Épülettervek/Hallgatói terv

Valódi szükségletek keresése

1/20

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Kaderják Eszter - Király Csenge

Kaderják Eszter - Király Csenge

Kaderják Eszter - Király Csenge

Kaderják Eszter - Király Csenge

?>
Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert
?>
Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert
?>
Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert
?>
Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert
?>
Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron
?>
Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron
?>
Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron
?>
Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron
?>
Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter
?>
Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter
?>
Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter
?>
Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter
?>
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
?>
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
?>
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
?>
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
?>
Kaderják Eszter - Király Csenge
?>
Kaderják Eszter - Király Csenge
?>
Kaderják Eszter - Király Csenge
?>
Kaderják Eszter - Király Csenge
1/20

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

Kaderják Eszter - Király Csenge

Kaderják Eszter - Király Csenge

Kaderják Eszter - Király Csenge

Kaderják Eszter - Király Csenge

Valódi szükségletek keresése
Épülettervek/Hallgatói terv

Valódi szükségletek keresése

2021.08.11. 18:55

Cikkinfó

Szerzők:
Jóföldi Laura

Földrajzi hely:
Magyarország, Kambodzsa

Építészek, alkotók:
MOME studioB

Cég, szervezet:
MOME Építészeti Intézet

Dosszié:

A Bene Tamás és Baló Dániel vezetésével 2016 óta tartott kísérleti műhelykurzusok során a MOME Építészeti Intézet mesterszakos hallgatói olyan feladatokkal találkoznak, amelyben az ember és természet viszonyára kérdeznek rá, miközben egy kissé eltávolodnak a “nagybetűs építészeti léptéktől". 2020 őszén az oktatók a Bee Breeders által meghirdetett Cambodia Remote Hideout Huts című pályázatot választották a félév témájának, amelyben a megvalósulás lehetősége egyesült a környezeti és szociális kérdéskörrel.

A pályázati kiírás szerint a nevezőknek egy maximum 20 négyzetméter területű, két személy befogadására alkalmas, szerény szállást kellett tervezni, a Kambodzsa nyugati partvidékéhez közel eső The Vine Retreat nevű – főként európai és észak-amerikai turisták figyelmére számot tartó – wellness- és jógaközpontba. A kiírás mellőzni kíván mindenféle luxust a vendégek számára, de el lehet-e tekinteni attól, ha pusztán az országba való utazás főként a nyugati turisták privilégiuma? 

Kaderják Eszter - Király Csenge
20/20
Kaderják Eszter - Király Csenge

A kurzusra járó hallgatók a munkát kutatással kezdték, hogy amennyire csak lehetséges, érvényes tervek szülessenek a félév végére, annak ellenére, hogy a helyszínhez nem fűzi őket személyes kapcsolat. A kutatás során a kurzus minden résztvevője számára nyilvánvalóvá vált, hogy a tervezés helyszíne nagyon összetett társadalmi és gazdasági problémákkal küszködik. Kambodzsa közelmúltjának történelme rányomja bélyegét a jelenre: a hetvenes évek során Pol Pot véres diktatúrája, majd a kilencvenes évekig elhúzódó polgárháború keserítette meg a kambodzsaiak hétköznapjait. A politikai helyzet jelenleg – legalábbis látszólag – stabil az országban, 1985 óta ugyanaz a politikus tölti be a miniszterelnöki tisztséget, ugyanakkor a választások tisztaságát több forrás is megkérdőjelezi. Egy 2019-es felmérés szerint a lakosság kevesebb mint 10%-a 50 év feletti, a népesség fele 24 év alatti fiatal, így felmerül a kérdés, hogyan öröklődik tovább a XX. század második felének története az egyre fiatalodó társadalomban. A politikai helyzettől nem teljesen függetlenül, az illegális fakitermelés hatására drasztikusan csökkent az erdővel borított területek száma az országban az utóbbi évtizedekben. Emellett nagy problémát jelent a gyermekmunka is: sok szülő kényszerül saját adósságai rendezése érdekében gyerekeit munkavállalásra adni, például téglagyárakba.

Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen szituációban milyen az etikus tervezői válasz? Támogatni az elképzelést, és lehetőséget teremteni a turisták számára, hogy a szokott felszínességgel megismerhessenek egy kultúrát, ugyanakkor pénzükkel segítsék az ottélőket? Valamilyen kompromisszumra törekedni, hiszen már a pályázati kiírásban is érezhető a visszafogottságra való törekvés? Vagy teljesen megtagadni a kényelmet, és csak a legszükségesebb szükségletek kielégítésére korlátozni a tervezett kunyhót? 

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
15/20
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

A kurzuson résztvevő hallgatók csoportokban dolgoztak, elmélyült munkájuk során a fenti kérdésekre többféle választ adtak. Válaszaik megközelítéstől függetlenül sikeresnek tekinthetők, amelyet az is alátámaszt, hogy öt csoport is szerepelt a pályázat rövidlistáján. A tervekről egységesen elmondható, hogy helyi alapanyagok és a tradicionális khmer építészet inspirálták őket, a legfőbb különbség a komfortról és szükséges igények kielégítéséről alkotott elképzelésben volt. 

Bocska Beáta, Manhertz Albert és Takács Norbert arra fókuszáltak tervükkel, hogy egy olyan egységet tervezzenek, amelyben egy közösségi tér és hozzá kapcsolódóan négy privát tér alakuljon ki, összesen nyolc darab vendég befogadására. A kétféle tértípust anyaghasználatban is elkülönítették egymástól: míg a közösen használt funkciókat – ideértve a konyhát, vécéket, fürdőket – befogadó épületet egy hagyományos, áttört khmer téglából képzelték el, a privát helyiségeket a rattan jellemzi. Nemcsak a falak különböznek a két esetben: míg a közösségi terekben kővel van burkolva a talaj, az egyes hálókunyhókhoz keskeny, fával burkolt ösvények vezetnek.

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert
1/20
Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

Több csapathoz hasonlóan ők is a legszükségesebb igények kielégítését tűzték ki célul, ennek a tervezői megfontolásnak az eredménye, hogy víz csak a közös helyiségben érhető el, a privát terekbe csak egy “okosdoboz" került be, mely bezárva ülőalkalmatosság, benne egy elektromos tűzhely és egy vízforraló van – amelyet kívül tudnak megtölteni vízzel. Több terv is elemeli a talajtól az alvófunkciónak helyet adó épületet, amit ennél a tervnél is látunk. Itt elsősorban praktikus okokból döntöttek így a tervezők: a lezúduló esők esetén a víz beáramlását gátolja, egyben távol tartja a csúszómászókat is.

Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert
2/20
Bocska Beáta - Manhertz Albert - Takács Norbert

A Domokos Kázmér, Kéry Dorka és Kovács Áron által alkotott csapat is játszott a szintekkel, koncepciójuk fontos része volt, hogy az egyes funkciókat függőlegesen különítik el egymástól: az egyes szintek a különböző emberi szükségletek kielégítését szolgálják.

A földszinten a látogatók a testi szükségleteiket tudják kielégíteni: itt tudnak enni és inni, illetve tisztálkodni. A legfelső emeleten a meditációra van elkülönítve egy tér. A kettő között található szinten az alvás tere, mint a mentális és fizikai szükségletek közötti átmenet helyezkedik el.

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron
6/20
Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

A földtől való eltávolodás szimbolikus tartalma is megjelenik a terv gondolatiságában: míg a földszinten nem látunk át a hétköznapi vágyaink és fizikai szükségleteink világából, addig középen már más perspektívából szemlélhetjük környezetünket, a meditációs szintre érkezve pedig már felülről – és ami fontosabb, kívülről – láthatunk rá a külső tényezőkre, ezzel ideális alkalmat teremtve a belső munkához. A terv fő alapanyaga a bambusz, amely egyrészt őshonos a vidéken, másrészt használata a népi építészetben is jellemző volt.

Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron
7/20
Domokos Kázmér - Kéry Dorottya - Kovács Áron

Kaderják Eszter és Király Csenge párosa a matériák és eltérő minőségek játékára fókuszált. Tervükben földtéglát – amelyet a helyszínen állítanának elő – fát és textilt használnak. A terven kétféle tömeg találkozik, melyet a már területen álló épületek inspiráltak: követve a telken található többi épület mintáját, tégla alapokhoz kapcsolódó, a lehető legegyszerűbb csomópontokkal rendelkező faszerkezetet alkalmaztak.

Kaderják Eszter - Király Csenge
17/20
Kaderják Eszter - Király Csenge

 Az építményt két szinten képzelték el, a földszinten étkező és konyha kapott helyet, míg az első emeleten a háló, a fürdő, egy balkon és egy jógázásra alkalmas tér kapott helyet. Ez a terv is, az előzőhöz hasonlóan, a maga minimalista módján kielégíti az összes fontos szükségletet, sőt, a látogatóknak nem kell osztozniuk a vizes blokkon és a konyhán sem.

Kaderják Eszter - Király Csenge
18/20
Kaderják Eszter - Király Csenge

A természetbe való visszavonulás volt a fő gondolata Heim Lehel, Pintér Sára és Suba-Faluvégi Szilárd csapatának. Hasonlóan a többi csapathoz, ők is csak a legszükségesebb igények kielégítését célzó funkciókat, azon felül semmi többet nem kívántak az épületbe tervezni.

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
13/20
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

A csapatra inspirálóan hatott a kambodzsai kisléptékű építészet annak flexibilitásával, a nyitott-zárt tereivel, természetközeliségével, közvetlenségével és anyagválasztásával. Ezekre az elemekre saját európai perspektívájukból tekintettek rá, céljuk a tradíció és innováció ötvözése volt. A tervezők a svájci bicska példájából indultak ki: minden funkciónak megvan a maga helye, amelyet így könnyen el is lehet bújtatni, ami egy nagyon letisztult, üres teret eredményez: szimbolikájában megidézve a jógát és meditációt, mint az elme kiürítésének képét.

Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd
16/20
Heim Lehel - Pintér Sára - Suba-Faluvégi Szilárd

A többi tervhez képest is a leginkább a minimalizmusra törekedett Gunther Júlia, Laki Ábel és Réti Eszter közös terve. A munka során lemérték, hogy az egyes szükségletek kielégítéséhez melyek a legkisebb terek, végiggondolták a víz-, és ételfogyasztás minimalizálását is.

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter
9/20
Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

Koncepciójuk alapvető felfogása az, hogy ismeretlenül – illetve téves vagy felületes ismeretek alapján – nem tudnak igazán releváns tervet létrehozni, ezért arra fókuszáltak, hogy a saját, nyugati életszínvonalunkat kérdőjelezzék meg, úgy, hogy rámutatnak a valódi igényekre. 

Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter
10/20
Gunther Júlia - Laki Ábel - Réti Eszter

A pályázat győztesei végül nem e tervek közül kerültek ki, de az egészen biztos, hogy az oktatók elérték a feladatkiadással a céljukat: a hallgatók izgalmas eredményekre jutottak a kisléptékű építészettel kapcsolatban, az építészet és természet, Kelet és Nyugat viszonyáról is véleményt formáltak, amelyek külső szemlélőként is gondolatébresztőek.

Jóföldi Laura

A cikk az NKA Építőművészet Kollégiumának támogatásával valósult meg.

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.