Nézőpontok/Vélemény

Séta Vác késő barokk utcáin

1/21

A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.

Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.

A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.

A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.

A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.

Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.

A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.

A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.

A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.

A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.

A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.

A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.

1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.

A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.

A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.

A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.

A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze Isidore Canevale.

A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.

A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.

Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.

A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"

?>
A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.
?>
Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.
?>
A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.
?>
A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.
?>
A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.
?>
Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.
?>
A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.
?>
A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.
?>
A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.
?>
A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.
?>
A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.
?>
A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.
?>
1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.
?>
A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.
?>
A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.
?>
A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.
?>
A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze  Isidore Canevale.
?>
A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.
?>
A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.
?>
Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.
?>
A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"
1/21

A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.

Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.

A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.

A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.

A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.

Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.

A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.

A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.

A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.

A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.

A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.

A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.

1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.

A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.

A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.

A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.

A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze Isidore Canevale.

A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.

A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.

Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.

A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"

Nézőpontok/Vélemény

Séta Vác késő barokk utcáin

2023.02.04. 11:56
1/21

A város pompás barokk főterének jó részét kitöltik az egykori Szent Mihály-templom romjai. A hatalmas, gótikus templom épségben átvészelte a török időket, a keresztények még új toronnyal is bővíthették, az 1760-as években azonban lebontották.

Az ország első vasútvonala Pestről Vác városba vezetett 1846-ban, majd épült tovább Pozsony felé. A vonattal érkezőket ma is hazánk legrégibb vasúti állomásépülete fogadja, bár eredeti, klasszicista stílusjegyeit az 1926-os felújítása megváltozatta.

A műemlék állomásépület számos kompromisszumot követelt az állomás 2015-ös felújítása idején, de végül sikerült megőrizni történelmi hangulatát. A vágányok ma már kizárólag aluljárókon át érhetők el.

A városközpont körül sokkal régebbi épített emlékekből sincs hiány. Közülük az egyik rangidős a tatárjárás után épült egykori városfal dunaparti bástyája, amiből mára lakóház lett, és Hegyestorony néven ismert.

A városfal másik látható része az egykori bécsi kapu. A középkorban a kőszegi Hősök Kapujához hasonló, hatalmas toronnyal védett átjárót Mária Terézia 1764-es látogatása előtt bontották le, mai formájában újkori rekonstrukció.

Szintén az uralkodó látogatásának alkalmából épült fel a régi bécsi koicsút fölött álló diadalív, hazánk egyetlen ilyen építménye. Méghozzá a feljegyzések szerint alig két hét alatt, és ezt megtudva Mária Terézia nem is mert alatta áthaladni.

A diadalív építésével egy időben készült el az új városháza is, ami az elmúlt 259 évben szinte folyamatosan ellátta a funkcióját. A bejárat feletti, eredeti, kovácsolt vas erkélykorlát a város egyik legszebbje.

A városházával szemközt áll a mindenkori püspök helyettesének palotája. A második világháborút követő államosításkor lakásokat alakítottak ki benne, a kilencvenes években visszanyerte eredeti formáját.

A főtér hazánk egyik legpatinásabb barokk tere, ami a legutóbbi felújításakor mentesült az átmenő autóforgalom nagy részétől. Középen a Domonkos-rend, azaz a "Fehér barátok" egykori temploma.

A téren szinte valamennyi épület műemlék, többnyire jó állapotban. Ellentétben a budai vár Nemcsics Antal-féle gondosan tervezett színdinamikájával, az itteni barokk épületek színösszeállítása jóval spontánabb, de kétségtelenül ízléses.

A 18. század közepére elkészült templom viszonylag egyszerű külseje igazán gazdagon díszített belsőt rejt. Sajnos csak a vasárnapi misék idején tart nyitva, a kihelyezett tábla szerint a rongálások miatt.

A városközpont szélén, a régi temető mellett áll a barokk Szent Rókus-kápolna, amelyet az 1704-es városi pestisjárvány nyomán építettek.

1864-ben, Alois Cacciari olasz építőmester tervei alapján épült a város zsinagógája. A második világháború után gazdátlanul maradt épület olyan rossz állapotba került, hogy a tetőszerkezete beomlott. Felújítása több ütemben, 2021-re készült el.

A közeli Szentendréhez hasonlóan Vácon is épült ortodox templom, főként görög, kisebb részben szerb gyülekezet számára. Ma múzeum, a templom főhajója pedig tavasztól őszig kiállítótérként működik.

A templom és egyben a főtéri épületek hátsó traktusába remek bepillantást enged a Tragor Ignác Múzeum udvara. Az intézmény föld alatti terei adnak otthont többek közt a híres váci múmiák kiállításának.

A főtértől délre, a Szent Anna-templom előtt álló névtelen tér sajnos még főként autóparkolóként funkcionál. Közepén a közelmúltban restaurált Szentháromság-oszlop, jobbra szemben az egykori rendőrség jelenleg üresen álló épülete.

A városkép formálásában legmeghatározóak a Nagyboldogasszonyszékesegyház tornyai, és 55 méter magas kupolája, aminek mérete igazán csak távolról, a városon kívülről érzékelhető. Végleges változatának építésze Isidore Canevale.

A székesegyház mögött, a régi főút mentén áll a város másik kivételes méretű épülete, a Vörösház. Az 1731-ben épült egykori magtár, istálló, és szolgálati lakóház ma közösségi térként, és kisebb részben üzletközpontként működik.

A Vörösházat építő nápolyi mesterek nemcsak szerkezetépítő tudásukat hozták magukkal, de a falakat is a hazájukban megszokott módon vakolták, megkönnyítve az időtálló névadást az épület színén meglepődő váci lakosság számára.

Majd száz évvel a városközpont kiépülése után, az 1860-as években a város evangélikus közössége is templomépítésbe fogott. A tervező, Krempele Edmund különleges, áttört öntöttvas toronysisakot tervezett; 1998 óta műemlék.

A lyukacsos toronysisak annyira megosztotta a gyülekezetet, hogy 60 év után is fontos kérdés volt a "befejezése". Ekkor Sándy Gyula építészt kérték fel, aki azonban visszautasította a munkát, mondván a torony "úgy jó, ahogy van"

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.