Helyek/Városépítészet

A 3h Építésziroda terve a győri Duna-part hasznosítására

1/22

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
?>
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
1/22

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

A 3h Építésziroda terve a győri Duna-part hasznosítására
Helyek/Városépítészet

A 3h Építésziroda terve a győri Duna-part hasznosítására

2022.02.07. 07:56

Projektinfó

Földrajzi hely:
Győr, Magyarország

Építészek, alkotók:
3h Építésziroda, Csillag Katalin, Gunther Zsolt, Geum műterem, Lád Gergely

Vélemények:
2

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció

URL:
3h Építésziroda

Tervezés éve:
2021

Stáblista

Vezető tervezők: Csillag Katalin, Gunther Zsolt
Projektvezető: Lánczky Julianna
Csapat: Henczel Zsolt, Mihály Mirtill, Vörös Gergely
Képek: 3h építésziroda, Lars Visual, Nagy Gábor

Tájépítészet: Geum műterem Kft.
Vezető tervező: Lád Gergely
Csapat: Kántor-Turi Emese, Tóth Evelin E.

Turisztika: Dr. Ruszinkó Ádám

A 3h Építésziroda átfogó koncepciótervet készített a győri Duna-part hasznosíthatóságáról, mely szerint intenzívebb kapcsolatot teremtenének a városlakók és a folyó között, új funkciók és infrastruturális elemek kialakításával. A vízióterv az önkormányzat által kiírt közbeszerzési tervpályázatra készült.

 

Preambulum

Győr és a Duna, a város és a folyó kapcsolata a település alapításának idejére nyúlik vissza. A város jelentősebb folyói már évszázadok óta egyaránt alakítják a város arculatát és lakosainak életét. A város karakterének legjellemzőbb eleme a víz, nem véletlen, hogy Győr „a folyók városa" szlogenje is erre az egymásrautaltságra, mondhatni szimbiózisra utal. Azonban valóban igaz-e ez a szlogen napjainkban? Vizsgálatunk szerint csak sporadikusan. Elemzéseink rávilágítottak olyan hiányosságokra, amelyek a történelemből fakadóan mélyen gyökereznek, ezért szükség van beavatkozásra, néhol radikálisabb, néhol átfogó, integrált átszervezésre.

A partok rekonstrukciójának vizsgálata során kiterjesztettük a kontextust a környék vízhálózatára, turisztikai kiaknázottságára, valamint kiemelt fókuszt helyeztünk a városon belüli célcsoportokra, kapcsolatokra, és városépítészeti szempontokra. A folyón való átkelés lehetőségeit elemezve elmondható, jelenleg a közlekedési hálózat elsődleges élvezője az autóforgalom.

A történelmi belváros intenzív gyalogos forgalmát pozitív példaként véve, célunk olyan folyómenti körséták kialakítása, amelyek lehetővé teszik az intenzívebb kapcsolatot a vízzel. Ehhez szükséges olyan gyalogos átkelők létesítése, amelyek nemcsak egyszerű, funkcionális hidak, hanem élménnyé teszik a folyón való átkelést.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
3/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Tervezési alapelvek

város és a víz szinergiája
Győrben történelmi hagyományai vannak a Dunával való kapcsolatnak, azonban a II. világháború óta eltelt közel nyolc évtized ezt sok tekintetben megszűntette. A városi Duna-szakasz fejlesztését úgy tervezzük, hogy a város és a víz között ismét élő, szerethető kapcsolat legyen.

kék és zöld szinergiája
A XIX. században megkezdett árvízvédelem és az ezzel járó folyószabályozás számos olyan módosítást jelentett a folyó és a partszakaszok tekintetében, mely azok vizuális és élvezeti értékét csökkentette. Tájépítészeti szempontból arra törekszünk, hogy ismét teljes szépségében és harmóniában mutatkozzon a városi Duna-szakasz és annak partjai.

ember és a víz szinergiája
Több, eltérő érdeklődésű célcsoport használja, használná a belvárosi Duna-szakaszt, az ő megfelelő „elhelyezésüket" úgy kell megoldani, hogy a számukra nyújtandó legtöbb élmény mellett a legkevésbé zavarják egymást.

a víztől való elfordulás – jelenlegi állapot
Győr története, az árvizekkel való küzdelme az idők során teljesen elfordította a várost és a városlakókat a víztől. A folyópart menti sétányokat jelenleg a vízügy által kialakított padkák és rézsűk alakították, ami használható, de sok helyen a megközelítés, az ergonomikus és esztétikus kialakítás hiányzik, ahogy a legtöbb helyen a vízzel való vizuális kapcsolat is.

a víz felé fordulás - vízió
Víziónk, hogy megfordítsuk az irányokat és közelebb hozzuk a folyópartokhoz a várost, a városlakókat, hiszen oly sokan használják a vizet. A víz természeti értékei a mentális egészséghez nagyban hozzájárulnak. A folyópartok városi attrakcióként, rekreációs időtöltésként, munkahelyként, pihenő- és találkozópontként funkcionálnak, ezért fontos, hogy tájépítészetileg és építészetileg úgy legyenek kialakítva, hogy egyértelmű teret nyerjenek maguknak. Célunk, hogy a különböző célcsoportok nemcsak a partokon, hanem a vizeken is megtalálják a helyüket, így az egymás mellett élés helyett békés együttélés alakulhasson ki.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
6/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Építészeti fókuszterületek

Az átfogó vízió mellett, amely a folyópartok és a város kapcsolatára fókuszál, a vizsgálataink felhívták a figyelmünket olyan programok, vagy területek hiányosságaira, amelyek pontszerű, lokális beavatkozást igényelnek. Ezek olyan funkciókat, urbánus beavatkozásokat, kisebb léptékű épületeket, összeköttetéseket vonzanak magukkal, amelyekkel koncepció szinten foglalkoztunk és megoldásokat kínálunk.

A tájépítészeti, a városépítészeti és építészeti koncepció egymást támogatja, utalnak és támaszkodnak egymásra.

A helyek, amelyekre lokálisan fókuszálunk és új programokat javaslunk:

  • Móricz Zsigmond rakpart és a Dunakapu tér előtti rész
  • Püspökerdő jobb partja – Rábca torkolat: túraevezős központ, kemping
  • Püspökerdő két oldalát összekötő gyalogos- és kerékpáros híd
  • Széchenyi híd: parazita híd – kiegészítő gyalogos- és kerékpáros híd
  • Új városrész: pontszerű pavilonok a sétaúton
  • Iparcsatorna: Jachtkikötő – Kerékpáros- és jachtkikötő központ

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
10/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Móricz Zsigmond rakparti beépítés
koncepció

A Dunakapu tér és a Móricz Zsigmond rakpart Győr központjának legmeghatározóbb területei. Elhelyezkedésük, történelmi környezetük indokolja, hogy a várossal és a vízzel való kapcsolataikkal kiemelten foglalkozzunk.  A Móricz Zsigmond rakparton jelenleg többsávos autóút halad keresztül, elvágva a város, a városlakók és a látogatók kapcsolatát a folyótól. 

Koncepciónk, hogy a várost közelebb hozzuk a vízhez, közvetlen kapcsolatot kialakítva. Az Elevátor ház robosztus beépítése és építészeti tömege nagy kontrasztot képez a Dunakapu tér nyitottságával, és a Móricz Zsigmond rakpart kihasználatlanságával. Ezért indokoltnak látjuk a helyét egy új városi beépítésre, amely földszinti szolgáltatásokkal, árkádsorokkal, vízparti és városi korzóval intenzív városi életet eredményez és hangsúlyozza a folyó létét. Az épületek nem kívánnak versenyezni a történelmi épületekkel, ezért hagyományos anyagokkal és visszafogott homlokzatokkal keresik a helyüket.

A Móricz Zsigmond rakparti városfal esztétikailag nem ad túl vonzó látképet, ellentétben a történelmi belváros régi épületeivel, így ez sem gátolja a gondolkodásunkat új épületek tervezésénél.

Az épületek főként lakófunkciót töltenek be, egy-két épület irodaként funkcionál, a földszinteken kávézók, éttermek, bár, pékség, egyéb szolgáltatások találhatóak. A beépítés alatt kétszintes mélygarázs alakítható ki.

Ezzel az urbánus beavatkozással Győr lehetőséget kap arra, hogy a történelmi város kiegészüljön egy jelenleg hiányzó árkádos vízparti korzóval, amely helyet ad baráti, családi találkozóknak, munkaebédeknek, pihenésnek és esti kikapcsolódásnak a folyó partján.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
18/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Püspökerdő jobb partja – Rábca torkolat: túraevezős központ, kemping
koncepció

Győr turisztikai víziói között fontos szerepet töltenek be a vízitúrázók. Számukra Győr ideális helyszínt biztosít arra, hogy innen induljanak, vagy érkezzenek a vízitúra során – és egy-két éjszakával meghosszabbítsák a szabadságukat, hogy a várost is jobban megismerjék.

Győr központja tudna lenni a szigetközi, mosoni-dunai kirándulásoknak – de jelenleg hiányzik egy olyan infrastruktúra, amely kifejezetten a kajak-kenu túrák igényeit szolgálná ki. Itt, a Püspökerdő déli sarkánál lehetőség van arra, hogy a belvároshoz közel, de még természeti környezetben, a Mosoni-Dunához közvetlen kapcsolattal rendelkező kemping alakuljon ki. Célunk, hogy egy minőségi és hívogató létesítmény jöjjön létre, ezért 3 vagy 4 lapátos besorolásba pozícionáljuk. A püspökerdei gyalogoshíd közelsége fontos szempont, az Aranyparttal való szoros kapcsolat kialakítása miatt.

Sátorhelyeket, és lombházakat biztosítunk szállásként, hogy mindenki megtalálja a magának megfelelő környezetet a pihenésre, kijelölt tábortűzhelyekkel, kajak-kenu tárolókkal és jó megközelíthetőséggel. 

Az épület a Rábca-torkolatba húzódik be, hogy a Mosoni-Duna szakaszát szabadon hagyja a hajósok számára, illetve a kikötési manőverezés is könnyebb legyen. Az épületek lábakon állnak, mivel a terület ártéren található, illetve, hogy minél kevesebb területet vegyünk el a természettől. A fejépületben kapnak helyet a közösségi funkciók, úgy mint recepció, infopult, közös konyha, étkező, vizesblokkok, zuhanyzók. A lombházakat egy fahíd köti össze, amely a fel- és lejutást biztosítja.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
5/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Püspökerdő két oldalát összekötő gyalogos- és kerékpáros híd
koncepció

Az 1980-as új mederszakasz kialakítása a Püspökerdőn keresztül több vízügyi problémát megoldott, létrejött a kajak-kenusok számára egy egyenes, ideális versenyszakasz.

Az új medervonal hátrányaként említhető, hogy a Püspökerdőt, mint egy egybefüggő természeti területet kettévágja, ezzel félbevágva a kirándulóhelyet, pihenőterületet, futókört. Jelenleg a kapcsolat a két terület között hiányzik, ezért a város- és partrendezési koncepció elengedhetetlen eleme, hogy újra összekössük az északi és déli részt, átjárási lehetőséget biztosítva a kirándulóknak, bicikliseknek az Aranypartra, vagy a kempingbe igyekvőknek – mindenkinek, aki élvezni szeretné a Püspökerdő egészét. Az új útvonal az egyetemhez is könnyebb megközelíthetőséget biztosít és tehermentesíti a Jedlik híd forgalmát.

Koncepciónk része egy olyan híd kialakítása, amely egyszerre biztosít gyorsabb átjutást és megpihenési lehetőséget is azoknak, akik a naplementében szeretnének időzni, a Szúnyogszigetben és a püspökerdei folyószakaszban vagy a belvárosban gyönyörködve. A híd formavilága a gyorsforgalmat egy határozott, egyenes vonalvezetésű szállal képviseli, a kacskaringózó szalag pedig andalgásra hív. A szalag öbleiben kialakuló ülő-fekvő padok pihenésre, időzésre szolgálnak, és integrált elemei a hídszerkezetnek. A leülők a kajak-kenu bajnokságok lelátóiként is funkcionálhatnak.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
19/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Széchenyi híd: parazita híd – kiegészítő gyalogos- és kerékpáros híd

A Széchenyi híd elhelyezkedése nagyon jó, autós közlekedés szempontjából kiváló összeköttetést biztosít a két part között, ám gyalogosként és kerékpárosként nem lehet átkelni rajta. E kapcsolat nagy hiányt jelent – ezért indokolt a kiegészítő híd kialakítása.

Új városrész: pontszerű pavilonok a sétaúton
koncepció

Ezeket a pavilonokat az ártéri növények ihlették. Hol elöntötte őket a folyó, hol az ég felé törtek a vízparton a visszavonuló ár után. Hol puhán követték a folyó sodrását, hol meredten kapaszkodtak fölfelé. Emlékezés a múltra. Egy olyan múltra, amikor a víz volt az úr. A vízszint közel sem volt állandónak nevezhető. Emlékezés a helyre, az ártérre, mely áradások helyszíne és szemtanúja. Emlékezés a félelemre, melyeket ezek az áradások az állatokban és az emberekben ébresztettek. Növényekkel emlékezünk, melyek szívósak és mindig megújulnak. A Duna vizében és mellette, a parton a földhöz kötött élet hordozóival. Csakúgy, mint a város, mely mindig megújul, benne az emberek megújuló életével. A város, a megújuló élet szimbóluma a pavilonsor. A pavilonsor a város és a folyó harcának befejezéséről is mesél. A puha formák a megbékélésről is beszélnek. Egyben a szárazföld és a víz szimbiózisának megjelenítője. Szimbólumok, melyek szabadon interpretálhatóak.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
15/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Iparcsatorna: Jachtkikötő – Kerékpáros- és jachtkikötő központ
koncepció

Győr vízi életében feltűnő a motorcsónakok, úszóművek, kikötések rendezetlensége, egységes kialakításának hiánya. A motorcsónakosok, jachttulajdonosok számára problémát jelent a hajójuk tárolása, karbantartása, a sólyázás jelenleg egy helyen lehetséges az egész városban.

Az Iparcsatorna ideális helyet kínál a jachtkikötő kialakítására, a vízszint és a kialakított medermélyítés is lehetőséget ad erre. A kikötői infrastruktúra létesítése is igény, így a kikötő mellett egy jachtkikötő központ kap helyet, amely méltón reprezentálja a hajósok igényeit – a megfelelő kikötői infrastruktúra kialakításával, továbbá tárolók, közösségi terek, közös konyha, öltözők, szervíz, irodák létrehozásával. Fontos továbbá, hogy a vízirendőrség is helyet kap a központban – így a vízi élet központjában elérhetőbb és integráltabb rálátást kaphatnak.

Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda
1/22
Győr Mosoni-Duna parthasznosítási koncepció – 3h Építésziroda

Az Iparcsatorna déli oldalán fut a Pesti út – amivel párhuzamosan megy az Eurovelo módosított útvonala. Így adott a lehetőség, hogy a kerékpárosok is helyet kapjanak az épületben és számukra is egy központ létesüljön. Hiszen a motorcsónakosok és a kerékpárosok igényei több helyen találkoznak, így a szociális szolgáltatások, étterem, vizesblokkok megoszthatóak. A kerékpárosok számára egy fedett-védett kerékpártároló is található. A második egy hotel kerül, amely az idelátogató kerékpárosoknak vagy motorcsónakosoknak nyújt szállást, illetve mindenkinek, aki rekreációs céllal maradna és élvezné Győr adottságait. Az épület egy könnyed, légies vasbeton szerkezetként működik. A földszinti része úgy lett kialakítva, hogy esetleges vízszintemelkedés nem bántja az épület szerkezetét, ugyanakkor a szint kiürítése megoldható. Az első emelet megközelíthető a földszinttől függetlenül is.

3h Építésziroda

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (2)
Hartmann György Sándor
2022.03.01.
17:14

Erről beszéltem. Nem kellett a példára sokat várni: https://sokszinuvidek.24.hu/mozaik/2021/07/20/arviz-gyor-mosoni-duna/

Hartmann György Sándor
2022.02.21.
12:30

Szép, szép, de nem tudom, hogy a Dunakapu térnél mit vettek figyelembe: 1. Azért szokott lenni olyan nagy áradás – még ha a Duna elterelése miatt mostanában ritkábban is fordul elő – amikor a Duna szintje eléri a Dudnakapu szintjét. 2. És mi lesz a Móricz Zsigmond rakparti úttal? Valójában a szigetre való átjutás Révfaluba most a Kossuth hídon ezen az utcán lehet csak megtenni.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk