Bioklimatikus Európai Iskola Krétán, a Mérték Stúdió pályázati terve
2012 december végén hirdették ki a Kréta szigetére kiírt bioklimatikus iskolaegyüttes nemzetközi tervpályázatának eredményét, amelyen hazánkból részt vett a Dr. Paulinyi Gergely, Dr. Reith András és Burián Gergő vezette csapat is. Koncepciójuk az óvoda, általános iskola és középiskola épületét különálló tömegekként fogalmazta meg, kiemelt figyelmet fordítva a fenntarthatósági és energetikai szempontokra.
Részlet a műleírásból
Iskolák telepítése és építése mindig is fontos mérföldkő volt egy civilizáció történetében, hiszen a tapasztalatok, a tudás átadása a közösségek egyik alappillérét jelentette. Éppen ezért az emberiség történetét végigkísérte az iskolarendszer és az oktatási módszerek fejlődése. Az átadott információk halmaza meghatározza egy társadalom versenyképességét, alkalmazkodni tudását, avagy viszonyát a környezetükhöz, embertársaikhoz. Az iskola épülete az elsődleges tere ezen az információk átadásának.
Az iskola feladata azonban közel sem csupán a száraz adatok közvetítése. A mérhetetlen iramban fejlődő internet és technikai vívmányok segítségével manapság már bárhol elérhető számunkra bármilyen információ. Az iskola és a tanárok másik fő feladata gyerekeink nevelése a helyes, a jó, az erkölcsös dolgokra. Fontosak a helyes magatartási formák, a megfelelő kommunikációs készség elsajátítása, de ugyanígy elvárjuk az iskolától azt, hogy gyermekeinket az életre is felkészítsék. Az iskola a gyermekek társas érintkezésének és első közösségi élményének helyszíne.
A gyermekek idejük túlnyomó részét az iskola épületében töltik el, különösen fontos ezért számunkra, hogy milyen környezetben fejlődhetnek. Örömmel tölt el minket, ha szívesen járnak iskolába, jól érzik magukat a tanítási időben. A körülmények megteremtése azonban a mi feladatunk. A mi felelősségünk, hogy színvonalas oktatást és oktatási teret, azaz iskolaépületet hozzunk számukra létre. Olyan épületeket várunk el, amelyek megalapozhatják gyermekeink jövőjét, amely egyben az egész társadalom jövőjét jelenti. Az épület biztosítsa a megfelelő minőségű belső és külső tereket az oktatás számára, a legmagasabb technológiai minőségben épüljön meg.
Innovatív Bioklimatikus Európai Iskola Krétán
Sokszor emlegetett vélemény, hogy Földünk veszélyben van. Az emberiség olyannyira felhasználta a környezeti erőforrásokat, szennyezi környezetét, hogy az már visszafordítatlanul befolyásolja természetes környezetünk állapotát. Hiszünk abban, hogy építészként elsődleges feladunk olyan épületeket létrehozni, amelyek óvják és védik környezetünket.
A felelősségtudattal már sok törvényhozó testület is tisztában van, többek között a jelen pályázat tárgyát képző Innovatív Bioklimatikus Európai Iskola gondolatát is ezen elvek mentén fogalmazták meg. Fontos, hogy a Földünk éghajlatát fenyegető veszélyekre már egészen kis korban felhívjuk gyermekeink figyelmét. Az iskola lehet az a helyszín, ahol megfelelő szuggesztivitással be tudjuk mutatni mind a bioklimatikus épített környezetet, mind a környezettudatos életvitel sajátjait. Az iskolának tükröznie kell a fenntartható életmódot és épített környezetet a telek, az épület és a belső terek vonatkozásában. Ezzel elérhetjük azt, hogy a jövő generációja már ennek tudatában fogja felnőtt életét élni.
A tervpályázat során a korábban említett elveket formáltuk egységes épületekbe. Építészeti elképzeléseinket egymásra reagáló módon, három szinten foglaltuk össze:
• Környezeti adottságok: szub-urbánus kontextus
• Épületek kialakítása: építészeti kontextus
• Energetika: Bioklimatikus Iskola létrehozása
Környezeti adottságok: szub-urbánus kontextus
Az épület kialakítása során kiemelt figyelmet fektettünk a környezeti adottságokra és a telek topográfiai viszonyaira. A tervezési terület sajátos, épített környezet - település és természetes, be nem épített táj közötti állapotban van. A környezet ritkán beépített, szervező erő nélküli, azonban a campus közelsége mégiscsak ad egyfajta település-jelleget a területnek. Ehhez a lazán beépített, szabadon álló környezethez alkalmazkodtunk az iskola telepítésének kialakítása közben.
A terület dimbes-dombos, olajfákkal telepített, észak-dél irányban enyhén lejtős terület. A telek terepszintjét úgy alakítottuk, hogy a lejtésből előnyt kovácsoljunk. Az épületeket félig a földbe süllyesztettük, ezáltal elkerülve a kis-alapterületű, gazdaságtalan pinceszint kialakítását. Az így létrejött épületek legalsó szintjeit félig pinceszintként értelmeztük.
Épületek kialakítása: építészeti kontextus
Az épületek kialakítása közben elsődleges tervezési feladat volt, hogy meghatározzuk, a különböző funkciókat egy épületben vagy különálló tömegekben helyezzük el. A lehetséges előnyöket és hátrányokat figyelembe véve, a telken belül három épületben helyeztük el a különböző korú gyermekeket. Az adminisztrációs épületet kis alapterülete miatt a középiskolához kapcsoltuk. Ennek az elrendezésnek az az előnye, hogy megfelelő módon el lehet választani a korosztályokat és az intézmények működését. A különböző időben zajló oktatási tevékenységek nem zavarják egymást. Az épületek bevilágítása, átszellőzése optimálissá válik, az épületek között differenciált tereket, az egyes épületekhez tartozó privát udvarokat lehet létrehozni és értelmet nyer az épületek gépészeti különválasztása.
A tervezés során a környezeti adottságokból (terep lejtése, uralkodó szélirány, tájolás) kiindulva osztottuk fel a három különálló funkciót a telken belül. A helyi környezeti adottságoknak leginkább megfelelő belső udvaros, átriumos házformából indultunk ki. Az egyes épületek elhelyezése során figyelembe vettük a lehetséges szintszámokat (1-3 szint) és úgy alakítottuk ki a tömegeket, hogy az egyes épületek a lehető legtöbb természetes napfényt kaphassák. Ezek alapján meghatároztuk a szükséges épületek közötti távolságot: a benapozási vizsgálatok alapján az óvoda és a középiskola között 12,2 m, az óvoda és általános iskola között 11,4 m és a középiskola és általános iskola között 16 m minimális távolságot tartottunk. Az egyes épületek magassági eltérése és a benapozási igények miatt a középiskola tömegét érdemesnek tartottuk az északi részre, az általános iskolát a déli részre, az óvodát pedig funkcionális okokból a bejárathoz a lehető legközelebb elhelyezni.
Az így kialakult három négyzetes, belső udvaros, tradicionális épületet a funkcionális elrendezés, a szélirány, a benapozás és a telek adottságait figyelembe véve formáltuk, elfordítottuk, modern, korszerű épületeket hozva létre. Az ideális árnyékolás és a főbejárat megfelelő kiemelése érdekében az épületet adott helyeken konzolossá tettük. A kialakított három épület között olyan agorát, közös bejárati zónát hoztunk létre, amely alkalmas az esetleges közös rendezvények megtartására, illetve megfelelő reprezentativitást kölcsönöz a bejárati térnek.
A telken belül két gépkocsis és egy gyalogos főbejáratot alakítottunk ki. A területet a gyerekek védelme érdekében körbehatároltuk és bejáratokat sorompóval védjük. Az óvoda keleti részén, a bejáratokra közvetlen rálátással javasoljuk a portaszolgálatok kialakítását. A telket feltáró főút mentén helyeztük el a 2 db busz és 5 db személygépkocsi drop-off zónát. A gépjárművel a zsákutcában történő megfordítására a sportkomplexum feltáró útjánál körforgalom kialakítását javasoljuk. A telek északi és déli oldalhatárán helyeztünk el 45 db parkolót és az épületeket feltáró szerviz utakat.
Energetika: Bioklimatikus Iskola létrehozása
Különös figyelmet fordítottunk a fenntarthatósági és energetikai szempontokra. Az épületek elrendezésénél alapvető tervezési elv volt az ideális telepítés, tájolás és átszellőzés megteremtése. Az épületek tömegformálását, belső elrendezését, homlokzatképzését is ezen szempontok mentén alakítottuk ki. Az épületek árnyékolása céljából a tömegformálás mellett külső, állítható lamellákat és káprázásmentességet biztosító belső, lehúzható vászon árnyékolókat helyeztünk el.
A telek északi, legmélyebb részén biológiai szennyvíz tisztítóművet és használtvíz-tárolókat helyeztünk el, ezzel csökkentve a felhasznált vízmennyiséget. A központi téren ún. evaporizációs területet alakítottunk ki, mely a külső téren javítja a környezet minőségét. A telken belül megfelelő szélvédett privát területeken biztosítjuk a sportolási és játéklehetőséget, a parkolókat árnyékolókkal látjuk el, illetve az utakat, burkolatokat helyi, természetes anyagokból alakítottuk ki. A fenntartható közlekedés elősegítése érdekében fedett biciklitárolókat helyezünk el a bejáratok közelében. Az épületek tetőin zöldfelületet alakítottunk ki és napelemeket, napkollektorokat helyeztünk el. A területen a szemetet szelektív módon gyűjtjük, ennek tárolására külön épületet helyeztünk el a telek északnyugati sarkában.
Funkcionális elrendezés
Óvoda
Az 558 m2 szintterületű, egyszintes épületet a telek bejáratához legközelebbi részén helyeztük el. A gyerekek játszóterét a belső udvarban, illetve az épülettől délre fekvő területen fedett módon alakítottuk ki. Az agoráról felnyíló hall közvetlen összeköttetésben van a belső udvarral, illetve az „U" alakú közlekedővel. A foglalkoztató termeket délre, a szerviz és csendes termeket nyugatra tájoltuk - utóbbiaknál 1-2 méteres földtakarás található. Az iroda, a konyha és az ebédlő a keleti oldalra került.
Általános iskola
Az összesen 2115 m2 alapterületű, kétszintes épületet a telek déli felén helyeztük el. A földszint a terep adottságait kihasználva félig pinceszintnek tekinthető. Az agora felé alakítottuk ki a hallt, a hátsó fronton a gépészeti és raktár funkciókat, míg a keleti és nyugati oldalakon osztálytermeket és az ebédlőt helyeztük el. A belső udvarra a tanári, adminisztrációs zóna néz. Az épület közlekedési rendszere az óvodához hasonlóan „U" alakot formáz. Az emeleten a parkolóból külön másodlagos bejárat nyílik, illetve a sportpályákat is innen lehet könnyen elérni. Az emeleti részen nagyrészt osztálytermek találhatóak. A keleti oldalra helyeztük el a könyvtárat, a nyugati oldalra került a színpad. Az épületbe a helyi tűzvédelmi szabályok betartásával 2 db lépcsőt és liftet terveztünk.
Középiskola
A 3421 m2 alapterületű középiskolát háromszintes kialakításban terveztük meg. A középső szintre került a főbejárat és a hall. A földszinten és az emeleten - az általános iskolához hasonló módon - elsősorban tantermek kaptak helyet. A folyosók mentén több közösségi helyet, tanulószobát helyeztünk el. A -1. szinten - mely észak fele térszínen kapcsolódik a területhez – helyeztük el a középiskola és az egész intézmény közös adminisztrációs tereit. A tanárok így akár külön bejáraton keresztül közelíthetik meg ezt az épületrészt, a gyerekektől elválasztva. Az általános iskolához hasonlóan itt is két db lépcsőt és liftet helyeztünk el az épületben.
2012 áprilisában írták ki a nemzetközi tervpályázatot, amelyre 134 tervet küldtek be 15 országból. 2012 december végén hirdették ki az eredményt: a kilenc építészből álló nemzetközi zsűri döntése alapján az első díjat a Theodora Kyriafini, a második díjat a Plation Issaias vezette görög csapat, a harmadik díjat a Taymoore Balbaa vezette kanadai csapat nyerte, továbbá három görög, egy román és egy német pályamű dicséretben részesült.
19:32
Az épületszerkezet által (is) árnyékolt ablakok, tágas elhelyezés, érdekes és nagystílű formavilág, zöld tető, gyűrűs elrendezés, kulturált színvilág. Gyönyörű. Nem összehasonlítható a nemrég bemutatott, hihetetlenül bumfordi, kicsit piramis-szerű német tervvel, amelyet Isztambulba "álmodtak" annak szélsőségesen tehetségtelen tervezői, vagy a legutóbbi bécsi irodaház-projekttel (amelynek egyetlen értékelhető pontja a rangidős pallér nyakkendőtűje volt).
09:27
@Pákozdi Imre: Első benyomásra hajlamos lennék azonnal osztani Imre véleményét.
Minél tovább nézem a szimpatikus űrjárműveket, melyek Krétán landoltak, annál több kérdés vetődik fel bennem.
Több alkalommal volt szerencsém Krétán járni, ezért az első kérdésem úgy merül fel, hogy vajon a sziget melyik részén helyezkedik el a tervezési terület. Ha már bioklimatikus, akkor minden részletes éghajlati, földrajzi információ fontos a területről. Ez a sziget Görögország legdélibb, egyúttal nyáron a legmelegebb hőmérsékletű szigete.
Mindamellett Kréta sziget éghajlata változatos. Az északi partok mentén az éghajlat mediterrán jellegű, könnyű, esős telekkel és hosszan tartó, forró nyarakkal. A tikkasztó forróságot azonban errefelé enyhíti az északi szél. Kréta-sziget hegyvidékén a tengerszint feletti magaság határozza meg az időjárás jellegét. Télen a magas csúcsokat hó borítja, a nyarak szárazok, de a magassági levegő hűvös és friss marad. A déli területek éghajlata viszont sivatagi jellegű, évi alig 200 mm csapadékkal. Itt áprilistól októberig csepp eső sem esik. Ha véleményt szeretnénk formálni a bemutatott tervről, jó lenne tudni a hol ?-t. (A galéria képei titokban tartják azt is, amit a műleírás megemlít, hogy a tervezési terület túloldalán már van beépített település, avagy valamilyen beépített környezet, amiről szintén nincs semmilyen infonk.)
A másik nagy kérdés minden komolykodó felvezetéssel ellátott, fenntarthatóságra, környezettudatosságra, Földünk jövőjéért aggódó törekvésekre hivatkozó tervezésnél, hogy van egyfelöl az üzemeltetés során elérhető, a tervben kellőképpen hangsúlyozott nyereség, de mindig ott vannak az objektum előállításánál és állagmegőrzésénél felmerülő környezetterhek, amelyről rendszerint szemérmesen hallgat a nagyívű innováció. Az igazság valamilyen mérleg bemutatásában lenne, amiből hitelessé válhatna a törekvés. Mert önmagában törekedni vallási kategória, a tényleges törekvés az erdményben realizálható.
Ezek után kiváncsivá tettek a díjazott tervek. És ezekben választ kaptam felvetéseimre.Talán nem véletlen, hogy görög tervezőcsapat vitte el az első díjat (Theodore Kyriafini,Fotini Lymperiadou), de a második díjas terv is (Various Architects) nagyon határozottan kifejezi a krétai táj és kultúra mélyebb ismeretét. Mindketten helyi anyagokat használnak, jártak a knósszoszi palotában és megvan bennük a szintén ezen a tájon lakott bronzkori ember megértő viszonya az azóta is szinte változatlan tájhoz, a kövekhez, az olajfákhoz és a hőség elviseléséhez. Számomra a tanulság ebből a hely mély ismerete és a jó terv közötti összefüggés igazolása. Lehet, hogy a világ gyorsabb fordulatszámra váltott, ismerünk új elméleteket, tecnológiákat, az egész világra érvényesnek gondolt építészeti, kulturális megoldásokat, az archetipikus a jó tervben mégis mindig ott van.