
Az Iparművészeti Múzeum bővítése – Mecseki Dániel diplomaterve
2011 első felében készített diplomatervet Mecseki Dániel a BME Építészettörténeti és Műemléki Tanszékén az Iparművészeti Múzeum bővítésére, amely már akkor szerepelt az intézmény fejlesztési terveiben. A hallgatói koncepció a lechneri tervekben vázolt alapvetéseket fogalmazta újra és a meglévő együtteshez kortárs módon illeszkedő, fémlemez burkolatú épületet vázolt fel a hiányzó szárny helyére.
Építészeti műleírás
A helyszín
A helyszín az IMM jelenlegi telkének Hőgyes Endre utca felőli hátsó sarka. Eredetileg Lechner Ödön tervei szerint ez a sarok sem maradt volna beépítetlen, de az 1893-1896-ig tartó építkezés során idő és pénz hiányában ez a szárny már nem valósulhatott meg. A múzeum építésére kijelölt telek az ekkor még viszonylag ritkán beépített, mai Belső-Ferencvárosban található. A környező házak is ebben az időszakban épültek (1845-1902), romantikus, eklektikus stílusban.
Fejlesztési tervek (2011)
A témaválasztás aktualitását támasztja alá a Múzeum vezetése által májusban leadott pályázat, mely a múzeum épületének rekonstrukciójára, valamint az új épületszárny emelésére irányul. A múzeum fejlesztési tervei szerint megváltozik a kiállítási koncepció.
· A jelenlegi zárt raktárak helyett korszerű bemutatótermek jöhetnek létre.
· A múzeum az „Ország kincsesházává" válhat.
· A művészettörténeti korszakok és technikák párhuzamos vonalakon jelenhetnek meg
· A primer kiállítás mellet létrejöhetnek tanulmányi kiállítások és látogatható raktárak
· A bútortörténeti kiállítás állandó helyszíne a Nagytétényi Kastélymúzeum lesz
A rekonstrukció megvalósításának feltétele a bútorgyűjtemény és a hozzájuk tartozó restaurátor műhelyek, valamint a MOME tanszékeinek elköltözése.A fejlesztés eredményeként létrejöhet egy új restaurátor bázis, magas színvonalú könyvtár és adattár, valamint a Magyar Design Múzeum.
A rekonstrukció során megoldandó az új gépészeti-, elektromos- és biztonságtechnikai központ kialakítása, a központi terek rekonstrukciója, esetlegesen az alagsor bevonása, a műemléképület mentesítése az alárendelt funkciók alól, az akadálymentes közlekedés biztosítása, esetlegesen az üvegcsarnok alápincézése és az ezáltal létrejött új kiállítóterek bevonása.
A rekonstrukció megvalósulásával az igazgatási funkció a Kinizsi utcai sarokszárnyba költözik; új kiállítóterek jönnek létre a földszinten, az első és második emeleten, valamint az üvegcsarnok alagsorában; a kiszolgáló funkciók az alagsorban, valamint a meglévő épület Hőgyes utcai szárnyának végében kapnak helyet. A Kinizsi utcai bejárathoz az alagsori szinten létrejöhet egy korszerű múzeumpedagógiai központ. A tervezés során az aktuális igényeket próbáltam kielégíteni, amelyek tehát a következők:
· új logisztikai központ létrehozása
· a rekonstrukciós tervek szerint költözni kényszerülő könyvtár és adattár helyének biztosítása
· létrehozandó Magyar Design Múzeum kiállítótereinek megalkotása
· a múzeumot kiszolgáló restaurátor bázis létrehozása
· a múzeum épületét kiszolgáló gépészeti helyiségek biztosítása
Funkciók
A logisztikai központot a pinceszinten helyeztem el. Ezt a szintet a műtárgyszállító gépjármű autóliften közelíti meg, a garázstérből a klimatizált csomagolóhelyiséghez tolat, melyet a légállapotok biztosítása érdekében a garázstértől a rakodás ideje alatt légfüggöny választ el. A nagyobb műtárgyak szállítása, rakodása az utcáról az épület bejáratain keresztül történik. Az udvarba történő behajtás a kapu, illetve a szűk utca miatt is korlátozott. A műtárgyakat ezért megfelelő méretű szállítójárművekkel (kisteherautókkal, kisbuszokkal) kell szállítani. A logisztikai központban történik a műtárgyak átadása-átvétele, fegyveres őrök ellenőrzése mellett. A műtárgyakat az átvétel után az ideiglenes műtárgyraktárakba viszik, szükség esetén műtárgykaranténba helyezik. Ezek után a műtárgyak mozgatása teherliftek segítségével történik, a lehető legrövidebb útvonalon szállítják a végleges helyükre.
A könyvtár a földszinten kapott helyet. Az új előcsarnok a könyvtár-adattár szinteket, a Design Múzeumot, valamint szükség esetén a múzeum teljes egészét is kiszolgálja. Ezáltal ezek a funkciók az Iparművészeti Múzeumtól szeparáltan is működőképes egységet alkotnak. Az adattár - mely egy szűkebb réteget szolgál ki - a könyvtár felett, az első emeleten található. A kölcsönzés az olvasóhelyiségekben történik, ezáltal az állandó kontroll biztosított.
A múzeum főszintjén található a Design Múzeum kiállítótere. Ez a szint rendezi az épületet, választja el a látogatói szinteket az üzemi szintektől. A kiállítótér a műemlék épülethez szintben kapcsolódik, a teljes szinten körbefutó kiállítóterek szerves része, mely igény esetén önálló egységként is képes működni. A látogatók ezeket a helyiségeket a műemléképületen keresztül vagy az új bejáraton át érhetik el. A jegyek ellenőrzése a szintre érve teremőrök segítségével történik. A kiállítótér egy flexibilis tér, mobil válaszfalak, paravánok segítségével mindig az aktuális igények szerint osztható, alakítható.
A restaurátor szintek a felső emeleteken kaptak helyet. Ezeket a szinteket csak kulcskártyával közelíthetik meg a dolgozók. Az első üzemi szinten található a szociális blokk. A különböző restaurátor helyiségek a klimatikus igények szerint csoportosulnak. Ugyanezen a szinten kap helyet a kerámia- és az ötvös műhely. Ezek az anyagok a légállapot-változásokra gyakorlatilag nem reagálnak. A következő emeleten a vizes technológiát igénylő műhelyek, a szőnyeg és textil műhelyek találhatók. A tetőtérben kapott helyet a kisgyűjtemények (papír-bőr) műhelye. Ez a műhely igényli a legtöbb fényt és a legtisztább levegőt. A tetőtér megvilágítását felülvilágítók biztosítják.
A tetőtérben kap még helyet a gépészeti blokk. Itt helyeztem el a teljes múzeumot kiszolgáló kazánházat (2500 kW összteljesítménykazánokkal), valamint az új szárnyat kiszolgáló szellőzőgépház és hűtőgépház. A légcsatornák innen két aknán keresztül jutnak a megfelelő szintekre, az átrium térben elhelyezett „hidak" álmennyezetében.
Térszervezés
Az épület téralakítása a lechneri térstruktúrát követi. Az oldalszárnyakban oldalfolyosós, míg a hátsó szárnyban középfolyosós elrendezést követ az épület. A lechneri légudvar az új épületrészben is megismétlődik, az új igényeknek és követelményeknek megfelelően. Ez a többszintes, üvegtetővel fedett átrium tér kiválóan alkalmas arra, hogy kapcsolatot teremtsen a múzeum funkciói között. Ezt a nagyvonalú teret különböző szinteken kisebb-nagyobb teraszok osztják, melyek változatos térélményt, átlátásokat hoznak létre. Az új előcsarnokban is megjelenik ez a két szintet összefogó tér, megelőlegezve azt az élményt, amelyben a múzeum belső terében lesz majd része a látogatónak.
Tömegformálás
Az üresen álló sarok befoltozása az eredeti Lechner-terveket figyelembe véve történik, L alakú beépítéssel, a Hőgyes Endre utcai fronton a zártsorú beépítést folytatva. Az L alakú épületrész magastetős, nyeregtetős, hasonlóan a Lehner-féle épületrészekhez. A lépcsőház külön, kiemelt tömeget alkot, mint minden, a műemlék épület csuklópontjaiban álló épületrész. A lépcsőház lapostetős lefedést kap. Az új épületrészen semmiféle síkváltás nem jelenik meg, ezzel is kontrasztot teremtve a régi és az új szárnyak között.
Homlokzatképzés
A Hőgyes Endre utcai homlokzat síkját az utca vonalától hátrahúztam. Ezáltal biztosított a csatlakozás a régi épület sarokarmírozással ellátott végfalához. Az épület sarkán a homlokzati sík ismét kiugrik az utcavonalig, létrehozva egy rizalitot, ezzel zárva le a múzeumépületet. A homlokzat síkjának hátrahúzása magában hordoz egy gesztust, mellyel a főbejáratnál megfigyelhető Lechneri térsort követi az új épületrész. A síkugrással kialakulhat az előkert – fedett-nyitott előtér – fedett előtér térsor. Az épületrész impozáns, két szint magas kapuja intenzív kapcsolatot biztosít az utca és a nyitott kiállítótérként is működő múzeumkert között. A kapu tölcsérszerűen vonzza be a látogatátokat, a bejárati fal enyhe töréssel mutatja meg magát, mintegy hívogatva a közönséget.
Az utcai homlokzaton megjelennek a lechneri alapsíkok, a tömör lábazati, és a felfelé egyre oldottabbá váló felületek. Az új homlokzat teljesen sík, a régi épületrész tagoltsága csak a burkolati osztásban köszön vissza. A lábazati sávban - a tömörség hangsúlyozása céljából - az üvegfelületeket lamellás árnyékolók takarjál el. A főszinten a kiállítótér ablakai találhatók, amelyek mérete idomul a meglévő homlokzaton található nyílásokhoz, de a bevilágítási igények kielégítésére egy tömör köpenyt kapott. Az így létrejövő slicceken keresztül bejutó fény a teljes ablakfelületen oszlik el. A feljebb lévő szinteken az ablakok mögött cellás terek találhatók, az axisok határozott rendben követik egymást. A régi homlokzattal párhuzamot vonva, a nyílásokat kettesével, illetve hármassával csoportosítottam.
Az IMM épülete a ornamentikájától válik azzá, ami. Ezzel a díszítéssel nem lehet, nem szabad konkurálni. Az új épületrész homlokzatai az ornamentikától, a téglaszalag-keretezéstől, a díszeitől megfosztott Lechneri épületet próbálják megmutatni. Bármilyen szilikát anyagú homlokzatburkolat csak konkurálna a műemlék épület burkolataival, ezért egy teljesen más jellegű anyagot, fémet kap az új épületszárny burkolatként. A homlokzatburkolat Cor-ten acél fémlemezből készül, amely átfordul a tetőre is, ezzel is erősítve a tömegszerűséget és a kontrasztot a régi és az új között.
A burkolólemezeket a kéregpanelek rögzítési elve szerint lehet elhelyezni, a nagyméretű táblák által nagy sík felületek jönnek létre. A lábazati részek és a lépcsőház tömegének burkolatának anyaga tálcás fémlemez. A belső oldali homlokzatokon a burkolatosztás a mögöttes terek struktúráját követi: a cellás üzemi szintek hálós osztást, míg a többszintes közönségforgalmi szintek kötésben elhelyezett burkolatosztást kapnak. A hátsó keresztszárny az eredeti Lechner-tervek szerint 3-4-3-as axisosztást kapott volna. A középrizalitból végül csak egy axis épült meg. Az új épületrész nyílásosztása az eredeti tervek rendjét követi. A gépészeti kivezetések, kémények, szellőzők fontos elemei a lechneri tömegnek, ezért ezek az új épületszárnyon is határozott elemként jelennek meg.
Az Iparművészeti Múzeum bővítése - diplomaterv
BME - Építészettörténeti és Műemléki Tanszék
tervező: Mecseki Dániel
tervezés éve: 2011
konzulensek:
építészet: Pazár Béla
épületgépészet: Szikra Csaba
épületvillamosság: Dr. Vidovszky Ágnes
épületszerkezettan: Dr. Fülöp Zsuzsanna
építéskivitelezés: Dr. Vidovszky István
tartószerkezet: Csuka Bernát
opponens: Golda János
07:21
"Az új épületrész homlokzatai az ornamentikától, a téglaszalag-keretezéstől, a díszeitől megfosztott Lechneri épületet próbálják megmutatni." Csak éppen a lechneri nagyvonalúsággal szemben a terv plusz egy szintet még begyömöszöl az új homlokzatba, hogy az olcsó 9. ker rehab feeling azért meglegyen ,-)
13:07
Egész jol néz ki és sokkal jobb, oda illobb, mint a gyoztes terv, vagy a tobbi nyertes borzalom.
06:58
Nagyon klassz, egy-két nem díjazott, a pályázatra beadott mű mellett ez a megoldás tetszik a legjobban. A tér- és tömeggazdálkodás, valamint a homlokzati osztás alkalmazkodik a létező épületéhez. Egyetértek az ornamentikáról írottakkal is, természetesen nem versenyezhet... Két kis megjegyzést engedjen meg. Egyrészt a Corten-acél borítást túl szigorú és monolitikus hatású megoldásnak tartom az eredeti és az új épület elkülönböztetésére. Elválnak azok eléggé, enélkül is. (A tetők szándékosan aszimetrikus "csatlakoztatása" is kiválóan szolgálja ezt a célt.) A másik megj. a második fotóra vonatkozik. Ebben az esetben a halszem-optika kifejezetten csalafinta: sarkot sejtet a kapu mellé, pedig ott tökegyenes vonalban száguld tova a Hőgyes Endre utca...:-). Értem, hogy ez az ÉPÜLET sarka, de mégis.