Épületek/Örökség

Prága meg Prága meg...

1/12

Hajnali árnyak, Prága 2008; fotó: vm

?>
Hajnali árnyak, Prága 2008; fotó: vm
?>
Prága 1990, archív - Daidalos 39 / fotó: M. Jablonsky
?>
A Károly-híd felé menvén hajnalban; fotó: vm
?>
A Károly-híd hajnalban; fotó: vm
?>
A Károly-híd hajnalban; fotó: vm
?>
A Prágai Vár a Károly-hídról, fotó: vm
?>
Vencel tér, Prága; fotó: vm
?>
Szobor a Károly-hídon; fotó: vm
?>
Prágai sziluett; fotó: vm
?>
?>
A Nemzeti Színház a Morva (Vltava) felől; fotó: vm
?>
fotó: vm
1/12

Hajnali árnyak, Prága 2008; fotó: vm

Prága meg Prága meg...
Épületek/Örökség

Prága meg Prága meg...

2008.04.30. 09:59

Bontogatják Prága ipari örökségét / A cseh főváros belvárosában három jelentős felújítási projekt folyik egyszerre — képekkel illusztrált szemle a cseh fővárosból érkezett tudósítások alapján.

Bontogatják Prága ipari örökségét

Hajnali árnyak, Prága 2008; fotó: vm
1/12
Hajnali árnyak, Prága 2008; fotó: vm

fotó: vm
12/12
fotó: vm

Számos építési emlék pusztul el Prágában, mert ingatlanfejlesztő cégek inkább lebontják a régi ipari épületeket ahelyett, hogy átalakítanák azokat az új funkciók szerint – és mindehhez gyakran hathatós segítséget kapnak a hatóságoktól. A Lidove Noviny című cseh lap arról tudósított, hogy évente kb. 80 ipari objektum műemléki védettségének törlését kezdezményezik a kulturális minisztériumnál, hogy az ingatlanokat könnyebben értékesíthessék üzleti célokra.

Legutóbb az Orco Property Group-tól kérvényezték, hogy bizonyos ipari emlékek legalább egy részét vegyék le a védettségi listáról, melyeket telkestül vásároltak a közelmúltban a cseh államvasutaktól a Prága-Bubny pályaudvar területén. Az ingatlanfejlesztő cég lakóparkot valósítana meg a használaton kívüli vasúti földdarabon. Egy minisztériumi szóvivő úgy nyilatkozott, hogy évente a kérelmek kb. felének tesznek eleget, mintegy 40 prágai ingatlan védettségét oldják fel.

A prágai lapnak ugyanakkor szakértők azt mondták, hogy a lebontott épületek többsége nagyon értékes, olykor egyedülálló építészeti megoldásokat tartalmaznak, és fokozottabb védelmet érdemelnének. Bár az utóbbi években Csehországban megnőtt az érdeklődés a műemlékek, a műemlékjellegű ipari objektumok iránt, az épített örökség védelméért felelős hivatalnokok és a törvényhozók gyakran alábecsülik az ipartörténeti emlékek értékét, és indokolatlanul engednek az ingatlanfejlesztők nyomásának.

Prága 1990, archív - Daidalos 39 / fotó: M. Jablonsky
2/12
Prága 1990, archív - Daidalos 39 / fotó: M. Jablonsky

A befektetők érve legtöbbször, hogy a gyárépületek meghatározott célt szolgáltak, és más funkcióra komplikált, túl költséges átalakítani azokat. Prága történelmi óvárosa szerencsére szerepel az UNESCO-féle világörökségi listán és szigorú védelmet élvez. A befektetők azonban óriási nyomást fejtenek ki, mert a legértékesebb ingatlanok a főváros frekventált területein találhatók. Így az óváros védettségéért sokszor a külső kerületek fizetnek nagy árat: az óváros "nem eladó" műemléképületei helyett a befektetők a kevésbé szem előtt lévő külvárosi ipari emlékeket vásárolják fel, majd lebontják, pedig ezek alkotják a cseh főváros igazi, sajátos karakterét.

Mindazonáltal nemcsak a külvárosokból tünedeznek el ipari emlékek, hanem a történelmi városmagból is. A lap példaként említ egy Vencel térhez közeli, késő szecessziós stílusban épült nyomdát, amelynek csak a homlokzata maradt meg a közelmúltban történt bontás után, az Opletova utcában. A tulajdonos töröltetni kívánja az ingatlant a védett örökségi listáról, mert akkor szabaddá válik az út az épület teljes bontásához.


A Károly-híd felé menvén hajnalban; fotó: vm
3/12
A Károly-híd felé menvén hajnalban; fotó: vm

A Károly-híd hajnalban; fotó: vm
4/12
A Károly-híd hajnalban; fotó: vm

A Károly-híd hajnalban; fotó: vm
5/12
A Károly-híd hajnalban; fotó: vm

A Prágai Vár a Károly-hídról, fotó: vm
6/12
A Prágai Vár a Károly-hídról, fotó: vm



A cseh főváros belvárosában három jelentős felújítási projekt folyik egyszerre

Vencel tér, Prága; fotó: vm
7/12
Vencel tér, Prága; fotó: vm

Prága modernkori központja, a híres-nevezetes Vencel tér néhány éven belül visszakapja régi arculatát. A Moldva-parti cseh főváros önkormányzata és az állam közötti megállapodás alapján két éven belül megkezdődik a tér felső részét lezáró Cseh Nemzeti Múzeumnak és környékének átfogó felújítása, miközben a föld alá bújtatják a várost átszelő észak-déli sztráda ideeső szakaszát. A város ma legforgalmasabb útvonalát még a hatvanas években tervezték, nem számolva azzal, hogy mennyire hatalmas méretűre duzzadhat a gépkocsik átmenő forgalma.

Az autópálya így évtizedek óta gyakorlatilag elvágja a Vencel teret a múzeumtól, a Smetana színháztól, a főpályaudvartól és a történelmi Vinohrady körúttól, pedig ezek korábban szervesen összetartoztak. A kb. három évre tervezett "visszaalakítási" munkálatok értéke meghaladja a 10 milliárd koronát. Várhatóan komoly fennakadásokat okoz majd a belvárosi közlekedésben — legkésőbb 2014-ben azonban a Vencel tér felső része, amelynek egyik központi eleme Szent Vencel közismert lovas szobra, a mainál sokkal nyugodtabb hely lesz. Újra sétatérré alakulhat át a környék, mint volt legutóbb a hatvanas években.

"Nagyszabású munkáról van szó, amely minden bizonnyal az autós forgalom korlátozásával jár, és nem kis bonyodalmakat okoz. A jövő érdekében azonban ki kell bírnunk a két-három évnyi kellemetlenséget. A munkálatokról szóló megállapodást április végén aláírják az önkormányzat, a közlekedési és a kulturális tárca képviselői" – tájékoztatta a távirati irodát Karel Hanzelka, a közlekedési minisztérium szóvivője.

A Vencel tér – Nemzeti Múzeum projekt kapcsolódik a vasúti főpályaudvar (Wilson pályaudvar) tavaly megkezdett átfogó rekonstrukciójához. A főpályaudvart a hetvenes években újították fel és alakították át, azt követően, hogy elkészültek a környékbeli metróállomások. Azóta azonban állapota nagyon leromlott, tele van hajléktalanokkal (sic!), ezért több mint három milliárd koronás befektetéssel ismét átépítik. Így majd megfelel a kor követelményeinek, ugyanakkor a főpályaudvar és a Vencel tér közé visszatér a villamos is.

Szobor a Károly-hídon; fotó: vm
8/12
Szobor a Károly-hídon; fotó: vm

A prágai városháza irányításával két másik belvárosi projekt is megvalósul. A Károly-híd felújítása már megkezdődött, és folyik az 1880-ban épített Nemzeti Színház tetőzetének tatarozása is. A neoreneszánsz épület homlokzatának teljes rendbhozása jövőre kezdődik.

A Lidove Noviny szerint a nemzeti örökséghez tartozó három építmény évek óta siralmas állapotban van. "Szerencsétlen egybeesés, hogy egyszerre kell megvalósítani a három projektet. Az épületek rozzant állapotban vannak, nem lehet tovább halogatni a felújításukat, így egyszerre fogjuk elkezdeni" – nyilatkozott a lapnak Jan Knezínek, a prágai örökségvédelmi főosztály vezetője. Ami a három építményben közös – mindhárom igen forgalmas utcák közelében található.

Prágai sziluett; fotó: vm
9/12
Prágai sziluett; fotó: vm

10/12

A Károly-híd nagyjavítása a kisoldali hídtorony irányából már tavaly megkezdődött, és várhatóan 12 évig tart majd. A munkák alatt a híd nyitva lesz a látogatók számára, csak egyes szakaszokon szűkül az átjárás. Az újjáépítés a 2020-ban várható befejezésig több mint 222 millió koronát (mintegy 2,3 milliárd forintot) emészt majd föl.

A Nemzeti Színház a Morva (Vltava) felől; fotó: vm
11/12
A Nemzeti Színház a Morva (Vltava) felől; fotó: vm

A színház tetőzetén álló, hármasfogatot hajtó Győzelem istennőjének szobrát, a Trigát* megerősítették, nehogy a járókelőkre zuhanjon. Bár a szoborcsoport alulról impozánsnak hat, kevesen tudják, hogy az egyik ló egy lábon egyensúlyoz – árulta el Knezínek. Hozzátette: a színház háromévesre tervezett teljes felújítása 2009-ben kezdődik és mintegy 160 millió koronába (1,7 milliárd forint) kerül.

A Nemzeti Múzeum helyreállítása ígérkezik a legbonyolultabbnak, mert valamennyi kiállítást illetve gyűjteményi darabot mozdítani kell. A Vencel téren álló, 1885 és 1890 között emelt épületben több mint 10 millió tárgyból álló gyűjteményt őriznek. A kiköltöztetés előkészítése már idén elkezdődik, bár a rekonstrukció csak jövőre indul. Az épület új közműrendszerre, új ablakokra, ajtókra és egészében felújított homlokzatra szorul. A külsejét díszítő szoborcsoportokat és a tetőburkolatot is fel kell újítani. A Múzeum 4,5 milliárd koronára(47 milliárd forintra) taksált helyreállítása 2018-ig tart majd.

forrás: múlt-kor/mti; fotó: vm

* A szoborról készült aranyozott kisplasztika, az Arany Triga a fődíj a négyévente rendezett Prágai Quadriennálén, a díszlet- és jelmeztervezők, színházépítészek és színháztechnikusok világkiállításán.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk