Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Épülettervek/Tervpályázat

Debreceni építészek nyerték a debreceni intermodális csomópontra kiírt tervpályázatot

1/7

Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu

?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
?>
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
1/7

Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu

Debreceni építészek nyerték a debreceni intermodális csomópontra kiírt tervpályázatot
Épülettervek/Tervpályázat

Debreceni építészek nyerték a debreceni intermodális csomópontra kiírt tervpályázatot

2013.08.26. 11:35

Az első díjat és az azzal járó bruttó 15 millió forintot a debreceni székhelyű Archiko Kft. és a szintén debreceni Lengyel Építész Műterem Kft. (Kovács Péter Dla és Lengyel István) közös pályázata kapta. A második a Budapesti Műhely Építészeti Kft. (Dévényi Tamás) pályaműve lett, melynek díja bruttó 13 millió forint. Az egyik harmadik helyezett a Középülettervező Zrt. (Tima Zoltán) pályázata lett, a másik a MARP Kft-é (Dévényi Márton); mindkét pályaművet bruttó 10 millióért veszi meg az önkormányzat.

Az intermodális közlekedési központ előkészítésére a város korábban 767 millió forint uniós forrást nyert, amihez önrészt sem kell biztosítani. Eddig ugye csak egy tanulmányterv volt, így a korábbi látványtervek is csak előzetes látványtervek voltak.

Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
2/7
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu

A pályázók július 15-éig jelentkezhettek, rá egy hétre már meg is kezdődött a bírálóbizottság plenáris ülése Információink szerint a pályázatra 37 pályamű érkezett, csak a bontás és a hitelesítés egy munkanapot vett igénybe. A pályaművek díjazására és megvételére bruttó 170 millió forint áll rendelkezésre. A díj legnagyobb összege 20 millió forint lehet. A bíráló bizottságnak Kósa Lajos polgármester az elnöke, Nagy Ervin országos főépítész a társelnöke. A bizottság tagja még Pajna Zoltán alpolgármester, Kováts Ákos városi főépítész, Aczél Gábor, Csomay Zsófia, Dajka Péter, Győrffy Zoltán, Koller József és Szabó István.

Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
3/7
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu

Kósa Lajos, a bíráló bizottság elnöke hétfőn sajtótájékoztatón hirdette ki a tervpályázat eredményét. A bíráló bizottság egy első, egy második és két harmadik díj kiosztásáról határozott. Az első díjat és az azzal járó bruttó 15 millió forintot a debreceni székhelyű Archiko Kft. és a szintén debreceni Lengyel Építész Műterem Kft. (Kovács Péter Dla és Lengyel István) közös pályázata kapta. A második a Budapesti Műhely Építészeti Kft. (Dévényi Tamás) pályaműve lett, melynek díja bruttó 13 millió forint. Az egyik harmadik helyezett a Középülettervező Zrt. (Tima Zoltán) pályázata lett, a másik a MARP Kft-é (Dévényi Márton); mindkét pályaművet bruttó 10 millióért veszi meg az önkormányzat. Ezen kívül még 13 pályamű megvásárlásáról döntött a bíráló bizottság, egyenként 4 millió forintért.

A nyertes pályázatban az intermodális központ közel 43 ezer négyzetméteres. A közlekedési és az azt kiegészítő terület 23 ezer négyzetméteres lesz, a tervezők emellett közel 5200 négyzetméteren kereskedelmi és vendéglátási, valamint 4200 négyzetméteren iroda funkcióval számoltak. Az üzemeltetésre szánt terület 2150 négyzetméter, s a MÁV részére további 2000 négyzetméter fog rendelkezésre állni. A nyertes és a megvásárolt pályaműveket (látványterveket és maketteket) a debreceniek egy kiállítás keretében ismerhetik meg szeptember 2-ától a Széchenyi utca és a Kiskörút sarkán lévő irodaház földszintjén.

Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
5/7
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu

Kováts Ákos városi főépítész, a bíráló bizottság tagja elmondta, hogy a nyertes pályamű sok városszerkezeti kérdésre is választ ad, nem futurisztikus, hanem racionális, debreceni léptékű. Kiemelte, hogy a tervezők jórészt meghagynák a Nagyállomás jelenlegi épületét is.

A nyertes pályamű vezető tervezői, Kovács Péter és Lengyel István a Dehir.hu kérdésére elmondták elgondolásaik alapján a vasút és a buszközlekedés gyalogosan a nulladik szintről lehet majd megközelíteni, a villamost a földszintről. Tervük egyik különlegessége az, hogy a városi térszerkezetben képzelték el az intermodális központot. „Az volt az elvünk, hogy azt a gyalogos sűrűséget, amit egy ilyen intermodális központ környezetében kialakul, nem elvisszük a városközponttól, hanem minél közelebb visszük hozzá. Ezért olyan épületegyüttest próbáltunk kialakítani, melynél a Piac utca végén hamar megjelenik ez az intermodális közlekedési központ" – magyarázta Kovács Péter.

Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu
6/7
Látványterv a nyertes pályaműből (Archiko Kft. és Lengyel Építész Műterem Kft.), forrás: dehir.hu

A pályázat nyertesével hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás lefolytatását követően az önkormányzat szerződést köt az engedélyes és a kiviteli tervek elkészítésére. A tervezési szakasz lezárulta után a kivitelezésre a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban pályáznának, s a remények szerint 2015-ben kezdődne el az építkezés, melynek becsült költsége bruttó 22 milliárd forint. Ha minden jól alakul, a központ akár 2018-ban elkészülhet.

forrás: dehir.hu

 

Vélemények (3)
Pákozdi Imre
2013.08.27.
07:24

Debrecen a debrecenieké - véli most bizonyára a második, harmadik, ennedik helyezett. Miközben a nyertes, a látványterv* alapján, nagyon szép dolgot tett le. Különösen tetszik a lépcsők pazar megoldása. A lépcső itt nem szükséges rossz, az utas fárasztásának szégyellni való eszköze, hanem parádé. Nézzék azt a katedrális-teret sugalló, íves-freskós megoldást.

Tetszik, hogy az új állomás (amely persze hogy intermodális csomópont: már vagy százötven éve az, amióta a vonatról leszállva konflisra lehetett váltani) mélyen benyúlik a város főutcájába. Az a tér évtizedek óta arcul csapja az utazót kisszerű, megoldatlan, fáradtan hatvanas-hetvenes évekbeli architekturájával. Végre egy érvényes kísérlet fazont adni ennek a szocreál és a szocmodern által eljelentéktelenített területnek. 

* amelyekből nyilván nem lehet megbízható véleményt alkotni.

zsuppanandras
2013.08.27.
10:39

@Pákozdi Imre: a csodálatos, íves-freskós tér most is ott van, úgy hívják, hogy Nagyállomás. a túlméretezett kiírás egyenesen arra buzdította az építészeket, hogy bontsák le, de szerencsére az első és (tudtommal) a második helyezettnek is sikerült beleügyeskednie a tervbe a megtartását. igaz, hogy ebben a nyertes pályaműben a megőrzött régi rész úgy úszkál az új közepén, mint a madártejben a tojáshab-darabok

Pákozdi Imre
2013.08.27.
12:13

@zsuppanandras: :-) Nem ismertem meg, hiába, már régen érkeztem vonattal katonaidőm városába. Még egy jó pont a tervezőknek!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk