Épülettervek

Szeresd Budapestet - az építészeti- és városszínesítési ötletpályázat eredménye

1/47

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/47

Szeresd Budapestet - az építészeti- és városszínesítési ötletpályázat eredménye
Épülettervek

Szeresd Budapestet - az építészeti- és városszínesítési ötletpályázat eredménye

2005.11.26. 23:00

A Szeretem Budapestet Mozgalom pályázatára mintegy száz építészeti és városszínesítési pályaművet nyújtottak be, melyek mindegyike valamiképp felveti a holnapi metropolisz formálásának, alakításának kérdését.

A Szeretem Budapestet Mozgalom pályázatára mintegy száz építészeti és városszínesítési pályaművet nyújtottak be, melyek mindegyike valamiképp felveti a holnapi metropolisz formálásának, alakításának kérdését. A pályázati kiírás teret engedett a szabad ötleteknek, egyúttal a fejlesztésre javasolt térség a Duna és közvetlen vonzáskörzete volt. A felhívásra sok érdekes megoldás, továbbfejlesztésre alkalmas elgondolás érkezett. A pályázatra ugyanakkor adtak be műveket laikusok, civilek, lelkes amatőrök is, akiknek tervei közül számos elképzelés legfeljebb műszaki megoldatlansága, de nem az ötlet eredetisége miatt maradt el a látványosabb, hivatásos építészek által felvetett elgondolásoktól.

Az építészeti ötletpályázat díjazott pályaművei a következők:

Díjnyertes pályamű: Gyalog- és kerékpárhíd a Duna felett, a Vigadó tér és a Várkert bazár között.
Tervezők: Kószó József DLA, Rohács Viktor, Szabó Ádám, Éles Péter - 4D Építész Stúdió

A híd a víz felett történő gyalogos és kerékpáros átkelést biztosítja. , a hídpilléreken és a hídfőknél kialakított funkcionális dobozok között a hídszerkezetet 3db 4,0m átmérőjű "cső" alkotja, melyek szerkezetükben sodronyként csavart csőpalástot képeznek. Térképzésükben nyitottak, helyenként félig- vagy egészen fedettek. Ugyanakkor mindenhol transzparensek, így az átkelés során végig gyönyörködhetünk a város fantasztikus látványában. Az egyik cső az alsó rakpartokat köti össze, míg a másik két cső a felső rakpartokat. (Az egyik a kerékpáros- a másik a gyalogos átkelést szolgálja)
Mottó: "Álmodj nagyot (kis)ember."

 

1/47

3/47

4/47

5/47

2/47

 

Díjnyertes pályamű építész hallgatók munkája: Hajókápolna
A tervező, Kápolnás Gergely, ez évben szerzett építészmérnöki diplomát a BME-n, de korábban folytatott tanulmányokat az Ybl Miklós Műszaki Főiskolán, továbbá a finnországi Oului Egyetemen és a Weimari Bauhaus-Egyetemen is.

"Ez egy kis jel. Egy vízen úszó kápolna, melyet a Hajógyári-szigeten lelkes fiatalok és idősek hegesztenek össze a nekik adományozott hajóroncsokból. Általában itt is horgonyzik és ökumenikus istentiszteleteket tartanak rajta. Egyfajta zarándokhely ez, ahova nem minden nap jár az ember. De zarándokol e kápolna maga is; bizonyos alkalmakkor, ünnepeken, egyes hitéleti rendezvényekre elvontatják messzi vizekre, ahol Budapest egy jeleként, és a hit jeleként van jelen. Néha sokan látogatják, néha pedig csak magányosan, aszkétikusan úszik a vízen. Nem tolakodó, de dacos. Harangjának hangját a víz messzire viszi a csendes éjszakában. Jelen pályamű előzménye még műegyetemi hallgató koromban készült egyik kedvenc tervem volt, mely Vukoszávlyev Zorán Szakrális terek építészete című, rendkívül inspiráló kurzusához kapcsolódott."

 

6/47

7/47

 

Díjnyertes pályamű: Új vízbusz, dokkoló - modern jelek a Dunán
Az alkotók: az ötletgazdák Nagy Csaba, Niszler Katalin, Benedek Botond és Kugler Péter építészek az Archikon Kft munkatársai és Máder Barnabás iparművész a hajó számítógépes modelljének elkészítője.

"Vannak olyan közlekedési eszközök, melyek jelképpé váltak, mint a New York-i Yellow Cab, a Londoni taxi és emeletes busz, vagy a múltból a Velencei gondola. Pályázatunkban egy játékosan mai vízibuszt - a 'dokkolót'-, és a Duna mentén, a város minden pontján megjelenő megállóit - a 'dokkokat'- képzeltük el, hogy a XXI. Századi Budapest, a 'Duna fővárosának' a szimbólumává válhatnak. A központi megálló egy úszó rendezvénysziget - új közösségi, találkozási pont a Dunán. A dunai vízi közlekedés előtérbe helyezésével új szemléletű közlekedés- és városfejlesztési koncepciót javasoltunk melynek fő elemei az integrált tömegközlekedési hálózat, a belső városrészek tehermentesítése új forgalomelosztó központok segítségével, modern Duna-menti városrészek létesítése, a történeti elemek revitalizációjával."

 

8/47

9/47

10/47

11/47

12/47

13/47

 

Második díj: Budapest Szeme - Margithíd - turisztikai és információs központ
Alkotók: Tarczi Péter, Ágó Arnold, Fortvingler Éva Eszter, Kopár Andrea, Raúl Torres Martin

"Célunk egy olyan XXI. századi építészeti jelkép teremtése, ami virtuális szemként alkalmas a város jelképeiként elismert objektumok figyelésére, hiszen a Margit híd középső pilléréről a Belváros legértékesebb területeire nyílik kilátás. Ötleteink között szerepel egy olyan hidat létrehozni, amely egy új környezetminőséget hoz létre, új közönséget csábít a hídra, mind a turisták információs-, mind a városlakók rekreációs-igényeit kielégíti, szorosabb környezeti kontaktust teremt a szigettel, egyértelmű, gyors tiszta közlekedési kapcsolatokkal oldja meg a kerékpáros- és gyalogosforgalmat, illetve a híd közepére tervezett objektum közlekedési csomópont, turisztikai és információs központ, kilátó, kávézó és étterem is egyben. Szoborszerű gesztusával egy új jelet teremt a városi szövetben, emellett tiszteletben tartja a híd hagyományos, és a városlakók által szeretett formáját. Alternatív műemlék-kezelési gyakorlatként nem azonosulni, 'belesimulni' akar, hanem erős kontrasztként elválasztva, mégis összekötve együttműködik a Margit Híddal, további funkciókkal gazdagítja azt. A hidat naponta használók megpihenhetnek a sétány teraszain, sétálhatnak, sportolhatnak, futhatnak az új sétányon, kerékpározhatnak az erre kialakított biciklis utakon, társasági életet élhetnek zöld környezetben, intenzív kapcsolatba kerülhetnek a Duna látványával, illetve a folyó és a belvárosi partok nyújtotta panorámával, valamint A turistákat ismeretlenül is csalogatja a híd esztétikus látványa, lehetőségük van a városra rácsodálkozni."

 

14/47

15/47

16/47

17/47

18/47

19/47

 

Harmadik díj: Művészetek Szigete
Tervezők: Karádi Zsófia, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Balázs Attila

"A Művészetek Szigete a Margit-sziget csúcsánál, egy olyan köztér, ahol korunk művészei helyet és eszközt kapnak arra, hogy megfogalmazhassák azokat a gondolatokat, amelyek támpontokat nyújtanak számunkra e vezérelvek nélküli világban. A Margit híd és a Lánchíd közti vízi aréna a város egyedülálló fesztiválok helyszíne, ahol az átépített rakpartokon, közel kétmillió ember élvezheti a vízi fesztiválok egyedi hangulatát. A gyaloghíd lehetőséget teremt a belváros és a Tabán, illetve a Várnegyed közti gyalogos és kerékpáros kapcsolatra, az új nemzetközi hajóállomás elhelyezésére, a kis-földalatti továbbvezetésére a budai oldalon, egyedi kábelszerkezete újrafogalmazza a korábbi kábelhidak és a Lánchíd esztétikáját. A kötélvasút a Gellért-hegyre olyan közlekedési eszköz, amely páratlan élményben részesíti az utazókat, feltárja az eddig méltatlanul elhanyagolt Citadellát, kábelszerkezete pedig helyreállítja azt a szimmetriát, amelyet a vigadó téri gyaloghíd okoz a városszerkezetben. Az új Gellért rakpart homokos partja egy igazi plázs a belvárosban."

 

20/47

21/47

22/47

23/47

 

Harmadik díj: A projektet Somlai-Fischer Szabolcs, Pozna Anita, és Kangyal András készítették
Autóssétány
"Egy hibrid funkciójú teret hoznánk létre, ahol az autók helyett az utat mozgatjuk a Duna energiáját felhasználva - így adva egy füst - és zajmentes par(k)tot a gyalogosoknak és egy kiszámítható útidőt az autósoknak. Ez idő közben elektromágneses térben összekötjük az autók kabinjait, hogy létrejöhessen egy ad-hoc közösség."

 

24/47

25/47

26/47

 

Kacsázópálya
"A legjobb, amit a folyóparton csinálni lehet. Jó kavicsok kellenek, és a híd alja, ami kijelzi, hogy ki hányat ugratott, lehet versenyezni. A jelenlegi világcsúcs 38 ugrás."

Első díjas a Városszínesítési pályázatok közül
Kukorelli Péter és Orlai Balázs pályaműve

Bringa sztráda

"Feltevésünk szerint az egyre növekvő bringás forgalom a mainál differenciáltabb bringa út hálózat
építését teszi szükségessé.
Pályamunkánk témája a budapesti bringautak új rendszerbe szervezése és felhasználóbarát megjelenítése a főváros fejlesztési terveinek figyelembevételével.
Ötletünk alapja egy újragondolt kerékpárút térkép, amely a metró térképek logikája szerint készült. Ezen a térképen a bringa utak fő összefüggéseit ábrázoljuk, amely könnyen áttekinthető és a teljes úthálózatról egy jól megjegyezhető képet hoz létre az azt használók fejében.
Három színtű úthálózatra készítettünk terveket, és a hozzá tartozó információs rendszerre. Bízunk abban, hogy egy jól áttekinthető térkép és jelrendszer egyre több embernek csinál kedvet a mindennapi bringázáshoz.
A hálózat 3 szintje:
bringasztráda
bringa út
bringa ösvény
Bringasztráda
Nagy áteresztő képességű, egyéb forgalomtól szintben elhatárolt, gyors bringaforgalom útvonala,
amelyeken jelzett kijáratok segítik a tájékozódást csomópontjaiban a H2O pihenővel.
Bringa utak
Helyenként gyalogosokkal közösen használt, felfestéssel határolt bringautak hálózata.
Bringaösvények
Csak táblajelekkel jelzett praktikus ösvények amelyek két bringaút között tekeregnek."

 

27/47

28/47

29/47

30/47

31/47

32/47

33/47

 

A pályaművek megtekinthetők:
Budapest V., Dorottya utca 4.

A zsűri elnöke dr. Fürjes Balázs, a Szeretem Budapestet mozgalom alapítója, egy építőipari vállalat vezetője. A zsűritag építészek a Budapesti Építész Kamara által delegált zsűritagok és a Szeretem Budapestet mozgalom által felkért gyakorló építészek. Előbbiek: Kapy Jenő, Czigány Tamás, és Pazár Béla, utóbbiak: Fazakas György, F. Kovács Attila.

A zsűribe felkértünk olyan, köztiszteletben álló, népszerű, "látó" egyéniségeket is, akik maguk is meghatározóak Budapest közéletét tekintve. Ilyen tagjai a zsűrinek: Eszenyi Enikő színésznő, Kovács Ákos énekes, Geszti Péter reklámszakember, Lukovich Tamás urbanisztikus, Hankiss Elemér szociológus, akadémista.

 

34/47

35/47

36/47

37/47

38/47

39/47

40/47

41/47

42/47

43/47

44/47

45/47

46/47

47/47

 

fotó: vm.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.