Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

A kert összes fája érintetlen maradt

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

A kert összes fája érintetlen maradt
Épületek/Lakóépület

A kert összes fája érintetlen maradt

2007.04.10. 13:46

Családi ház, Budapest

Ha valaki megkér, hogy meséljek erről a házról, mindig egy fénykép jut az eszembe. Egy ingatlanközvetítő mutatta nekem és a barátomnak, amikor jó két évvel ezelőtt telket kerestünk. A barátom családi házat szeretett volna építeni, s a megfelelő telek kiválasztása majdnem annyi időt vett igénybe, mint az épület kivitelezése. A fényképen egy csodálatos kert volt látható, nyírt fűvel, számtalan különböző fajtájú fával. Egy családi házas övezet közbenső telke volt, szomszédot mégsem láttunk, s talán a kerítést se. A telek ára azonban mellbevágó volt, így továbbiak után néztünk. Néhány hónap múlva – látva a többi telek árát – visszatértünk, s a barátom végül megvette az ingatlant. A telken ház is állt, jó minőségű nyaralóépület, bővíteni a kívánt funkciókra azonban nem lehetett, így a bontása mellett döntöttünk.

3/9

Barátnak tervezni jó, hiszen ismerjük őt és a családját. Mégis meglepett, hogy a házra térve nem a funkcionális igényeit kezdte sorolni, hanem a legfőbb kérése az volt, hogy a kert összes fája maradjon érintetlen. Azaz a meglévő ház helyére kellett az újat tervezni, bár ellene szólt, hogy a ház melletti út időközben nagyon forgalmassá vált, és logikus lett volna az épületet a telek belsejébe helyezni. Ez sok fa kivágását jelentette volna, így a döntés egyértelmű volt: legyen az új ház is az út mellett, de lehetőség szerint forduljon el attól, s a fontosabb belső funkciók nézzenek a kert felé. A megvalósult épület ezért mutat zártságot az útnak, és erőteljesen nyitott a kert felé.

1/9

A kertben a fák karéjt alkotnak, körülvéve egy tisztást. A tisztáson egy fa állt, láthatólag beteges, s nem is volt különösebben szép, így azt javasoltam, hogy ezt az egyet vágjuk ki, nézzenek a belső terek a napos, zöld tisztásra. Mikor legközelebb közösen kint jártunk a telken (felmérni a bontandó házat), a tisztáson lévő csúnyácska fa virágba öltözött, s egy pompás csokor képét mutatta. A barátom rám nézett, nekem pedig nem volt több kérdésem: a fa maradt.

6/9

A szokásos családi ház funkciókat összefogott tömegű, egyszerű, de elegáns belső terekkel kialakított épületben szerettük volna elhelyezni. Itt a többes szám egy fiatal építész-hallgatóra, Szentirmai Boglárkára utal, akivel a tervezés első fázisában az épület lehetséges tömegvariációit vizsgáltuk. A telek egyébként lejtős, az utca felőli bejárati szint a kert felőli oldalon már pince, így ide került a belső medencetér, lépcsős kijárattal a kertbe. A felette lévő nappali és étkező közvetlen kapcsolatban áll a hátsó kerttel, s a ház tömege nyújt védelmet az utca zajától és porától. A hálószobák is az oldalkertre és a hátsó kertre néznek, az utca felé csak fürdőszobák és a háztartási helyiség fordul.

Igény volt még a nappalihoz kapcsolódó kisebb könyvtárszoba kialakítása is: a nappalit a könyvtártól egy kandalló választja el, a kandalló két oldalán egy-egy spalettaszerűen felnyíló ajtó. A két tér kapcsolatát erősíti, hogy mindkettő a ferde, magasabb belmagasságot adó tető alatt helyezkedik el, s az ajtók kinyitásával a terek egybefolynak, így a nappaliból is élvezhető a könyvek sugárzása.

8/9

A belső terek szervező eleme a lépcső: a hosszú, egyenes kar rendet vág a funkciók között, kijelölve és egyértelművé téve mindennek a helyét. Bár a terek kapcsolata meghatározó, de a berendezés teszi igazán otthonossá a lakást. Ennél a lakásnál a falakon függő képek adják meg az alaphangulatot: a mai magyar festészet mesterei sorakoznak egymás mellett és felett: abban bízom, hogy olyan helyre kerültek, ahol jól érzik magukat.

Sokszor mondjuk azt, hogy egy megépült családi házat nem szívesen fotózunk le, mert az építtető nem a terv szerint kiviteleztette a házat: elmaradtak fontos elemek, másként készültek el a részletek, nehezen vállalható kompromisszumok születtek. Sokáig kellett keresgélnem, mi az, ami ennél a háznál nem úgy készült el, ahogyan szerettem volna, de egy apró részletet leszámítva (a lépcsőkorlát fordulója) semmit sem találtam. Ez elsősorban a megbízó érdeme, aki valóban bízott abban, hogy a terv szerinti ház jelent majd értéket és örömöt is számára. Az épületet persze nem az építésznek kell megítélnie, de azt tudom, hogy a legfontosabb célt elértük: a ház teraszáról ugyanolyan fényképet lehet most is készíteni, mint az építkezést megelőzően.

Perényi Tamás
 

Családi ház
Budapest, Üdülő utca – Szépjuhászné út
Építész: Perényi Tamás DLA

Vélemények (2)
építtető
2020.04.13.
08:33

Gratulálok a szemlélethez és a házhoz!

gramercy
2007.09.06.
18:27

Nagyon szeretem az egybefüggő, egyszerű külső burkolatokat; a nyílászárók feletti fa bemetszésekkel együtt telitalálat. Szép!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.