítendő, 66.000 m2-es bevásárlóközpont engedélyezési terve volt. Zoboki Gábor bevezetőjében felvillantotta a korábbi előzményeket, utalva a 2007-es ötletpályázatra, a 2009-es őrmezői irodapark-pályázatra, továbbá kitért a szabályozási kötöttségekre, illetve a négyes metró által gerjesztett anomáliákra. A metró felszíni rendezési tervek és koncepciók nélkül épült, földalatti műtárgyaival tönkretette az Etele tér nagy részét, jelentősen megnehezítve ezzel a további beavatkozásokat, pedig a helyszín mintegy 700.000 m2-nyi területtel komoly város-, és ingatlanfejlesztési lehetőségeket rejt magában (az elkészült járműtelep mintegy 8 hektáros területe már így is egy óriási elpazarolt lehetőség). Az intermodális csomópont tervezett U alakja kénytelen kikerülni a metró építményeit, egy fedett-nyitott piacteret hozva létre felette.

A buszpályaudvar átkerülne az őrmezői oldalra, a kelenföldi vasútállomás védett épülete - a Barabás-villához hasonlóan - szolgáltató karakterrel születne újjá, az Etele tér pedig zöld parkká válna. A 2014-ig tartó első ütemben a bevásárló-, és az intermodális központ, az új autópálya-csomópont, a P+R parkolók, a BKV-Volán pályaudvarok és a tér felújítása készülne el, a 2020-ig tervezett második ütemben pedig a sínek fölött átkötő gyalogos tengely.

Etele úti intermodális csomópont helyszínrajz - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
6/15
Etele úti intermodális csomópont helyszínrajz - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele úti intermodális csomópont, funkciók - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
7/15
Etele úti intermodális csomópont, funkciók - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele úti intermodális csomópont, átnézeti látkép - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
8/15
Etele úti intermodális csomópont, átnézeti látkép - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
9/15
Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele úti intermodális csomópont, épületbelső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
10/15
Etele úti intermodális csomópont, épületbelső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele úti intermodális csomópont, épület - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
11/15
Etele úti intermodális csomópont, épület - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

 

Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
12/15
Etele tér - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele tér, Kereskedelmi-és Szolgáltatói Központ belső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
13/15
Etele tér, Kereskedelmi-és Szolgáltatói Központ belső - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Etele úti intermodális csomópont, északi és déli homlokzat - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda
14/15
Etele úti intermodális csomópont, északi és déli homlokzat - Tervező: Zoboki-Demeter és Társaik építésziroda

Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze és Tatár Tibor, a fejlesztő Futureal képviselője egyaránt sikerként könyvelte el, hogy az elmúlt egy évben végre sikerült a projekt szereplőit - MÁV, Volán, BKK, BKV - egy asztalhoz ültetni és együtt gondolkodni a tervezett beavatkozásokról. A XI. kerület is beszállt a projektbe, a Futureal pedig a plázán túl az intermodális csomópont kiépítését is támogatja.

Az opponensek, Finta József és Liszkay Krisztina egyaránt méltatták a terv következetességét, szakmai igényességét, nagy távlatú kitekintését és ütemezettségét. A területnek jelenleg egyáltalán nincsen városközponti jellege, ezt a jövőben minél több közösségi funkció telepítésével kellene elősegíteni. Kummer István, a MÁV zrt. Ingatlangazdálkodási Igazgatóságának főosztályvezetője üdvözölte a tervet, Dorner Lajos, a VEKE elnöke a közlekedési szempontok átgondoltságát vitatta. A zsűri tagjai közül többen túlzónak tartották a 183x116 méteres telektömbre tervezett bevásárlóközpont óriási méreteit, továbbá kétségbe vonták életképességét. Észrevételeikben a város felőli megérkezés eleganciájának növelését, a földszint és a környezet kapcsolatának erősítését, illetve az egyik legfontosabb elem, a híd funkcionális „gazdagítását" fogalmazták meg.

 

A Futureal videója az Etele térről, amely 2011. októberében készült egy kereskedelmi kiállításra.

 

Egy ideig bizonytalanságot okozott, vajon tárgyalhatják-e egyáltalán a kereskedelmi központ tervét az életbe lépett plázastop-törvény miatt, végül a zsűri tagjai úgy határoztak, hogy a koncepció átfogó jellege és a fejlesztések előmozdítása miatt mindenképpen szükséges foglalkozni az üggyel. A tervtanács végül mindkét bírálatra benyújtott tervet - nem egyöntetűen, de többséggel - elfogadta.

Garai Péter

 

Vélemények (1)
FenyvesiHK
2012.01.11.
09:10

Az Etele-téri területfejlesztés fantasztikus tervei mellet ismét nem hallottunk egy szót sem a területen meglévő lakófunkciók sérelmére a MÁV részéről soha be nem tartott ígéretek sorsáról. Az egész Etele tér térségének legnagyobb rákfenéje a hatalmasra duzzasztott vasúti csomópont. Szívesen kiutalnék Zobokiéknak egy őrmezei vagy Etele tér közeli lakást, tapasztalja meg, mit jelent az a zajterhelés, ami ezt a területet sújtja. Nagyon etetősek a füvön heverő, sziesztázó, városfejlesztéstől boldog emberek látványtervei, kéretik hozzácsatolni hangfelvételeket is ! A teljes, városnyi embert befogadó őrmezei lakótelep lakóközössége borzadva kénytelen tudomásul venni újabb zöldterület-csökkenéseit és a kapcsolt, ismét az ő bőrükre tervezgetett grandiózus közlekedés fejlesztési koncepciókat, amelyek a vasúti sínek mellől azt a területet is felhasználják, ami valaha is lehetővé tenné valamilyen zajvédelem kiépítését. Miközben a t.zsűri a "város felől érkezés eleganciáján" mereng ! Építsünk újabb gigaplázákat, teremtsünk újabb rákzónákat.Gratulálok. Ja és plázaépítés-stop? Kb.ugyanannyit számít, mint a kocsmai dohányzási tilalom. Mindenki röhögve füstöl a felesét kortyolgatva. A Tervtanács ismét bemutatkozott.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk