Helyek/Városépítészet

Városi autópályából lett arborétum Szöulban

1/7

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
?>
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
1/7

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Városi autópályából lett arborétum Szöulban
Helyek/Városépítészet

Városi autópályából lett arborétum Szöulban

2015.10.15. 10:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Építészek, alkotók:
MVRDV

Földrajzi hely:
Szöul

Jelentős zöldítő projekt indul a dél-koreai fővárosban, egy fontos belvárosi autópálya szakasz helyi növényfajokat bemutató arborétummá való átalakításával. A holland MVRDV iroda tervezte Skygarden egy kilométeres zöld sávot húz a forgalmas főutak és vasúti pályák fölé. Bán Dávid írása.

Szöul az 1960-as években a határtalan fejlődéséről és erőteljesen modernizálódó városképéről vált híressé. Miközben égbe törő toronyházakat építettek és növekedett gazdasági ereje, háttérbe szorult a természet szerepe. A lassan 10 millióssá duzzadt metropoliszt több szintes autópályák hálózzák be, ám a koreai értékrendben fontos zöld területek mérete csökkent.

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
1/7
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

Azért, hogy ezt a helyzetet visszafordítsák és a dél-koreai fővárost élhetőbbé, szerethetőbbé és fenntarthatóbbá tegyék, a városvezetés radikális változtatásokat kezdeményezett. A belvárost átszelő gyorsforgalmi utak egy részét határozott döntéssel bezárták. Ezeket vagy lebontották, ahogy a korábban a motorizáció miatt föld alá rejtett Cshonggjecshon patak medrével is tették, vagy meghagyták és új, zöld funkciót kerestek nekik.

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
5/7
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

A New York-i bezárt magasított vasúti pályák helyén létrejött High Line sikerén felbuzdulva, most Szöulban kezdtek új, gyalogos oázis építésébe a belváros egyik lezárt, emelt szinten futó autópálya szakaszán. Az 1970-ben épült, 17 méter magas autós felüljárót 2009-ben nyilvánították balesetveszélyessé és lezárták a forgalom elől, majd elbontását tervezték. A lakosok és szakértők bevonásával tartottak egy fórumot, ahol az építmény megtartása és átalakítása mellett döntöttek. A nemzetközi tervpályázat nyertese a holland MVRDV iroda lett, a projekt várhatóan 2017-re készül el. A közel egy kilométeres korábbi útszakaszon a „természeti örökség egyfajta élő szótáraként" tervezik megépíteni a városi arborétumot, ahol a fák, bokrok és virágok a koreai ábécé rendje szerint sorakoznak majd. Winy Mass, az MVRDV társigazgatója kiemelte, hogy a természet megjelenése megváltoztatja a metropoliszok lakosainak mindennapjait és ehhez nyújt kellemes, közvetlen lehetőséget az új zöld oázis is. A zöld felüljáró a központi pályaudvar vágányait íveli át és egy olyan kerületben van, ahol valóban komoly a zöld területek hiánya. 

Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV
4/7
Szöul, Skygarden - tervezők: MVRDV Architects - forrás: MVRDV

A tervben kiemelték a nagyvárosokba visszaköltöző természet közelségének fontosságát, amely amellett, hogy javíthat a városok levegőjén, mikroklímáján, a lakosokat sétára, az autóból való kiszállásra ösztönzi. A tervezők a University of Exeter Medical School tanulmányából idézve arra is kitérnek, hogy a városi zöld területek közelsége csökkenti a depressziót és gyorsan érezhető kedvező hatásuk az ott élők lelki és fizikai egészségére is. Napjainkban egyre több nagyváros ismeri fel, hogy a zöldterületek visszanyerésére határozott változásokra van szükség. Olyanokra, amiket a bő egy évszázaddal korábbi parkosítás reneszánánszánál vetettek be - gondolhatunk Londonra, a New York-i Central Parkra, Berlinre vagy a budapesti Városligetre. Ahhoz, hogy megfelelő, komoly méretű új zöld terület létesüljön, a meglévő városi infrastruktúra jelentős funkcióváltására van szükség. A sikeres New York-i modell mellett Párizs bezárt körvasút hálózatában is fontos szerepet kapnak a zöld projektek, most Szöul is ebbe a sorba áll be.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk