Közélet, hírek

A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot

1/6

Forrás: BORD Építész Stúdió

?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
?>
Forrás: BORD Építész Stúdió
1/6

Forrás: BORD Építész Stúdió

A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot
Közélet, hírek

A BORD Építész Stúdió nyerte a Hajdúnánási MotoGP pálya tervezésére kiírt tervpályázatot

2021.03.19. 15:10

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Hajdúnánás

Építészek, alkotók:
BORD Építész Stúdió

Első díjat nyert a BORD Építész Stúdió a Hajdúnánási MotoGP versenypálya és multifunkciós autó-motorsport komplexum tervezésére kiírt nyílt építészeti tervpályázaton. A győztes koncepció a biztonságos versenyzés mellett a verseny élményét helyezi középpontba.

Még 2020 decemberében írtak ki nyílt tervpályázatot a Moto GP versenypálya- és sportkomplexum tervezésére. A pályázat tárgya a Hajdúnánás közelében lévő autó és motorsport versenypálya és a hozzákapcsolódó multifunkciós autó és motorsport komplexum területének – közlekedésének, kiszolgálásának és létesítményeinek – megtervezése. A megközelítőleg 500 hektár területen elhelyezkedő létesítmény több pályát és az ezekhez kapcsolódó épületeket, kiszolgáló létesítményeket és azokat ellátó területeket foglalja magában. A pontos helyszín a Hortobágy északi részén, Debrecen és Nyíregyháza magasságában, közvetlen az M3-as autópálya mentén található.

A különleges technológiát tartalmazó, hazai és világversenyek megrendezésére is alkalmas létesítmény rendkívül komplex programmal lett meghirdetve. A fenntarthatóságot és gazdaságos üzemeltethetőséget figyelembe véve, a gyorsasági motoros versenypálya és annak kiszolgáló épületeihez egyéb sportolási, oktatási, szórakozási lehetőségek is kapcsolódnak, melyek a versenynapokon túl, teljes éves kihasználtságot nyújtanak a létesítmény számára. 

„Kapcsolatunk a sebességgel egyszerre félelmetes és vonzó. Lenyűgöző a természetben rejlő erő, a folyók sodrása, a szélben versengő levelek halmaza. A természeti erők befogása, a sebesség élménye elbűvöl és gondolatokat ébreszt, hiszen a robbanómotortól a gőzgépen át számos olyan találmányt hívott már életre, melyek az emberiség tudományos fejlődésének meghatározó mérföldkövei lettek. A versenypályák rajzolata, a természetben áramló erővonalak lenyomata. Furcsa egyedi tánc ez, melyet a gravitációval vívunk. Az elszakadás vágya és a ragaszkodás nélkülözhetetlenségének végletekig kiélezett párharca. Éppen ezért építészeti koncepciónk elsősorban a határtalan sebességre, a magával ragadó lendület élményére fókuszál." - fogalmazott Bordás Péter, BORD Építész Stúdió

Forrás: BORD Építész Stúdió
2/6
Forrás: BORD Építész Stúdió

A BORD Építész Stúdió terve a bonyolult funkciók és közlekedési rendszerek rendezését egyedi módon oldja meg. A központban álló versenypálya ívéhez simulva, két 12 m magasra emelt, 2 km hosszan elterülő természetes partfalat hoz létre. Ez az elem fogja egybe a pálya köré rendezett funkciókat, köti össze a rendezvényhelyszíneket a lelátókkal, medret biztosít az áramló sebességnek, valamint védelmet nyújt a pálya káros zajhatásai ellen. Különlegessége, hogy tetején bárki végig sétálhat, miközben egyedi nézőpontból követheti a versenyt.

A partfal külső pereméhez kapcsolódik a létesítmény főtere. Versenynapokon kívül ez a komplexum látogatói központja. Itt találhatók az év minden napján igénybe vehető szolgáltatások, mint gokart, rallycross, flattrack és dirttrack pályák. A megérkezés élményét fokozza a főtér mellett mesterségesen kialakított tó. Kapcsolódva a pálya egyik legizgalmasabb szakaszához, itt helyezhetők el majd olyan későbbi fejlesztési területek is, mint inkubátorház, hotel, illetve múzeum.

Forrás: BORD Építész Stúdió
5/6
Forrás: BORD Építész Stúdió

A létesítmény központjában, a partfalon belül, a MotoGP versenypálya áll, melynek optimális nyomvonalát a pályázat szabályozta. A pálya célegyenes szakasza, azaz „fő utcája" észak-déli tengelyre lett szervezve. E mentén került elhelyezésre a versenyrendezés fő épülete, valamint a fő lelátók is. A tervezők alapvető döntése volt, hogy versenybiztonsági okból a versenyrendezéssel kapcsolatos összes funkciót védetten, a pálya által bezárt gyűrűben helyezik el. „A főépület karakterét meghatározó többszintes aszfalt felület egyfajta közlekedési szoborként fogalmazódik meg." – jegyezte meg Bordás Péter.

Az autós-motoros versenypályák főépületének sajátossága, hogy határvonalat képezzen a csapatok felkészülési területe, a paddock és a boxutca között. A nyertes koncepcióban a sajtó és VIP területek „szalagként" emelkednek ki a pálya aszfalt felületéből, hidat képezve a pit garázsok felett. Olyannyira, hogy az épület szélein elhelyezett rámpáknak köszönhetően ezen szint akár gépkocsival is bejárható. A pálya kicsúszó felületeinek egyedi festését idéző, aszfaltozott szinten a néző egyértelműen részese a verseny hangulatának.

A főépület részletképzéseiben és formavilágával is alkalmazkodik a verseny dinamikájához, az autótervezés világát idézi. Tömegét tagolt acélszerkezetű tető védi, melynek vonalvezetése egységet alkot a szemközti fő lelátó tetőszerkezetével, ezzel is a határtalan sebesség erővonalait idézve.

Projekt megnevezése: MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezése, tervpályázat

Helyszín: Magyarország, Hajdúnánás

Kiíró: Kelet-Magyarországi Versenypálya Korlátolt Felelősségű Társaság

Tervezés éve: 2020

Generál tervezés: BORD Építész Stúdió

Felelős tervező: Bordás Péter

Építész csapat: Balogh Edit, Belányi Zsolt, Benczéné Kovács Katalin, Damásdi Fruzsina, Hindy Dorka, Kiss Dalma, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Gyárfás Noémi, Mezey Tamás, Zih Kata

Gépészeti tervezés: BORD Épületgépész Stúdió, Hollókövi Zoltán

Látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán

 

Forrás: BORD Építész Stúdió sajtóközlemény

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk