//// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS
Épülettervek/Hallgatói terv

Az észleléstől a megértésig – Környezetismereti Látogatóközpont

1/20

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
?>
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
1/20

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Az észleléstől a megértésig – Környezetismereti Látogatóközpont
Épülettervek/Hallgatói terv

Az észleléstől a megértésig – Környezetismereti Látogatóközpont

2022.06.17. 18:25
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Posta Rebeka

Földrajzi hely:
Románia, Zsombolya

Építészek, alkotók:
Posta Rebeka

Címkék:
hallgatói tervek, környezetpszichológia

Környezetismereti Látogatóközpont

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Tervező:
Posta Rebeka
DE – Építészmérnök BSc

Konzulens:
Zombor Gábor DLA

MÉD:

Posta Rebeka diplomamunkájában a zsombolyai bányatavak partjára tervezett Környezetismereti Látogatóközpontot, hogy az ember természetben töltött lecsökkent idejének problémáit orvosolja. A koncepciót a tervező mutatja be. 

„Napjainkban gyakori, hogy több fontosságot tulajdonítunk eszközöknek, mint a világnak, amelyben élünk."
Christian Norberg-Schulz: Genius Loci

Tervezési helyszín
Az egyetemi éveim során többségében olyan tervezési feladattal találkoztam, ahol kötött tervezési helyszínnel és beépítéssel kellett dolgoznom. A Romániában található zsombolyai bányatavak környezete nagy és kötetlen helyszínnek bizonyult, mely az építészeti tervezés egy új és izgalmas perspektíváját nyitotta meg számomra, ezért esett a választásom erre a helyszínre.

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
1/20
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

A terület jellegzetessége, hogy nagy mennyiségben található itt agyag. Ezt kiaknázva létesült ott Zsombolya első ipari egysége 1864-ben, a Bohn & Co téglagyár. A város is ezzel párhuzamosan alakult ki, ezt mutatja a szerkesztettsége. Miután a kitermeléssel felhagytak, a bánya területe elhagyatottá vált. A természet visszavette az irányitást, a tavak feltöltődtek talajvízzel, csapadékkal. Az emberek is visszatértek, de ezúttal a természetes közeg nyújtotta kikapcsolódást keresve.

A terület jelenlegi működési elve a felhasználók által jött létre, ők alakították. Járnak ide horgászni, kutyát sétáltatni, sütögetni, összeségében kikapcsolódni. Található egy játszótér is, ahol a gyermekek természetközeli játékélményt kaphatnak. Ezt felismerve jutottam arra, hogy fontos lenne megvizsgálni az emberi igényeket. Mára lecsökkent a természetben töltött órák száma és ha szakít is rá időt az ember, nem feltétlenül tudja csak önmaga egyszerűségében befogadni a természetben megélteket. A minket körülvevő természet nem csak megnyugtat, hanem többfajta inger komplex összességéből áll.

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
3/20
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

A természetben is többfajta inger ér. Természeti terünk valós megélése akkor következik be, ha tapasztalni tudjuk az általa közvetített érzeteket. Majd a nyert érzeteinket összekapcsoljuk tapasztalatainkkal, ez által jön létre az észlelés. Diplomatervemhez tartozó tanulmányomhoz mindezek fontosságát kutattam, hiszen az emberi psziché fejlődésének alapjainak megismerése fontos volt a téma miatt. A koncepció alkotásomban nagy szerepet játszott az érzékelés és megértés kapcsolata. A helyszínt ezek tudatában vizsgáltam. Jellegzetes helyeket kerestem, amelyeket használnak az emberek. A területet ezek által definiáltam magamban.

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
4/20
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Telepítés
A helyszínen megéltek alapján pontok keletkeztek. Jelenleg nincs konkrétan szervezett út, nincsen irányított közlekedés a tavak megismeréséhez. Viszont a pontok összekötésével kialakult egy útvonal, mely erre a problémára választ ad.  A körbe írt út csomópontja kijelölte az épületem megfelelő helyét.

Útvonal
A megállókon különböző érzeteket élhetünk meg, amelyek a vízparti szituációkat jellemzik, például a vízhez kerülhetünk közelebb, átélhetjük a fókuszba került látványt, a különböző rétegekben való közlekedést, a látkép különböző rétegeire való fókuszálást, a nádas mozgását, vibrálását.

Koncepció
Az installációk képviselik az érzékelés szerepét, a megértést pedig az épületem, melynek funkciója egy Látogatóközpont, ahol közelebb kerülhetünk a természet tudományos hátteréhez.

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
14/20
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Tömeg
Az épület tömege az útvonal által formálódik. A felközlekedés által egy másfajta magasságból tapasztalhatjuk meg a környezetet. Az átközlekedést figyelembe véve tagolódik, de megtartja egységét. A részeket összekötő fedett nyitott-terekből juthatunk be a különböző funkcionális egységekbe. A kiszolgáló funkciók a járható tetőrész alatt helyezkednek el.

Fontosnak tartottam, hogy olyan tereket hozzak létre, melyek adott esetben kinyithatók a természet felé. A rendezvénytér az út felől megtartja tömörségét, de a fedett tér és a növényzet felé nyit. Ez egy multifunkcionális tér, amit előadásokra, koncertekre, kiállításokra lehet használni.

A másik kiemelt szárnyban kávézó található, illetve egy kísérleti laboratórium. Ezeket a tereket átláthatóság, nyitottság jellemzi. A fő funkciókat kiegészíti egy nyári konyha, mely a szabadidős tevékenységnek ad helyet.

Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája
16/20
Környezetismereti Látogatóközpont: Posta Rebeka diplomamunkája

Anyaghasználat
Az épület beton technológiával készül. Homlokzata zöld és arany fém, függőlegesen osztott homlokzatburkolatot kap. A fanyílászárókat fabetétek teszik egy flekké. A homlokzati fal egységes, függőleges tagolását lekövetve a lépcsőt lécezés takarja. A nyílásokat hasonlóan faárnyékolók fedik. A külső fémburkot az épület fedett-nyitott tereibe érve beton felület váltja.

A különböző természeti hatások érzékelését segítő pavilonok a főépület monolit vasbeton szerkezetétől eltérően könnyű szerkezetűek, ideiglenes használatukból kifolyólag.

Posta Rebeka

A diplomaterv a Triplex Confinium Erasmus+ partnerség keretében tervezett és kidolgozott módszertan és oktatási tevékenységek felhasználásával készült.

Szerk.: Paár Eszter Szilvia

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.