Helyek/Városépítészet

Városi autópályából lett arborétum Szöulban

1/7

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
1/7

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Városi autópályából lett arborétum Szöulban
Helyek/Városépítészet

Városi autópályából lett arborétum Szöulban

2015.10.15. 10:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Építészek, alkotók:
MVRDV

Földrajzi hely:
Szöul

Jelentős zöldítő projekt indul a dél-koreai fővárosban, egy fontos belvárosi autópálya szakasz helyi növényfajokat bemutató arborétummá való átalakításával. A holland MVRDV iroda tervezte Skygarden egy kilométeres zöld sávot húz a forgalmas főutak és vasúti pályák fölé. Bán Dávid írása.

Szöul az 1960-as években a határtalan fejlődéséről és erőteljesen modernizálódó városképéről vált híressé. Miközben égbe törő toronyházakat építettek és növekedett gazdasági ereje, háttérbe szorult a természet szerepe. A lassan 10 millióssá duzzadt metropoliszt több szintes autópályák hálózzák be, ám a koreai értékrendben fontos zöld területek mérete csökkent.

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
1/7
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Azért, hogy ezt a helyzetet visszafordítsák és a dél-koreai fővárost élhetőbbé, szerethetőbbé és fenntarthatóbbá tegyék, a városvezetés radikális változtatásokat kezdeményezett. A belvárost átszelő gyorsforgalmi utak egy részét határozott döntéssel bezárták. Ezeket vagy lebontották, ahogy a korábban a motorizáció miatt föld alá rejtett Cshonggjecshon patak medrével is tették, vagy meghagyták és új, zöld funkciót kerestek nekik.

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
5/7
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

A New York-i bezárt magasított vasúti pályák helyén létrejött High Line sikerén felbuzdulva, most Szöulban kezdtek új, gyalogos oázis építésébe a belváros egyik lezárt, emelt szinten futó autópálya szakaszán. Az 1970-ben épült, 17 méter magas autós felüljárót 2009-ben nyilvánították balesetveszélyessé és lezárták a forgalom elől, majd elbontását tervezték. A lakosok és szakértők bevonásával tartottak egy fórumot, ahol az építmény megtartása és átalakítása mellett döntöttek. A nemzetközi tervpályázat nyertese a holland MVRDV iroda lett, a projekt várhatóan 2017-re készül el. A közel egy kilométeres korábbi útszakaszon a „természeti örökség egyfajta élő szótáraként" tervezik megépíteni a városi arborétumot, ahol a fák, bokrok és virágok a koreai ábécé rendje szerint sorakoznak majd. Winy Mass, az MVRDV társigazgatója kiemelte, hogy a természet megjelenése megváltoztatja a metropoliszok lakosainak mindennapjait és ehhez nyújt kellemes, közvetlen lehetőséget az új zöld oázis is. A zöld felüljáró a központi pályaudvar vágányait íveli át és egy olyan kerületben van, ahol valóban komoly a zöld területek hiánya. 

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
4/7
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

A tervben kiemelték a nagyvárosokba visszaköltöző természet közelségének fontosságát, amely amellett, hogy javíthat a városok levegőjén, mikroklímáján, a lakosokat sétára, az autóból való kiszállásra ösztönzi. A tervezők a University of Exeter Medical School tanulmányából idézve arra is kitérnek, hogy a városi zöld területek közelsége csökkenti a depressziót és gyorsan érezhető kedvező hatásuk az ott élők lelki és fizikai egészségére is. Napjainkban egyre több nagyváros ismeri fel, hogy a zöldterületek visszanyerésére határozott változásokra van szükség. Olyanokra, amiket a bő egy évszázaddal korábbi parkosítás reneszánánszánál vetettek be - gondolhatunk Londonra, a New York-i Central Parkra, Berlinre vagy a budapesti Városligetre. Ahhoz, hogy megfelelő, komoly méretű új zöld terület létesüljön, a meglévő városi infrastruktúra jelentős funkcióváltására van szükség. A sikeres New York-i modell mellett Párizs bezárt körvasút hálózatában is fontos szerepet kapnak a zöld projektek, most Szöul is ebbe a sorba áll be.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.