| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Örökség

Törekvés Isten felé – A Szent Kozma és Damján templom szakrális épületként való hangsúlyozása

1/30

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Török Ferencz

Helyszínrajz

Meglévő állapot

Meglévő állapot és javasolt beavatkozás

Javasolt szerkezet

Torony

Homlokzat

Homlokzatok

Homlokzat

Metszetek

Torony - skicc

Torony - skicc

Makett

Tetőrajz - meglévő

Tetőrajz - javasolt

?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Hunyadi János
?>
Fotó: Török Ferencz
?>
Helyszínrajz
?>
Meglévő állapot
?>
Meglévő állapot és javasolt beavatkozás
?>
Javasolt szerkezet
?>
Torony
?>
Homlokzat
?>
Homlokzatok
?>
Homlokzat
?>
Metszetek
?>
Torony - skicc
?>
Torony - skicc
?>
Makett
?>
Tetőrajz - meglévő
?>
Tetőrajz - javasolt
1/30

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Hunyadi János

Fotó: Török Ferencz

Helyszínrajz

Meglévő állapot

Meglévő állapot és javasolt beavatkozás

Javasolt szerkezet

Torony

Homlokzat

Homlokzatok

Homlokzat

Metszetek

Torony - skicc

Torony - skicc

Makett

Tetőrajz - meglévő

Tetőrajz - javasolt

Törekvés Isten felé – A Szent Kozma és Damján templom szakrális épületként való hangsúlyozása
Épületek/Örökség

Törekvés Isten felé – A Szent Kozma és Damján templom szakrális épületként való hangsúlyozása

2023.10.30. 07:47
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Balázs Imre

Földrajzi hely:
Marosvásárhely, Erdéy, Románia

Építészek, alkotók:
Nagy Árpád, Kiss Nándor

Cég, szervezet:
NAarchitects építész iroda

A Szent Kozma és Damján templom szakrális épületként való hangsúlyozása

Tervezés éve:
2021

Építés éve:
2022

Stáblista

Vezető tervező:
Nagy Árpád

Építész munkatárs:
Kiss Nándor

Szerkezettervező:
Stabech SRL,
Gurzó Levente

Beruházó:
Szent Kozma és Damján plébánia (Marosvásárhely, Erdély, Románia)

Kivitelező:
Sahara industrial SRL,
Pál Botond

Faszerkezet:
Lukács manufaktura, Gyergyószentmiklós

MÉD:

"...a templom anyagában és méreteiben is egy durva betonépítmény, mely mindezzel ugyan rezonál a környezetével, ám nem juttatja kifejezésre az épület funkciójából adódó üzenetét – a hétköznapok szürkeségében keresni és megtalálni valami többet: Istent." A Naarchitects válaszát a felvázolt kiindulási állapotra Balázs Imre ismerteti. 

 

Szent Kozma és Damján vértanuk életét figyelembe véve arra a következtetésre jutottunk, hogy a templom külső megjelenésének szakralitásában lényeges hangsúlyt fektetnénk a testvérpár közös életének, Istenbe vetett hitének, életvitelének és vértanúságának kifejezésére. Ezt a tervpályázat követelményeit szem előtt tartva, az épület két lényeges és jellemző elemének, a harang- és a huszártoronynak újragondolásával kívántuk kifejezésre juttatni. A torony lefödésével egy formailag új megoldást javaslunk, amely – jelképesen – Isten felé, a felsőbb világok irányába mutató és csúcsosodó forma. A faszerkezetes épületrész, amely anyagában kettős „testvérpár-forma", (üveg és cserép), a két vértanú életének közös, mégis egyedi pályáját hivatott kifejezni:

Meglévő állapot és javasolt beavatkozás
19/30
Meglévő állapot és javasolt beavatkozás

  • Üveg - áttetszőségével szimbolizálja a tiszta fényt és a Krisztusba vetett őszinte reményt.
  • Cserép - védelmet, szilárd hitet és erős jellemet jeleníti meg.
  • A Faszerkezet – az isteni erő, Isten megjelenítése, mely a fenti világ fele is mutat, de úgymond közöttünk is van. A szerkezet a fent említett két anyag közös, szilárd alapja, váza, mely átlátszó, mégis masszív keret, mely összefogja és megtartja a fentebb említett kettőt, és melyre – szimbolikusan – életünket mi is szilárdan építhetjük.

Fotó: Hunyadi János
14/30
Fotó: Hunyadi János

A templom egyéb, szakralitást aláhúzó homlokzati elemeinek is a fát választottuk domináns elemként az anyagszerűség miatt, mely szorosan összefonódik a fent említett koncepcióval. Ezt több egyéb tényező is indokolja. Tágabb értelemben a fa megjelenítésével az épített környezetben domináló betondzsungelt próbáltuk ellensúlyozni. Szűkebb értelemben magát az épületet tekintve is ugyanez a probléma érzékelhető: a templom anyagában és méreteiben is egy durva betonépítmény, mely mindezzel ugyan rezonál a környezetével, ám nem juttatja kifejezésre az épület funkciójából adódó üzenetét – a hétköznapok szürkeségében keresni és megtalálni valami többet: Istent.

Torony - skicc
26/30
Torony - skicc

A fa különböző megjelenítése a homlokzatokon továbbá melegebb, kellemesebb, közvetlenebb kisugárzást nyújt. A függőleges, hosszanti lécezés a templom monoton homlokzatának megtörése és arányainak javítása érdekében is javasolt.

Az építkezés menetének megkönnyítése céljából javasoltuk, hogy a torony-szerkezeti és egyéb elemei előre gyártva készüljenek el, majd, lehetőség szerint, egyben, daruval kerüljenek a helyükre. Továbbá javasoltuk helyi mesterek foglalkoztatását.

Balázs Imre építész

Fotó: Hunyadi János
6/30
Fotó: Hunyadi János

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.