Épületek/Örökség

Tisza helyett rózsavirágzás - Elkészült a Millennium Háza

1/19

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
	A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
	A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
?>
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
1/19

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

Tisza helyett rózsavirágzás - Elkészült a Millennium Háza
Épületek/Örökség

Tisza helyett rózsavirágzás - Elkészült a Millennium Háza

2019.10.02. 10:06

Működött benne még diszkó is, a középső rizalitba lépve sört csapoltak, nem olyan régen pedig még a Derkovits-ösztöndíj kuratóriumi ülését és tárlatát tartották itt. Az 1885-ös Országos Kiállítás ékköve mindezek előtt már keresztülment egy nehéz évszázadon, és méltó bánásmódot ezalatt egyszer sem kapott. Most itt van, elkészült és gyönyörű lett a régóta várt megújulás: az Olof Palme Ház a Millennium Házaként létezik tovább. 

Napjainkban nagyobb figyelmet szentelünk a 19. század végi épített örökségünknek, mint bármikor valaha. Talán nem csoda, hiszen Budapest ekkor zárkózhatott fel végre az európai építészeti viszonyokhoz egy nagyobb államalakulat részeként és a város karakterisztikumát is máig ennek a korszaknak köszönhetjük. A szélesebb közönség által is ismert Ybl Miklós, Steindl Imre, vagy Hauszmann Alajos nevein túl azonban nem szánhatunk kevesebb időt azokra a korabeli építészekre sem, akik között ott találjuk például az egészen specifikus karriert befutó Pfaff Ferencet is.

Steindl Imre tanítványát a szakmabeliek leginkább a „vasútállomások építészeként" emlegetik, pedig nem csupán a sínek mellett alkotott maradandót. Az 1885-ben megrendezett Országos Kiállítás alatt a Városliget tematikus pavilonjai közül csak nagyon kevés épülhetett meg állandó anyagokból. E kivételek között volt a Pfaff által tervezett képzőművészeti csarnok, amely – Steindl tanítványként nem meglepő módon – rendkívül színes kerámia- és téglahomlokzatban pompázott.

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
13/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

Az építész úgy tűnik, szerencsés volt a Ligetbe tervezett kiállítási épületeivel, hiszen az 1896-ban megépült közlekedési pavilon sem volt tiszavirág életű végül. A képzőművészeti csarnok funkciójáról ugyanez viszont már nem mondható el, feladatát mindössze egy évtizedig tudta ellátni. Az architektúra kicsinek bizonyult a feladathoz, majd Fővárosi Múzeumként ugyanez lett a sorsa nem sokkal később. Volt itt aztán hadikórház, majd a Képzőművészeti Alap és a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat székhelye, az 1990-es évek elején pedig még a Műcsarnok is itt időzött a főépület felújítása alatt. A háború és az átalakítások teljesen megsemmisítették a belsőtereket, és bár az épület homlokzatai nagyrészt megőrződtek, azok is csak egyre szomorúbb látványt nyújtottak az utóbbi időkben.

2017 novemberében a Liget Budapest Projekt keretein belül indulhatott meg a park legrégibb emlékének teljes rekonstrukciója, amely a Zsolnay díszek megújulását, vagy éppen cseréjét, a hajdani térfelépítést, és az üvegszerkezetek visszaállítását tekintve hatalmas kihívásnak bizonyult még egy ilyen „kis" épület esetében is. A feladatra az Archikon vállalkozott, mely a Mányi Stúdió mellett azon kevés építészeti iroda közé tartozik, ahol a tervezők jó érzékkel képesek kortárs momentumokat szőni egy nagyszabású műemléki helyreállításba. Nagy Csaba, Benedek Botond és T. Major Krisztina köszönhető a nemes anyagokkal újjáéledt architektúra, de nem mehetünk el szó nélkül a több tucat restaurátor mellett sem, akik a Zsolnay díszeket eredeti minőségükben állították helyre a homlokzaton.

A munka során nem csupán az újragyártás, de a konzerválás módszere is jellemző volt. A helyszínen mintegy 2000 elemet mentettek meg, míg a műhelyekben további 2500 körüli kerámiarészletet renováltak. Az elpusztult elemeket archív felvételek, valamint a Zsolnay mintakönyvek alapján korhű gyártási technológiával (még a pirogránit előtti időkből eredő módszerrel) lehetett újraalkotni, melyek ornamentikái és figurái között feltűnik Leonardo, Raffaello és Michelangelo arcképe is, reflektálva az épület eredeti rendeltetésére. Nem kevés szerepe volt annak a portásnak sem, aki annak idején, az épület omladozó díszeit megmentette és a padláson gyűjtötte őket össze egy szebb jövő reményében.

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
5/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

Utalva az eredeti tetőszerkezetre, a mennyezeten új kettős üvegtetőt terveztek, amely biztosítja a természetes fényt a kiállítótérben. A háború után beépített falakat, félemeletet és a később itt kialakult szoborműhely megmaradt darurendszerét elbontották és igyekeztek az eredetihez hasonló, ám olykor inkább a mai igényekre reflektáló térkapcsolatokat létrehozni: a keleti oldal tárlatok színhelye, míg a nyugati oldalon egy színpaddal kialakított látványkonyhás étterem és kávézó épült. A mélyföldszinten egy kisebb konferenciaközpontot is sikerült kialakítani, így a multifunkcionalitás már stabilabb jövőt biztosíthat a műemléknek.

Mivel az eredeti beltér teljesen elpusztult, több szerep juthatott a kortárs megoldásoknak ezen a téren. A részletekben a feketére festett fém, a réz és a műkő dominál, az étteremben pedig Kiss Miklós álmodott attraktív, a Zsolnay porcelánok mintáival és figuráival játszó éttermet. Mégis, a belsőépítészet főszereplője az Olof Palme sétány felőli régi bejáratnál foglal helyet: egy lépcsőt igazán látványosan megtervezni akkor könnyű, ha a központi térből felfelé vezet az útja. Jelen esetben a pincébe vezet egy lejáró, grandiózus, rézzel borított formáival sikerült mégis karakteres elemévé tervezni azt az aulának.

A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs
3/19
A Millennium Háza, Építészet: Archikon, Kiállítás: Art1st Design Studio, Étterem és kávézó: Kiss Miklós, 2019., Fotó: Danyi Balázs

A fenntarthatóság kritériumait kielégítő berendezéseket a rizalit homlokzati síkjából kimagasló részletekben és a pincében rejtették el. Sághi Attila, a Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese ki is emelte milyen unikális tény, hogy műemléki épület lévén sikerült a BREEM igazán szigorú kritériumainak is megfelelni.

Az intézmény a Városliget történetének izgalmas fejezeteivel foglalkozó interaktív kiállítással nyit, melynek vizualizációja az Art1st Design Studio, vezetőtervezőként pedig Taraczky Dániel munkáját dicséri. A helyreállításra végezetül pedig egy mintegy 1500 tőből álló rózsakert teszi a koronát, melyben a modern fajták mellett a 17-18. században jellemző típusokat is megismerheti a látogató. A virágok egyfajta tisztelgésnek is felfoghatóak József nádor és a Városliget megteremtésért folytatott munkássága felé, hiszen a rózsakertek hagyományát Ő indította el hazánkban. Az újjászületett műemlék és a kiállítás kapui október 26-án nyílnak meg a szélesebb közönség előtt is. 

 

Vélemények (3)
mzsblogger
2019.10.03.
11:07

Érdekes, hogy bár egy közparkban található épület felújításáról van szó, a környezetalakítást eddig egyetlen általam olvasott írás sem taglalta. Pedig érdekes kérdés, hogy a hajdan fenyvesnek nevezett terület közepébe hogyan sikerült egy teljesen tájidegen, geometrikus elrendezésű díszkertet építeni. Érdemes felidézni a pályázat körülményeit: a rózsakert kötelezően megvalósítandó elem volt, azaz a megrendelői igényt tükrözi. A megrendelő pedig nem hallgatott sem az Örökségvédelmi Hivatal 2012-es szakvéleményére, sem a Kerttörténeti tudományos dokumentáció megállapításaira ("A Városliget nagyrészt megőrizte területi integritását, szerkezeti, strukturális sajátosságait, értékes növényállományának egy nem elhanyagolható részét. A Városliget kerttörténeti értékét nagymértékben növeli, hogy egykori kialakításának nyomai ma is felfedezhetők, s több kerti elem még ma is épen megtalálható a helyszínen, ezért a helyreállítása nem ütközik nehézségekbe. A  történeti rétegek megtartásával kell a Városliget helyreállítását elvégezni. Meg kell tartani mindazokat az elemeket, amelyek a kert fejlődésével jöttek létre, úgymint a park kiterjedése, a tó és a Széchenyi-sziget alakja, a kert szerves fejlődésének eredményeképpen létrejött szerkezeti állapot. Ezek alapján a cél az úthálózat és a kerti terek – növénytömegek és tisztások – rendszerének helyreállítása.") 

Ennek megfelelően a pályázók vitézül megkínlódtak a rózsakert elhelyezésével, és épp a győztes volt az egyetlen, aki ide, az Olof Palme ház mögé álmodta. Többen is a létező egyetlen logikus megoldást választották: beleapplikálták a rózsakertet a már létező, két geometrikus elrendezésű területbe: az egyik a rondóba tette, a másik pályázó pedig a Széchényi fürdő előtti barokk kertrészletbe. A legbájosabb az a pályázat volt, amely egyszerűen száműzte a rózsakertet az amúgy zárt Vakok kertjébe. Itt legalább tényleg nem zavarta a park integritását, sem az összképet.

Sajnos nem ezek a tervek valósultak meg. Elmondhatjuk, hogy lett az Olof Palme háznak egy csinos előkertje, (emlékszünk még, hogy ez volt a tájépítész kamara legnagyobb félelme?), amelynek azonban semmi köze a Városligethez.

Garay Klára
2019.10.06.
18:30

@mzsblogger: köszönjük! Így van! Kertészeti szempontból teljesült a legnagyobb félelmünk. A Rondóban sajnos nem lehet Rózsakert ( ahol volt), miszen a nagy elvárásokat támasztó környezetvédelmi szempontnak csak úgy lehet megfelelni, ha oda 500 db geotermikus talajszonda kerül :-( Felháborító. Ahogyan a kertet határoló soha nem volt operett díszletet idéző kerítés.)A tervezők elhitték a kormányzati hazug kommunikációt: a Várolsiget története a Milleniummal kezdődik. 

Beépítés mértékben oda igyekeznek. Meg hamis történelem szemléletben, és a múltunk operett díszletek közé szorításában is.

Nem is értem a címbe hogy kerül a Tisza-virágzás?

Volt olyan esetleg a Városligetben? Vagy talán arra céloznak, hogy a főváros történetének legnagyobb tiszafa pusztítása éppen mostanában történt? Részben a Mezőgazdasági múzeumnál, részben a Nemzeti múzeum kertjében.

Vagy csak széles nyelvcsapásokkal akart imponálni a címadó?

 

 

 

Gulyás András
2019.10.02.
08:41

A Liget-projekt kevés üdvözlendő eredményeinek egyike az Olof Palme ház felújítása. Tényleg méltatlanul elhanyagolt állapotban volt, ideje volt rendbe tenni. Nem láttam még belülről, de a képek és a cikk alapján igen elegáns lett ez a korábban lepusztult épület.

A ház mögé megépített rózsakert is rendkívül látványos. A baj csak az, hogy nagy ára volt: https://medium.com/ligetvedok-lapja/súlyos-következményekkel-járnak-a-fakivágások-437c392cb842 Nagy ára volt nem csak azért, mert 300 millió forintba került, hanem elsősorban azért, mert méretes, szép fákat kellett elpusztítani. A legfőbb probléma, hogy újabb részen számolódott fel az, amit ligetnek nevezünk. Korábban nem messze innen a sportpályákkal tették tönkre a Városliget egy részét. A Rózsakert és a sportpályák közti terület volt egyébként az a rész, amire a politikusi-értelmiségi segédlettel megvalósuló parkpusztítás hatásait mérlegelve arra lehetett gondolni, hogy legalább ez megmarad a Városligetből, itt az Arany János által megörökített Fuit sír környékén. 

Sajnos nem. Erre a részre is kiírhatjuk, hogy fuit, akármilyen szép, látványos is önmagában a rózsakert, bármilyen modern is a sportpálya.

Persze földhöz ragadt dolog megemlíteni, hogy végső soron mennyi közpénzből mi is készült, de elgondolkodtató a varosliget.info cikkének a címe: 3,5 milliárd forintért építettek egy éttermet a Ligetbe - ez lesz ugyanis az Olof Palme ház leginkább meghatározó, bevételt termelő funkciója.

http://varosliget.info/index.php/85-cimlap/845-3-5-mrd-ert-epitettek-egy-ettermet-a-ligetbe

 

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk