/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Emberek/Interjú

Tham & Videgard, az új generáció Svédországból

1/33

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

?>
Söderöra  (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
?>
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
?>
Tham & Videgard Arkitekter
?>
1/33

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Tham & Videgard, az új generáció Svédországból
Emberek/Interjú

Tham & Videgard, az új generáció Svédországból

2010.04.20. 14:31

Cikkinfó

Szerzők:
Nemes András

Építészek, alkotók:
Bolle Tham, Martin Videgard

Földrajzi hely:
Svédország

A svéd Tham & Videgard Arkitekter építésziroda tagjai szerint a jó építészet egyszerre ünnepli a globalizációt, a helyi viszonyokat, az éghajlatot, a művészettörténetet és a kivitelezés szakértelmét. Nemes András írása.

Amikor Bolle Tham és Martin Videgard 10 évvel ezelőtt megnyitották stockholmi irodájukat, szerintük az építészet Svédországban unalmas volt. Valami mást akartak, ami kortárs és progresszív. Radikális alternatívák helyett viszont végül is meglepő anyaghasználattal, a léptékek játékával, valamint terveik megkapó egyszerűségével hívták fel magukra a figyelmet.

Ahogy a legtöbb fiatal építész, ők is lakóházakkal kezdték. Kis nyaralók távoli vidéken –  bevett dolog ez Svédországban, ahol a városlakók a hosszú hideg tél után gyakran menekülnek a természetbe. Tham és Videgard könnyű szerkezeteket építenek kompakt alaprajzok köré, miközben mindig figyelembe veszik a helyi körülményeket, mint például az anyagszállítás esetleges nehézségeit.

 

 

Söderöra  (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
1/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
2/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
3/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
4/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
5/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
6/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
7/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter
8/33
Söderöra (2005) - Tham & Videgard Arkitekter

 

Söderöra (2005)
A stockholmi szigetcsoport egyik szigetén, Söderöra-n csak korlátozott feltételek mellett engedélyezett az építőanyagok gépkocsival szállítása. Anyagtakarékos, költségkímélő, ugyanakkor szellemes megoldásra volt tehát szükség. Ugyanaz a bitumen tartószerkezet, amely a nyeregtetőt tartja, a fal tartószerkezeteként folytatódik. Nagyon figyeltek az ablakok, a teraszajtók, a négyzet alakú tetőablak elhelyezésére is: a fehérre festett, rétegelt lemezzel burkolt nappalit valósággal elárasztja a fény.

 

K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
9/33
K-Ház Stocksundban - Tham & Videgard Arkitekter

K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
10/33
K-Ház Stocksundban - Tham & Videgard Arkitekter

K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
11/33
K-Ház Stocksundban - Tham & Videgard Arkitekter

K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
12/33
K-Ház Stocksundban - Tham & Videgard Arkitekter

K-Ház Stocksundban -  Tham & Videgard Arkitekter
13/33
K-Ház Stocksundban - Tham & Videgard Arkitekter

 

 

K-Ház Stocksundban (2005)
A viszonylag keskeny, hosszú lakóépület belseje egyfajta háromdimenziós puzzle: az alsó szint váratlan helyeken metsz ki részeket a második emeletből, így nagy belmagasságú, világos terek jönnek létre lenn az étkezőben meg a nappaliban. Itt is kulcsfontosságú volt, hogy minél kisebb összterületű ablakok minél több oldalról, minél több fényt biztosítsanak a lakásbelsőben. Svédországban nem lenne célszerű üvegezett verandákat építeni. A homlokzatot fenyő keretekbe szerelt, feketére festett rétegelt-falemezek burkolják. A házat 2005-ben az "Északi országok legjobb új épülete" Fórum Díjára (Forum Prize - Best New Building in the Nordic Countries) is jelölték.

 

Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
14/33
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
15/33
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
16/33
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
17/33
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
18/33
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter
19/33
Kalmar Museum of Art (2005-2008) - Tham & Videgard Arkitekter

 

 

Kalmar Museum of Art (2005-2008)
Ahogy látható, Tham és Videgard nagyon szereti a festett, rétegelt lemez faburkolatot. Azzal a felforgató ötletükkel, hogy egy múzeumot alakítanak ily módon fekete dobozzá, megnyerték a Kalmar képzőművészeti központjára kiírt tervpályázatot. Tudatosan kerülték a középületek jellemző építőanyagait, a követ, fémet vagy az üvegfalakat. A pályázat mottója a “platform" volt, vagyis változó funkciójú felületek létrehozása: az állandó gyűjtemény mellett galériák, irodák, kávézó és egy művészeti közkönyvtár kapott helyett az 2008-ban felépült múzeumban. Míg az öntött vasbeton szerkezet transzparens belső tereket teremt, a külső faborítás a reneszánsz város építészeti hagyományaira, a szomszédos parkra és a templomra utal. Az épület a 2008-as Forum Prize - Best New Building in the Nordic Countries finalistái közé került.

 

 

Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
20/33
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
21/33
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
22/33
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter
23/33
Kerítés-ház (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

 

 

Kerítés-ház (2006)
Újabb példája Tham és Videgard sajátos felületburkoló módszereinek. Falécekből ácsolt hálószerkezetet erősítettek a homlokzatra, amely így inkább faktúraként funkcionál. Az elkerítem-a-szomszédoktól-a-házam alaptétel ironikus újrafogalmazásaként a háromszögletű alaprajz miatt ez a furcsa kerítés mégiscsak létrehoz egy zárt kis kertet.

 

 

Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
24/33
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
25/33
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
26/33
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) -  Tham & Videgard Arkitekter
27/33
Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006) - Tham & Videgard Arkitekter

 

 

Nyári étterem-box, Stureplan, Stockholm (2006)
A helyszín Stockholm forgalmas bevásárló-és szórakozóközpontja, ismert találkozóhely, ahol az emberek mindig mozgásban vannak. A megrendelő kompakt, könnyű, szállítható építményt akart: konyha, bár, étel-pult, valamint hűtőegység az élelmiszer- és italkészleteknek. Anyaga rozsdamentes acél, alumínium, vízálló rétegelt lemez illetve üveg. 5°-ban megdöntött falai adják jellegzetes geometriáját. Az étterem éjjeli és nappali funkciókat lát el. A designt a helyszín ihlette. Napközben sisak-rostélyát felcsapva fogadja a hely a sietősen falatozó vendégeket. A perforált homlokzat állítható árnyékolóként funcionál.

Éjjel az étterem zárt kockává válik, melegen derengő fénye mutatja az utat a partizóknak a következő bárba. A rácsfal a turbulens városi élettel szembeni ellenállóképességet jelenti. Hatékony védelem az utcai por, a kéretlen plakátok, grafittik valamint a gyakran viharos, verekedésbe forduló éjszakai élet ellen. Méretét úgy határozták meg, hogy az egész építményt szállítani lehessen teherautón, és a platóra helyezve átférjen Észak-Stockholm viaduktjai alatt. Ezért aztán április és  szeptember között a város bármelyik részén felbukkanhat.

 

 

Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
28/33
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
29/33
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
30/33
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) - Tham & Videgard Arkitekter

Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) -  Tham & Videgard Arkitekter
31/33
Fa Szálló (Tree Hotel) (2008) - Tham & Videgard Arkitekter

 

 

Fa Szálló (Tree Hotel) (2008)
Milyen jó lenne egy fa tetején lakni, ha nem is mindig, de legalább hétvégén! Kalandos kedvű nyaralók számára egy ilyen, tükörüveggel borított, 4 köbméteres, alumínium szerkezetű kocka kínálna rejtekhelyet. A belső tér mi másból, mint rétegelt falemezből lenne. A kívülről láthatatlan ablakok 360 fokos kilátást biztosítanak. Erdei menedék két személy számára: ágy, konyhafülke, mini-mosdó, nappali meg egy tetőterasz. Megközelíthető kötélhágcsón, esetleg kötélhídon.

 

Tham & Videgard Arkitekter
32/33
Tham & Videgard Arkitekter

 

 

Az építészpáros a svéd építészek új generációjához tartozik: nem ragadtak bele sem a funkcionalista múltba, sem a virtuális konceptualizmusba. Minden témát a maga egyszerűségében ragadnak meg, a nemzetközileg elismert nordic architecture nyelvéből kiindulva saját világot és érthető stílust hoznak létre. “Jelenleg 10-15 építész dolgozik nálunk, de ha több munkánk lesz, bővíteni fogjuk a céget, ez nem lehet probléma." - mondják, mivel most már nemzetközi megrendeléseket, pályázati meghívásokat is kapnak. Jelenleg olyan izgalmasnak hangzó projekteken dolgoznak, mint az Ingmar Bergman Központ a Faröer-szigeteken, valamint egy oktatási intézmény Mexikóban, a mayák területén. “Úgy gondoljuk, hogy a jó építészet egyszerre ünnepli a globalizációt, a helyi viszonyokat, az éghajlatot, a művészettörténetet és a kivitelezés szakértelmét. Munkánkban a lehető legközvetlenebbül kapcsolódunk a minket körülvevő világhoz. Olyan épületeket fejlesztünk, amelyek hiteles kifejeződései társadalmunknak. Inspiráció bárhol, bármiből jöhet."

Nemes András

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk