Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése

1/6

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Hirdetés
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
1/6

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése
Egyéb cikkek

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése

2009.01.11. 19:33

költségtérítésben részesült: a 19. sz. pályamű: ArkTOON Építész Stúdió vezető építész tervező: Dúzs Sándor

költségtérítésben részesült:
a 19. sz. pályamű: ArkTOON Építész Stúdió
vezető építész tervező: Dúzs Sándor
szakági tervezők: Bondor Gabriella, Kanosik Ilona, Kaknics Tamás, Máthé József, Mangel Zoárd
munkatársak: Schändl Zsófia, Heigl Kata, Havasi Tamás

 

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
1/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
2/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
3/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
4/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
5/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

 

 


Részletes bírálat:

Az épületegyüttes a szabályozási tervben rögzített 10,00 m széles tervezett közműsávra a parkoló területtel és az összekötő folyosókkal rátelepül, így az előírásoknak nem tud megfelelni. Az előretolt főbejárat szerepét nem tudja betölteni, csupán „előszobája" az egyébként nagyvonalú aulának. Sajnálatos, hogy a gépkocsiparkolók elhelyezése a tömbbelső felé nem ad bővítési lehetőséget, ellentétben a szabályozási terv elvárásával. Az épület tájolása – betegszobák szempontjából – (É-D-i) nem a legelőnyösebb, azonban ez árnyékoló elemekkel megoldott.

A tervező a kiszolgáló funkciókat az alagsorba telepíti. Jó megoldással a középső kiszolgáló sávot továbbtervezi, mely az eltérő űrszelvény kialakításával gazdaságos alagsori megvalósítást eredményez. A földszinti aulából nyíló szakambulanciák várói tágasak, kényelmesek, ugyanakkor nem terjengősek. Hátránya azonban, hogy a tömbbelső felőli – tervezett – kerti szintre való kijutást a tervező elhanyagolta, nem kezelte pozitív lehetőségként.

Az orvosi szobák egy szintre helyezése lehet előny, ugyanakkor jó lett volna, ha az egyes osztályokhoz is biztosítottak volna orvosi helyiségeket. A műtők tömbösítése nem sikerült, a hosszú folyosó a munkakörülményeket rontja.

A terv építészeti jellemzője 3 db Bánomkert sorra merőleges épületszárny, mely karakteresen meghatározza mind az utcaképet, mind a tömbbelső felőli térfalat. Az így elért építészeti megjelenés azonban ellentétes a kialakult – kialakulófélben lévő – utcaképpel. A tervező kísérlete az egységes térfal képzésére az „alagsor – földszint - 1. emelet" magasságban a közterület felől sikertelen, és a bejárat hangsúlyozása is félszeg, esetlen. További homlokzatai rendszerezettek, kiegyensúlyozottak.

A terv orvosszakmai szempontból kevésbé megfelelő.

Megfelelően kialakított a funkcionális kapcsolat a meglévő műtőegységgel.

A pályamű üzemeltetési és gazdaságossági szempontból közepes minősítést ért el a bírálaton.

Az előírásoknak, azon belül két fontos behatároló tényezőnek – mint alapterület és költség – részben megfelelt.

A terv komplexitását tekintve a program szerinti célkitűzéseket közepes szinten teljesítette.

Irreálisan magas a felvonók száma, de jó az elhelyezésük.

Nem értékelhető a pályázó által megadott üzemeltetési költség.

A pályázat kielégíti a TIOP-2.2.7 pályázatban előírtakat. A szabályozási tervben előírt közműsávot a terv nem biztosítja.

A pályaművet a Bíráló Bizottság 1 200 000 Ft-os költségtérítésben részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.