Épülettervek/Hallgatói terv

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja – Zacher Márton diplomaterve

1/20

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Magyarázóábra - szerkezet

Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok

Magyarázóábra - hőtechnika

Alaprajz, földszint

Alaprjaz, galéria

Alaprajz, 2. szint

További szintek alaprajzai

Részletrajzok

Részletrajzok

Homlokzatok

Hosszmetszet

Keresztmetszetek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

?>
?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Magyarázóábra - szerkezet
?>
Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok
?>
Magyarázóábra - hőtechnika
?>
Alaprajz, földszint
?>
Alaprjaz, galéria
?>
Alaprajz, 2. szint
?>
További szintek alaprajzai
?>
Részletrajzok
?>
Részletrajzok
?>
Homlokzatok
?>
Hosszmetszet
?>
Keresztmetszetek
?>
Látványtervek
?>
Látványtervek
?>
Látványtervek
?>
Látványtervek
1/20

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Magyarázóábra - szerkezet

Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok

Magyarázóábra - hőtechnika

Alaprajz, földszint

Alaprjaz, galéria

Alaprajz, 2. szint

További szintek alaprajzai

Részletrajzok

Részletrajzok

Homlokzatok

Hosszmetszet

Keresztmetszetek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

Látványtervek

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja – Zacher Márton diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja – Zacher Márton diplomaterve

2023.10.11. 10:39
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Óbuda, Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Zacher Márton

Cég, szervezet:
BME Exploratív Építészeti Tanszék

Extrémsport Komplexum: az Óbudai Hajógyár gépműhelyének revitalizációja

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Építészeti konzulens:
Bartók István DLA

Épületszerkezeti konzulens:
Détári György DLA

Tartószerkezeti konzulens:
Vajk Rita

Kivitelezési konzulens:
Tőkés Balázs

Épületgépészeti konzulens:
Makáry Csaba

MÉD:

Zacher Márton diplomamunkájában Budapest egy ipari emléke, az Óbudai Hajógyár revitalizációjával foglalkozott. A jelenleg állandó funkció nélküli épületet extrém sport komplexumként értelmezte újjá, miközben fokozott figyelmet fordított a történeti csarnokterek lehető legnagyobb mértékű megőrzésére.

 

Tervezési program:

A 2020-as olimpián új extrém sportokat vezettek be az olimpiai sportágak közé, a fiatalok bevonzása érdekében: a falmászás, gördeszka és BMX is ezek közé tartozik. Ebből is látszik, hogy a korábban önszórakoztatás céljából kialakult utcai szubkultúrák mára komoly sporttá fejlődtek. A környező országokban egyre több sportlétesítmény van, ami ezeknek a sportoknak dedikált, de Budapesten sajnos hiánycikk a fedett pálya. Diplomamunkám témája az egykori óbudai hajógyár gépműhelyének revitalizációja és extrém sportokkal belakása, valamint a teljes barnamezős területnek összefogó jövőkép kialakítása.

A területre jelenleg egy a hazai könnyűzene felvirágoztatását célzó Popkulturális Központ terve van kilátásban. Az épület tervezésén kívül további célom, hogy ezzel összefonódott koncepciót alkossak. Úgy gondolom, a haza könnyűzene felvirágoztatását célzó projekt képéhez az azzal közösen működő, extrém sportok underground közege organikusan tudna kapcsolódni és megfelelően egészítené ki a jelenlegi tervet. Az épületállomány vizsgálata után javaslatokat tettem, melyik épületbe, milyen funkciók költözhetnének be. Például 3000 fős koncerthelyszín a szerelőműhelyben, extrém vízí sportok az egykori védőtető alatt, rockmúzeum, művészterek, táncterek, irodák és az extrémsport központ.

Magyarázóábra - szerkezet
5/20
Magyarázóábra - szerkezet

A hajógyár:

Az Óbudai Hajógyár 1835-től az 1980-as évekig működött, Budapest egyik legrégibb nagyüzeme volt. Az évek alatt a körülbelül 32 hektáros területen több száz személyszállító hajó, teherhajó, uszály, úszódaru, vonathajó, tolóhajó, jégtörő és egyéb úszó alkalmatosság készült el.  A terület több, mint 40 épületet foglal magába, a beépítést az ipari építészet, a technológia által meghatározott funkcionalitás jellemzi. A rendszerváltás után a 2000-es években az épületekbe szórakozóhelyek és irodák költöztek be, a 2010-es évektől pedig főként időszakos raktározásra használják. A teljes hajógyár a kevés, megmaradt budapesti ipartörténeti emlékünk egyike, sok műemléki védett épülettel, jelenleg jelentős változással tervezett barnamezős terület.

Helyszínrajz
2/20
Helyszínrajz

A gépműhely:

Az épület közvetlenül a H-hídon történő megérkezésnél helyezkedik el, kiemelt, központi szerepben. Szabadonálló, téglalap alaprajzú. Fő tömege háromhajós, kiemelt főhajóval, a déli oldalról pedig két magastetős, egyterű keresztházzal toldott ipari épület. Műemléki jelentőségét a homlokzatainak tagolt téglaarchitektúrája, tömege, fő- és oldalhajóin megjelenő felülvilágítói és egybefüggő belső terei adják. Az épületben korábban a 2000-es években szórakozóhely üzemelt, majd raktározásra használták, jelenleg pedig filmforgatáshoz rendezik be, de fix rendeltetése nincsen.

Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok
6/20
Magyarázóábra - helyiségkapcsolatok

A tervezett épület ismertetése:

A legfontosabb tervezési kérdés az épülettel kapcsolatban az volt, hogyan lehet egy ekkora léptékű műemléki épülethez hozzányúlni és mekkora beavatkozásokat lehet tenni úgy, hogy megőrizze értékes ipari csarnoktereit, megfeleljen a mai energetikai követelményeknek, csak ott legyen hőszigetelve, ahol szükség van rá, a gépészeti berendezések ne fűtsenek fel fölösleges tereket, mégis jól kihasznált legyen a minden tér. A pontos programot a tervezés folyamán ezek függvényében találtam ki.

Látványtervek
18/20
Látványtervek

Három különböző hasznosítású tértípust alakítottam ki: fűtetlen kültér, temperált beltér és fűtött – utólagosan hőszigetelt beltér. Az első a kültéri sportpályákhoz kapcsolódó főépület mellékhajójának nyílásai és parapetfalainak elbontásával jött létre, mely által árkádsor-szerűen, szabadon látogatható fedett sportterek jöhettek létre. Az előcsarnok az épület súlypontjában kapott helyet, innen kapcsolódik két oldalról a két különböző sportcsarnok. A tér egyetlen bútora a szomszédos keresztház elbontott acél tetőszerkezeti tartóiból épített recepciós pult. Itt kap helyet a recepció és kávézó, valamint hozzátartozik egy vizesblokk. Van lehetőség eszközöket bérelni, tud működni sportszerboltként, valamint kiállító- és bemutatótérként is. Innen továbbhaladva a déli keresztház felé érkezünk a mászócsarnokba. Az épületbe az egyetlen nagy beavatkozás itt történt. A tető elbontásával, annak helyén 2/3 méretű vertikális toldást kapott az épület, így létrehozva a falmászáshoz szükséges belmagasságot, valamint ezzel a teljes tömeg egy kortárs high-tech elemként jelenik meg a hajógyári épületek között. A kubus a belső térben szoborként megjelenő falmászó falakra terhel, így függetlenedve az eredeti szerkezettől. A függönyfal üvegezése közé feszített acélháló gondoskodik az árnyékolásról, valamint adja egyedi megjelenését, mivel az üveg és az acél fénytörése által nappal tükörszerűen félig az éggel, félig a szomszédos ipari épületek rajta megjelenő sziluettjével olvad össze. Éjszaka viszont a benti kivilágításnak köszönhetően az Árpád hídról és a budai rakpartról teljes egészében áttetszővé válik.

Látványtervek
19/20
Látványtervek

Az utcai (’street’) sportok (gördeszka, BMX, boulder) a főhajóban kaptak helyet. Itt a tér többdimenzióssá válik a meglévő acélgalériák sportelemekkel való összekötésével. A nyugati mellékhajóban kapott helyet minden kiszolgálófunkció: öltözők, teakonyha, műhely, workshop és szabadidőterem, egészségügyi szoba és gépészet. Itt a nagy belmagasság miatt egy vendégfödém is beépült, valamit teljesértékű hőszigetelést kapott.

Zacher Márton

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.