Épületek/Lakóépület

Rács és ösvény – A Váncza Művek Balogh Tihamér utcai társasháza

1/32

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Borító – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Helyszínrajz – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Pinceszinti alaprajz – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Földszinti alaprajz – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – I. emeleti alaprajz – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – II. emeleti alaprajz – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – III. emeleti alaprajz – Tervező: Váncza Művek
?>
	Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Keresztmetszet – Tervező: Váncza Művek
?>
	Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Hosszmetszet – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Nyugati homlokzat – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Északi homlokzat – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Keleti homlokzat – Tervező: Váncza Művek
?>
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Déli homlokzat – Tervező: Váncza Művek
1/32

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

Rács és ösvény  –  A Váncza Művek Balogh Tihamér utcai társasháza
Épületek/Lakóépület

Rács és ösvény – A Váncza Művek Balogh Tihamér utcai társasháza

2021.10.05. 08:28

Projektinfó

Balogh Tihamér utcai társasház

URL:
Váncza Művek

Építés éve:
2011

Bruttó szintterület:
722 m2

Stáblista

Generáltervező:
Váncza Művek

Vezető tervező:
Váncza László 

Építész munkatársak:
Fábián Gábor és Németh Márton

Statika:
Puskás Balázs és Madaras Botond 

Épületgépészet:
Bukovics János

Épületvillamosság:
Mészáros Lajos

Letölthető dokumentumok:

A Gellért-hegy délnyugati lejtőjén, egy zsákutca végében járunk, távol a forgalom zajától. Itt, egy öreg kőlépcső mellett, idős fák lombjai között bújik meg a Váncza Művek négylakásos társasháza, melyben az elegáns rend és az idilli környezet egymást kiegészítve és formálva találkozik.

 


A Villányi útról lefordulva, kacskaringós utcán indulok útnak. A Balogh lejtőt kerítés és terebélyes fák határolják, melyek között keskeny lépcsők vezetnek felfelé. Kisvártatva az első épületeket is megpillantom. Gellérthegy ezen részét – pár beékelődő középületen kívül – 2-3 emelet magas villák uralják. A régebbi, magastetős, historizáló kúriák között szép számmal találni későbbi, jellemzően lapostetős, modernista társasházakat. Kortárs ház csak elvétve akad a környéken, azok is inkább a domb lábánál (pl. a Szent Margit Gimnázium új tornacsarnoka) és legtetején (pl. a Számadó utcai apartmanház). Ezért is ér meglepetésként, amikor a Balogh Tihamér utca végén, az autóút és a felfele folytatódó gyalogos lépcső találkozásánál megpillantom a Váncza Művek kőburkolatos társasházát.

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
2/32
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

A majd 10 évvel ezelőtt átadott épület szikár tömege magától értetődő nyugalommal bukkan elő a föléje magasodó gesztenyefák lombjai mögül. Törtfehér felületei szinte világítanak a napfényben, amit a kora őszi növényzet sárgás-barnás árnyalatai is felerősítenek. Jelenléte furcsa kettősséget áraszt: olyan mintha mindig is itt állt volna, noha egyértelmű, hogy a közelmúltban építették. Azt a fajta időtlenséget, kortalan relevanciát sugározza, amelyet csak kevés épület tudhat magáénak. Ahhoz, hogy megértsük e hatást, érdemes felfejtenünk a mögötte rejlő kettősség gyökereit.

 

Rács

A ház mértani rendje első ránézésre szembetűnő. A homlokzatok raszteres rendszere, a nyílászárók pepita kompozíciója és a burkolat ehhez illeszkedő kiosztása hálóként vonja be az épületet. A dél felé, a Budai Ciszterci templom tornyaira néző erélyek kitüremkedő csontváza jelzi, hogy ez a szerkesztettség a belsőben is folytatódik. A pillérvázas épület oszlopai 3x3 méteres négyzethálóra illeszkednek, az alaprajz és a metszet az így meghatározott négyzetekből építkezik. A lakások 4x4 négyzetből állnak, amit északi irányban a lépcsőház, déli irányban az erkélyek sávja egészít ki. A völgy felé fordított, a homlokzat teljes hosszában megjelenő, loggia-szerű szerkezet az olasz neoracionalizmus építészetét juttathatja eszünkbe, de akár olyan klasszikus előképekre is visszavezethető, mint a pienzai Palazzo Piccolomini; ezen épületeknél hasonlóan fontos szerepet kap a rend és a szerkesztettség.

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
9/32
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

A szobák – a középső, kiszolgáló és közlekedő tereket leszámítva – pontosan illeszkednek a rácsra, a fürdőszobák 1, a konyha-étkezők és a hálószobák 2, a nappali szobák 4 elemből állnak. Bár Váncza László valamennyi házára – így a nálunk legutóbb bemutatott budaörsi családi házra is – jellemző az arányrendszerek szisztematikus használata, a tervezők tartottak tőle, hogy a rigorózus szerkesztettség ez esetben túlhatározottsághoz vezethet. Ők is meglepődtek, hogy ebben a szigorú rendszerben mennyi különböző, de egyaránt jól működő lakáselrendezés lehetséges. Végül a legjobbnak tartott 4 alaprajz került a házba, de kiválasztásuk nem volt egyszerű feladat. Érdekes részlet, hogy a feltételekből adódóan a nappali két oldalán nyíló hálószobák alakultak ki, ami a manapság elterjedt, szétválasztott funkcionális sémákkal szemben a belvárosi bérházak rugalmasan használható térsorozatával rokon.

A rend a kisebb részletekben is megjelenik. A homlokzati nyílászárók egyen méretűek, a burkolat csak egész és félelemekből áll, az ajtók, a szaniterek, az árnyékolók és a belső burkolatok tipizáltak. A leírás alapján könnyen lehet, hogy egy rideg, steril lakógépet képzelnénk el, azonban nagyot tévednénk.

 

Ösvény

Hiszen az építészet nem csak a funkcionális használhatóságról és a jól megválasztott arányrendszer következetes alkalmazásáról szól. Egy igazán jó háznak – és főleg egy lakóháznak – engednie kell, hogy a rend itt-ott megtörjön, felpuhuljon. Ebben nemcsak a gondosan megválasztott részletmegoldások, hanem a környezeti adottságok is fontos szerepet játszanak.

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
5/32
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

A társasház telkét a felette álló villaépület kertjéből választották le, melyet régi kőkerítés és szintén kőből rakott támfalak kereteztek. Az építkezés során ezeket az elemeket, sőt még a bejárat helyét is megtartották, valamint a hálós, kovácsoltvas kerítést hozzá illő, feketére festett fém elemekkel egészítették ki. Az épület gyönyörű, süttői mészkő burkolata apró mélyedésekből és foltszerű elszíneződésekből álló textúrájával a fent kifejtett szerkesztettséget, milliméteres pontosságú, hálós illesztéseivel pedig a hagyományosan rakott kőfalakat ellenpontozza. A hideg kőburkolatot az ablakok tört fehérre festett fa tokszerkezetei egészítik ki, amelyek szintén hozzájárulnak a ház hívogató látványához.

A növényzet építészeti elemként való felfogása is tudatos tervezői döntés. A kerti támfalak ültetőibe vadszőlő került, mely az utca menti kőfalakat már teljesen beborította és folyamatosan kúszik fel a ház keleti homlokzatára is. Bár egyesek a növényzetet nem tartják az építészeti tervezés immanens részének, a Gellért-hegy buja, zöld lejtőin épület és természet együttélése kitüntetett jelentőségű. 

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
12/32
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

A tiszta rendet mind az alaprajzi elrendezés, mind a homlokzati megjelenés esetében apró eltérések, aberrációk bontják meg, amelyek elősegítik a személyesebb, emberibb árnyalatok megjelenését. Gondolhatunk a fürdőszobák a többi nyílászárótól eltérő, opálüveg ablakaira, a bejárat mélyen ülő kétszárnyű ajtajára, a felső szinti erkélyek fölé kinyúló gerendákba beépített, motorizált árnyékolókra, a fedett-nyitott tereket oldalról lezáró, kőlamellás „paravánfalakra" vagy épp a lépcsőházi sáv irányában egy-egy négyzettel kiegészülő lakásokra. Ezek az elemek, bár nem illeszkednek hézagmentesen a központi rendszerhez, az összképnek egyértelműen javára válnak.

Az egyedüli megkérdőjelezhető elem az átlátszó üvegkorlátok és az áttetsző, szintén üveg erkélyek alkalmazása, ami bár kétségkívül gyönyörűen egészíti ki a mészkővel borított tömeget, a lakások privát átmeneti tereit kissé rideggé, ünnepélyessé teszi – legalábbis a külső szemlélő számára. Az üvegfelületek szennyeződése, és a kőhöz viszonyított időállósága is probléma lehet, azonban 10 év elteltével ennek szerencsére nyomai sem látszanak.

 

Összegzés

Az épület kortalansága tehát két tőről fakad. Az egyetemes rendet képviselő rács, és a helyszín sajátosságaira, valamint a funkció kívánalmaira reagáló ösvény találkoznak egymással. Persze ez a kettősség valamilyen mértékben szinte minden házban megjelenik, de nem mindegy, hogy milyen arányban és minőségben.

A rács és az ösvény szavak kitüntetett használata bizonyára magyarázatra szorul. A rács (grid) és az ösvény (pathway) Alexander Tzonis és Liane Lefaivre világhírű építészetteoretikusok nagy hatású, 1981-ben írott, The Grid and the Pathway[1] című esszéjéhez köthetők. Tzonis és Lefaivre alapvetően a kritikai regionalizmus, azon belül is a jeles görög építész házaspár, Dimitris és Suzana Antonakakis munkásságával kapcsolatban használják a kifejezéseket, de az építészet jövőjét kutató elemzésük mégis általános érvényű. A fogalmakra jelen esetben a történelmi és társadalmi kontextusok vizsgálata nélkül, pusztán formai analógiaként hivatkoztam, megkönnyítve ezzel a ház bemutatását.

A Váncza Művek Balogh Tihamér utcai társasházában az építészeti tervezés egyik legalapvetőbb motivációja, a körülöttünk lévő, végeláthatatlan tér rendszerezése és keretek közé szorítása elemi erővel jelenik meg. Az épület mégsem merevül tökéletes, hermetikusan elzárt, életidegen vágyképpé, ugyanis enged a környezet és a használat kívánalmainak és esetlegességeinek, méltó módon egészítve ki Gellérthegy különleges hangulatú villanegyedét. Ha a környéken járunk, mindenképpen érdemes útba ejtenünk.

Winkler Márk

Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs
6/32
Balogh Tihamér utcai négylakásos társasház – Tervező: Váncza Művek – Fotó: Danyi Balázs

[1] Tzonis, Alexander – Lefaivre, Liane (1981): The grid and the pathway. In: Times of Creative Destruction. Rutledge, London (2016)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk