Artek – Art & Technology – utazó kiállítás
A művészet és a technológia összefonódásában tevékenykedő Artek 1935 óta a modern formatervezési mozgalom és a populáris kultúra befolyásos szereplője, termékeiket a letisztultság, a funkcionalitás, a mindennapi használatra való alkalmasság és a költői egyszerűség jellemzi. A finn gyártót bemutató utazó kiállítás a POINT PEST bemutatóteremben tekinthető meg 2023. január 27-ig.
Az Arteket 1935-ben alapította Helsinkiben négy fiatal idealista: Alvar és Aino Aalto, Maire Gullichsen és Nils-Gustav Hahl, közös céljuk bútorok értékesítése volt, valamint a modern életkultúra népszerűsítése kiállításokkal, egyéb oktatási eszközökkel. Ma az Artek finn mesterek és vezető nemzetközi tervezők által készített bútorokat, világítást és kiegészítőket vonultat fel, amelyeket a letisztultság, a funkcionalitás és a költői egyszerűség jellemez, alapítóinak radikális szellemében továbbra is új utakat törve a design, az építészet és a művészet metszéspontjában.
Az Artek 80. évfordulója és a Vitrával kötött új partnerség apropóján létrejött egy utazó kiállítás, amelyet megtekintve a látogatók megismerhetik és megérthetik a gyártó egyedi márkaidentitását, valamint legfontosabb termékeit, mindezt szövegekkel, képekkel, rajzokkal, anyagmintákkal kiegészítve. A kiállítást a POINT PEST bemutatótermének aulájában lehet megnézni 2022. november 24. és 2023. január 27. között, nyitvatartási időben – addig is íme egy kis ismertető az alkotókról!
Alvar Aalto
A modern építészet egyik nagy mestereként ismert Alvar Aalto (1898-1976) a finnországi Kuortane városában született. Hosszú és termékeny karrierje során számos kulcsfontosságú közintézmény számára tervezett épületeket, valamint több társasház és magánház is fűződik a nevéhez. Az Artek egyik társalapítója maradandó örökséget hagyott hátra; építészetét finn jellegzetesség, erősen egyéni látásmód és meghitt, emberközpontú gondolkodásmód jellemzi. Építészeti gondolkodásmódját később a bútortervezésbe is továbbvitte, első modern bútorát 1931-32-ben a finnországi paimiói tuberkulózis-szanatórium számára készítették. Az Arteket 1935-ben hozta létre, hogy piacra dobja és eladja a maga és felesége, Aino által tervezett bútorokat, világítótesteket és textíliákat, különösen a nemzetközi piacon.
Ilmari Tapiovaara
Ilmari Tapiovaara (1914-1999) korának egyik legnagyobb belsőépítésze és tervezője volt. Megragadta a finn identitás lényegét, és több tucat ikonikus tárgyat alkotott, amelyek a mai napig rendkívül népszerűek. 1937-ben diplomázott a helsinki Central School of Applied Arts Bútortervezési karán, tanulmányai befejezése után Le Corbusier párizsi irodájában dolgozott asszisztensként, majd az Asko Oy művészeti igazgatója és tervezője lett. Hosszú karrierje során nem volt hajlandó a hagyományos bútortervezés határain belül maradni. Érdeklődési köre éppoly széles volt, mint amennyire tehetséges, a faszobroktól a filmplakátokon és grafikákon át a szaunakályháktól az evőeszközökig mindent alkotott. Felfedező észjárásával és kézműves lelkével mindig új megoldásokat keresett a mindennapi tárgyak tökéletesítésére.
Yrjö Kukkapuro
Az 1933-ban Viipuriban született Yrjö Kukkapuro az egyik, nemzetközi szinten legnagyobb sikereket elért finn tervező. 1958-ban diplomázott belsőépítészként Helsinkiben, majd 1959-ben megalapította saját tervezőirodáját, a Studio Kukkapuro-t. A neves és díjnyertes tervezői munkák mellett tanár, professzor és rektor is volt az 1960-as évektől az 1990-es évekig. Leghíresebb tervezése a Karuselli szék, amelyet a The New York Times 1974-ben a világ legkényelmesebb székének nevezett. Számos múzeum állandó gyűjteményében szerepeltek alkotásai – többek között a New York-i MoMA, a londoni Victoria & Albert Múzeum és a Nemzeti Művészeti Múzeum Stockholmban. Több tucat egyéni és csoportos kiállításon állította ki munkáit szerte a világon.
Tapio Wirkkala
Tapio Wirkkala (1915-1985) a finn iparművészet egyik úttörője volt, aki a második világháborút követő években szerzett nemzetközi elismerést. Ezt széles esztétikai látásmódjának és kifinomult kiállítási terveinek köszönhette. Életében és művészetében egymásnak ellentmondó szempontok ötvöződnek. Egyaránt otthon volt külföldön, a nagyvárosokban és a lappföldi vadonban, ahol inspirációt és impulzusokat keresett a finn tapasztalatok legvalódibb aspektusaiban gyökerező fejlett tervezéséhez.
Konstantin Grcic
Konstantin Grcic (született 1965) a dorseti The John Makepeace Schoolban kapott bútorasztalos képzést, mielőtt a londoni Royal College of Art-ban formatervezést tanult. Mióta 1991-ben Münchenben megalapította saját cégét, bútorokat, termékeket és világítást fejleszt vezető bútorgyártók számára. A funkciót emberi terminusokkal határozza meg, a formai szigort humorral ötvözi. Minden termékét alapos kutatás előzi meg, valamint a technológia és az anyagok iránti szenvedélye jellemez. Munkássága során nemzetközi formatervezési díjakat kapott, és alkotásai megtalálhatók a világ legjelentősebb design múzeumainak állandó gyűjteményeként. Egyéni kiállításait a Boijmans Van Beuningen Múzeumban (Rotterdam, 2006), a Haus der Kunstban (München, 2006), a The Art Institute of Chicagoban (2009) és a Vitra Design Múzeumban (2014) mutatták be.
Ronan & Erwan Bouroullec
A párizsi székhelyű testvérek, Ronan (született 1971) és Erwan (született 1976) Bouroullec alkotják napjaink egyik legizgalmasabb tervezőcsapatát, akik számos vezető céggel működtek együtt a tervezés területén. Életművük a bútor- és terméktervezéstől a textilfalrendszereken és az átfogó kollekciókon át a nagyszabású installációkig, építészetig és kísérleti projektekig terjed. Három fő eszközük a vázlatkészítés, a modellkészítés és a fényképezés a gyakran időigényes tervezési folyamat során. Mindketten folyamatosan rajzolnak, töltik a vázlatfüzetek lapjait; jegyzetfüzeteikben félelmeik, kétségeik és humorérzékük fantasztikus lényekben, természetből vett részletekben, absztrakt formákkal teli oldalakban öltenek testet.