Emberek/Portré

Aki tanult Las Vegastól: Denise Scott Brown

1/12

Denise Scott Brown Las Vegasban. Forrás: Építészfórum Archívum

Denise Scott Brown 1978-ban. Fotó: Lynn Gilbert. Forrás: Wikimedia Commons

Las Vegas 1959-ben. Forrás: Flickr

Utcakép Philadelphia déli részén. A főleg feketék által lakott városrész jellegzetes házai többek között Denise Scott Brown miatt menekültek meg. Forrás: Flickr

A pennsylvaniai Jim Thorpe főutcáját és jellegzetes viktoriánus házait Denis Scott Brown koncepciója alapján állították helyre. Forrás: Flickr

A Knoll számára Robert Venturival közösen tervezett szék egy Queen Anne stílusú szék sziluettjét ötvözi a hajlított lemezzel és egy giccses mintával. Forrás: Wikipedia

Vanna Venturi House, Chestnut Hill, Pennsylvania. Forrás: Picryl

Tűzoltóállomás, Columbus, Indiana. Forrás: Wikimedia Commons

Seattle Art Museum, Seattle, Washington. Forrás: Wikimedia Commons

National Gallery – Sainsbury Wing, London. Forrás: Wikimedia Commons

Children's Museum, Houston, Texas. Forrás: Wikimedia Commons

Museum of Contemporary Art, San Diego, Kalifornia. Forrás: Wikimedia Commons

?>
Denise Scott Brown Las Vegasban. Forrás: Építészfórum Archívum
?>
Denise Scott Brown 1978-ban. Fotó: Lynn Gilbert. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Las Vegas 1959-ben. Forrás: Flickr
?>
Utcakép Philadelphia déli részén. A főleg feketék által lakott városrész jellegzetes házai többek között Denise Scott Brown miatt menekültek meg. Forrás: Flickr
?>
A pennsylvaniai Jim Thorpe főutcáját és jellegzetes viktoriánus házait Denis Scott Brown koncepciója alapján állították helyre. Forrás: Flickr
?>
A Knoll számára Robert Venturival közösen tervezett szék egy Queen Anne stílusú szék sziluettjét ötvözi a hajlított lemezzel és egy giccses mintával. Forrás: Wikipedia
?>
Vanna Venturi House, Chestnut Hill, Pennsylvania. Forrás: Picryl
?>
Tűzoltóállomás, Columbus, Indiana. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Seattle Art Museum, Seattle, Washington. Forrás: Wikimedia Commons
?>
National Gallery – Sainsbury Wing, London. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Children
?>
Museum of Contemporary Art, San Diego, Kalifornia. Forrás: Wikimedia Commons
1/12

Denise Scott Brown Las Vegasban. Forrás: Építészfórum Archívum

Denise Scott Brown 1978-ban. Fotó: Lynn Gilbert. Forrás: Wikimedia Commons

Las Vegas 1959-ben. Forrás: Flickr

Utcakép Philadelphia déli részén. A főleg feketék által lakott városrész jellegzetes házai többek között Denise Scott Brown miatt menekültek meg. Forrás: Flickr

A pennsylvaniai Jim Thorpe főutcáját és jellegzetes viktoriánus házait Denis Scott Brown koncepciója alapján állították helyre. Forrás: Flickr

A Knoll számára Robert Venturival közösen tervezett szék egy Queen Anne stílusú szék sziluettjét ötvözi a hajlított lemezzel és egy giccses mintával. Forrás: Wikipedia

Vanna Venturi House, Chestnut Hill, Pennsylvania. Forrás: Picryl

Tűzoltóállomás, Columbus, Indiana. Forrás: Wikimedia Commons

Seattle Art Museum, Seattle, Washington. Forrás: Wikimedia Commons

National Gallery – Sainsbury Wing, London. Forrás: Wikimedia Commons

Children's Museum, Houston, Texas. Forrás: Wikimedia Commons

Museum of Contemporary Art, San Diego, Kalifornia. Forrás: Wikimedia Commons

Aki tanult Las Vegastól: Denise Scott Brown
Emberek/Portré

Aki tanult Las Vegastól: Denise Scott Brown

2022.01.07. 08:01

Denise Scott Brown és férje, Robert Venturi határokat feszegető építészetüknek és elméleti munkásságuknak köszönhetően a 20. század legnagyobb hatású építészei közé tartoznak. Bár szinte mindig együtt terveztek, a férj nevével gyakrabban találkozunk. Ezért Nők az építészetben című sorozatunk mai részében Denis Scott Brown életét mutatjuk be.

Denise Scott Brown 1931-ben született az észak-rodéziai Nkana városban (ma Zambia), Denise Lakofski néven. Már 5 éves korában kijelentette, hogy építész lesz, ezért később a nyári szünidőket építészekkel dolgozva töltötte. A gimnázium után a dél-afrikai, johannesburgi University of Witwatersrand építészhallgatója lett. A diploma megszerzése után, 1952-ben Londonba költözött, ahol Frederick Gilbert építész, az ilfordi Fullwell Cross Library és a liverpooli Metropolitan Cathedral tervezőjének munkatársa lett. Angliában tovább folytatta tanulmányait, a független és kiemelt presztízsű Architectural Association School of Architecture hallgatója lett, ahova még Dél-Afrikában megismert későbbi férje, Robert Scott Brown is követte.

Denise Scott Brown 1978-ban. Fotó: Lynn Gilbert. Forrás: Wikimedia Commons
2/12
Denise Scott Brown 1978-ban. Fotó: Lynn Gilbert. Forrás: Wikimedia Commons

1955-ben összeházasodtak, három éven keresztül Európában utaztak és dolgoztak, majd Philadelphiába költöztek, hogy a University of Pennsylvania urbanisztika szakán folytassák tanulmányaikat. Sajnálatos módon Robert Scott Brown 1959-ben halálos autóbalesetet szenvedett, felesége azonban a tragédia ellenére megszerezte diplomáját 1960-ban, és egyetemi oktatóként dolgozott tovább az intézményben.

Las Vegas 1959-ben. Forrás: Flickr
3/12
Las Vegas 1959-ben. Forrás: Flickr

Itt ismerkedett meg második férjével, Robert Venturival. A párt az egyetemi könyvtár Frank Furness által tervezett, velencei gótikát idéző épületének tervezett lebontása hozta össze, ami ellen Denise Scott Brown hangosan tiltakozott, a szintén az intézményben tanító Robert Venturi pedig azonnal támogatásáról biztosította. Az épület lebontását sikerült megakadályozni, ez a mai Fisher Fine Arts Library. A két építész innentől kezdve, 1952 és 1954 között közösen is tartott órát a pennsylvaniai egyetemen. Denise Scott Brown 1965-re komoly nevet szerzett magának a várostervezés terén kifejtett oktatói tevékenységének köszönhetően, így a kaliforniai UCLA urbanisztikai tanszékének társ-tanszékvezetőjévé nevezték ki, ekkor már a Berkley-n is tanított. Lenyűgözték az újonnan épült amerikai városok, Los Angeles és Las Vegas, utóbbit 1966-ban közösen fedezte fel Robert Venturival, majd 1967-ben össze is házasodtak – de nem Las Vegasban, hanem a kaliforniai Santa Monicában.

Utcakép Philadelphia déli részén. A főleg feketék által lakott városrész jellegzetes házai többek között Denise Scott Brown miatt menekültek meg. Forrás: Flickr
4/12
Utcakép Philadelphia déli részén. A főleg feketék által lakott városrész jellegzetes házai többek között Denise Scott Brown miatt menekültek meg. Forrás: Flickr

Innentől kezdve közösen terveztek. Legnagyobb hatású teoretikai művüket is együtt, Steven Izenourral közösen írták, 1966-os utazásuk és a Yale-en tartott kurzusuk alapján. A Learning from Las Vegas: the Forgotten Symbolism of Architectural Form című művet 18 nyelvre fordították le, és hatalmas szerepet játszott a posztmodern építészet kialakulásában. A könyv jól kapcsolódott Venturi korábbi, Complexity and Contradiction in Architecture című munkájához, mely az addigra kiüresedett és elitista modern építészet alternatívájaként az amerikai városokat és a vernakuláris építészetet hozta fel. (A mű magyar fordításban is elérhető Összetettség és ellentmondás az építészetben címen.)

A pennsylvaniai Jim Thorpe főutcáját és jellegzetes viktoriánus házait Denis Scott Brown koncepciója alapján állították helyre. Forrás: Flickr
5/12
A pennsylvaniai Jim Thorpe főutcáját és jellegzetes viktoriánus házait Denis Scott Brown koncepciója alapján állították helyre. Forrás: Flickr

Érdekes módon Scott Brown csak 1980-ban vált Venturi cégének névadó tagjává, ekkor lett az építésziroda neve Venturi, Rauch and Scott Brown, majd 1989-ben Venturi, Scott Brown and Associates. Urbanisztikai munkáik során a városra mindig szociális, gazdasági és kulturális tényezők összetett rendszereként tekintettek. Épületeikre jellemzők a játékos formák, a meglepő anyaghasználat, a ragyogó színek, a klasszikus és historizáló elemek használata és a figyelemfelkeltő megjelenés.

A Knoll számára Robert Venturival közösen tervezett szék egy Queen Anne stílusú szék sziluettjét ötvözi a hajlított lemezzel és egy giccses mintával. Forrás: Wikipedia
6/12
A Knoll számára Robert Venturival közösen tervezett szék egy Queen Anne stílusú szék sziluettjét ötvözi a hajlított lemezzel és egy giccses mintával. Forrás: Wikipedia

Közösen tervezett merész és formabontó munkáiknak köszönhetően 1991-ben Robert Venturi Pritzker-díjat kapott, amiből botrány kerekedett, hiszen az indoklásban szereplő épületeket mind feleségével együtt tervezte, a díjat mégis csak neki ítélték oda. A Harvard Graduate School of Design hallgatói petíciót indítottak, hogy Denise Scott Brown férjével együtt megkapja az elismerést, és 20000 aláírást gyűjtöttek, ám ez a bírálóbizottságot nem hatotta meg. 2017-ben aztán megkapta a Jane Drew-díjat, az átadóünnepségen pedig elmondta, mennyire meghatotta az a kedvesség és támogatás, amit a Pritzker-díj kapcsán tapasztalt.
A következő összeállításban a páros néhány ismert és kevésbé ismert munkáját mutatjuk be:

Vanna Venturi House, Chestnut Hill, Pennsylvania. Forrás: Picryl
7/12
Vanna Venturi House, Chestnut Hill, Pennsylvania. Forrás: Picryl

Vanna Venturi House
Az építészpáros korai és egyik leghíresebb munkája a pennsylvaniai Chestnut Hill településen található Vanna Venturi House, melyet Robert Venturi édesanyjának terveztek. Az 1964-ben épült ház szokatlan arányait és szimmetrikus homlokzatát a klasszikus elemek használata teszi izgalmassá. Előrevetíti Venturi Összetettség és ellentmondás az építészetben című művét, és ma az egyik legkorábbi posztmodern épületként tartjuk számon.

Tűzoltóállomás, Columbus, Indiana. Forrás: Wikimedia Commons
8/12
Tűzoltóállomás, Columbus, Indiana. Forrás: Wikimedia Commons

Tűzoltóállomás, Columbus, Indiana
Az 1968-ban épült tűzoltóállomás szintén az építészpáros korai alkotása. A vörös és fehér mázas téglával burkolt homlokzatú épületben nem csak tűzoltóautó-garázs és tűztorony található, hanem a tűzoltók számára kialakított lakrész is.

Seattle Art Museum, Seattle, Washington. Forrás: Wikimedia Commons
9/12
Seattle Art Museum, Seattle, Washington. Forrás: Wikimedia Commons

Seattle Art Museum
A seattle-i művészeti múzeum kannelúrázott mészkő homlokzatát a földszinten látható, színes-mázas kerámiával díszített, terrakotta díszítés teszi jellegzetessé. A belső tér legizgalmasabb része a hatalmas lépcsőház, melynek mennyezetét élénksárga, háromkaréjos díszek osztják szakaszokra.

National Gallery – Sainsbury Wing, London. Forrás: Wikimedia Commons
10/12
National Gallery – Sainsbury Wing, London. Forrás: Wikimedia Commons

National Gallery – Sainsbury Wing
A londoni National Gallery bővítéseként 1991-ben emelt épületrész többször megtörő homlokzatán a klasszicista eredeti épület motívumait figyelhetjük meg, melynek köszönhetően belesimul a Trafalgar Square képébe, az üvegből készült tető és oldalfalak azonban a kortárs múzeumépítészet igényeit elégítik ki. Az épületrész a múzeum itáliai és németalföldi reneszánsz gyűjteményének ad otthont.

Children's Museum, Houston, Texas. Forrás: Wikimedia Commons
11/12
Children's Museum, Houston, Texas. Forrás: Wikimedia Commons



Children’s Museum of Houston
A texasi gyermekmúzeum 1992-ben épült a Jackson & Ryan Architects-szel együttműködésben. A gyerekek rajzaira emlékeztető, vibráló színű épület játékosan használ fel klasszicizáló és egyiptizáló elemeket, a ház belsejében nemcsak kiállítóterek, hanem tantermek, művészeti műhely és irodák is helyet kaptak.

Museum of Contemporary Art, San Diego, Kalifornia. Forrás: Wikimedia Commons
12/12
Museum of Contemporary Art, San Diego, Kalifornia. Forrás: Wikimedia Commons

Museum of Contemporary Art, San Diego
A San Diego-i kortárs művészeti múzeumot 1996-ban tervezték, David Singerrel együtt. Az új múzeumépület tiszteleg a gyűjteménynek 1941 óta otthont adó, Irving Gill által tervezett villaépület előtt. A belső tér leglátványosabb része a magas gádorfalakat áttörő hatalmas ablakokon keresztül megvilágított, csillag alakú bejárati csarnok.

Paár Eszter Szilvia

 

Forrás:
archdaily.com
dezeen.com
venturiscottbrown.org

A "Nők az építészetben" című sorozatunkat az NKA támogatja. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.