Közélet, hírek

Expo 2015 Milánó - Sárkány Sándor és Ertsey Attila terve valósul meg

1/19

látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila

látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
Expo 2015 Milánó, magyar pavilon terve - Sárkány Sándor, Ertsey Attila
1/19

látványterv - ALAKOR jeligéjű pályamű, tervező Sárkány Sándor és Ertsey Attila

Expo 2015 Milánó - Sárkány Sándor és Ertsey Attila terve valósul meg
Közélet, hírek

Expo 2015 Milánó - Sárkány Sándor és Ertsey Attila terve valósul meg

2014.05.23. 14:14

Nem Gettó Tamás és Dr. Hutter Ákos első díjas "A Malom" c. terve, hanem a második díjas "Alakor", Sárkány Sándor és Ertsey Attila elképzelése szerint épül meg a milánói expo magyar pavilonja, amelyet az állami tulajdonú vagyonkezelő szervezet, a Carpathia Nemzeti Kreatív Gazdaságfejlesztő és Innovációs Kft. valósít meg. 

Szőcs Géza kormánybiztos csütörtökön Milánóban nemzetközi sajtótájékoztatón mutatta be a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjának terveit, majd megnyitotta a pavilon tervezési anyagaiból összeállított kiállítást - közölte az MTI-vel csütörtökön a Nemzeti Kreatív Intézet.

Állami alkotóközpontok vs tervezőirodák?

A pavilon megvalósítója a Carpathia Kft. A társaságot 2014 januárjában jegyezték be, és érdekes módon jogelődje is volt, a szintén állami tulajdonú, hányattatott sorsú Dialóg Filmstúdió. Az új Carpathia Kft. vezetője Fórizs Zoltán, aki korábban a Magyar Nemzeti Digitális Archívum igazgatója volt. A Nemzeti Kreatív Intézet tulajdonképpen egy fedőnév, ami mögött a Carpathia Nemzeti Kreatív Gazdaságfejlesztő és Innovációs Kft. szervezi meg a Nemzeti Kreatív Intézet különböző regionális intézményeit. 

Nemzeti Kreatív Intézet honlapján is látható, hogy mely ágazatok tartoznak a kreatív gazdasághoz. A design, formatervezés, divatipar, előadóművészet és sok más mellett természetesen ott van az építészet, belsőépítészet is. Ezeken a területeken fog a Nemzeti Kreatív Intézet szerepeket vállalni, így pl. olyan hozzáadott értékekkel, mint hogy inkubációs lehetőséget biztosítanak kezdő vállalkozásoknak, vagy hogy az állami cég központjában fejlesztés előkészítéssel foglalkozó szakemberek több évtizedes szervezési és pályázat-előkészítési tapasztalatait szolgáltatásként biztosítják a kreatív gazdaság különféle szereplői számára. De szerepet kívánnak vállalni abban, hogy a kezelésükben lévő ingatlanokban kreatív innovációs műhelyeket, kutató- és alkotóközpontokat fognak üzemeltetni, és

"szervezetük eseti megbízásokon keresztül tudja értékesíteni az egyetemi hallgatók, oktatók, kutatók tudását",

ezáltan nem kell saját céget csinálniuk a kezdeti időszakban (!). Ezen túl pedig hozzáférhetővé teszik a határon túli magyar kulturális örökség digitális tartalmát a programjaikban résztvevők számára.

A Carpathia tehát egy teljesen állami tulajdonban lévő, KIBU-szerű intézményekből álló hálózat felépítésén dolgozik, amelyekben - ahogyan a milánói EXPO magyar pavilonjának esetében is - szerepet kap(hat)nak az ideiglenes megbízással dolgozó, és/vagy állami státusú építészek és tervezők? Sok a titkolózás, így hát csak találgatunk. Kívülről nézve úgy tűnik, hogy a milánói magyar pavilon egyfajta folyamat-prototípus lesz, mind megvalósítását, mind pedig utóhasznosítását tekintve. 

Pásztor Erika Katalina

Szőcs Géza a magyar pavilonról készült animációs film, a pavilon koncepciója és tervei, valamint az Expo szellemiségét megfogalmazó magyar üzenet bemutatása után közölte: az Expo alatt és azt követően is szoros együttműködés fog kiépülni a magyar és az olasz pavilon között.

Az MTI kérdésére közölték: a zsűri eleve azokat a pavilonokat részesítette előnyben a látványötlet pályázaton, amelyek az ember és természet, illetve a hagyományos kultúra és modernitás értékeit hozták szintézisbe. 

"Megvalósíthatósági szempontok alapján egyértelműen az Alakor jeligéjű pavilonötlet volt a legesélyesebb, melyben a környezeti és környezetvédelmi értékek és üzenetek hangsúlyosabban és komplexen jelentek meg; ez az Expo szellemiségének is fontos alapeleme. Így a megvalósuló pavilon ennek továbbfejlesztésével készül" - áll az MTI kérdésére küldött válaszban.

A magyar pavilon 1910 négyzetméteres területen épül fel, az építmény beépített alapterülete mintegy 3000 négyzetméter lesz. 

Az Expo szellemiségének megfelelően Magyarország pavilonja több témakörben kíván a látogatókhoz üzenetet eljuttatni, így a következő öt területhez kapcsolódó értékeket képviselik majd a kiállítások és programok:

  • egészséges hagyományok
  • Magyarország a víz országa
  • örökség a jövőnek
  • olasz-magyar történelmi kapcsolatrendszer
  • kortárs kultúra

Olaszország mellett Magyarország máig az egyetlen résztvevő ország, amely a pavilont kutatás-fejlesztés és oktatás céljára kívánja hasznosítani a későbbiekben. Az olasz törekvésekkel megegyező koncepcióval a magyar kiállítási pavilon Szombathelyen, a 11-es Huszárlaktanya területén a Kreatív Örökségvédelmi és Értékfejlesztő Központ részeként épül fel újra.

Szőcs Géza kormánybiztos még az április 3-i alapkőletétel időpontjában megállapodott Diana Braccóval, az EXPO 2015 olasz pavilon kormánybiztosával a jövőbeni szoros együttműködésről, mind a pavilon építését érintően, mind pedig a jövőbeni kutatóintézetek közötti kapcsolatok kialakításában.

(forrás: MTI)


 

A pavilon tervezői: 

Sárkány Sándor – projektvezető, vezető kreatív tervező
Ertsey Attila – vezető építész tervező
Herczeg Ágnes – vezető táj- és kertépítész tervező
Stocker György – vezető konstruktőr
Tompos Lajos – vezető belsőépítész
Scharer Mihály – vezető statikus tervező
Zöld Béla – vezető épületgépész tervező
Tóth Zoltán – vezető elektromos tervező
Bozsódi Zsolt – belsőépítész tervező


 

 

 

Vélemények (61)
Pákozdi Imre
2015.03.23.
21:22

Amit ma Szőcs Géza az Olasz Intézetben művelt, azt rögzíteni kellett volna. Pedig, bár húsz perces késéssel, de jól indult a "találkozó". Csinos, szőke (zöld ruhás), olaszul kiválóan beszélő kommunikációs managerhölgy közvetítette Szőcs Géza szavait, feleslegessé téve a bothangú, évtizedek rutinjától érzéketlenített intézeti tolmácsot. Ráadásul, a vendéglátó olaszok üdvözlő szavai után iziben kiderült, hogy valamelyest Szőcs Géza is tud olaszul; kedvesen és a protokoll által kívánatosnak tartott mértéket messze meghaladó nyelvi színvonalon szólt a vendéglátó házigazdákhoz. 

Ami azonban a megnyitó három perce után következett, az lassacskán rémálommá vált. Az animációk nagy része nem működött, illetve Szőcs hősiesen küzdő, zöldruhás, olaszul kiválóan beszélő marketinges kolléganője nem találta. De nem azért, mert nem ismerte az anyagot: hanem mert abszolúte felkészületlen főnöke, Szőcs Géza össze-vissza instruálta; ezt add, azt add, jé, ez csak félig van kész, próbáljuk amazt. Ordítóan világos volt, hogy egyetlen egyszer nem próbálták össze a mondandót a mutatni valóval. A mozgóképek akadoztak, az állóképek rohanvást váltották egymást, miközben Szőcs habogva kereste a szót, aktuális időkitöltő mondatának legalább nyelvtanilag korrekt lezárására.

Mi, magyar vendégek, borzasztóan éreztük magunkat.

Ráadásul volt egy pillanat, amikor Szőcs főúr megsejtette a cikit és csak úgy metakommunikatíve, zöldruhás, szőke, olaszul valóban tudó, a számítógéphez is értő beosztottjára próbálta hárítani a botrányos készületlenség felelősségét. Ez volt az alja; kínosan fészkelődtünk, de szerencsére a zöldruhás szőke, olaszul jól tudó beosztott hölgy talált egy videót, ami - egy hiradórészlet (!) - elterelte a figyelmünket. Ezután a kérdezz-felelek véget vetett az előkészítést mindenképpen megkövetelő szakasznak és Szőcs Géza végre vitatkozhatott. Itt - a nyitó három perchez hasonlóan - megint elfogadhatóan szerepelt. Ahogy ismertette a pavilonvitát, az ugyan részrehajló, de legalább folyékonyan értelmezhető magyar szöveg volt, helyénvaló megállapításokkal. Ám, amit előadása főrészében, előkészítetlenségből, strukturálatlanul előadott rögtönzésből, megalázó technikai bakikból produkált, az alapos ok lehet Szőcs azonnali lemondására, nyugalomba vonulására. Mindenesetre állítom: ennek a végtelenül kínos, készületlenség folytán értékelhetetlen műsorszámnak az érdemjegye bármelyik magyar egyetemen csakis az elégtelen lehetne.

Zöldi Anna
2015.03.27.
22:16

@Pákozdi Imre: nincs ebben semmi meglepő, szó szerint így zajlott a pályázati eredményt kihirdető első sajtótájékoztató a parlamentben. a traumát azóta se dolgoztam fel, bár a zsendvicsek foinomak voltak, mégsem sikerült vezetőinknek lekenyerezniük.

ott is voltak szőkék, sokan, nem zöldben, hanem fekete-fehérben. volt habogás, keresegélés, jucika szaladjon már át a listáért a szomszéd szobába, jaj, ez nem is az a lista - és így tovább. jó, hogy volt sok jucika. lényegébben a díjazottak neveit, helyezését és számait sem sikerült egyértelműen azonosítani.

na de miért is lett volna erre szükség, amikor azóta tudjuk, hogy színházat láttunk - addigra régen eldőlt már minden. csak emiatt a hülye demokrácia miatt kellett minket szendviccsel etetni.

 de minden csoda 3 napig tart, ez a csoda is milánóban.  lehet, hogy mire hazaér a szőrös sámándobok közé fogott zöldellő női rejtelem, már szeretni fogjuk.

van egy szuper színdarab -  ionesco: rinocéroszok. régen láttam, de mélyen megfogott. a végén gálffi lászló kuporog a szekrény tetején és azért se változik rinocérosszá, míg csinos barátnője a patájával toporzékol és elporzik a csordával.

 

 

Pákozdi Imre
2015.03.18.
11:32

2015. március 23-án 16:00 órától a Budapesti Olasz Kultúrintézetben (Budapest VIII. ker. Bródy Sándor u. 8.) "A 2015-ös milánói kiállítás magyar pavilonja" címmel találkozót tartanak. Regisztráció: iicbudapest@esteri.it. Felszólal: Szőcs Géza. Szinkrontolmácsolást biztosítanak. 

FenyvesiHK
2015.03.18.
17:23

@Pákozdi Imre: íííí....egy kitűnő alkalom,hogy gratuláljunk SZG úrnak, a magyar kultúra univerzális, multilaterális apostolának harmatfriss Kossuth díjához egyúttal.Nehogy már ott ne legyünk.

Hartmann György Sándor
2015.03.19.
20:30

@Pákozdi Imre: Idézet a beharangozóből:

A három szintes pavilon 1910 m2-en terül el. A formák és az anyagok a XX. század közepén kifejlődött, helyi hagyományokra, a természet törvényeinek megértésére, az ember és a világegyetem kapcsolatának felmagasztalására épülő, az organikus építészet elveit követő magyar építészet legfőbb vonalait képviselik (magtár, mezőgazdasági silók, istállók).

Ryhe

 

racsostarto
2014.06.02.
09:13

Szerintem zseniális! További sok sikert a tervezőknek! Pritzker díj gyanús a történet.

lecsó
2014.05.28.
15:54

"A magyar bor és sajt sorsa Olaszországban egyáltalán nem reménytelen."Akkor ezért nyerhetett egy olyan építmény, amelyről mindenkinek az evés jut az eszébe."a kormánybiztos hozta meg a végső döntést, érzetek és benyomások, háttérbeszélgetések során, amelyet nem tudott konkrét költségszámításokkal és műszaki tartalommal alátámasztani. "Ugyanez történik a Városliget kapcsán is. Ugyanilyen szittya végeredménnyel. Csak ott még a fákat is kivágják hozzá, és a Vajdahunyad várából is romkocsmát csinálnak. A magyar és a nemzetközi építészszakmai képviseletek támogatásával.

Pákozdi Imre
2014.05.28.
15:57

@lecsó: :-)

arrabonem
2014.05.28.
08:05

Láttam a készülő Malom makettet.

Láttam az építők lelkesedését, Tamás ragyogó arcát, hogy mennyire hittek az egészben.

Láttam, hogy valami eszméletlenül szép konstrukciót és teret álmodtak.

 

Lehet siránkozni a szakma becsületén, a megépülő izé országimázsra gyakorolt hatásán, a "ránk csorgó vizelet" szagán és ízén, de nem kellene elfelejtenünk, hogy Gettó Tamásba és Hutter Ákosba eszméletlen nagyot rúgtak, egész életre szólóan, előre megfontoltan és aljas indokkal. Jó, ha ez nekünk is fáj, de mit érezhetnek ők...

Velük kapcsolatban, mellettük kellene szolidaritást, kiállást felmutatnunk.

csonti
2014.05.28.
09:34
rojan
2014.05.28.
13:00

@csonti: Valóban egyre szomorúbb és felháborítóbb ez az egész. A legfelsőbb nyilatkozatok kulturális és műszaki képtelenségekkel takaródznak. A lemosott MÉK és MÉSZ ismét magyarázza gyászos bizonyítványát.

Egyik kollégánk, állitólag, szóban  elhatárolódott a műtől, a szerzőséggel kapcsolatban már etikai kérdést is felvállalva. Egy másik most került, állítólag, mester hírbe ( l.csonti ), a tájékozottabbak nagy derültségére. Talán Ők is nyilvánossá tehetnék építészi álláspontjukat - a sok állítólag helyett.

A végén még  miránk, a hozzászólókra, vetül a hír: Rárontottunk nemzetünkre !

Roth János

cicu22
2014.05.27.
15:21

Csupán annyiról van szó, hogy ha az ember ujjára kalapáccsal rácsapnak, felkiált: jaaaaaj. Most egy szakma ujjára csaptak rá (inkább a tökére ejtettek egy üllőt). Ha utána nem kérnek elnézést, az ember szándékosságot feltételez.

Ma délelőtt volt a Budapesti Építész Kamara Küldöttgyűlése. Úgy érzem elkezdett működni a szakma immunrendszere. A MÉK alelnöke vizsgálatot kezdeményezett, a Szakmafelügyeleti Bizottság vizsgálatot igért, a MÉSZ elnöke, Makovecz Imre tanítványa, a Kós Károly Egyesülés tagja, kultúrbotrányt emlegetett.

Csonti kérése méltányos.

A döntésben annyit segítenék, hogy a Magyar Építész Kamara nem ismer "megvalósításért felelős építészt". Csak építészt. Ha szeretné, ha nem, ennek a pavilonnak jelenleg ő a tervezője, nem fog kimaradni az "életművéből", ellenkezőleg, mindenki erre az egyre fog emlékezni.

Kalmár László építész, kamarai küldött

Zöldi Anna
2014.05.27.
18:55

@cicu22: "Kikértem a hazai építészszakma legfontosabb fórumainak, független szakértőknek az álláspontját, és figyelembe vettem a pályázók megvalósíthatósági tanulmányait. Az Alakor című pályamunka alapján létrejövő pavilon hangsúlyosan képviseli a Magyarország által képviselni kívánt tematikát, a múlt heti milánói bemutató kapcsán elismerően szólt róla az olasz sajtó és építészszakma" - hangoztatta Szőcs Géza a keddi budapesti sajtóbeszélgetésen.

ők kik vajon - a szakma legfontosabb fórumai? ott volt ma valaki? ágyhoz vgaaoyk kötve, szomjazom az infot

za

csonti
2014.05.28.
07:57

@Zöldi Anna: A sajtótájékoztatón ott volt Erika és Kristóf az ÉF-től, bizonyára majd írnak róla, egyelőre viszont az alábbi beszámolót tudom ajánlani, ami elég hűen visszaadja az elhangzottakat:

http://444.hu/2014/05/27/az-ertelmisegi-elit-elsonek-a-gotikat-is-barbarsagnak-tartotta/

Ebből ugyan kimaradt Szőcs Géza azon megjegyzése, miszerint egyeztetett döntése előtt Gettó és Hutter Urak "korábbi mesterével", akinek véleménye számított a döntésében, aki ahogy Szőcs Úr fogalmazott, nagyjából úgy nyilatkozott a Malom című pályaműről, hogy "Magyarországnak kicsit drága lenne". Kérdésre Zoboki Gábort nevezte meg az említett "mesterként".

Ez nem tudom mit jelent, de tulajdonképpen a lényeg, hogy a kormánybiztos hozta meg a végső döntést, érzetek és benyomások, háttérbeszélgetések során, amelyet nem tudott konkrét költségszámításokkal és műszaki tartalommal alátámasztani. Egyszerűen csak szerinte problémás és drága lenne a Malom, meg túl "geometrikus", félt a malomkerékkel járó pesetleges problémákból fakadó kudarctól. Joga volt másképp dönteni és megtette, az egyszemélyes felelősséget állítása szerint is vállalja érte, bár bevallotta, hogy majd az idő igazolja, hogy jól döntött-e. Azt ő is elismerte, hogy kicsit költséges ugyan, de egy "tesztről" van szó.

Zöldi Anna
2014.05.28.
09:22

@csonti: köszönöm. egyre szonorúbb az egész, itt kell kiszállni. hallgatom a cinkéket az ablakban.

az eredeti tervezőkkel természetesen mind együttérzünk, ahogy számos elődjükkel is tettük. kérdés, h ez mire elég.

csonti
2014.05.27.
11:35

A Skicc műsornak adott telefonos válasza alapján egyértelműnek tűnik, hogy a tervhez Ertsey Attila építész "mindössze" asszisztál, az nem az ő szellemi terméke.

Én ezúton kérem Ertsey Attilát, hogy a továbbiakban ne vegyen részt ebben a munkában, mutasson példát belátásból, emberi nagyságból és ne adja a nevét tovább olyasmihez, amiben egy Ertsey Attila csupán a "megvalósításért felelős építész"! Egy Ertsey Attila legyen tervező építész, Makovecz Imre vagy Janáky sem mondta soha, hogy ő csak a megvalósításért felel, biztosan Gettó Tamás sem csak a megvalósításért felelt volna.

Láthatja, hogy általános szakmai ellenszenvet vált ki ennek az "épületnek" a megépítésének a lehetősége. Ne éljen hátralévő életében ezzel a szégyennel, amit nem is Ön talált ki. Most még megteheti, hogy kinyilvánítja egyet nem értését az első helyezett Malom tervének kigolyózásával szemben és visszalép az expó projekttől.

Bár sokan úgy állítják be, de ez nem politikai, mégcsak nem is kultúrpolitikai kérdés, emez nem a "liberálisok" "ugatása", amaz pedig nem egy a nemzeti kultúrát népszerűsítő alkotás az internacionálissal és a modernnel szemben.

Az ellenkezés nem a budapesti szűkkörű értelmiség nyüszítése, hanem ez egy általános szakmai felháborodás! Ez a terv pedig egy tévedés, egy díszlettervező naiv elképzelése, amihez egy építésznek sem szabadna a nevét adnia (miközben nem is ő tervezte), ha kicsit is tiszteli a szakmáját.

Ne hozzon szégyent a szakmánkra és a világkiállítás közönsége előtt az országra, lépjen vissza!

Zöldi Anna
2014.05.27.
18:31

@csonti: amikor kulturális kérdésben politikusok hoznak döntést, az nem kultúrpolitika? sztem mélységesen az, és a legnagyobb veszélye épp abban rejlik, hogy a közönségszavazatok számával visszaigazolt vizuális kulturálatlanságot erősíti. ezzel túlmutat az építészet ügyén, az építész szakma negligálásának sérelmén - nyilvánosan szót emleni ellene értelmiségi kötelesség. ha a döntést politikus hozta, akkor politikai ügy is, az adott döntéshozó alkalmatlanságát bizonyítja, politikai hovatartozástól függetlenül.

de van egy konkrét kérdésem, amire választ várnék: kicsoda sárkány sándpr? elnézést a tájékozatlanságomért, a neten 3at is találtam, festőt, költőt és díszlettervezőt - ő melyik? vagy mind ugyanaz? ha beszéltetek vele, ti nyilván tudjátok. írni készülök a dologról, kéne info

köszönöm, ha valaki felvilágosít

za

Pákozdi Imre
2014.05.27.
18:58

@Zöldi Anna: Kedves Anna, a "közönségszavazatok számával visszaigazolt vizuális kulturálatlanság" nagyon hasonlít a "szavazatok számával visszaigazolt politikai kulturálatlanság" fordulatra. Amely fordulat így, egy 45 százalékos ill. egy másik, 51 százalékosnál nagyobb dominanciájú listás szavazási eredmény után valóban "túlmutat az építészet ügyén". Kérem Önt és kérem cicu22 alias Kalmár urat, valamint a többi, szigorú ítészt: ne hagyják magukat nehezen hajózható vizekre sodorni saját, politikai megalapozottságú frusztrációjuk által. Javaslom, koncentráljanak a "másodikból hogy a retekben lett első" kérdésére, mert ez - bár sajnos nem szokatlan - tényleg borzasztó dolog lehet, főleg a pályázati nyertesek számára. Ha ennek sikerül a szakma berkein belül utánajárniuk - amire Kalmár úr örvendetesen józan beszámolója alapján van esély - nagyon sokat lépnek előre a hasonló méltánytalanságok kiküszöbölésére. Ráadásul ez egy olyan kérdés, amelyre a kamara és a szövetség nem vonogathatja a vállát, amiképpen azt tette, illetéktelenségre hivatkozva, a Városliget beépítésére vonatkozó állásfoglalás helyett. A Városliget ügyében teendő nyilatkozat elhárításakor, ha jól emlékszem, mindkét szervezet vezetője PONTOSAN az ilyen esetek határozott, érdekvédelmi kezelésében látta a saját szervezete szerepét, nem pedig holmi parkrombolási törekvések megkérdőjelezésében.

Zöldi Anna
2014.05.27.
19:36

@Pákozdi Imre: kedves imre, ezsembe se jutott ezúttal politikai párhuzam, fekszem, és gőzöm nincs szavazatok számáról. valaki fentebb hivatkozott arra, h a közönségszavazatok alapján az alakor nyert. erre utaltam. h ez borzasztó. mert ez a micsoda, amit épületnek nem neveznék - épp azzal szórakozom, h egyéb info híján kigyűjtöm, h mi mindennek nevezték már az elmúlt 4 napban, javaslom különben h erre írjunk ki páláyzatot: kinek mi jut eszébe róla, - szóval hogy ez az izé úgy ronda ahogy van, mentség nincs, ha első lett volna, az még nagyobb baj lenne. ezúttal nem a pályázaton kell lovagolni, ezt próbáltam kiemelni. perzse az se szép dolog, de még mindig szebb, mint ez az izé. ami összevetve azzal, h ennyi embernek tetszett, kicsit elgondolkodtató a jövőre nézve.

ön terelte ezúttal politikai vizekre a kommentem ladikját, ami pedig szépen csordogált egész más felé. én cicu hozzászólásából is a szakmai felháborodást, a vizuálisan érzékeny ember, az alkotó felháborodását emelném ki, amit szakmapolitikai tisztsége okán kötelessége is hangoztatni, köszönet érte. nem dorgálás.

üdvözlettel visszatérek a munkámhoz

za

Pákozdi Imre
2014.05.27.
19:53

@Zöldi Anna: Biztos így van. Jobbulást :-)

Zöldi Anna
2014.05.27.
22:23

@Pákozdi Imre:  köszönöm. soha, semmi sem biztos:) nem árulná el nekem - ön biztos tudja - hogy kicsoda sárkány sándor?

köszönöm

za

Pákozdi Imre
2014.05.28.
05:16

@Zöldi Anna: Furcsállom a kérdést. Miután opálosra köpködték a művét, most az arcára is kíváncsiak?

Zöldi Anna
2014.05.28.
09:22

@Pákozdi Imre: az arcára semiképp. a szakmai háttere érdekelt volna, tudja szeretek utána járni annak, amit leírok, és most korlátozottan tudok. de már megoldottam, köszönöm

za

csonti
2014.05.27.
11:09

"A Skicc, építészettel, urbanisztikával és köztéri művészettel foglalkozó tematikus műsor a Tilos rádióban. Aktualitásánál fogva, ebben a műsorban szerettünk volna teret adni, hogy a Milánói Expo pályázat főszereplői nyilvánosan megszólaljanak, elmondhassák gondolataikat, válaszoljanak kérdéseinkre.

Elsőként a Malom című pályamű, pécsi szerzőpárosát Hutter Ákost és Gettó Tamást kerestük meg, akik szívesen álltak rendelkezésünkre. A telefonos beszélgetésekből azonban kiderült, hogy nem tudnak sokkal többet az elmúlt napok, hetek történéséről, mint mi, vagy bárki más, a hivatalos híradásokból. Őket legalább olyan meglepetésként érte a 2014. 05. 23-ai bejelentés mint minket, miszerint nem az ő, nyertes pályaművük valósul meg.

Ezek után, természetesen szerettük volna megszólaltatni a másik felet is. Mivel Ertsey Attila neve építészek között jól ismert, elsőként őt hívtuk telefonon. Elsőre ő is nyitott volt a felkérésünkre, azonban hamar kiderült, hogy nem a megfelelő embert kerestük. Miután leraktuk a telefont, már csörgött is a visszahívás, amiben Attila elmondta, hogy a pályázat nem az ő szellemi terméke, az életművében ez nem mint saját alkotásként szerepel. A pályamunka szellemi alkotója Sárkány Sándor, így ő csupán mint a megvalósításért felelős építész.

Sárkány Sándort is telefonon kerestük, a telefonban elsőre nem zárkózott el nyilvánosságtól, azonban időt kért, hogy tájékozódjon. Hamarosan azonban újból csörgött a telefon amiben azt az információt kaptuk, hogy jelenleg az alkotók nem, kivéve Szőcs Géza nyilatkozhat a pályaműről.

Ezen kívül Farkas Szilviától (szerzőtárs) kaptunk további információt is, miszerint ma, 2014. 05. 27-én Kedden 15:00-kor, a Millenáris Teátrumban hivatalos sajtótájékoztató, és beszélgetés lesz a témában.

A fentiek miatt a mai műsorunk meghiúsult, nem szeretnénk mi sem találgatásokba bocsátkozni ezért ismétlés lesz a műsorsávban.

üdv.: Csóka Attila, Molnár Szabolcs, Mónus Gergő, Szemerey Dániel, Bódi Lóránt"

Pákozdi Imre
2014.05.27.
15:21
grafitnyúl
2014.05.27.
10:19

Hogyan lehetséges, hogy a színházi szakma ki mer állni a véleményével, az építészek pedig nem? Vagy készül valahol egy komolyabb tiltakozás, amihez csatlakozhatnánk? Ha már a kamara nem, akkor miért nem szólalnak fel az egyetemek? Picit a partvonalról nézve, a Városliget talán nem ennyire ormótlanul nyilvánvalóan ellenzendő mindenki számára, de ha ez a pavilon nem elég figyelmeztetés a jövőre nezve, akkor mi? Én a tavalyi árvízhez hasonlítanám...ott hirtelen mindenki tudta, hogy mi a dolga - legalább is majdnem:)))

Pákozdi Imre
2014.05.27.
14:22

@grafitnyúl: Talán az az oka, hogy az utóbbi években a színházjegyek iránti igény nem csappant meg - legalábbis olyan mértékben biztosan nem, mint az építőipari kereslet. Ismert számok: 1984-ben 90 ezer lakás készült el, 2008-ban 31 ezer, 2012-ben 11 ezer, 2013-ban 7300 (kb.) Nyilván ez az, ami Önök szakmáját megrázza, mondhatni a földre viszi. Ebben az építészeket nagyon durván érintő válságban logikus, ha minden szakmájukbeli félti a kapcsolatrendszerét, a kollegiális segítség forrásait, az esetleges megrendelő jóindulatát.

lecsó
2014.05.27.
06:40

A sámándobos miliőt esetleg fel lehetne dobni valami kreatív AR-tartalommal. Ahol kreativitás alatt nem annyira a illetékeselvtársos kormányhivatalnoki, hanem inkább a tizenéves tartalomfogyasztói változat értendő. Ha utána az egészből csinálunk egy 3D DVD-t, amit a kijáratnál szuvenírként osztogatunk, mindjárt egy másik problémát is megoldottunk. (Esetleg csomagolhatjuk csikóbőrös kulacsot mintázó papírba, nehogy túl nemzetietlen legyen.) És bár a sajt- és borkínálatunk, különösen Olaszországban, joggal tarthat igényt széleskörű érdeklődésre, azért érdemes lenne pár Okostojást is berakni a népiesch választékba.

Pákozdi Imre
2014.05.27.
09:05

@lecsó: A magyar bor és sajt sorsa Olaszországban egyáltalán nem reménytelen. És nem azért, mert annyira jó, hanem mert olcsó és mert - fogódzkodjanak meg - a olasz ételek belföldi fogyasztásra szánt megsemmisítő többségénél sokkal jobb. Azt a piacot uralja a gyanús, ízesítetlen főzővízben úszó, sorozatvetett, gépi ravioli, a gyanúsan raktárízű spagetti, a sózatlan kenyér, a minősíthetetlen cafatokban lógó, törmelékes csontot bőven tartalmazó bárányborda, a papírvékony, páclét soha nem látott marhasült, a dresszing nélkül felszolgált, de még balzsamecettel és olívaolajjal is menthetetlenül sivár saláták és folytathatnám. Nem reménytelen piac nekünk az olasz élelmiszerkereskedelem. Annak, amit Észak- és Közép-Olaszországban - még rendes éttermekben is - eléd tesznek, alig van köze azokhoz az ízcsodákhoz, amit pl. az Arany János utcai Pomodoróban ehetsz. A dolog hasonlít a bútorpiacra. Olaszország éppen úgy világhírű fantasztikus designbútorairól, mint a konyhájáról. És joggal, ha az exportra kerülő bútorokról és a konyhaművészetük "export" változatáról van szó. De amiben laknak, vagy amit a közepes-olcsó szállodákban látsz, semmi köze ehhez. Külön érdekes az a tradícionális olasz középosztálybeli lakástípus, amely márvány (vagy műkő) padlóval, cifra, leginkább neobarokknak nevezhető bútorokkal és kovácsoltvas székekkel és asztalokkal (!) van berendezve. Ez azért nem ugyanaz, ami az itthoni, olasz bútorokat forgalmazó design stúdiókban megszokott...

egy-fo-epitesz
2014.05.26.
06:06

Éveken át nem jártam az ÉF-en.

Most egyik kolléga hívta fel figyelmem Tomay vergődésére.

Erről a milánói pályázatról is jobb lett volna nem tudni...

Szánalmas nézni, ahogyan egy egész szakmát (+országot) taposnak sárba...

Következő kérdés rögtön: minek a kamara? Évi 48 000 Ft ot lehúzni és sóhivatalként hesszelni...

Apropó Ertseynek nincs köze a kamarához? Simán meg lehet tenni, hogy nem az elsődíjas tervet viszik? Ez már megint a "nemzeti" tempó? Sevilla effektus? Színház effektus?

Tanulság: jobb nem nézni, hogy a "nemzeti" dakoták hogyan tapossák az építészetet...Egyszerű náci propaganda lesz belőle... Göbbels és Speer megnyalná mind a tíz újját... plusz kb Hitler építészeti lelkesedésével vetekszik a magyar politikusok építészeti "kreativitása"...

Fordítsuk el a fejünket... Egyelőre csak a szakmát viszik...

perika
2014.05.26.
09:59

@egy-fo-epitesz: Kedves "egy-fo-epitesz"! Bízom benne, hogy konstruktív hozzászólásait olvashatjuk itt a jövőben. Ez ugyanis nem volt az. Üdv, perika

gádor
2014.05.27.
07:48

@perika: azért cicu22 is megérdemelne egy ejnye-bejnyét

ppbkok
2014.05.25.
16:36

Elég érdekes....? ez a micsoda!

Zöldi Anna
2014.05.25.
18:57

@ppbkok: a traktor elütötte a mammutot és kigurult a kereke... ja... nem is... hobbitlak, földtakarás nélkül. még nincs kész...

cicu22
2014.05.25.
13:56

1. Ez nem műfaji kérdés. Építészeti kérdés. Minden munkát illik mérnöki alázattal végezni, nem lehajolni és eltorzult arccal gügyögni az emberekhez, fura, hogy ezt egy elektromos tervezőnek kell magyarázzam. Ez kultúra és tehetség kérdése. A fej kultúrálatlanságát és tehetségtelenségét persze lehet zsíros politikai hátsóval ellensúlyozni. Azt is tudjuk mi ennek az ára.

2. Getto Tamáséknak négy hónapja gátlástalanul, összevissza hazudoznak. Közben ők dolgoztak, 1:20-as makett készült, kutatókat, szakértőket vontak be. Most képzelje magát a helyükbe. Janáky halott. Őt már nem tudja megkérdezni.

3. Kolléga olyat nem mondhat, hogy előfordult már ilyen, meg hogy ez véleménykülönbségre utal. Itt azért beillesztek egy óvatos bazmeget.

4. Ez az eset tűpontosan mutatja országunk és építészetünk jelenlegi állapotát. Az utolsó kapcsolja le a villanyt.

Kalmár László

Pákozdi Imre
2014.05.25.
14:05

@cicu22: Bocsásson meg, de igen, műfaji kérdés. Műfajilag más a kiállítási pavilon és más az épület (és megint más a szobor, még ha épületként akarjuk eladni, akkor is*). Amiért mégis van igazság abban, amit erről ír, az az inkriminált pavilon továbbhasznosítási szándéka, tehát az, hogy itthon, állandó objektumként újra fel akarják építeni, valamiféle kutatóközpontnak... fúj.

A bazdmeget nincs miért beilleszteni. Nem mellesleg ez is műfaji kérdés. Amit pedig leírtam a "meg nem valósítási" pályázati záradékékról, azt saját szememmel láttam, ha nem is ennek a pályázatnak az anyagában. Valahogy úgy szólt, hogy "kiíró semmiféle kötelezettséget nem vállal arra, hogy a díjazott pályaművet megvalósítja". A címe a záradéknak az volt, hogy "No obligation". Ha mégis felgyújtja a villanyt, kérem, nézze meg a jelentését a szótárban.

* ld. pl. Gehry csikágói szabadtéri színpadát, a Pritzker-színpadot, ami szerintem inkább szobor, mint épület. 

Huszti István
2014.05.25.
16:20

@Pákozdi Imre: Kedves Imre!

Ez itt szerintem sem műfaji kérdés. (Eleve műfaji kérdésekről, mondanivalóról, művészeti értékről akkor lehet beszélni, ha megtörtént az elemzés, a mérnöki előkészítés. Én tartom azt a véleményt, hogy az építészethez, művészethez való belépőjegyet először az iparos munkánál kell megváltani. Itt ez nyomokban sincs.)

Itt arról a "hungarikumról" van szó, amiben az első helyezett lesz a vesztes és nyer a második. Milyen folyamat eredményezi ezt? Gyanítom, sőt határozottan az a véleményem, hogy a folyamatosan újratermelődő szakmai csoportok despotizmusáról van szó és ezt egyáltalán nem politikai kérdés - nincs kényszer - az építész szakma évtizedek óta így működik, a szerepkörök öröklődnek.

Nem írnék ilyeneket, ha nem gondolnám, hogy van orvosság - nyílvánosság, a mérnöki-iparos értékek felvállalása, a társadalmi hasznosság szakmai közmegegyezésen való megfogalmazása, új szervezeti formák kilakítása (nem a mostaniak pofozgatása).

Pákozdi Imre
2014.05.25.
16:30

@Huszti István: Természetesen nem helyeslem a második helyezett terv megépítéséről szóló döntést, már csak azért sem, mert nekem is Getto Tamásék munkája tetszett jobban. De nem is ezért szóltam hozzá. Hanem az egetverő felháborodás miatt, ami bosszantóan durván és uniszónó hangzott, miközben nyilván mindenki, aki már indult pályázaton, tisztában van a megrendelő jogaival. És sajnos, igenis lehet szomorú politikai vetülete a dolognak, amiképpen a Városliget-ügynek most és a Nemzeti Színház-ügynek, hajdanán. 

Huszti István
2014.05.25.
16:45

@Pákozdi Imre: Persze ha akarjuk mindennek lehet és van is politikai vonzata, de tapasztalatom  szerint a fő ok a szakma ilyen irányú impotenciája és megalkuvása amiben a fő felelősség a szervezeti képviseleteké - MÉK, MÉSZ.

cicu22
2014.05.25.
18:08

@Pákozdi Imre: Pénteken voltam a Szabadság téren. Jó darab időt eltöltöttem ott, tudtam: utoljára. Zavarodott turisták nézték, mi épül. Néhányan meg is kérdeztek. Soha életemben nem megyek oda többet. Ez nem műfaji, nem is esztétikai kérdés. Külföldi kollégák kérdezik, ez most komoly? Komikus és kínos persze, de nem ez a baj vele.

Zöldi Anna
2014.05.26.
14:47

@cicu22: ok, cicu, de mi a teendő? mék? mész? kiáltvány? petíció? hugyozzunk mi az ő fejükre? vagy esetleg süssünk mind tortát?

de értem, amit írsz, és én se szívesen irogatok már mostanság. csak szeretném látni a kiutat, mert az, h itt a kattintások számát növelve vitatkozgatunk és kesesrünk nem az. sokéig ámítottam magam azzal, h majd csak arról fogok írni, ami pozitív. mára elfogyott a mondandóm.

 

és sajnos a perika által dekonstruktívnak bélyegzett hozzászólás semmivel nem rosszabb, mint a többi, igazságtartalmát tekintve pláne. a milánói eredményhirdetésről szóló parlamenti sajtótájékoztató szakmai életem egyik mélypontja volt - perika ott voltál, gondolom, neked sem tetszett. a demokrácia utolsó morzsáit szórták ki az ablakon a megújult kossuth térre - amiről csak jót szabad írni, holott sivár és birodalmi, más kérdés, hogy az építtetői akaratot maximálisan kifejezi, így voltaképp telitalálat és valóban dícséret illeti. milánó viszont minden szakmai mércével mérve elképesztő - ezt tényleghogy tűri egy szakma? ahogy mi a sajtótájékoztatót, kussban. pedig egyetlen összefüggő mondatot nem tudott a kormánybiztos végigmondani, nem tudták a nyertesek nevét, a tervek számát, csak azt, h a kormánynak jogában áll azt választani, amelyiket akarja. ezt nagyon érthetően elmondták.

lejátszottak egy pályázatot, megfizették a zsűrit, mert tanultak az előzményekből. aztán folytatták, amit elkezdtek.

és ezzel nem is ez a legfőbb baj, a hatalom természete ellen nem itt kell harcolna, ha... kár idecitálni sevillát, az is etikátlan volt, de ott csak az ideológiák csaptak össze, az építészeti minőség konstans maradt. na de itt?

és persze, h összetett, szakmapolitika meg mifene - de ez most alulmúlt minden eddigit.

és minden érintett hallgat: zsűritől - amiben voltak építészek - a tervezőkön át a szakmai szervezetekig, mindenki. nyilván okkal. akkor mi itt miről is vitázunk?

lecsó
2014.05.27.
07:03

@Zöldi Anna: "ezt tényleghogy tűri egy szakma?"

A múzeumi negyed jelentősebb beavatkozás mind az építészszakmába, mind a társadalomba, ehhez képest ott nem tűrés, hanem kifejezett támogatás tapasztalható a szakmát hivatalosan képviselők részéről.

zim
2014.05.27.
07:36

@Zöldi Anna: 1. beszélj a küldötteddel (hogy ki az, az jó kérdés), hogy vigye a küldöttgyűlés (a Kamara legfőbb szerve) elé

2. talán most már egy olyan jelölőbizottságot kellene kinevezni, amelyik képes felkutatni olyan jelölteket, akik hajlandók egy érdemi programot megfogalmazni és képesek a megvalósításra is // másrészt egy olyan szavazási rendszert kellene bevezetni, hogy ne csak az egy napra ráérő korosztályok menjenek el a kamarai választásokra... ...innen indulnak a dolgok...

zim
2014.05.27.
07:39

@lecsó: jogos a komment! ...mondhatnám azt is, hogy gumicsont

endreborza
2014.05.25.
09:28



rojan
2014.05.25.
14:21

@endreborza: Végül is csak egy pavilon. Ugyanolyan mint volt A.Aalto-é 1937-ben Paris-ban, vagy L.Costa-O.Niemeyer-é New-Yorkban 1939-ben. Igaz, hogy azokat a modern építészet története ma is számon tartja. Most mi jövünk, de ne akarjunk sokat, csak Tiszteletet Magyarországnak. Legalább is a hivatalosság szerint ! Ime, látjátok feleim szümtükkel!

Te pedig Jónás, ha teheted, gyere elő a sámándobbá lerágott cethal gyomrából és mesélj nekünk a pályázatainról, kezdve a sevillai pavilonnál és a Nemzeti Szinháznál. Folytasd a Kossuth téri echte pusztával és legújabb Gabrielünkkel.

De ha befejezted jöhetne már egy értő, szakmai recenzió is, ahogyan legutóbb Marosi Ernő művészettörténész adott elő a szabadság téri borzadályról az MTA-n. Építésztől, építészeknek, mondjuk a MÉSZ fórumán. Addig mindannyiunkról nehéz lemosni ezt a gyalázatot. Hogyan leszünk így fehérek között európaik?

Roth János

Pákozdi Imre
2014.05.25.
14:36

@rojan: Kedves rojan és cicu22, a totális elkeseredettség cikázó villámaival nehéz vitázni. Mégis: a Szabadság téri emlékmű dolga más, bár - akárcsak Ertseyék pavilonja - tervezett formája nekem se tetszik. És egyetértek azzal (illetve itt, tudtommal elsőként, de nem először leírom), hogy a Fekete György-féle MMA időszaka alatt korszakos ünnepet él a giccs. A nemzetinek gondolt giccs. Ami nagy kár. 

Vannak maradandó értékű pavilonok, persze! Ilyen a sevillai is.

Most jöttem rá, hogy netán engem tisztel Jónásként. Nos, a Nemzeti Színház pályázatáról már írtam, a Kossuth téri echte pusztát már több menetben sivataggá bíráltam, Gábrielünkről ld. fönntebb. "Szakmai recenziót" viszont sajnos, nem tudok írni. Ahhoz a t. építészeknek kellene összekapniuk magukat, szakmaiassá ráncolni homlokukat, összeszedni a tanultakat, kigazdálkodni az időt, utánanézni az adatoknak, idézeteknek, majd bátorságot gyűjteni és a füstölgő dühöt érvekké, az érveket gondolatokká, a gondolatokat pedig írássá kéne formálni. Nem nagy ügy, kicsit hasonlít ahhoz, ami amúgy is a dolguk: "a látottakat ismertté, az ismerteket tudottá, a tudottakat élménnyé, az élményeket magasztossá kell tennünk, hogy művészetet hozzhassunk létre". (Egry József)

Pákozdi Imre
2014.05.25.
07:14

"Nekem se tetszik, de ne felejtsük el: ez egy pavilon, egy installáció, nem pedig épület. Az iránta támasztott követelmények ezáltal lényegesen egyszerűbbek, egyszersmind időben korlátozottabbak, megjelenése sokkal inkább a talmi stílfekvésében értelmezhető. Az egész cucc az esztétikum esztrád-műfajában mozog. Lehet tehát csiricsáré, önmagát kellető, egyszerű képzettársításokkal operáló, bombasztikus és bevallottan ideiglenes." Ez volt az eredeti véleményem és most is ez az Ertsey-féle pavilonról.

Az pedig, hogy nem a nyertes pályázat épül meg - bár tényleg furcsa és ellentmondásos dolog (nyilván a zsűri és az építtető közötti véleményeltérésre vall) - nem először fordul elő a magyar és a nemzetközi építészettörténetben. A kiírások többnyire tartalmaznak is erre az esetre vonatkozó klauzulát. Úgyhogy javaslom, vegyenek vissza az Ertsey Attila-ellenes gőz (vagy mi) eregetésből, a fanyalgásból. Sokkal tanulságosabb Tomay Tamás györöki házának esete. Nem a megítélhetetlen, mert nekünk meg nem mutatott terv megítélése, hanem az illeszkedés témaköre. Ez, tehát az illeszkedés hiánya ugyanis a magyar falvak és a táj egyik legsúlyosabb rákfenéje. Az az össze-vissza épített dzsuva, a tohuvabohu, ami vidéken uralkodik, az esztétikai védőtávolság nem ismerete, be nem tartása helyenként vietnámi városképeket idéz. Micsoda öröm Devecser új, Turi Attiláék tervezte negyedét látni, vagy éppen csak egy osztrák vagy holland falut... Hogy utóbbiak esetében pontosan mit írnak elő, mint illeszkedési kritériumot, nem tudom, de tanúsíthatom, hogy a változatosság és az egységesség egyszerre van jelen. Aminek érdekében - hogy kissé csapongóan, mégis csak egy budapesti példát hozzak - az Újlipótváros 1930-as évekbeni beépítésekor az alábbiakhoz hasonló illeszkedési előírásoknak kellett megfelelni*: "a telkek keretesen, illetve csatlakozó udvarokkal építendők be; az épületek párkánymagasságának 25 méteresnek kell lennie, amely magassággal földszintet és hat emeletet lehet emelni; az épületek homlokzatát egy-egy telektömbön egységesen és összhangzatosan kell kiképezni és legalább nemesvakolattal ellátni; a homlokzatok részletes rajzát az építési engedély kérése előtt külön kell engedélyeztetni; a Csanády utca folytatásába kerülő épületen olyan áthidalást kell kialakítani, amelynek űrmagassága az útest fölött legalább 11 méter és az áthidalást a Csanády utca teljes 8 öles szélességében kell keresztül vinni, az áthidalás fölött az épület 25 méternél magasabbra is építhető." Uff.

* Ferkai András: Pest építészete a két világháború között, 18. old.

Mizsei Anett
2014.05.25.
12:36

@Pákozdi Imre: A két esetet összevetve érdekes:

Az ismeretlen terv esetén automatikusan a többség feltételezi, hogy Tomay Tamás asztaláról nem kerülhetett ki "rossz" ház. (Atyaúristen, tudja valaki, mi az pontosan???) Kíváncsi volnék, ha az Expo-pavilonok terveinek ismerete nélkül hallanánk csak a történetüket, akkor vajon a hozzászólók nem feltételeznék-e itt is ugyanolyan bizonyossággal, hogy Ertsey Attilának látatlanban is bizalmat kell szavazni...?

Leszögezném, távol áll tőlem, hogy bármely tisztelt építész mester úr ellen vagy mellett szóljak a másik javára. Pályakezdő halacskaként legföljebb tanulságokat próbálhatok levonni ítélkezés nélkül.Még azt sem sikerült - eddig - de a két eset párhuzamos futása mindenképp érdekes. Remélem, folytatásuk következik.

albertmester
2014.05.25.
06:47

Nem találok szavakat...és nem értem, hogy miért egy olyan gondolat nyer (ide értve a teljes építészeti megformálást, és egyéb szakmai szempontokat is), amelyet 'netalántánesetleg' mások is (nem kell, hogy mindenki), de talán a többség magáénak tud (tudott volna) érezni. Nem is tudom...talán a malom egy ilyen (egyébként is eléggé magyar) gondolat lett volna...Jut eszembe, amúgy vízgépésszel egyeztették a tervet?...

egy-fo-epitesz
2014.05.24.
17:46

Ercsey az új Makovecz ? a nemzet ceruzája ?

csak szólok hogy Makovecz előbb lett nemzetközileg hírhedté,csak aztán járult a szittya köszpénzes mézesbödönhöz...

 

egy-fo-epitesz
2014.05.24.
17:18

nagyszerű szittya magyar terv !

csak pár apróságot felejtettek el a mű művész alkotói !

Bodri kutya? a szürkemarha ? és Puskás/Pancsó ? az már smafu ?

nem lesz ez ezek nélkül sikeres !

Zöldi Anna
2014.05.24.
17:36

@egy-fo-epitesz: a milánói sajtájon a parlamentben nem tudták megmondani, h a nyertesek közül melyik sorzsámú terv kié, egyedül az alakorról. nyilván már akkor csak az játszott. hosszas és kínos huzavona után tíz vasalt hajú szőke szedte össze a neveket valahonnan - nyilván szép pénzt kaptak érte utóbb. mi szendvicseket és egy lapot a nevekkel. földes andrás anno megírta az indexen, na de az index hiteltelen, tényleg az, sokkal durvább volt, őrzöm a felvételt.

http://index.hu/kultur/2014/01/15/szocs_geza_a_hetes_nyert._ja_nem_az_otos/

remélem vki gyűjti az adatokat, h meg lehessen majdan írni a 21 sz építészettörténetének elhallgatott részleteit. én nem fogom.

A ZSŰRI TAGJAI ANNAK ÖRVENDEZTEK, H VÉGRE VOLT PÁLYÁZAT, ÉS EZ A LÉNYEG. SZŐCS GÉZA EGYETLEN EGYBeN ELMONDOTT mONDATA ARRÓL SZÓLT, HOGY A KORMÁNYBIZOTTSÁG (VAGY MI) ELÉ KERÜL AZ ANYAG, AKINEK JOGA VAN VÁLTOZTATNI A MEGVALÓSíTHATÓSÁG ÉS GYÉB SZEMPONTOK ALAPJÁN. (a caps lockot véletlenül nyomtam meg, bocs)

nyilván nagyon sokann hisznek abban, h ez az jó irány, az h itt levezetjük a feszkót - az a smafu. max majd üzenünk csipeszekkel velencében.

üdv

lecsó
2014.05.24.
00:15

Nagyvonalú kirakodóvásár, matyóval és remélhetőleg futballlabdával, mert különben ejnyebejnye. Jó ez így, mi más reprezentálhatná alkalmasabban a mai Magyarországot? Az internet és fapados légijáratok korában amúgy sincs túl sok értelmük a világkiállításoknak, egy-egy ilyen építészeti flashmobbal nem lehet nagyot tévedni. És ha figyelembe vesszük, hogy ezt a szerkezetet tényleg egy olyan háttérrel, kultúrával akarjuk kiállítható minőségben összerakni, ahol bevett dolognak számít, hogy két-három évente fel kell szedni a dilettáns módon lerakott utcaköveket, akkor a vállalás egyáltalán nem tekinthető kicsinek. Még akkor sem, ha innentől az lesz a legnagyobb feladat, hogy hogyan butítsák le, hogy meg tudják építeni.

blogen
2014.05.23.
20:19

Egyszerűen csak megbukott Budapest ízlésterrorja, mert jó ez a terv, vidéken elmegy. Pláne, hogy Szőcs Géza vidékentúli! :D

gll.mrnn
2014.05.23.
18:08

Úgy gondolom, Csonti remekül összefoglalta ennek a pavilonnak az értékelését. Mint sokan mások, én is abban reményekedek, hogy holnapra kiderül, hogy csak álmodtam az egészet. Mert ilyen nincs...ez egyszerűen nem lehetséges.Ha mégis, nem tudom mit lehetne tenni...már tűkön ülve várok egy petíciót tiltakozásképp, hátha.

nmtt
2014.05.23.
17:37

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . nem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . találok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . szavakat

qwark
2014.05.23.
17:24

Igen, az első döbbenet az volt, hogy egy olyan komoly ember, mint Ertsey Attila egy ilyen tervet elkészített; a következő a második díj volt.

De hogy ezt meg is építik, az már egészen elképesztő.

csonti
2014.05.23.
14:31

Már nem nevetek , mint amikor még nagyra nyílt szemekkel és széttárt karokkal meredtem a monitorra, mert második díjat kapott ez a terv a pályázaton.

Hányingert keltő mindenekelőtt, hogy nem az első helyezett valósul meg egy pályázat lezárását követően, hanem az ideológiai spanok kapják inkább a melót.

Másrészt mélyen elkeserítő, hogy egy ennyire színvonaltalan, ál-koncepciós handabandába bugyolált, várhatóan méregdrága viccet akarnak megépíteni, hogy nemzetünket a világ számára reprezentálja.

Hova pozícionál ez bennünket a világ építészetében? Mit üzen a messziről érkezetteknek? Valószínűleg, azt hogy teljesen elment itt mindenkinek az esze.

Előre mondom: drágább lesz mint bárki gondolná és nem tudják megfelelő színvonalon sem elkészíteni.

Végső soron hű képet adnak országunkról, de biztosan nem olyat, amit szeretnénk.

makaii
2014.05.27.
15:45

@csonti: Kedves Csonti!

Elolvastam az Alakorhoz készült leírást, nézegettem a terveket, emésztgetem a dolgot, de addig már eljutottam, hogy egyáltalán nem nevezném  "színvonaltalan, ál-koncepciós handabandába bugyolált, várhatóan méregdrága viccnek", de blickfangos az tény. Nem egy hightech geg az biztos. A közzétett látványtervek alapján viszont a legtöbb szavazatot kapta. Nincs kizárva hogy kimagasló látogatói érdeklődést vonz. Szomorúan olvastam a hozzászólásodat mert minősítgetéseid alulról súrolják egyes harcos politikai megmondók színvonalát.

zszoli
2014.05.27.
17:24

@makaii: Magyarországon nincs vizuális kultúra, ez az egyetlen amit a nevezett látogatói szavazatszám mutat.

Mellesleg a fenti megvalósítandó látványterv és a jobb felső linkdobozból is elérhető eredeti pályamű csak hasonlít egymásra. A megvalósítandó verzió gagyibb még a pályaműnél is.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk