Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Hallgatói terv

Kecskemét Homokbánya városrészének rendezése és városi alközponttá fejlesztése – Mandula Péter diplomamunkája

1/23

Kecskemét történeti terjeszkedése

Széktó településszerkezeti hatása

Népesség és funkciók eloszlása

Kecskemét és környékének demográfiája

Központrendszer és a területet érintő szerkezeti elemek

Tervezési terület vonzáskörzetének népessége

Épület funkció vizsgálat

Célrendszer

Városszerkezeti koncepció

Szerkezeti koncepció

Átfogó koncepció

Kompakt diverz lakhatás

Alközpont, funkciók

Fenntartható mobilitás

Környezetalakítási terv 1:5000

Környezetalakítási terv 1: 2000

Zöld-kék infrastruktúra

Tervezett közlekedési rendszer

Belső zöldfelületi koncepció

Tervezett Piac és Főtér

Főutca látványterve

Átnézeti látványterv

Tervezett Főtér, metszet

?>
Kecskemét történeti terjeszkedése
?>
Széktó településszerkezeti hatása
?>
Népesség és funkciók eloszlása
?>
Kecskemét és környékének demográfiája
?>
Központrendszer és a területet érintő szerkezeti elemek
?>
Tervezési terület vonzáskörzetének népessége
?>
Épület funkció vizsgálat
?>
Célrendszer
?>
Városszerkezeti koncepció
?>
Szerkezeti koncepció
?>
Átfogó koncepció
?>
Kompakt diverz lakhatás
?>
Alközpont, funkciók
?>
Fenntartható mobilitás
?>
Környezetalakítási terv 1:5000
?>
Környezetalakítási terv 1: 2000
?>
Zöld-kék infrastruktúra
?>
Tervezett közlekedési rendszer
?>
Belső zöldfelületi koncepció
?>
Tervezett Piac és Főtér
?>
Főutca látványterve
?>
Átnézeti látványterv
?>
Tervezett Főtér, metszet
1/23

Kecskemét történeti terjeszkedése

Széktó településszerkezeti hatása

Népesség és funkciók eloszlása

Kecskemét és környékének demográfiája

Központrendszer és a területet érintő szerkezeti elemek

Tervezési terület vonzáskörzetének népessége

Épület funkció vizsgálat

Célrendszer

Városszerkezeti koncepció

Szerkezeti koncepció

Átfogó koncepció

Kompakt diverz lakhatás

Alközpont, funkciók

Fenntartható mobilitás

Környezetalakítási terv 1:5000

Környezetalakítási terv 1: 2000

Zöld-kék infrastruktúra

Tervezett közlekedési rendszer

Belső zöldfelületi koncepció

Tervezett Piac és Főtér

Főutca látványterve

Átnézeti látványterv

Tervezett Főtér, metszet

Kecskemét Homokbánya városrészének rendezése és városi alközponttá fejlesztése  – Mandula Péter diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Kecskemét Homokbánya városrészének rendezése és városi alközponttá fejlesztése – Mandula Péter diplomamunkája

2025.02.27. 16:17
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Kecskemét

Építészek, alkotók:
Mandula Péter

Cég, szervezet:
Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem

Kecskemét-Homokbánya városrész rendezése és városi alközponttá fejlesztése

Tervezés éve:
2024

Stáblista

Konzulens

Szczuka Levente

MÉD:

Mandula Péter diplomamunkájában Kecskemét egyik városrészének, a Homokbányának a barnamezős fejlesztésére fókuszál. A projekt célja egy új városi alközpont létrehozása, melyen keresztül mérsékelhetővé válik a város szétterülése, a környező zöldövezetek beépítése és az egyközpontúság. Az új funkcióegyüttessel, új lakhatási lehetőségekkel és közlekedési infrastruktúrával bővülő terület lehetőséget termet az egykori szovjet laktanya és a helyi zártkertes övezet integrálására és újrafelhasználására.

Bevezető

Napjaink egyik legaktuálisabb urbanisztikai témája, hogy az újonnan beépítésre kijelölt területek helyett, a városok aranytartalékainak is nevezett barnamezős területeken valósuljanak meg fejlesztések, megakadályozva ezzel a települések szétterülését, a természeti környezet beépítését. E diplomaterv egy ilyen, barnamezős terület fejlesztésére tesz kísérletet, amelynek kulcsszerepe lehet a lakott területek szétterülésének megállítása mellett a város egyközpontúságának enyhítésében és a gépjárműforgalom visszaszorításában is. 

Településszerkezet

Kecskemét történeti terjeszkedése
1/23
Kecskemét történeti terjeszkedése

Kecskemét városmagja a 18. századtól kezdve fokozatosan bővült, az új városrészek a védműrendszeren kívül, közvetlenül a városmag mellé települtek. Kivétel ez alól a belvárostól nyugatra eső rész, ahol a Széktó nevű vízjárta területen nem lehetett építkezni, így lakóterületek távolabb kerültek a városközponttól. Ez megalapozta az itteni városrészek megnyúlt elérési útvonalát a mai belvárostól és egy különálló alközpont igényét, hiszen a többi városrésszel ellentétben innen gyalog már nem érhetőek el a belváros intézményei. 

Széktó településszerkezeti hatása
2/23
Széktó településszerkezeti hatása

Kecskemét intézményi területei erősen a belvárosban koncentráltak, a legtöbb szolgáltatásért ide kell bejönni, alközpontok nem igazán alakultak ki. Ennek az egyközpontúságnak is nagy szerepe van a külső lakóterületek és a belváros közti napi ingázás kialakulásában. A városszéli lakóövezetek, központtól való távolsága és a közösségi közlekedési hiányosságok miatt ez egy állandó problémát és nagyarányú gépjárműhasználatot okoz. Ez a folyamat kifejezetten érinti a nyugati irányba megnyúlt belterület külvárosi részeit, amelyek jelentősen messzebb vannak a városközponttól, mint a többi városrész.

Népesség és funkciók eloszlása
3/23
Népesség és funkciók eloszlása

Szuburbanizációs folyamatok

A hazai nagyvárosok jelentős részében megjelenő folyamat, hogy a település össznépessége évről-évre csökken, azonban a környező települések népessége növekszik. Kecskeméten ez a folyamat egyértelműen megfigyelhető, a város vándorlási egyenlege negatív, a környező településeké ezzel szemben kiugróan magas. A városban létesülő új munkahelyek tehát alapvetően az agglomeráció növekedését és magas napi ingázást eredményeznek.

04_Kecskemét és környékének demográfiája

Tervezési terület

A Homokbánya névre hallgató városrész, Kecskemét belterületének szélén, az M5-ös autópálya lehajtójánál, a város nyugati kapujában található. 

Központrendszer és a területet érintő szerkezeti elemek
5/23
Központrendszer és a területet érintő szerkezeti elemek

Az ide települt, egykor önálló „mini-városként" funkcionáló szovjet laktanya rendelkezett lakóépületekkel, étkezővel, iskolával, tornateremmel, színházzal és mozival is. A katonák kivonulását követően a laktanya kisebb részei lettek csak hasznosítva lakóépületként, kollégiumként és oktatási intézményként. Jelenleg a városrész rendezetlen, alulhasznosított és nincs egységes arculata, de kedvező csomóponti helyzetben van, rendelkezik városias sűrűségű épületállományal, kötöttpályás közlekedés érinti és a város egyik fő fejlesztési akcióterülete.

Épület funkció vizsgálat
7/23
Épület funkció vizsgálat

A belvárosba ezen a területen áthaladva ingázók és a Homokbányán, illetve közvetlen környezetében lakók száma összesen meghaladja a 23 000 főt, amihez még hozzáadódik az ide kijelölt városias sűrűségű lakóterületek népességszáma is. Ezzel együtt egy olyan méretű vonzáskörzet alakul ki a Homokbánya környezetében, ami egyértelműen indokolttá teszi itt az alközponti funkciók létesítését.

Tervezési terület vonzáskörzetének népessége
6/23
Tervezési terület vonzáskörzetének népessége

Koncepció

A diplomaterv célja, hogy a Homokbánya városrész fejlesztésével létrejöjjön Kecskemét első valódi városi alközpontja, amely városias sűrűségével kellő mennyiségű belterületi lakóhelyet biztosít, funkciógazdagságával pedig ellátja a környező városrészek és a kapcsolódó agglomeráció igényeit. Ehhez a jelenleg alulhasznosított, egykori laktanyából és zártkertekből álló területből egy hosszú távon is élhető városrész kialakítása szükséges, fenntartható közlekedéssel, működéssel és az éghajlatváltozás hatásait enyhítő kék- és zöldinfrastruktúrával.

Az új városrész kialakításának 4 fő irányelve:

  • Kompakt, diverz lakhatás
  • Alközpont, funkciók
  • Fentartható mobilitás
  • Zöld-kék infrastruktúra

Célrendszer
8/23
Célrendszer

 

Az így kitűzött fő irányelvek mentén kialakított szerkezeti koncepció összekapcsolja a városrészt a szomszédos lakóterületekkel és beilleszti a területet a város zöldfelületi hálózatába. A Kecskemét-Fülöpszállás vasútvonal városi vasútként való újraindítása fontos szerepet kap a városrész közlekedésében a belváros és az agglomeráció irányába is.

Városszerkezeti koncepció
9/23
Városszerkezeti koncepció

Szerkezeti koncepció
10/23
Szerkezeti koncepció

Átfogó koncepció
11/23
Átfogó koncepció

 

Funkciók 

Az itt elhelyezett funkciók között szerepel gimnázium, kormányablak, medical center, piac, kereskedelem, vendéglátás, inkubátorház és kulturális tér is. A forgalmas és zajosabb részeken épülhet iroda funkció, míg az egykori laktanya területén lakó és intézményi területek vegyesen kapnak helyet. 

Alközpont, funkciók
13/23
Alközpont, funkciók

Lakhatás

Az egykori laktanya területén városias sűrűségű beépítések kapnak helyet, így kialakítható az alközponti funkciókat eltartani képes lakósűrűség, amely eléri, vagy meghaladja a jelenlegi 3-5 emeletes épületek sűrűségét. A legintenzívebb beépítést a vasútállomás környezetében célszerű kialakítani, hogy minél több itt lakó és dolgozó lehessen az állomás rágyaloglási távolságán belül. A térszerkezet változatos, emberközpontú közterületeket, az épületállomány széles körű lakhatási formákat biztosít. A meglévő kollégiumi épületek az aktív jogviszonyú egyetemi hallgatóknak, az új önkormányzati lakások a végzett hallgatóknak biztosítanak kedvezményes lakhatást. 

Kompakt diverz lakhatás
12/23
Kompakt diverz lakhatás

Közlekedés

A városrész kötöttpályás közlekedéssel fűzi össze az agglomerációt, az alközpontot és a belvárost. A belső közlekedési rendszerben a lágy közlekedési módok dominálnak, ennek érdekében közösségi mikromobilitás megosztó rendszer, forgalomcsillapított szuperblokkok és a terület szélén elhelyezett parkolóházak létesülnek.

A kialakított 2 fő tengely célja, hogy 4 irányba létesítsenek kapcsolatot: északon és keleten a kialakulóban lévő lakóterületek felé, délen a Csalánosi-csatorna menti rétre, Nyugaton pedig az Auchan áruházhoz. A két fő tengely metszéspontjában létrejövő városi tér környezetében koncentrálódnak a kávézók, éttermek és bárok, ezzel pezsgő életet teremtve a városrész szívében. 

Fenntartható mobilitás
14/23
Fenntartható mobilitás

Tervezett közlekedési rendszer
18/23
Tervezett közlekedési rendszer

Zöldfelületi rendszer

A terület zöldfelületei kapcsolódnak a város zöldinfrastruktúra hálózatához, a belső zöldfelületi rendszerben különböző szintű és méretű zöldfelületek, alakulnak ki, változatos felhasználásra.

Zöld-kék infrastruktúra
17/23
Zöld-kék infrastruktúra

Belső zöldfelületi koncepció
19/23
Belső zöldfelületi koncepció

 

Környezetalakítás

A fő közlekedési tengelyek metszéspontjában áll a városrész Főtere, ami egy hosszanti térsorrá bővül, a beépítés funkcionális-rekreációs magját adva. A földszinti eltérő funkciók is ezeket a tereket követik le, hogy mozgalmas, élő közterületek jöhessenek létre. A Főtér dél-keleti térfalát adó közösségi ház homlokzatából kiemelkedve egy torony jelöli a tengelyek metszéspontját.

Tervezett Piac és Főtér
20/23
Tervezett Piac és Főtér

Tervezett Főtér, metszet
23/23
Tervezett Főtér, metszet

A keretesen beépített tömbök védett tömbbelsőket alakítanak ki, melyek jellemzően 1-2 helyen feltártak, ezzel biztosítva az átjárást és az átszellőzést. A légmozgás szempontjából kedvező az utcák ény-dk irányú vezetése, mert így az uralkodó észak-nyugati szél jól átszellőztetheti a városrészt. A beépítés az új Főtér és a vasútállomás környezetében sűrűsödik, az épületmagasság és a beépítettség az Alsószéktó kertvárosa irányában fokozatosan lecsökken. A területen megtartásra javasolt minden újépítésű, vagy frissen felújított épület, a fenntarthatóság jegyében. A laktanya elhagyatott középületei piacként, edzőteremként és iskolaként születhetnek újra.

Átnézeti látványterv
22/23
Átnézeti látványterv

Kecskemét kedvező elhelyezkedésének és a településen megvalósuló beruházásoknak köszönhetően dinamikusan fejlődő város képét mutatja. Azonban számos új kihívással is szembe kell néznie, hogy egy kompakt, élhető, a klímaváltozás hatásainak ellenálló élettér maradhasson. A diplomaterv Kecskemét városszerkezeti és működési nehézségeire keresi a megoldást, a város egy átalakuló területén keresztül.

/ Mandula Péter /

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.