Közélet, hírek

Elfogadták a római parti mobilgát tervét

1/1

A gát megépítése ellen tüntető civilek a Fővárosi Közgyűlés ülésén, Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Hirdetés
?>
A gát megépítése ellen tüntető civilek a Fővárosi Közgyűlés ülésén, Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI
1/1

A gát megépítése ellen tüntető civilek a Fővárosi Közgyűlés ülésén, Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Elfogadták a római parti mobilgát tervét
Közélet, hírek

Elfogadták a római parti mobilgát tervét

2013.02.22. 10:34

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
6

Dosszié:

Elfogadta a mobilgát építésének módjára vonatkozó részletes mérnöki javaslatot a fővárosi közgyűlés. A döntést az LMP-utód Párbeszéd Magyarország (PM) és egy jobbikos képviselő ellenezte, a többi ellenzéki képviselő tartózkodott.

A vitát Tarlós István főpolgármester úgy zárta le, hogy ő ott volt, amikor 2006-ban 6 centin múlott, hogy elöntse az árvíz a várost, tudja, hogy a gátra szükség van, ezért azt mindenképpen meg fogják építeni.

A PM a napokban többször tiltakozott a mobilgát megépítése ellen, mert az átépítés tönkre tenné a egyedülálló kavicsos parti fövenyt és a hozzá tartozó galériaerdőt. Ez ügyben az MTA Tájépítészeti Albizottsága is hatásvizsgálatokat követel. A jobbikos tiltakozás valószínűleg azon a sajtótájékoztatón alapul, amelyen Hegedűs Lórántné kijelentette, hogy a 4 milliárdos mobilgát az izraeli tőkét védené az árvíztől.

Az MSZP részéről Horváth Csaba elmondta, hogy azért tartózkodtak, mert bár a gát megépítését szükségesnek tartják, az MTA állásfoglalása új helyzetet teremtett.

A helyi (római parti) szállodatulajdonos által vezetett civil szervezet mintegy 20-30 tagja lepedős flashmobot tartott a közgyűlésen a mobilgát mellett demonstrálva. A lepedőkre olyan jelmondatokat írtak például, hogy „Emberi ürülékmentes partot!" vagy „Árvízvédelmet a csónakházaknak!"
A mobilgát a tervek szerint 2,2 méter magas lesz, ahol kell, 730-750 méter magas feltöltésre építve. Ez a Vigadó téri alapvízmércén számolva összesen 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ez a magasság nem elég ahhoz, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, mert ahhoz 8,54 méter + 1,3 méter biztonsági szint, azaz összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.
Ezért partvonaltól száz méternyire beljebb húzódó, egyébként rozoga állapotban levő Nánási úti-Királyok útjai főgát maradna az elsőrendű árvízvédelmi fővonal.

forrás: index.hu

Vélemények (6)
alfoldi2011
2013.02.27.
09:45

Van ezeknek a villáknak építési engedélye?

 

Ha van, hogyan?

 

Pákozdi Imre
2013.02.27.
11:55

@alfoldi2011: Mekkapták. De mondjuk sorban, tehát rutinszerűen. Akkoriban a III. ker. polgit Tarlós Istvánnak hívták. Kapieren Sie schon, warum die jetztige Genehmigung für die neuste Mobil-damm so schnell angenommen wurde?

Egyébként a hullámtér betelepülése egy hosszabb folyamat volt. Emlékszem, egy jóbarátom már a nyolcvanas években vett ott családi házat, és az a ház már akkor sem egyedül állt...

HI
2013.02.24.
11:40

Én most néztem meg a gát tervezett metszetét és megdöbbenek. Igaz régen volt, de a Római part vizein sok évet kenuztam, edzettem és akkor még egyértelmű volt, hogy a Római part a vizisportról szól. Mivel fürdésre már régóta nem alkalmas a víz minősége miatt marad az evezés, kenuzás kajakozás (a vizisít nem sorolom ide, mert nem itt a helye, a motorcsónakázás pedig nem sport, itt csak zavaró veszélyforrás). Nos, ha valaki valaha végig evezett a Rómain, tudhatja, hogy azért szeretik az evezősök, mert a lankás part még a stégek vonalán kívül is gyenge áramlást ad és a lanka miatt nem lötyögős a víz - kivétel a "sajtháznál" lévő forgó, de ez egy rövid szakasz. Aki nem ismerte még az örvényviszonyokat azt itt kiforgatta a víz a meder felé és elg jól lehetett tapasztalni, hogy ahol a meder hirtelen mélyült, a sodrás hirtelen felgyorsult. Ezeket a sodrás és örvényviszonyokat amúgy elég jól lehet látni a vízről a vízfelszín változásaiból, aki tapasztaltabb volt, az már jól ellavíroztott a vízfelszín alapján is. Ha a parti fövenyrészt feltöltik, nem csak az ott lévő növényzet pusztul el, hanem a víz minősége az evezés szempontjából lényegesen leromlik, az eredeti lényeg okafogyott lesz.

Amúgy a Római parthoz az is hozzátartozik - és erről nem hallok beszélni -, hogy az évek során a vizikapcsolatai eltűnnek. Gondolok itt arra, hogy anno a Római nem fürdőhely volt, hanem az evezősők kiinduló helye és sokan starndolni áteveztek pesti oldalra a LIDÓRA - mert sokan nem tudják az soha nem a Rómain, hanem az újpesti parton volt - a "napóleonnál". A "napóleon" egy szívókút beton felépítménye volt, ami távolról hasonlított Napoleon kalapjára. A lídó a 70-es évek elején véglegesen ,megszűnt, mikor a bőrgyár igen büdös mocskát odavezették és a mögötte lévő zöldterületből ipari terület lett. A Római másik "vizikapcsolata" az 5-ös kő környéke, ami a Lupa sziget felett van és kitűnő pihenő, fürdő hely (legalábbis régen az volt én rég jártam ott). Sokan, akik a Margitszigetről, az Újpesti öbölből indulnak evezés közben megpihentek a Rómain, pont azért, mert a lankás fövenyen  könnyű kikötni, jólesik ejtőzni és esetleg egy hideg italt meginni, aztán tovább evezni. Ha a fövenyt feltöltik, akkor nagy eséllyel maradnak a "magán stég" feliratú motorcsónak kikötők.

Utóbbi időben a Pilisből hazafelé bringával jártam arra és inkább az volt a benyomásom, hogy a régi evezősélet helyett a parti vendéglősködésé és motorcsónak bemutatóké lett a Római. Sajnos igaza van Bardóczi Sanyinak, hogy requiemet ír és a mobilgát egy régi világ befejeztének utolsó momentuma.

bardóczi
2013.02.25.
13:18

@HI: Egyik evezős üzen a másiknak:

http://epiteszforum.hu/rendezettseg

(az anekdotákból számomra egyértelmű, hogy nem csak stradolás zajlott a Lidón. Az ottani homokos föveny és a jótékonyan takaró bokrok, a szűkös, többgenerációs korabeli lakásviszonyok, valamint a budapesti népességrobbanás között szignifikáns összefügést sejtetne egy erre rendszeresített grafikon :-)

HI
2013.02.25.
17:11

@bardóczi: Kedves Sándor, Te is ismered azt a tudományos tényt, hogy a sport és a természet találkozásának mindig van "járulékos" társadalmi hatása is. Egy biztos, egy gát melletti lötyögős vízen ennek a járulékos hatásnak igen lecsökken a valószínűsége -bár hajóban is lehet, de kényelmetlen. Nos hát ezért sem tetszik ez a gát dolog.

ui. Itt jegyezném meg, hogy bíztatásotokra a "napi inspirációban" tettem egy javaslatot, aztán semmi reakció. Ha tényleg komolyan gondolod/gondoljátok, mondjatok rá valamit és segíts abban, hogy a téma egy blogba, vagy önálló írásba kerüljön, ahol lehet társalogni. Kösz.

bardóczi
2013.02.22.
12:33

Az ilyen minőségű döntések után mindig Douglas Adams regényének, a Galaxis Utikalauz Stopposoknak a fellapozása nyújt számomra lelki menedékhelyet, amelyből többek között megtudhatjuk, hogy a világ érteme: 42. Elolvasom, és újra tudok nevetni. Közgyógyszerként kikölcsönzöm egy részletét azoknak, akiknek most magas lett a vérnyomása :-)

"Ahogy mondani szokás, Mr. L. Prosser is csak ember volt. Más szavakkal szén alapú, kétlábú életformához tartozott, mely a majomtól ered. Még pontosabban, negyvenéves volt, kövér és elhanyagolt. A helyi tanácsnál dolgozott. Érdekes tény, hogy Dzsingisz kán egyenes leszármazottja volt férfiágon, bár errõl õ maga sem tudott. A közbülsõ generációk és a faji keveredés úgy összekuszálták a génjeit, hogy nem is maradtak kifejezetten mongolos vonásai. Csupán tömzsi testalkata, valamint a kis szõrmekalapok iránti vonzalma utalt csökevényesen a nagy hatalmú õsökre.

Szó sincs róla, Mr. Prosser nem volt harcos alkat: ideges volt és gondterhelt. Aznap éppen különösen gondterhelt volt, mivel súlyos akadály gátolta munkája elvégzésében - abban, hogy még naplemente elõtt eltakaríttassa Arthur Dent házát az útból.

- Ugyan már, Mr. Dent - mondta -, maga is tudja, hogy nem nyerhet. Nem fekhet itt a buldózer útjában az idõk végezetéig.

Mr. Prosser szerette volna, ha szemei szúrós határozottsággal merednek Arthurra, azok azonban fütyültek rá.

Arthur a sárban feküdt.

- Benne vagyok - fröcsögte -, majd meglátjuk, ki rozsdásodik el hamarabb.

- Attól tartok, bele kell törõdnie - mondta Mr. Prosser, miközben kis szõrmekalapját markolászta, és körbe-körbe gyûrögette a feje búbján. - A gyorsforgalmi utat meg kell építeni, és meg is építik.

- Most hallok errõl elõször - mondta Arthur -, már miért kellene megépíteni?

Mr. Prosser fenyegette egy darabig Arthurt az ujjával, aztán abbahagyta.

- Hogyhogy miért kell megépíteni? - mondta. - Ez gyorsforgalmi út lesz. A gyorsforgalmi utakat pedig építeni kell.

A gyorsforgalmi utak olyan eszközök, melyek lehetõvé teszik, hogy egyesek A-ból B-be rohanhassanak, míg mások B-bõl A-ba rohannak. Azok az emberek, akik az A és B pontok közötti tetszõleges C helyen élnek, gyakran eltûnõdnek rajta, vajon mi lehet olyan remek A-ban, hogy annyian odasereglenek B-bõl, és hogy mi lehet olyan remek B-ben, hogy annyian odasereglenek A-ból. A C-beliek leginkább azt szeretnék, ha a népek egyszer s mindenkorra eldöntenék végre, hogy hol a fenében akarnak lenni tulajdonképpen.

Mr. Prosser D-ben szeretett volna lenni. Teljesen mindegy volt számára, hol is van ez a D, feltéve, hogy A-tól, B-tõl és C-tõl is igen-igen messze van. Szép kis kunyhót építene oda, fejszékkel az ajtó fölött, s kellemesen eltöltené az idõt E-ben, mely nem más, mint a D-hez legközelebb esõ kocsma. A felesége persze jobban szeretné a futórózsát, de õ marad a fejszéknél. Fogalma sincs, hogy miért - egyszerûen szereti a fejszéket. Mr. Prosser elvörösödött a buldózervezetõk gúnyos vigyorának kereszttüzében.

Mr. Prosser áthelyezte testsúlyát egyik lábáról a másikra, de az is ugyanolyan kényelmetlen volt. Valaki döbbenetes alkalmatlanságról tett itt tanúbizonyságot: Mr. Prosser erõsen remélte, hogy ez a valaki nem õ volt.

- Magának is joga volt hozzá, hogy javaslatokat tegyen, vagy tiltakozást jelentsen be a kellõ idõben - jegyezte meg.

- A kellõ idõben, mi?! - süvöltötte Arthur. - A kellõ idõben? Akkor hallottam elõször az egészrõl, amikor beállított ide egy munkás tegnap. Megkérdeztem, azért jött-e, hogy megpucolja az ablakot, mire õ azt felelte, hogy nem, hanem hogy szétrombolja a házat. Persze nem ezzel kezdte. Dehogy. Elõbb letörölt pár ablakot, s megvágott öt fontra. Csak aztán mondta meg.

- De Mr. Dent, a tervek az elmúlt kilenc hónapban rendelkezésére álltak a helyi tervezõirodában!

- Ó, hogyne! Én is egyenesen odamentem, hogy megnézzem õket, mihelyst hallottam a dologról, tehát tegnap délután. Maguk aztán nem erõlködtek valami nagyon, hogy felhívják rájuk a figyelmet, ugye? Úgy értem, hogy például szóltak volna valakinek, vagy ilyesmi.

- De hiszen a tervek ki voltak állítva.

- Ki voltak állítva? Éppenséggel a pincébe kellett lemennem, hogy megtaláljam õket.

- Ott van a kiállítási részleg.

- Zseblámpával.

- Talán leszakadt a villanyvezeték.

- Meg a lépcsõ.

- Nézze, végül is megtalálta a feljegyzést, nem?

- Ó, hogyne - felelte Arthur -, megtaláltam. Egy használaton kívüli vécében elsuvasztott, bezárt iratszekrény fenekén volt kiállítva, az ajtón a következõ felirattal: Vigyázz! A leopárd harap!

A fejük fölött elúszott egy felhõ. Árnyékot vetett Arthur Dentre, amint könyökére támaszkodva hevert a hideg sárban. Mr. Prosser összeráncolta a szemöldökét.

- Nem mintha szép ház volna - jegyezte meg.

- Sajnálom. Nekem például tetszik.

- A gyorsforgalmi út is tetszeni fog.

- Ó, fogja már be! - mondta Arthur Dent. - Fogja be, és menjen a francba innen a rohadt gyorsforgalmi útjával együtt! Maga is tudja, hogy ezúttal elvetették a sulykot.

"Mr. Prosser szája néhányszor kinyílt és becsukódott, míg elméjén megmagyarázhatatlan, ám kifejezetten vonzó képsor futott át: Arthur Dent háza, amint a lángok emésztik, miközben maga Arthur sikoltozva menekül a lángoló romok közül, és a hátából legalább három súlyos dárda nyele mered ki. Mr. Prossert gyakran üldözték ilyen képzetek, s meglehetõsen nyugtalan volt miattuk. Hebegni kezdett, majd összeszedte magát.

- Mr. Dent - szólt.

- Mi van? - mondta Arthur.

- Hadd szolgáljak némi tényszerû felvilágosítással. Van-e fogalma arról, mekkora kárt szenvedne a buldózer,  ha simán keresztülengedném magán?

- Nincs. Mekkorát? - kérdezte Arthur.

- Semekkorát - felelte Mr. Prosser, és idegesen odább csörtetett, azon gondolkodva, miért is tölti be a fejét ezer meg ezer szõrös lovas, aki mind õvele üvöltözik."

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.