Épülettervek/Középület

Tóth Zsuzsanna és munkatársainak versenyből kizárt terve a Puskás Ferenc Stadionra és környékére

1/11

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
?>
1/11

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársainak versenyből kizárt terve a Puskás Ferenc Stadionra és környékére
Épülettervek/Középület

Tóth Zsuzsanna és munkatársainak versenyből kizárt terve a Puskás Ferenc Stadionra és környékére

2012.08.24. 14:51

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tóth Zsuzsanna

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Tóth Zsuzsanna és munkatársainak az Istvánmező rendezésére készített terve a pályázatból kizártak hosszú sorát gyarapítja. A koncepció központi elemét az Aréna emelt térszintjének meghosszabbításával kialakított, szalagszerű sétány képezi, amely összefogja a terület megőrzött és új épületeit, lehetőséget teremtve a különböző funkciók többszintű integrációjára.

A terület:

A tervezési terület a város lakóterületekkel övezett, központi helyén található, már most igen nagy leterhelésű, zöldfelületi aránya ugyan jelentős, de semmiképp sem csökkenthető.

Tervezési szempontból jelentős elemei:
1. A Hungária krt. felőli tengely, mely felfűzi a Puskás Ferenc Stadiont, a Dromoszt és a Budapest Sportcsarnokot.
2. A Puskás Ferenc Stadion pozíciója illetve formája, mely a Stefánia és a Dózsa György út viszonyát határozza meg. Az épület, az őt felvezető térrel és szoborsorral most gyakorlatilag hátat fordít a városnak.
3. A Thököly út felőli határozott, XIX. századi városi struktúra, mely irányában és léptékében is eltér az előbbitől. A Keleti Pályaudvar helyzete és a környező utcák újabb tengelyeket határoznak meg, melyek a Rákóczi út irányából látvány szempontjából is izgalmasak. Érdekes itt a telekhatár kérdése is, hiszen ez a városi szerkezet szinte belenőtt a nyitott térbe.
4. A vasút viszonya a területhez szintén meghatározó, hiszen a sínek látványukban igen izgalmas elemet alkotnak, ám funkcionálisan teljesen elvágják a területet a Kerepesi út irányából. Érdekes kérdés itt maga a vasútállomás is, hiszen a Pályaudvar külső peronjairól igen könnyen el lehetne érni a területet.
5. A Stefánia, a környék pillanatnyilag legrendezettebb része, mely önmagában épitészeti értéket képvisel épületeivel, növényvilágával, vonalvezetésével, másrészt gyönyörűen feltár(hat)ja a területet.
6. Említésre méltóak a távolabbi városi kapcsolatok is, a Dózsa György út folytatása a felvonulási térre, valamint a Rákóczi út – Keleti Pályaudvar erős tengelye is.

A kérdés:
Hogyan lehet olyan, építészeti, városrendezési egységet alkotni, mely felvállalja és integrálja a meglévő terület és környezet adottságait és értékeit, ezzel egyidejűleg valamennyi, a kiírásban szereplő (rengeteg) funkciót elhelyezi?
Hogyan lesz a terület újra szerves része a városnak, ezzel egyidejűleg hogyan lesz olyan emblematikus - akár tv-közvetítések légi felvételein, akár a térben mozogva – hogy karaktere önmagában is érték lehessen?

A problémák:
A terület jelenlegi mérete és formája nagyon zsúfolttá, térélményében korlátozottá tenné a hatalmas új épületek (stadion, uszodák, parkolók) elhelyezését. A megoldás a terület bővítése vagy a funkciók egymás fölé sorolása lehet. A bővítés - tekintettel a Stefánia és Thököly út értékeire, a meglévő vasútra és a Kerepesi út jelentőségére - drasztikus beavatkozás nélkül csak korlátozottan megoldható, a funkciók egymás fölé sorolása az egyidejű embertömeg és az épületek karaktere miatt pedig csak nehezen, problémás kompromisszumokkal oldható meg. A várostól szinte teljesen elfordított területet elegánsan, nagyvonalúan jelenleg lehetetlen megközelíteni.

A megoldás:
Fel kell emelni a teret, mely ezáltal több síkon kapcsolja össze a parkot, és a jelenleg teljesen leválasztott várost. Megoldási javaslatunk a következő: a Felvonulási tér irányából egészen a Stadionok metróállomásig, egy sétánnyal, mintegy szalaggal összekötjük a teret, ezen ív mentén elemeljük a terület szélét kb. a Kerepesi út homlokzatainak magasságáig.

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
1/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
2/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére



Az eredmény:

A sétány
rávezeti a várost a területre, összeköti a teljes egységet, valamennyi jelentős épületet érintve jut el az új Stadionig, majd ott (tekintettel a funkcióból adódó térigényre) kiszélesedik.

A sétány lehetőséget ad
- Az új stadion kiemelésére, a terület valamennyi pontjáról történő értelmezésére,
- Az uszoda térben való finom elhelyezésére, mely által a tömegek a kelleténél nem versengnek jobban egymással,
- Valamennyi, a parkhoz tartozó funkció zöldfelület utakat elkerülő megközelítésére,
- A parkolók és egyéb kiszolgáló területek a Dózsa György út, a Vasút és a Kerepesi út felőli kényelmes megközelítésére. Karaktere a vasút felé fal, a Kerepesi út felé pedig városi homlokzat.
- A már meglévő Budapest Sportaréna szintjébe való érkezésre, vagyis a Sportcsarnok és a metróvégállomás integrálására.

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
3/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
4/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
5/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére



Az új focistadion
a terület központi eleme, felvezetése a sétányon a város feletti magasságban (a sétány szinte feltekeredik a homlokzatra, de ez egy következő tervezési finomság), a Kerepesi út felőli térről alul, a Keleti pályaudvar optikai tengelye által és a Szoborpark átértelmezéséből (lábazat) eredő emelvényen. Megközelítése a „város szintjén" a Kerepesi út felől, és a sétány szintjén a park irányából lehetséges.

Puskás Ferenc Stadion, Dromosz, Budapest Sportaréna
a meglévő tengely és központi tér, mely nemcsak az épületekből, de a Stefánia felől is szépen értelmezhető, és az épületek mérete miatt feltétlen szükséges, megóvásra kerül, a szoborparkot és annak terét kissé átértelmezve az új stadion lábazataként használjuk. Megközelítési rendszere változatlan, a szoborpark a Stefánia felé feltárulkozik.

Uszoda
mintegy amfiteátrum süllyed a sétány emelkedésével a vasút felől határoló falba, hogy az épület ne versengjen a többi, igen karakteres tömeggel. Az uszoda megközelítése egyrészt a Keleti pályaudvar felőli gyalogos tengelyen, másrészt a Dózsa György út felőli bejáratokon át történik. A nézőtér pozicionálása biztosítja, hogy a nap lehetőleg ne süssön szembe, és a közönség gyönyörű panorámával a háttérben élvezhesse a versenyeket.

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
6/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
7/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
8/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
9/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére



Dózsa György úti csarnokok
már a századfordulós Budapest szerkezetéhez igazodnak, az új épületek kiegészítik a megóvandó épületeket. Megközelítésük a központi térről illetve a Dózsa György út felől lehetséges.

Velodrom, Jégstadion, Kisstadion
együttes megközelítése és terei is tisztázódnak, a műemléki szempontból is izgalmas Velodrom kiegészítő lefedést kap, bejárati tere csatlakozik a többi csarnok térrendszeréhez.

Az atlétikai gyakorló pálya
integrálja és felhasználja a meglévő, a Puskás Ferenc Stadiont megközelítő alagutat, mely egyrészt a Stadion városi oldali bejáratát biztosítja, másrészt a tervezés későbbi fázisaiban látványos elemként szerepelhet.

Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére
10/11
Tóth Zsuzsanna és munkatársai - pályázati terv az Istvánmező rendezésére



A terület adatai (kerekített, illetve becsült adatok!)

Fejlesztési terület: 388.062 m2
Javasolt bővítési terület: 108.064 m2
Összes terület: 496.126 m2

Férőhelyek:
Új nemzeti stadion: 65.000 fő
Puskás Ferenc Stadion: 69.000 fő
Uszoda: 18.500 fő
Velodrom:         
Teniszpályák: 50 fő
Jégcsarnok (Új Kisstadion): 12.000 fő
Jégpálya: 350 fő
Sportcsarnokok (1-3): 6.000 fő
Gerevich Aladár Csarnok: 1-200 fő
Szabadtéri atlétikai pálya: 50 fő

Beépített terület: kb. 160.000 m2 (kb. 30%)
Összes beépített szintterület: kb. 350.000 m2
Zöldfelület: 175.000 m2    35%

Parkolók
Felszíni szgk.: 700
Felszíni busz: 740
Mélygarázs szgk.:  11.300
Sportaréna mélygarázs meglévő szgk.: 1.160
Aréna Plaza mélygarázs meglévő szgk: 2.800

Tömegközlekedés:
 2-es metró
1-es, 1A villamos
75-ös, a 77-es, a 80-as és a 80A-s troli
Repülőtér kb. 30 percre
Távolsági buszpályaudvar
7-es, 73 busz,
20-as, 30-as busz

Tömegközlekedés bővítése:
Külső vasúti vágány megálló közvetlen átkötéssel a területhez
Megállók a Dózsa György úton
Megállók a Thököly úti buszok bővítéseként

Közlekedési rendszer fejlesztésének lehetőségei:
A parkolók, illetve mélygarázsok kiszolgálásához a Dózsa György utat fejleszteni kell a Kerepesi úti csatlakozás(ok)nál, valamint részletesebb vizsgálat után a stadion előtti, földalatti átjáróval lehet a környező utakat illetve a parkolókat tehermentesíteni.



Istvánmező rendezésére kiírt ötletpályázat – kizárt terv

generáltervező: Jot-Design Kft.
vezető tervező: Tóth Zsuzsanna
építész munkatársak: Horváth Csaba, Királyfalvi Ferenc
közlekedéstervezés: Dávid Gábor
tervezés éve: 2012

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk