
A Gyulai Vár helyreállításának történeti áttekintése
Építész tervezők: Koris János DLA, Vizer Balázs
1957— Tudományos kutató: Parádi Nándor
1953—1961 A vár helyreállítása: Erdei Ferenc
1970—1980 A tető helyreállítása: Móga Sándor
1997— Komplex helyreállítási dokumentáció készítése
Tudományos kutató:
Feld István, Gerelyes Ibolya, Szekér György
Területi műemléki felügyelő:
Széphegyi László
Építészeti és beruházói koordinátor:
Béres István Gyula város főépítésze
Építész tervezők: Koris János DLA, Vizer Balázs
Statikus tervező: Bencze Zoltán
Gépész tervező: Porosz Géza
Elektromos tervező: Balázs Judit
Kivitelező: Renovit Kft.
Múzeum berendezés koncepciója: Dr. Havassy Péter
Kiállítási installáció: Héjjas Pál
Színháztechnológia: Borsa Miklós
A fotókat készítette: Béres István, Széphegyi László
A gyulai vár helyreállításánál az alábbi gondolatokat tartottuk fontosnak:
-
A vár építészeti és téri adottságainak értelmezése
-
A látogatók által használható terek létrehozása. A hármas funkció arányosságának létrehozása. A műemlék téri adottsága, kiállítási terek létrehozása, színházi tér, beillesztés a várudvarba.
-
A műemléki helyreállítás kis kartája a Velencei Karta, aminek igazságaival és tévedéseivel a műemlékvédelem szembesül.
-
Felmerül az alapvető kérdés, hogy mi a hiteles műemléki helyreállítás. A gyulai vár többszöri átépítése után melyik építészeti periódust értelmezzük. Átfogalmazhatjuk-e korunk építészeti gondolatait. Csak a világhíres magyar költőt, József Attilát tudom idézni: „az igazat mondd, ne csak a valódit".
-
A művészeti átértelmezések aktuálisabbak, mint a különböző korok építészeti értelmezése és bemutatása.
-
A helyreállításnál az anyagok és struktúrák átértékelése építészeti eszköztárból való építkezés. Fontos a burkolatok beillesztése a téri adottságokba.
-
Elsődleges volt a természetes anyagok és felületkezelések alkalmazása.
-
Fontos a tér struktúrájának absztrakt megőrzése, hogy a kiállítás minél egységesebben érvényesülhessen.
-
Fontos az építészeti gondolkozás megváltozása a XX.-XXI. században, az anyagszerű megjelenés. A márvány szépsége mindig is meghatározó volt az építészetben. Ha hiteles műemléki helyreállítók lennénk, akkor a milói Vénusz töredékét, ami a homokban ránk maradt, restaurálnánk, és kiegészítenénk a torzót, bevakolnánk a márvány felületet, és üvegszemet helyeznénk el.
-
Az alkotó építésznek lehetősége van, hogy a XXI. század elején a modern építészet eszköztárából építkezzen, megjelenítse az anyagokat és faktúrákat, amelyek az épület értelmezéséhez hozzátartoznak.
- Fontos volt a modernség és a műemléki épület kontraszthatásának megteremtése, pl. a zárt erkélyeknél. Az erkélyekről nincsen információ, csak lenyomata van. Lehet-e rekonstruálni analógiák alapján, vagy fölvállaljuk építészeti korunk üzenetét, és technikai eszközökkel átfogalmazunk, és nem archaizálunk.