építészet : környezet : innováció

Dunakapu tér - Duna-korzó ötletpályázat

Megosztott I. díjban részesült a 6. sz. pályamű készítője a RAS Kft.

Megosztott I. díjban részesült a 6. sz. pályamű készítője RAS Kft.

Vezető tervező: Rosta S. Csaba építész
Társtervezők: Nyáradi Károly és Imre Krisztián építészek
Munkatársak: Pados Melinda, Szebeni Zsuzsanna, Száraz Andrea, Raffay Júlia, Ragányi Ágnes, Rosta Bendegúz

Szakértők:

Stangl Péter, sport és kulturális rendezvényszervezés
Árpa József, kishajózás, jacht klub, programok média, pr. marketing
Kocsis Rozi, VASKAKAS Bábszínház
Hartyándi Jenő, MÉDIAWAVE Alapítvány
Bojár Iván András, OCTOGON Építészeti magazin
Bognár Pál Hullámvonal Kft., vízügyi szakértő


Opponensi vélemény a 6. sz. pályaműről

Egy építészeti és egy működési koncepciót fogalmaz meg a teljes területre. Ez a Dunakapu-Dunakorzó cég, amely alapvetően turisztikai és kulturális vállalkozás, mely egész évben – erre műsornaptárt is olvashatunk – attrakciókat kínál. Bábszínház, Többfunkciós piacház, Mediawave ház, éttermek, kikötő, együtt dolgozó csapat.

A pályázat azt hangsúlyozza, hogy az erre a területre kívánható építészeti és funkcionális program csak egy ilyen összefogott vállalkozás keretében működtethető rentábilisan. Önálló kis cégek, bérlemények esetén ezen a területen nem indulna el a rekonstrukció.

Parkolókat tervez a tér alatt és a hullámtérben is. A hullámtéri parkolólemezekkel a jelenlegi parkolást megtartja, azt újraszervezi. Sőt még egy szintet is kialakít úgy, hogy a hullámtér és a felső rakpart közötti teret megfelezi. Így összesen 362 parkolót tervez, ebből 136 az új. A tér alá további 135 parkolót telepít, tehát összesen 497 autó számára tervez megoldást.

Gyalogos hidat javasol az Újvilág utca folytatásában Révfalu felé. Ezzel együtt ingyenes parkolók kialakítását javasolja a szembe oldalon.


A legfontosabb javaslat, melyet egyedül ez a pályázat tesz, a forgalom alávezetése a téren. Ha már rámpák kellenek a parkolókhoz, akkor a teljes forgalom azon bonyolódjon,

Így a város és a folyó kapcsolata közvetlen kialakul. A kis utcák egészen a vízig folytatódnak, burkolat váltásokkal, izgalmas tér-bútorokkal építi át egy díszes térré a nyugati oldalt.


A lehajtó rámpa méretezése nem jó, túlságosan meredek. A helyes megoldás az, ha csak a személyautók hajtanak le, míg a tömegközlekedés átmegy szintben a téren, beléptetőkapuk alkalmazásával.

A tér keleti része, a piacházzal és egy szabadtéri résszel rendeződik. A piacház méretei további pontosítást igényelnek,a többfunkciós üzemeléshez vélhetőleg nagyobb beépített terület szükséges. A Duna bástyát beépíti a tér rendezésébe, hiszen annak szintje a bástya tetején, vagyis a védvonal felső szintjén éri el a hullámtér szélét. Ezt a szintet választja a korzó járószintjének is.


Határozott és markáns arculattal tervezi épületeit. A tömegformálás és a tervezett anyagok friss, modern képet visznek a meglévő épületek közé. Itt is érvényesül az egységes koncepció, az új épületek folyamata erősíti az egységes látványt. A megítélhetőséget utcaképpel, homlokzatokkal nem segíti, a látványképek és a metszetek elegendő információt adnak. A makett kialakítása sem segít a koncepció megítélésénél.


A korzón pavilonokat javasol, melyek lépcsőzetesen helyezkednek el a területen. A korzó lezárásaként szépen formázott Bábszínházat tervez. A korzó egy több szintes, változatos platórendszer, amely feljön egészen a a hídig. Több, mint amit érdemes építeni, ráadásul a híd mellé tervezett nézőtér előnytelen tömegű.


Befektetői javaslatot is tesz, miszerint a kialakítandó önkormányzati funkció- Dunakapu ház = Vaskakas Bábszínház lízing szerződés keretében, 15 év alatt kerüljön a város tulajdonába. A többi épületet – Piacház, Víziház, Médiawave ház – befektetői fejlesztés keretében javasolja felépíteni. A kérdés persze az, hogy ennek a koncepciónak az üzleti terve nyereséges vállalkozást takar-e?


A tervet a tér formálása, a közlekedési kialakítás és az egységes működési koncepció javaslataiért díjazásra javaslom.


Sándor János, opponens

vélemény írásához jelentkezzen be »