Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Idén két építészeti alkotás részesült OSSKÁR-díjban

1/21

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás

Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás

Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás

Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás

A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György

A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György

Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás

Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás

?>
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
?>
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
?>
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
?>
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
?>
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
?>
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
?>
Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György
?>
A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György
?>
Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás
1/21

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás

Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás

Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás

Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás

A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György

A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György

Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás

Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás

Idén két építészeti alkotás részesült OSSKÁR-díjban
Közélet, hírek

Idén két építészeti alkotás részesült OSSKÁR-díjban

2024.05.29. 11:24

A beadott pályamunkák magas építészeti színvonala miatt idén két építészeti alkotás kapta meg az Osskó Judit Ybl-díjas építész és az Országos Főépítészi Kollégium (OFK) által odaítélt OSSKÁR-díjat. A két nyertes pályázó a díj bruttó 1 millió forintos összegének megosztásával vehette át az elismerést, emellett két további pályázó elismerő oklevelet, kettő pedig különdíjat kapott.

 

A budakalászi Jó Pásztor Katolikus Óvoda, valamint a budajenői oktatási és igazgatási központ tervezői nyerték el az OSSKÁR-díjat az idén harmadik alkalommal meghirdetett pályázaton. Elismerő oklevelet kaptak a balatonfüredi Modern Műtár és a piliscsabai evangelikus templom tervezői, és különdíjat a sárospataki Művelődés Ház és a Drechsler Palota műemléki felújítását tervező építészek. A díj Osskó Judit Ybl-díjas, Príma Primissima Díjas építész és férje, Tokár György Ybl-díjas, Príma Díjas építész (1933-2019) nevéhez fűződik, akik neveik összekapcsolásával alapították meg az elismerést. 

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
3/21
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

A pályázaton idén olyan új építészeti alkotásokat kerestek, amelyek illeszkednek a település, a táj szelleméhez, rendezik, és nem zaklatják tovább a meglévő természeti és épített környezetet. Olyan magas színvonalú művek elismerése volt a cél, amelyekben az arányosság, a harmónia és az elegancia dominál. A kiírás szerint a díj odaítélésének talán legfontosabb szempontja, hogy az új létesítmény szerves része legyen az adott település táji és épített környezetének. „Minden díj annyit ér, amennyit a majdan díjazott művek minősége és általános elfogadottsága visszaigazol. A szakmai értékítélet sokszor távol áll a „laikus" közönségétől, holott a látvány, – s benne az építészeti is – köztulajdon, és így üdvös volna, ha az olyan tradicionális értékek, mint a harmónia, a szépség ismét polgárjogot nyernének korunk szikárabb építőművészetében is." – olvasható a kiírásban.

Az építész tervezők Magyarország területén megépült és 2019. január 1. után átadott épülettel pályázhattak 2024. április 26-ig. Idén áprilisban 31 pályamű érkezett be, a díjazottakat 6 tagú, elismert építészekből álló bíráló bizottság választotta ki, Salamin Ferenc Kossuth és Ybl-díjas építész elnökletével. 

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
5/21
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

A beadott pályamunkák magas építészeti színvonala miatt a bizottság úgy döntött, hogy két épület tervezőjének is átadja az elismerést a díj bruttó 1 millió forintos összegének megosztásával. Ezeken kívül két elismerő oklevelet és két különdíjat ítélt meg, Takáts Márton Budapest hommage á Piranesi egy-egy eredeti grafikájával kiegészítve.

Az elismerést Osskó Judit és Salamin Ferenc, az OFK elnöke május 27-én, a Pesti Vigadóban adta át a nyertes pályázóknak. Bevezetőt mondott L. Balogh Krisztina, az OSSKÁR-díj titkára, a köszöntőt Turi Attila, Ybl- és Kossuth-díjas építész, a Magyar Művészet Akadémia elnöke mondta el, majd Sulyok Miklós művészettörténész, az MMA rendes tagja osztotta meg gondolatait a díjazott épületekről.

A 2024-es OSSKÁR-díj nyertesei:

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász (Zacc Építésziroda, Vizer Balázs, Bors András, Cseh András, Lasztóczi Péter)

A négy csoportszobás óvoda három hagyományos fésűs-fogas lakótelek szélességében épült meg. A komponálás a fő funkciókat tömegben és formálásban kiemeli, ezzel a hagyományos településstruktúrába helyezi. Ez jellemzi a bejárati utcaképet. A kiemelt házakat a nyílások magasságában kővel burkolja és egy földszintes, színes falamellás struktúrával köti egymáshoz, ezzel a gyerekek optikai és tapintható zónájában egy kő-fa világot hoz létre, egy szerethető rendet visz az együttesbe.

Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs
1/21
Jó Pásztor katolikus óvoda, Budakalász. Fotó: Cseh András és Vizer Balázs

Az épületegyüttes elrendezése oldott, a templomkert felé nyitott udvar köré szerveződik, a meglévő fákkal és a zöld szigetekkel gazdag világot teremt az óvodásoknak. A csoportszobák udvari portáljainak könyöklője a gyerekek horizontjához igazodik. A közlekedők szakaszos törésekkel átlátható megjelenést biztosítanak, a logikus belső elrendezésen túl a település is rangos elemmel gazdagodott.

A Bíráló Bizottság a budakalászi Jó Pásztor Katolikus Óvoda településbe való illeszkedése, igényes és következetes építészeti megfogalmazása, derűje alapján Vizer Balázs, Bors András, Cseh András és Lasztóczi Péter építészeket OSSKÁR-díjban részesíti.

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
10/21
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő (Kuli László)

A település magjában találhatók a községháza mellett az iskola és az óvoda épületei. Az együttes központi eleme a műemlék skót bencés rendház, mely az iskolának ad helyet. A több mint húsz éves történetben először ezt  újították fel, majd a rendház korábbi melléképületeit, helyet adva a községházának és a kiszolgáló épületeknek, és helyreállítva a műemlék szimmetrikus udvarát. Később tornaterem-csűrt építettek, majd iskolai tantermeket egy külön épületben. Az együttes befejező eleme a hat csoportszobás óvoda, mely néhány éve készült el.

A teljes központ egységes építészeti képet mutat, amelyben fontos a hagyomány megőrzése és folytatása, de egyben a mai kornak megfelelő új gondolatok megjelenítése is. Az épületek beágyazódása a település szerkezetébe és karakterébe a helyes településépítési gesztust mutatja, az új épületek és a rekonstrukciók az utcaképben elfoglalt helyük szerint meghatározottak. A telepítésben és a megjelenésben rendet sugároznak az épületek, és ez hatással van az egész településre, amelynek több évtizede jó gazdája a polgármester és az építész, utóbbi önkormányzati képviselőként is.

Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila
7/21
Oktatási és igazgatási központ, Budajenő. Fotó: fotók: Jandó Zsuzsa és Bozzai Attila

A Bíráló Bizottság a Budajenői Oktatási és Igazgatási központ épületegyüttese példaszerű, a településre, a hagyományok megújítására figyelő megfogalmazásáért  Kuli László építészt OSSKÁR-díjban részesíti.

Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred (Vikár és Lukács Építész Stúdió, Lukács István, Vikár András, Gál Árpád, Bencsik Tamás, Szekér Ádám)

A MOMÜ a Blaha Lujza utcában két szomszédos, kortárs elemekkel összefűzött 19. századi villa funkcióváltásával született. Az egyik villa eklektizáló, a másik stílusa a Füreden ritka századfordulós art noveau mozgalmára utal. Az újra fogalmazott alaprajzú épületeket összekötő légies, íves, és tartószerkezetként is működő üvegfolyosó egyben kiállító tér is.

Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás
14/21
Modern Műtár (MOMÜ), Balatonfüred. Fotó: Bujnovszky Tamás

A koncepció átérzi és megőrzi a történelmileg kialakult karaktert. A meglévő épületekben mértéktartó átalakításokkal átlátható tereket hoz létre, és az új lépcsőház is visszafogottan jelzi kortárs voltát a kiállított művek környezetében. Az épületeket összekapcsoló új elemek és a meglévő adottságok egymásra hatása  elegáns minőséget hozott létre. Az együttes az ívelt üvegeken átlátszó plasztikákkal és a gyönyörű kerttel vonzó, csalogató kisugárzású. Kíváncsivá tesz, részvételre csábít, a múzeum szellemiségét kiterjeszti környezetére.               

A Bíráló Bizottság a Balatonfüredi Modern Műtár példaszerű, az öröklött értékre figyelő megfogalmazásáért Lukács István, Vikár András, Gál Árpád, Bencsik Tamás és Szekér Ádám építészeket az OSSKÁR-díj Elismerő Oklevelében részesíti.

Evangélikus templom, Piliscsaba (MODUM Építésziroda, Krizsán András)

Ős fák sorával szegélyezett utcák kereszteződésében épült az új piliscsabai evangélikus templom, a közelben lévő református és katolikus templomok sorában ő a harmadik. A sarokpontra helyezett, áttört hasáb formájú tornyon kívül nem emelkedik ki a környező villaépületek közül. Visszafogott, világos pasztell színekben tartott tégla falai, pillérei, ablakokat takaró fa lamellái, de a fával burkolt tető is erősíti az egyszerű tömegekből álló, kevés építészeti elemet használó épület egységes megjelenését.

Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás
16/21
Evangélikus templom, Piliscsaba (Krizsán András). Fotó: Bujnovszky Tamás

A sarok felől megközelíthető pillérekkel határolt nyitott előtér szép gesztus, hogy a profán külvilágból felkészülve érkezhessünk a szakrális térbe. A templombelső görögkereszt alaprajzú centrális tér, a két nyeregtető összemetsződése a belső oldalon is erős hangsúlyt kap. A protestáns templomokra jellemző puritán megjelenés jellemző a belső térre is, de a liturgikus bútorokra is. A templom több célt is szolgál: otthona a piliscsabai evangélikusságnak, ugyanakkor hitéleti tevékenységek és konferenciák, előadások helye a területéhez tartozó Béthel Missziói Központ résztvevői számára.

Az egyszerű, egyértelmű építészeti eszközökkel megjelenő épület példamutatóan illeszkedik a villaépületekből álló környezethez, visszafogott színeivel nem kíván konkurálni az utcákat szegélyező fasorokkal.

A Bíráló Bizottság a piliscsabai Evangélikus Templom építészeti értékeit figyelembe véve Krizsán András építészt az OSSKÁR-díj  Elismerő Oklevelében részesíti.

A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak (Sáros László György, Pusztai Róbert, Páricsy Zoltán)

A Makovecz Imre által 1972-ben tervezett épület az építész munkásságának és korának egyik markánsan ikonikus épülete, amely az elmúlt években vált műemlékké. Ilyen értékű épülethez hozzányúlni, annak korabeli fizikai valóságát egyesíteni a mai kor követelményeivel, meglehetősen összetett feladat, még akkor is, ha ezt az eredeti tervezőhöz mind emberileg, mind szemléletileg közelálló, az övével azonos felfogást valló személy végzi.

A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György
19/21
A Művelődés Háza műemléki felújítása, Sárospatak. Fotó: Sáros László György

A rekonstrukciót nagy alázattal megtervező és végigkísérő tervezők kiemelten legnagyobb érdeme, hogy nem érzékelhető semmilyen változás az eredeti építészeti gondolathoz képest, amely megjelenésében bármilyen eltérést mutatna az épület egészében és részleteiben. A bíráló bizottság a helyszínen a külső és belső tüzetes áttekintése alapján megállapította, hogy az épület a felújítással megőrizte szellemiségét, függetlenül attól, hogy mind hőtecnikailag és gépészetileg, mind az akadálymentesítéssel szinkronba kellett hozni a műemléket a mai előírásokkal.

Ezt a szellemi értékteremtést és alázatot értékeli a bizottság, melyet követendő példaként állit minden közelmúlthoz kötődő épület átalakításánál, felújításánál.

A Bíráló Bizottság a sárospataki Művelődés Háza felújításáért Sáros László György, Pusztai Róbert és Páricsy Zoltán építészeknek az OSSKÁR-díj különdíját adományozza.

Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest  (Bánáti Hartvig Építész Iroda, Bánáti Béla, Zajacz Judit, Lénárt Szabolcs, Baliga Kornél, Stocker Gyögy)

A magyar építészet egyik egészen kivételes alakjának, a magyar építészeti formanyelvet megalkotni vágyó Lechner Ödönnek egyik első – és joggal nagy sikert arató – műve, a MÁV Nyugdíjintézet által épített bérház, a Sugár úti palota két évtizednyi pusztulás, több tulajdonosváltás után tavaly végre újjászületett. Úgy, hogy az évtizedeken át díszei többségétől megfosztott épületet a legapróbb részletekig menő igényességgel állították helyre. A gondos kutatások, feltárások eredményeképpen a rég nem látott, elfeledett pompás tetőfelépítmények, aprólékos gonddal megalkotott díszbádogos munkák, lanternák és sok egyéb tagozat és részlet újra a helyükre kerültek. Olyan, mintha Lechner Ödön váratlanul megérkezett volna közénk.

Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás
20/21
Drechsler Palota műemléki felújítása, Budapest. Fotó: Bujnovszky Tamás

A gondos és szeretetteli műemléki rekonstrukció éppen a magyar építészet vitathatatlanul legelismertebb alakjának, Ybl Miklósnak az Operaházával szemben valósult meg. Így méltatás helyett az építészt, Lechner Ödönt idézzük, akinek szerénysége, hozzáállása az OSSKÁR-díj mottója is lehetne:

"Becsvágyam sarkallt, de vigyáznom kellett, hogy az én épületem ne viselkedjék tolakodóan Ybl remekével szemben, mert az udvarhölgy lehet szebb, mint a királyné, de úgy kell, hogy a királyné királyné maradjon."

A Bíráló Bizottság a Drechsler Palota felújításáért Bánáti Béla, Zajacz Judit, Lénárt Szabolcs, Baliga Kornél és Stocker Gyögy tervezőknek az OSSKÁR-díj különdíját adományozza.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.