építészet : környezet : innováció

A megújult Tihanyi öregkikötő, bazársor és kávézó

A '60-as évek tihanyi fejlesztései napjainkaban már nem elegendőek a jelenegi látogató forgalom kiszolgálására. Földes László és Sugár Péter építészek a hajóállomás területén lévő bisztró és bazársor új funkcióval történő megtöltésére, áttervezésére, továbbá az épületek közötti park fejlesztésére vállalkoztak, miközben törekedtek az építészeti értékek megtartására is. 

Történeti előzmények

Trianont követően a Balaton pihenő- üdülő funkciója megnövekedett. Részben az elveszített  felvidéki és erdélyi fürdők pótlásaként, az érdeklődés a Balaton felé fordult és jelentős fürdőberuházások történtek. Tihanyban is elindult ez a folyamat a '20-as évek második felében. Megépült az apátság emblematikus épületegyüttesének lábánál József főherceg nyaralója, a Limnológiai Intézet és a mostani hajóállomás területe is akkor épült ki. A partot feltöltötték, hajókikötő, hajóállomás, akvárium épült, illetve akkor emelték az akkori középosztály egyik közkedvelt igényes szórakozó helyét, a hangulatos Sport éttermet és szállót. 

A '60-as évek balatoni fejlesztései Tihanyban a rév környékére és a hajóállomás területére koncentrálódtak, figyelembe véve és érintetlenül hagyva a félsziget természeti adottságait. 1962-ben  új vasbeton szerkezetű móló épült az öböl védelmére és a balatoni személyszállító hajók fogadására. A rév megnövekedett forgalma miatt a dimbes-dombos területet átszelő közút, közúti felüljáró, a tömeges turistaforgalom kiszolgálására pedig új hajóállomás, bazársor és bisztró épült, a feltöltött terület keleti oldalán strand létesült.
Mára a 60-as évek fejlesztései nem elegendőek a jelenlegi látogató forgalom kiszolgálására.


Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - tervező(k): Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA - fotó: Bujnovszky Tamás


A  jelen terv a hajóállomás területén lévő két meglévő épület (volt bisztró és bazársor) új funkcióval történő megtöltésére, áttervezésére, továbbá az épületek között park rendbetételére, fejlesztésére vonatkozik.
Az 1960-as évek balatoni pavilonépítészetének fontos munkái a területen található egykori Bisztró és csemegeüzlet (Gulyás Zoltán, 1962) és az egykori Idegenforgalmi és postahivatal a bazársorral (Bérczes István és Szittya Béla, 1962). A két épületet különleges formai és szerkezeti megoldásai a korszak emblematikus alkotásaivá avatják (a bisztrónál a lebegtetett vasbeton kazettás födém, a másik épületnél a különleges vasbeton héjszerkezet).  
Feladatunk és törekvésünk volt a felsorolt két épület funkcióváltást is megoldó átalakítása, építészeti értékeik megtartása és kibontakoztatása mellett.

 

Építészeti koncepció

Koncepciónk kiindulópontja részben funkcionális, részben metaforikus. A funkcionális értelmezés szerint az épületek a domboldal - közút és a parti sétány - vízpart közötti gyalogos közlekedés és tartózkodás elemei. Ezért a bazársor tetejét terasszá alakítjuk, amely összeköti a buszmegállót és az információs irodát a parttal, kilátó terasz, ahonnan a tájat, a Balatont és a hajóforgalmat lehet nézni és fogyasztó terasz, kávézásra, vendéglátásra alkalmas hely.

A meglévő épület födémét megszélesítjük, ezáltal a parti sétányhoz kapcsolódva egy árnyat adó árkád jön létre. A megszélesített fedett helyen – tervezett dizájnú mobil árusító polcokkal és építészetileg szabályozott formában, a vizuális kultúrát tekintve európai színvonalon – árulhatnák portékáikat a kiskereskedők. A lépcső és az akadálymentesítésre alkalmas személylift, a kerékpáros központ befogadására új pavilon épület szolgál, a felső szintjén kilátó- kávézó. A volt bisztró épületet, eredeti architektúráját megtartva szállóépületté alakítjuk. A földszinten  portát - irodát és reggeliző- klubhelyiséget alakítunk ki, a két emeleti szintre kerülnek a vendégszobák.

 

Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - tervező(k): Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA - fotó: Bujnovszky Tamás


A metaforikus megközelítés szerint a domb tövében álló bazársor és a bisztró a dombhoz kikötött úszó stégekre emlékeztetnek, amikhez vitorlás van kikötve (vasbeton gömbhéj). Ezt az asszociációs sort folytatja a bazársor fölé emelt új kávézó pavilon (a stéghez kikötött motoros hajó) és a volt bisztróra emelt két új szint (elegáns jachtépület). Az értelmezést teljessé teheti a Sport szálló helyreállított épülete, mint a parton (a vízben) úszó elegáns személyszállító gőzös.

A Balaton felől a Hajóállomásra érkezve a vasbeton héj körvonala messziről kirajzolódik. Ez a karakteres szerkezet a félszigetre való megérkezés jelszerű eleme. A héjfelület alatt hídként működő vasbeton lemez bújik át, mely lendületesen folytatódik a mellette sorakozó bazársor egységek tetejeként. Így a görbült héj különleges formájának a lendületét egy hosszú horizontális elem csillapítja le. Ezt a térkoncepciót a tervezett átalakítás egyik fontos, folytatandó elemének tartottuk. 

A hajóállomás előtti tér síkja az úttesthez kapcsolódó felső teresedéshez képest egy szinttel lejjebb található. Biztosítani kell a két szint közötti gyors átjárhatóságot az érkező tömegek részére. A bazársor épületegyüttesét úgy terveztük meg, hogy a jelenlegi terepben nem történik jelentős változtatás. A végigfutó tető szintje a fölső terepszinttel közel megegyezik, onnan a tetőre acélszerkezetű fapallós hidak vezetnek. A tető síkját az alsó tér síkjával egy szabadtéri közönséglift és két lépcső köti össze (a kávézóhoz tartozó lépcső és a héj alatti hengerben található lépcsőház).


Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - tervező(k): Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA - fotó: Bujnovszky Tamás



Az úttest a terület egy részén hídban folytatódik, ez alatt tudnak az autók lehajtani a területre. A híd szintén az 1960-as években épült, alsó síkját érdekes mintázattal zsaluzták. Szellemes szerkezeti kialakítása miatt a szomszédos épületekhez hasonlóan értékes műtárgy. Javasoljuk a híd két oldali kiszélesítését, hogy a megnövekedett kerékpáros- és gyalogosforgalmat kiszolgálhassa.

A hídról és az új jachtklub épülete mellett az útról lépcsőszerkezet illetve tereplépcső vezet a park szintjére.  A héjszerkezet alsó szintje a kikötő felé néz és büféként működik. A fölső szinten helyeztük el az információs pontot, mely alulról   a hengeren belül fölvezető lépcsőn közelíthető meg, illetve fölül kapcsolatban van a kialakított új átszálló-várakozó teresedéssel. A bazársor törtvonalú íves homlokzati geometriáját megtartjuk, a bazár egységek „balatoni termékeknek” (úszógumi, matrac, képeslap) és lángosos-palacsintázóknak adnak továbbra is helyet.


Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - tervező(k): Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA - fotó: Bujnovszky Tamás



Az épület horizontális eleme egy vasbeton tető, amely a héj alól indul, lefedi a bazársor egységeit, és egyúttal a sor végére épített új elem, a kávézó tömegének közbenső födémét, illetve teraszát is adja. A bazársor egységek elé kiköltöző vásári termékek lehatárolására az új tető a kirakodás területe fölé nyúlik, amit oszlopok tartanak. Az oszlopsor új megjelenő elem, az út mellé épített fasorral kommunikál. A kávézó tömeget egy másik tetőlemez fedi, mely irányultságával folytatja a horizontális épületrészt és az új jachtklubbal is felveszi a kapcsolatot.

A fölső szinten található terasz nyugodt hely napvitorlás árnyékolással, balatoni kilátással, rálátással a kikötői nyüzsgésre. A kávézó tömege egy építészetileg hangsúlyos külső lépcsőt is magába foglal. Ez az egyik fő összekötés a végigfutó lemez és a kikötő szintje között. A bazársor után fedett-nyitott tér alakul ki a lemez alatt, szabadtéri pulttal. Itt található egy terepet követő lépcsősor, mely az alsó területről fölvezet az úttest és a felső tér szintjére. A másik ilyen tereplépcső a héj és a bazársor között indul, a végigfutó lemez kapuzatot formál. 


Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - tervező(k): Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA - fotó: Bujnovszky Tamás



A három erőteljes vasbeton elem (héjfelület, végigfutó tetőlemez, kávézó fölötti lemez) mellé fém-üveg szerkezeteket illetve faburkolatokat terveztünk. A terasz vasbeton lemezére a felső területről acél-fa szerkezetű hidak csatlakoznak.

A tervezett épületegyüttes visszatérő eleme a ritmikusan ismétlődő elemekből összeálló térelhatárolás, burkolatstruktúra, vagy sorolt konzolos bútorelemek, lépcsősor. Ilyen szerkesztésű a héjszerkezet alatti hengerben a vasbeton elemekből összerakott eredeti lépcsőház is. Ezt a katonás-játékos merevséget oldja a teraszon sorolt napvitorlák laza egymásutánja. Ez a kortárs építészeti elem átvezet a '60-as évek világából a 2010-es évek építészetébe.


Sugár Péter, Földes László

Aliplast alumínium nyílászáró rendszerek

A tihanyi öregkikötő építésnél - az eredetileg tervezett alumíniumrendszert kiváltandó - az Európai Unió normáinak megfelelő aliplast MC WALL függönyfal rendszerét, valamint az aliplast IMPERIAL ajtó és ablak rendszerét tervezték be a kedvező ár elérését és a jó minőség megtartását célozva. Az aliplast.hu honlapján megtekinthető mindkét termékcsoport összes nyílászáró-rendszere, és az építészek számára elkészített CAD file-ok is.


Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - forrás: aliplast


Egyre több hazai építésnél találkozhatunk aliplast alumínium nyílászáró rendszerekkel. A belgiumi központú patinás cégcsoport lengyelországi leányvállalata, az ALIPLAST Sp. z o.o. 2002-ben jött létre azzal a céllal, hogy a Visegrádi Négyek és a baltikum államainak építőiparát ellássa a márka rendszermegoldásaival. A 2010-ben megnyitott budapesti képviselet munkatársainak meglátása szerint az előbb említett országok közül a piac fejlesztése Magyarországon a legnehezebb, ugyanis a szakma tévesen egyetlen márka nevével azonosítja az alumínium nyílászárók fogalmát. Az aliplast termékek kiválóan alkalmazhatóak vendéglátó helyek, ipari létesítmények, közintézmények, irodaépületek, családi házak és más épületek nyílászáróiként.

Tihanyi Öregkikötő, bazársor és kávézó - forrás: aliplast


 

 

 

 

Aliplast

vélemény írásához jelentkezzen be »