Nézőpontok/Kritika

„szinte kézbevehető”

1/10

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
?>
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
1/10

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

„szinte kézbevehető”
Nézőpontok/Kritika

„szinte kézbevehető”

2009.01.19. 15:12
MÉD

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Taraczky Dániel

Vélemények:
5

MÉD:

A manapság felettébb népszerű tervezői szemlélet, amely az épületet egyfajta szoborként értelmezi, Taraczky Dániel villája esetében nem tolakodó, erőltetett formai mutatványt jelent, hanem olyan rejtett sajátosságot, amely a mű kohézióját biztosítja.Haba Péter kritikája.

A Taraczky Dániel tervei szerint épült adyligeti villáról mindaz elmondható, amit egy lakóház kapcsán manapság pozitívumnak tartunk. Hogy védelmezően zárt és intim hangulatú, alaprajzi rendszere és formavilága mégis nyitott és dinamikus, ugyanakkor szinte japánosan tiszta, „üres", terei áramlóak, noha a funkciók egyértelműen elkülönülnek, szellemesen használja ki a környezeti adottságokat, energiatudatos és természetes anyagokat alkalmaz. Már első látásra is professzionális munka – minden szempontból. A ház azonban több és más mint az imént felsorolt tulajdonságok összessége.

A villa rugalmasan alkalmazkodik a lejtős terephez: az U-alakban elrendezett épületszárnyak által közrefogott belső kertet a negyedik oldalon húzódó támfal rekeszti el. A logikus sorrendben egymásra következő földszinti helyiségek – előszoba, nappali, étkező-konyha, velneszhelyiségek, uszoda – üvegfalakkal nyílnak meg az otthonos hangulatú átrium felé. A gyerekszobákból és a szülői hálókból nem csak a belső udvarra lehet letekinteni, hanem az uszoda land artos karakterű felülvilágítóira és a nappali előtti teret lefedő, ácsolt szerkezetű üvegtetőre is. A bejárat és a hozzá kapcsolódó előszoba az északkeleti sarokba került: a ház fegyelmezett derékszögű rendszer, szerkesztési rasztere csak itt bomlik meg, bátor cikkcakkvonallal mozgatva meg a tömegeket.

 

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
1/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
2/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
3/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
10/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
4/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

 

 

Az udvari homlokzatok megnyugtató látványával szemben az épület külső arca zártabb, egyszersmind mozgalmasabb is. Az egyes szintek homlokzati síkjai hol visszalépnek, hol előreugranak egymáshoz képest, ekképp a bejárati rész élénk plaszticitása nem csak az épület alaprajzában, hanem metszetében is megmutatkozik. Érdemes megfigyelni, hogy a cikkcakkvonal a homlokzatot átlósan kettészelve is feltűnik (az előszoba kiszögellő kubusának és az emelet előreugró tömegének kontúrja mentén).  Ezt a rendkívül összetett és virtuóz formajátékot fokozza a burkolatok kontrasztja is – a gyerekszobák horizontális tagolású sötét fafelülete az alsó és oldalsó falszakaszok világos, négyzetes kiosztású mészkövével áll szemben. A változatos méretű és formájú nyílások hektikus elrendezése, a „fellazított" részek és a hosszan elnyúló „vak" szakaszok hozzájárulnak az összkép drámaiságához.

Azt gondolhatnánk, hogy a külső és a belső homlokzatok ellentéte kibékíthetetlen – az épület egésze mégis kompakt, szerves kompozíciót alkot. Ez nem egyszerűen az egységes anyaghasználatnak köszönhető: például a nyílások rejtett tokolása segíti, hogy szemünk mindig és mindenütt csak a tiszta, töretlen formákra fókuszáljon, ne vonják el figyelmünket az épület működésével kapcsolatos szerelvények, rátétek, rögzítőelemek.

 

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
5/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
6/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
7/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
8/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás
9/10
Adyligeti villa, építész: Taraczky Dániel - fotó © Bujnovszky Tamás

 

 

Mindezt a tervező az enteriőrökben is folytatja, s nem csak az elvek szintjén. A falakat és padlókat ugyanaz a mészkő és borovi fenyő borítja, bár a funkciókhoz igazodóan sok helyütt megjelenik a festett vakolat is. A szekrények, asztalok, beépített bútorok, pultok tovább már nem redukálható geometriai formákat mutatnak – első látásra nem is keltik használati tárgy benyomását, csak amikor felfedezzük az alig észrevehető részleteket, illesztéseket, vágásokat, tolófelületeket, ismerjük fel a tényleges funkciókat.

Ennek köszönhető az egész épületen – a tömegformától a berendezésig – végigvonuló szoborszerű karakter, vagy ahogy a tervező fogalmaz, a tapintható, szinte kézbevehető tárgy érzete. A manapság felettébb népszerű tervezői szemlélet, amely az épületet egyfajta szoborként értelmezi Taraczky villája esetében nem tolakodó, erőltetett formai mutatványt jelent, hanem olyan rejtett sajátosságot, amely a mű kohézióját biztosítja.

Haba Péter (szöveg); Bujnovszky Tamás (fotó)

Vélemények (5)
mikroprofesszor
2009.01.22.
17:48

Sityu, köszönöm!

mikroprofesszor
2009.01.20.
15:27

Szívesen megnéztem volna ennek a szép épületnek az alaprajzait is!

sityu
2009.01.20.
18:56

@mikroprofesszor: Kérésed parancs: íme.

Mellesleg a másik cikk (a jobb oldalsáv második, rózsaszín kockájában, a kapcsolódó oldalak alatti link is oda mutat) alatt volt.

gramercy
2009.01.19.
23:29

gyönyörű

öröm ilyet látni magyarországon

 

más: esetleg a jövőben az építészfórum ha lehet megadhatná a baukostot is, mondjuk pro m2-ben :)

epiteszikon
2009.01.19.
21:31

Gratulálok.

Igenigen. Beteszem a saját portfoliómba, ha nem okoz gondot senkinek  :)

ikon 

Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk