Emberek/Interjú

rajk lászló 60 éves

1/6

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

?>
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
?>
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
?>
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
?>
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
?>
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
?>
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
1/6

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

rajk lászló 60 éves
Emberek/Interjú

rajk lászló 60 éves

2009.01.25. 21:18

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Rajk László, Nagy Bálint

Vélemények:
3

azt mondták hatvan lettél, első reakcióm: ne szívass, bár amióta ismerjük egymást, pontosabban, amióta megvagyunk, két nap híján négy hónappal vagy idősebb, tehát a dolog matematikailag rendben van, különben fogalmam sincs mit írjak róladNagy Bálint köszöntője

szevasz laci, igazából valami más kellene ide, kedves laci vagy régi barátom, de kapcsolatunk soha nem volt érzelgős, azt mondták hatvan lettél, első reakcióm: ne szívass, bár amióta ismerjük egymást, pontosabban, amióta megvagyunk, két nap híján négy hónappal vagy idősebb, tehát a dolog matematikailag rendben van, különben fogalmam sincs mit írjak rólad, miért nem kértek fel erre írástudót, akinek ez jól megy, de belevágok, következzék kapcsolatunk szubjektív, szabálytalan, pontatlan jegyzéke; ezerkilencszázhatvankilenc végén, vagy hetvenben debreceni építészhallgatóként és a diákújság szerkesztőjeként látogatóban jártam a bercsényi szerkesztőségénél, akkor kovács sam volt a főszerkesztő, sok korábbi lapszámot kaptam tőle, a kapcsolat megmaradt, és később is küldte az újabb számokat, az egyikben olvastam: ifjúsági park ezerkilencszázhetven júliusa, néhány társaddal együtt rendezők és rendőrök vertek, ezzel a rajk névvel csak nem tudnak megbarátkozni, gondoltam, előbb olvastam rólad, mint ismertelek; a hetvenes évek első felében sokat csöveztem a bercsényiben, a szemet hunyó éjszakai portásnénik jóvoltából, koszorú lajos barátom és szobatársai vendégszeretetét élvezve, számtalan syrius vagy kex koncertet hallgathattunk együtt, ott lehettünk nagy tamás és kovács attila által szervezett kiállításokon, kondor béla kiállításán, szentjóby happeningjén, bakondi építészetesztétikai sorozatán, amit rimely karcsival közösen bérelt lakásunkon, mintegy a szabadegyetem elődjeként megismételt, továbbfejlesztett, de szinte biztosan párkányi előadásain, szakdolgozatomat a főiskolán a szövetszerkezetes építési módról írtam, te akkor párkányi mihállyal dolgoztál a nontecton csoport tagjaként, közeledtünk a térben, de azt hiszem, még mindig nem ismertük egymást, ha láttalak is, egy langaléta srác, ki nem állhattam a nálam fél fejjel magasabbakat; ami biztos: hetvenötben jöttél az ipartervbe, az akkori elit tervgyárba, én már akkor három éve ott dolgoztam a C irodán, te gulyás kefi irodájába kerülsz, lázár antal, reimholz péter munkatársa lettél, a hetvenhatos iparterv kiállításon már mind a ketten szerepeltünk, én onnan egy év múlva a vállalati párttitkár nyomására el, téged még annak ellenére sokáig megtűrtek, hogy már mindenhonnan ki- és betiltottak, meg is próbáltad becsempészni az iparterv emblematikus kultúrtermébe a szeta kocsis zoltán jótékonysági koncertjét, de a bm figyelt és közbelépett, de ez később, talán nyolcvanegy nyarán volt; hetvenhétben kezdtél el kiállítani, nyolcvan májusában mindkettőnket meghívtak a bercsényibe, a hetvenes évek építészete kiállításra: bodonyi, cságoly, csete, ferencz, janáky, lázár, mátrai, nagy t., nagy b., rajk, reimholz, turányi, ungár, erős névsor, ungár peti régen elment, szakmailag is szétszóródtunk, néhányan ki nem állhatjuk egymást,


a nyolcvanegyes esztendő igen sűrű, adyligeten sétálva /kis, haraszti, nagy b., rajk, solt, szilágyi/, megtisztelő hatósági figyelemmel kísérve, megszületett az ötlet: megalapítod a rajk butikot, az én tisztem a kapcsolattartás a beszélő és a butik között, ugyanebben az évben, a te ötleted alapján öten /gyarmathy, ekler, nagy b., pikler, rajk/ megszervezzük, megrajzoljuk a keszthely pályázatot, az első nagyszabású posztmodern munka magyarországon, két kivétellel mindenki első szóra igent mondott, közel száz résztvevő, a pályamű el is érte a zsűri teljes elutasítását, érdekes és divatos részmegoldások tárháza... a kiírás szellemétől való elszakadás... egészében szélsőséges építészeti gondolat... jövőbe mutatónak sem tekinthető..., mindent értettek, nem is akartuk a szekerüket tolni, alighogy beadtuk irány a győri színház, hrabal: bambini di prága, rendező szikora jános, hat díszlettervező: bachmann, erdély, harasztÿ, pauer, rajk, szegő, a javaslatodra a szcenikus nagy b., két hónap feszített munka, az előadást néhány nap múlva a megyei pártszervek betiltották, sokszor megtettük az utat, budapest-győr-budapest, egy rozoga zsigulival, mindig hazavittél, mondogattad: ez a minimum, ennek értelmében a keszthelyi pályázat kacsa étteremben rendezett kiállítása után talán ugyanez a zsiguli kapott tengelytörést egy hóval fedett gödörben, vagy járdaszegélynek ütközve; ez a kiállítási anyag nyolcvanháromban bachmann gáborral közösen készített fantasztikus átírásotokban kijutott egy franciaországi kiállításra is, miként még abban az évben mi is, károlyiné felkérésére bachmannal készítettetek vázlattervet, a kivitelezésre engem vittél társnak, két éve már, hogy nem volt útlevelünk, elnökasszony kérésére természetesen kapnak a fiúk egy egy útra szóló okmányt – így kornidesz elvtárs, horrorisztikus három és fél hónap, sóder-csákány-betonelem-szarufa, ennyit beszéltünk, két makacs kamasz öszvér, a magyar belügy elérte, hogy a nizzai rendőrség is kihallgat minket, nyilván azt a fülest kapták, hogy illegálisan vállaltunk munkát és várhatóan illegális bevándorlók leszünk, ezzel szemben egy milánói kelet-európa konferencia díszpintyei voltunk, egyedülálló két pasas, akik érthetetlenül és értelmetlenül visszamennek, milánóból át autóztunk velencébe, pénz hiányában a fagyos mestrei éjszakát a szokásos zsiguliban töltöttük, merevre fagytunk, megérte, párizs, bázel francia része, több találkozó a nyugat-európai magyar emigráció vezetőivel /az ott kapott nagy imre emlékplakettet kétezeregyben, egy falbontásos betörés során vitte el a rabló a rajzasztalomról, azt remélte nagy fogás/, másfél évvel később nyolcvanöt június hatodikán, a kossuth rádió éjféli hírében közölte: katus meghalt, akkor erős kata volt mellette a mindenes, tőle tudjuk: még hat napig feküdt kómában, tizenkettedikén tért magához, és csak azután ment el, kilencvennégy éves volt, a remy martin teraszán találkoztunk, szótlanul ittuk tele az asztalt üres poharakkal; ebben az évben terveztük, egy magáncég felkérésére az első ipari park tervét – két külön alternatívát, már azon a terveden felismerhetőek a lehel csarnok gondolati előzményei, több heti zsíroskenyér-szalonna étrend után fizetésedből három kiló öklömnyi narancsot hoztál, egy ültünkben befaltuk, miért pont banán nem volt, vagy banán pont miért nem volt, ha narancs igen... teszi fel a költői kérdést kukorelly húsz évvel később, közben az adyligeti kertben, bontási-építési hulladékból ácsoltunk díszletet jeles andrás monteverdi birkózókörének, és ácsoltunk megélhetésre tetőt garasnak, eltört alattad egy cserépléc, két szintet zuhantál, áttörve a pincébe vezető lépcső hullámműanyag előtetejét, túlélted, miként az elmúlt években a sokkal nagyobb zuhanásokon is úrrá lettél, szerepeltünk a tűrt világban is, alternatív törekvések a mai magyar építészetben címen, jól előkészített beszélgetésen vettünk részt az R klubban; nyolcvanhét végén én elmentem amerikába, három év edzőtábor, barátság, szerelem, te-ti rendszert váltotok, szabad kezdeményezések hálózata, 56-os mártírok bachmannal készített installációja, szabad demokraták szövetsége, országgyűlési képviselő, film- és színházi díszletek, installációk, cégalapítás, oktatás és főleg házak, ha nem is sok, de ott a lehel-piac, és előtte-közben-utána a fontos elméleti munka: a radikális eklektika, amely kiemel a gondolathiányos hazai szakmai közéletből, mintha minden rendben lenne, de közben óhatatlanul hullik a forgács, munkatársi-baráti kapcsolatok csorbulnak-törnek, kilencvenhatban lemondasz a képviselői mandátumodról, a kétezres évek újra összehoznak bennünket, több csoportos kiállításon is szerepelünk, majd az N&n galéria megalapítása után, a keszthelyi pályázat huszadik évfordulóján kiállítjuk az egykori anyagot, sőt egy jót is beszélgetünk róla konráddal, önálló kiállítást is rendezel nálam auschwitzi falak címen, novák zsuzsy kurátori segítségével, emlékezetes megnyitókat tartasz harasztÿ édeske, kapitány andrás kiállításához, kétezerötben megnyerted a veszprémi ötvenhatos emlékmű meghívásos pályázatát, a művet azóta elbontották, mintha ismernénk az ilyen helyzeteket, petri megírta: a többiek / többségükben kibírhatatlanok. / magunkon kívül: / vagyunk egynéhányan. / s magukon kívül vannak / egynéhányan, másutt: rettenthetetlen hülyék kora jő, angol fordítója, gömöri györgy írta róla: ...minden rendszerben ellenzéki lett volna, vélem, nem csak petriről; kapcsolatunk, mint egy foga vesztett zip-zár, egy-egy fog-pár szorosan zár, aztán nincs közte semmi, átfúj a szél, a radikális eklektika mesére ingerel – írod, mesélj még, légy radikális, légy eklektikus, légy boldog, ölel nb.

 

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
1/6
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
2/6
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
3/6
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
4/6
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
5/6
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984
6/6
Plusz studio Károlyi Mihály Emlék Alapítvány, műteremház; Vence, Franciaország, 1983–1984

Vélemények (3)
marianna
2009.01.27.
07:35

A mai napig megőriztem a megidézett R - klubbéli kiállítás és beszélgetés általam készített plakátját. Mint ahogy őrzöm abból az időből a Bercsényiben szervezett Makona és J. Beuys -emlékkiállításra még egyetemistaként készített plakátjaimat is. Rajk László 60. születésnapján történő megemlékezésnek furcsa aktualitást ad egy nemrég a Hírszerző felületére írott, azután szétmoderáltan megjelenő írásomnak:

A közelmúltban elhunyt amerikai politológus professzor, S. P. Huntington a demokráciákra történő átmenetnek négy alaptípusát különböztette meg: az elit által kezdeményezett " rendszerváltoztatás ", az ellenzék által kikényszerített " helycsere ", az ellenzék és az elit megegyezésén alapuló " hatalmi átrendezés ", és a külső hatalom által, katonai erővel kikényszerített demokráciák. Magyarországon erősen él a közmegegyezés a tekintetben, hogy az elit és az ellenzék konszenzusos alkuján nyugodott a rendszerváltás. Huntington azonban egyértelműen az első kategóriába sorolja hazánkat. Ennyire kilóg a lóláb? A külső szemlélőnek ennyire egyszerűen és világosan leírható a magyar helyzet?

Emlékszem, már az egyetem vége felé jártunk, amikor elindultak az első privatizációs ügyletek. Mindenki pontosan tudta, hogy a tűzhöz közel álló komcsik visznek el szinte minden mozdíthatót ( privare - rabolni ). Enyhén romantikus optimizmussal arról szólt a beszéd köztünk:  ha már magántulajdonba veszik a korábban közösségi tulajdont, talán esély lesz arra, hogy a megszerzett gazdasági erőket hatékonyabban tudják működtetni, mint a hiánygazdálkodás időszakában. Azután a saját környezetében mindenki megtapasztalhatta, szó sincs erről, az értékesíthető vagyonelemeket eladták, a többi meg elpusztult magától is. Később szükségessé vált a bankkonszolidáció is. A baloldalhoz közelálló, véleményformáló közéleti személy erről azt nyilatkozta, hogy a társadalmi békesség záloga volt abban az időben, hogy a szabad rablás következmények nélkül lefolytathatóvá volt. A békesség megvolt ( " Tetszettek volna forradalmat csinálni! " ), azonban ezzel olyan métely került a magyar néplélekbe, amely súlyosan megbetegítette, és a mai napig mérgezi. Kibeszélésére szinte esély sincs már. A baloldal kontrollálatlan hatalmi gőgje tovább pusztít. Gyakran olvashatunk gazdasági elemzéseket a feketegazdaság arányairól. Érdekes módon soha nem találkoztam még csak gyenge becsléssel sem arra vonatkozóan, a 15 - 35 % közé tehető állami korrupció ( EU - pályázatok, közbeszerzések, MFB - hitelek megszerzése, ingatlanpanamák, stb. ) milyen gazdasági nagyságrendet képvisel. Ami a legnagyobb probléma, hogy a baloldali zsebekben eltűnő ezermilliárdok kikerülnek a magyar gazdaság vérkeringéséből, hiszen külföldi bankszámlákon landolnak. Ez nem szimpla lopás, hanem a gazdaság tudatos gyöngítése. Egy erkölcsileg lezüllesztett, anyagilag hamarosan lenullázódó országban vajon még minek kell történnie...

Az elmúlt 20 - 50 év magyar történetének ismeretében vajon tudja - e őrizni még hajdan volt progresszivitását, előremutató, lelkesítő hatását egy, az orosz konstruktivizmusban gyökerező művészi attitűd? Vagy totális a korrumpáltsága...

IstvanOcztos
2009.01.26.
12:37

Klassz!

Gratulálok Mindkettőtöknek! 

Lacinak Boldog Szülinapot! 

Köszönettel, üdvözlettel, barátsággal, István 

IstvanOcztos
2009.01.26.
12:29

Nem lehet igaz, hogy valaki ne ismerje a mondatkezdő nagybetűket, a mondatokat és a bekezdéseket? Bizonyára nagyon trendi így írni, de ekkora mennyiségben egyszerűen olvashatatlan. Pedig jó írás.

Új hozzászólás
Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – Családi ház Üllőn

2020.11.16. 16:24
00:01:41

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – SA43 társasház

2020.11.16. 16:21
00:01:40

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk