| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha

1/17

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom

Paulistao Athletic Club, São Paolo, 1958. Forrás: Desigboom

?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom
?>
Paulistao Athletic Club, São Paolo, 1958. Forrás: Desigboom
1/17

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom

Paulistao Athletic Club, São Paolo, 1958. Forrás: Desigboom

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha
Épületek/Középület

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha

2015.04.09. 06:00

A formában és anyaghasználatban egyaránt a nyersességre törekvő, városi közterekben is meghatározót alkotó, Pritzker-díjas brazil Paolo Mendes da Rocha egy épp a városrendezés oltárán feláldozott galériáját építette újjá São Paulóban.

Paolo Mendes da Rocha a második brazil építész, akit Pritzker-díjban részesítettek, munkássága is sok ponton mutat hasonlóságot a korábban díjazott Oscar Niemeyeréhoz. A São Paoló-i, a modernista építészetet hűen képviselő Mendes da Rocha 2006-ban, korábbi több évtizedes, a társadalom és az építészet kölcsönhatását, a felhasználó szemléletét következetesen maga előtt tartó munkásságáért kapta meg a rangos elismerést.

Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom
16/17
Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom

A most 86 éves építész munkáit leginkább Brazíliában és azon belül főleg São Paulóban találjuk, számos kulturális, illetve városi köztér kidolgozása, megvalósítása fűződik a nevéhez, ami nem ismeretlen  a brazil városi térhasználó számára. Az utóbbi időben leginkább kollektív munkák megvalósításában vesz részt különböző kisebb helyi és nemzetközi stúdiókkal közösen. Rendszeresen dolgozik együtt 2000-ben alapított, szintén São Paoló-i Metro irodával, amely szintén a modernizmus szellemében dolgoz ki innovatív városi projekteket.

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
2/17
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Legutóbbi közös munkáik során is több városi kulturális teret valósítottak meg. Egy nagyszabású projekt keretében a Rio de Janeirótól északra, a Sua öböl partján épült egy 1300 férőhelyes színház és háromszintes múzeum együttest „Művészetek rakpartja" névvel. A közvetlenül a vízpartra épült nagyszabású, alapvetően hideg és nyers betonfalazással létrehozott komplexum megvalósításában Mendes da Rocha alkotótársa Martin Corullon volt.

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
9/17
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

São Paulóban, az átalakuló városnak esett áldozatul Mendes da Rocha korábbi munkája, a Galeria Leme visszafogott szinte kizárólag nyers betonnal és üvegtáblákkal operáló épülete. Most lehetőség nyílt arra, hogy a galéria néhány sarokkal odébb, kibővített formában, szintén a Metro közreműködésével újjáépüljön. Az eredeti épület replikájaként megépült nyers beton és üvegtömb egy 9x9 méteres új, szabályos kocka alakú szárnnyal bővült ki, a kettő kötött a tömbök tömörségét feloldandó emeleti üvegezett híd feszül. Az épületbe a természetes fény a nem túl sok üvegtáblán és a rejtett, lejtős bevilágítókon keresztül jut be.  

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
12/17
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.