Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.07. 09:07

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kovács Gergely

vezető tervező: Kovács Gergely, ARCH1 Kft.

30. sorszámú pályamű
vezető tervező: Kovács Gergely, ARCH1 Kft.



Részletes bírálat:

A terv a Belvárosban a Károly körút keresztmetszetét átalakítja. A javasolt oldalpályás villamosnak van hagyománya Budapesten is, de egy ilyen széles belvárosi utcában a megoldás nem komfortos a gyalogosan érkező használók számára. A terv egyéb részei kidolgozatlanok, még a Szervita tér áttervezése sem mondható részletesnek, de jó gondolat. A terv tájépítészeti javaslata nem értékelhető.

A Városháza környezetében a terv tartalmazza a „Gödör" terület beépítését is, de az alkalmazott homlokzati javaslatok semmiképpen sem igazolják a mai állapot újabb megbolygatásának szükségességét. A pályamű a meglévő beépítéseket megtartja, s nem elítélhető vállalás, hogy a keresztszárny magastetős befejezésével a régi Városháza épület jellemző hangulatát erősíti.

A Városháza előtti új épület a Károly körúti utcavonaltól dupla épületsort jelent, mely ráadásul viszonylag sűrű, ritkán áttört térfalként jelenik meg a közterület és a belső udvar felé is. Az épület átláthatósága, átjárhatósága a körút és belső tér kapcsolatát is igen lecsökkenti. A két épületsor közötti keskeny új utcaszakaszt a terv kiemelt útvonalként aposztrofálja, de ezt semmi nem indokolja. A műszaki leírásban is hangsúlyozott „görbe út" értelmezhetetlen, bolyongtató, indokolatlan. Maga az épület, tagolását, homlokzatképzését tekintve is idegen a város karakterétől, ugyanakkor újszerű, pozitív értelemben is kiemelkedő, jelképszerű megjelenése nincs. A Károly körútra levezető „menekülő lépcsők" csak egy kereskedelmi központ szándékából „vezethetők le".

A terv csak egy dologra koncentrál: egy kereskedelmi központ viszonylag kulturált „eladhatóságára", de az eladhatóság gátja éppen a környezetére nem reagáló ingerszegény építészeti megjelenése.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.